تجهیزات

لوله گالوانیز چیست؟ کاربردها

لوله گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه و کاربردهای آنها

لوله گالوانیزه بدلیل پوشش روی، دوام و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نسبت به فلزات آهنی دارند. هر دو محصول ساخته‌شده از فلزات آهنی و آنهایی که دارای لایه روی هستند در یک دسته قرار می‌گیرند. فولاد گالوانیزه اغلب در نصب علائم راهنمایی و رانندگی، ساخت و ساز، تبلیغات در فضای باز و تامین آب، گرما و گاز استفاده می‌شود. اگر می‌خواید درباره لوله‌های گالوانیزه و کاربردهای آن بیشتر بدانید با مقاله امروز سپیانی همراه باشید.

لوله فولادی

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه اتوماسیون صنعتی زیمنس، اتوماسیون صنعتی اشنایدر و اتوماسیون صنعتی سایمون از اینکه در ادامه ما را همراهی میکنید سپاسگزار است.

 

لوله‌ فولادی گالوانیزه چیست؟

لوله‌های فولادی که برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی با لایه محافظ روی پوشانده شده‌اند به لوله‌های گالوانیزه معروف هستند. قبل از سال 1960، لوله‌های گالوانیزه اغلب در ساخت و سازهای مسکونی استفاده می‌شد. لوله گالوانیزه در ابتدای ایجاد