پنوماتیک

فیتینگ و اتصالات پنوماتیک

فیتیگ و اتصالات پنوماتیک

آشنایی با فیتینگ و اتصالات پنوماتیک

فیتینگ پنوماتیک بخش مهمی از تمام تجهیزات صنعتی را در بر می‌گیرند. زیرا بدون این نوع از اتصالات تجهیزات و ماشین آلات قادر نیستند تا عملکرد مناسب خود را اجرا نمایند. کیفیت این نوع از اتصالات نیز از درجه‌ی اهمیت زیادی برخوردار است. اتصالات مورد استفاده در لوله کشی‌ها به ویژه زمانی که تغییر مسیری در مسیر راه خط لوله وجود دارد را فیتینگ می‌گویند. زمانی که از این اتصالات از تکنولوژی‌های پنوماتیک نیز بهره گرفته باشند بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت. با توجه به گستردگی استفاده از این نوع اتصالات در بخش‌های مختلف صنعت و زندگی امروزه به جا است که به توضیح و معرفی این اتصالات بپردازیم.

اتصالات و فیتینگ2

خرید انواع فیتینگ و اتصالات پنوماتیک با نازلترین قیمت‌ها از سایت فروشگاهی drplc

 

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه تهیه و توزیع انواع ابزاردقیق، پنوماتیک، ابزارآلات صنعتی، برق صنعتی و … از اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی میکنید سپاسگزار است. جهت دریافت مشاوره رایگان فرم درخواست مشاوره رایگان را کامل نمایید تا متخصصین ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

 

مطلب مرتبط: پنوماتیک چیست؟ انواع آن

 

فیتینگ‌ (اتصالات) پنوماتیک

فیتینگ یا اتصالات پنوماتیک به منظور ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف یک سیستم و یا حتی یک مدار پنوماتیک بهره گرفته میشود. مثلا یک سیستم پنوماتیک را در نظر بگیرید که در آن یک شیر و یک جک پنوماتیک به همراه سیستم کنترل سرعت وجود دارد. برای متصل کردن این اجزای به یکدیگر نیاز به اتصالاتی داریم که به آن ها فیتینگ پنوماتیک گفته می‌شود. اتصالات پنوماتیکی در هر سیستمی موجب میشود تا سرعت پیشرفت کارها بیشتر شده و در نتیجه راندمان کلی کار بالاتر میرود. از آن جایی که یک سیستم پنوماتیک از بخش های گوناگونی تشکیل میشود. بنابراین فیتینگ‌های پنوماتیک نیز شامل انواع مختلفی خواهند بود. مانند:

  • زانویی
  • بوشن
  • ماسوره

و سایر انواع موجود که از نمونه‌های این اتصالات به حساب می‌آیند. ابعاد این اتصالات نیز با توجه به سیستمی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند متفاوت خواهد بود.

 

مطلب مرتبط: تجهیزات و متعلقات پنوماتیک

 

انواع اتصالات پنوماتیک کدام اند؟

این نوع از فیتینگ ها اغلب به دو شکل:

  • رزوه‌ای
  • فشاری

انواع اتصالات

تولید میشوند. البته سایزهای این اتصالات گستره ی زیادی دارد. از اتصالات رزوه‌ای به شکل شلنگ خور و در مقیاس های اینچ و میلی‌متر استفاده میشود. کیفیت این اتصالات همانطور که پیشتر گفته شد نیز از درجه‌ی اهمیت زیادی برخوردار است. فیتینگ‌های فشاری در سیستم‌های پنوماتیک نیز به شکل خاردار ساخته می‌شوند. و برای مواقعی که فشار سیستم پایین است مورد بهره برداری قرار میگیرند. البته لازم به ذکر است که فیتینگ پنوماتیک از نوع رزوه‌ای به دلیل سهولت بیشتر در اتصال کاربرد فراوان‌تری نیز دارد. این اتصالات دارای طبقه‌بندی‌های دیگری نیز میباشد که در ادامه به آن نیز خواهیم رسید:

 

حتما بخوانید: فلنج چیست؟ کاربرد آن

 

1- اتصالات پنوماتیک با کارکرد فقط اتصالی:

این اتصالات که تنها به منظور وصل کردن دو قسمت از سیستم به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. خود از دو حالت مختلف ایجاد شده است:

فیتینگ‌های یک سر دنده یک سر شلنگ: این نوع به منظور اتصال بین شلنگ‌ها و شیرهای پنوماتیک به یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرند. آیتم‌های مهم در این نوع اتصالات استاندارد و سایز دنده همچنین نوع دنده از لحاظ نر و مادگی آن و نیز سایز شلنگ اتصال و اورینگ میباشد.

مطلب مرتبط: انواع شیرهای پنوماتیک

فیتینگ های دو سر شلنگ خور: از این نوع برای وصل کردن دو شلنگ در سیستم پنوماتیک استفاده میکنند. زمانی که سایز اتصال آنها با هم متفاوت باشد. آیتم های مهم در این مورد نیز سایز و شکل فیزیکی قسمت اتصال شلنگ میباشد.

2- اتصالات پنوماتیک با کارکرد ویژه:

در این نوع از فیتینگ‌های پنوماتیک علاوه بر وصل نمودن دو بخش مختلف از سیستم کاربردهای دیگری نیز طراحی شده و در نظر گرفته میشود. این نوع خود دسته بندی‌های گوناگونی دارد.

فلوکنترل: از فلوکنترل‌ها به منظور کنترل نمودن دبی هوا استفاده میشود. از دیگر وظایف مهم این نوع از اتصالات پنوماتیک کنترل کردن میزان سرعت در حرکت جک‌های پنوماتیک در صنایع مختلف است. این نوع خود از دو دسته مختلف به نام های بین راهی و سر جکی تشکیل شده‌اند.

استاپ فیتینگ: این نوع علاوه بر ایجاد اتصال بین دو بخش مانند یک شیر یک طرفه کار کرده و چنانچه شلنگ در آن قرار داده شود جریان هوا ایجاد میشود. با خارج کردن شلنگ بصورت خودکار جریان هوا نیز قطع خواهد شد. آیتم‌های مورد توجه در این نوع اتصالات ورودی و خروجی‌های کار است که می‌بایست با سایز شلنگ مورد نظر هم‌خوانی داشته باشد.

شیر یک طرفه: همانطور که از نام این نوع از اتصالات پنوماتیک پیدا است به منظور یک طرفه کردن جریان هوا مورد استفاده واقع می‌شوند. بیشترین میزان فشار کار در فیتینگ های پنوماتیک 10 با میباشد. در صورتی که این مقدار افزایش پیدا کند ممکن است تا اتصال از سیستم جدا شده و یا نشتی پیدا کند. آیتم های مورد توجه در این نوع نیز سایز بندی رزوه و شلنگ میباشد.

3- اتصالات پنوماتیک ویژه ی آب و مواد اسیدی:

در برخی از اوقات در سیستم پنوماتیک آب و یا برخی از اسیدها که خاصیت خورندگی دارند جریان می‌یابد. به این منظور از اتصالاتی بهره گرفته میشود که از جنس پلاستیک بود و نه در آب تغییر و آلودگی ایجاد می‌کنند و نه توسط اسیدها دچار خوردگی می‌گردد.

4- اتصالات پنوماتیک از نوع کوپلینگ:

این نوع نیز برای برقراری اتصالات موقتی بین دو بخش کاربرد دارند. در پمپ بنزین‌های گاز نازل به یک اتصال از نوع کوپلینگ وصل شده است. در زمانی که سوخت‌گیری انجام میشود کوپلینگ نازل را به مخزن سوخت متصل میکند. همچنین بعد از اتمام فرآیند سوخت گیری نیز این اتصال را قطع میکند. آیتم های مهم در این خصوص اشکال مربوط به رزوه ها و سایز آنها و نیز نر و مادگی بکار رفته در شلنگ‌های رزوه‌دار است که باید مورد توجه قرار گیرند.

برای تهیه انواع فیتینگ‌های پنوماتیک و سایر تجهیزات صنعتی میتوانید از طریق بخش فروشگاهی وب سایت سپیانی اقدام نمایید. تجربه و تخصص مهندسین گروه صنعتی سپیانی تضمین کننده‌ی یک خرید با کیفیت و ایمن خواهد بود. تا به این جا با اتصالات پنوماتیک و انواع آن به لحاظ کاربردی آشنا شدیم. اینک به انواع مختلف آن به لحاظ جنس مواد اولیه در تهیه و ساخت می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید:

محرک پنوماتیک چیست؟

تفاوت شیرهای پنوماتیک و خطی

 

انواع اتصالات پنوماتیک با توجه به جنس مواد اولیه

فیتینگ

1- فیتینگ های آلومینیومی پنوماتیک:

از این جنس بیشتر در مواقعی بهره گرفته میشود که فشار و چگالی سیستم کم باشد. در این حالت مقاومت کششی پایین اتصال مشکل ساز نمی‌شود. سبک بودن آلومینیوم و نیز مقاومت خوب آن در برابر خوردگی‌ها از دلایل انتخاب و کاربرد آن است. همچنین در صورتی که با سایر فلزات به صورت آلیاژ مورد استفاده قرار گیرد از مقاومت و چگالی بهتری پیدا می‌کند.

2- فیتینگ های برنجی پنوماتیک:

استفاده از جنس برنج به دلیل ماشین کاری آسان و نیز مقاومت بالا در برابر خوردگی طرفدار دارد. عملکرد سیستم پنوماتیکی زمانی که اتصالات آن برنجی است بسیار عالی خواهد بود.

3- فیتینگ های فولاد ضد زنگ پنوماتیک:

با وجودی که فولاد از متریال‌های گران قیمت محسوب می‌شود. اما به دلیل کیفیت بسیار بالی فولاد ضد زنگ و نیز خاصیت ضد خورندگی آن در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- فیتینگ های پلاستیکی پنوماتیک:

برا تهیه و ساخت اتصالات پلاستیکی از پلی پروپلین‌ها که یک گرما نرم محسوب می‌شوند استفاده میکنند. این متریال بسیار با کیفیت و با دوام است. نسبت به سایر متریال‌ها ارزان تر بوده و سازگاری بیشتری نیز با محیط دارد. از آن جایی که این نوع در شرایط جوی اشعه فرابنفش و ازن مقاوم می‌باشد در مواقعی که اتصال در معرض هوا است کاربرد بیشتری دارد.

5- فیتینگ های پنوماتیک کامپوزیتی:

کامپوزیت‌هایی که بعنوان فیتینگ‌های پنوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. از موادی همچون گرافیت و کربن و فایبر گلاس ساخته می‌شوند. از آنجایی که نقطه‌ی ذوب این مواد بسیار بالا است از آنها در شرایطی که نیاز به تحمل درجه حرارت های بالا است استفاده می‌کنند. همچنین مقاومت اتصالات کامپوزیتی به مواد شیمیایی نیز بسیار بالا و ایده آل می‌باشد.

 

حتما بخوانید: واحد مراقبت پنوماتیک چیست؟

 

اتصالات پنوماتیکی چه کاربرد هایی دارند؟

این نوع از اتصالات ساده بوده و موجب بالا رفتن سرعت در سیستم های پنوماتیکی میشود. در داخل آنها لوله‌های پلاستیکی تعبیه میشود و روکش‌های از قبل ساخته شده‌ای دارند که در زمان استفاده موجب میشود تا آب بندی بیشتر را داشته باشند. همچنین این نوع از اتصالات از تنوع بالایی در سایز و جنس برخوردار است. همین موضوع موجب میشود تا حق انتخاب زیادی برای مصرف کننده به وجود آید. کاربردهای این اتصالات شامل مواردی همچون:

  • استفاده در دستگاه‌های پنوماتیک
  • استفاده در دستگاه‌های بادی
  • استفاده در کمپرسور
  • استفاده در صنعت داروسازی
  • استفاده در صنعت خودرو
  • استفاده در جک‌های پنوماتیک

 

حتما بخوانید: تجهیزات پایپینگ چیست؟ انواع آن

 

در هنگام استفاده از فیتینگ‌های پنوماتیک به مواردی باید توجه کرد؟

موارد گفته شده در ادامه به شما کمک می‌کند تا در شرایط بهتری از اتصالات پنوماتیکی استفاده کنید و کارایی سیستم شما به بالاترین سطح ممکن برسد.

  • از هر اتصال تنها در کاربری مخصوص به خود استفاده کنید.
  • زمانی که اتصالات پنوماتیک زیر فشار باشند نباید به بخش‌های آزاد کن آن دست زد. چرا که به جدا شدن شلنگ منجر میشود و در نتیجه آسیب دیدگی ایجاد میشود.
  • نباید لرزش و ویبره در محل نصب این اتصالات وجود داشته باشد. خمیدگی و چرخش نیز میتواند این اتصالات را خراب کند.
  • از اتصالاتی که در برابر سیال‌های خورندگی دچار آسیب می‌شوند در این مکان‌ها استفاده نگردد. مواد آتش زا و آب دریا و بخار نیز نیاز به اتصالات مخصوص به خود دارند.
  • برای استفاده نمودن از این فیتینگ‌ها ابتدا باید تمام آلودگی‌ها و نا خالصی‌های روی آن تمیز شود.

البته این فیتینگ‌ها از تقسیم بندی دیگری نیز برخوردار هستند و آن گروه بندی بر اساس شکل ظاهری که این اتصالات دارند است. در ادامه به بررسی این اتصالات هم میپردازیم.

 

حتما بخوانید: آشنایی با انواع شیرآلات صنعتی

 

انواع اتصالات پنوماتیک بر اساس شکل ظاهری

روش اتصال قطعات مختلف با فیتینگ های پنوماتیک متفاوت است. این تفاوت از متفاوت بودن شکل ظاهری آنها ناشی میشود. این تفاوت‌ها را میتوان در چند بخش مختلف قرار داد.

1- اتصالات پنوماتیک زانویی:

شکل ظاهری این نوع زاویه دار است . معمولا نیز از زاویه 90 درجه برای ساخت آنها استفاده می‌گردد. شلنگ‌ها تک منظوره و یا چند منظوره از طریق این اتصالات به یکدیگر متصل می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی و کاربرد این اتصالات تغییر جهت دادن به جریان در سمت‌های مختلف است.

2- اتصالات پنوماتیک T شکل:

برای وصل شدن به اتصالات روزه‌ای بسیار مناسب هستند و ایمنی بالایی را ایجاد می‌کنند. این نوع از فیتینگ‌های پنوماتیک از مکانیزم فشار حداکثری نیز برخوردارند. به همین در شرایطی که فشار زیادی در سیستم وجود دارد یا شرایط خلاء حاکم است کاربرد بیشتری دارند.

3- اتصالات پنوماتیک Y شکل:

قطع و وصل سریع از اصلی ترین ویژگی‌های این نوع از اتصالات محسوب میشود. به همین علت در کاربری‌هایی نظیر خط های هوایی، ابزار های هوایی، گاراژ ها و رباتیک در سطح گسترده‌ای مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. گروه صنعتی سپیانی یکی از بهترین‌ها در زمینه ارائه‌ی تجهیزات صنعتی و ماشین آلات مورد نیاز در صنایع و خطوط تولید علاوه بر تمام تجهیزات پنوماتیک خدمات ذیل را نیز در بهترین سطح ارائه می‌نماید:

  • اتوماسیون های صنعتی
  • برق صنعتی
  • اتوماسیون PLC
  • اتوماسیون صنعتی زیمنس
  • مشاوره و راه اندازی خط تولید

 

کلام آخر

فیتینگ های پنوماتیک یکی از لوازم بسیار پرمصرف در بخش‌های مختلف می‌باشد. تنوع بسیار بالای این نوع از اتصالات در طرح و شکل و جنس متریال مصرفی آنقدر بالا است که برای هر مورد استفاده می‌تواند گزینه‌های بسیار زیادی برای انتخاب کردن داشت. به همین دلیل اتصالات پنوماتیک از محبوبیت زیادی برخوردار است. جهت کسب اطلاعات بیشتر از راه واتس اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *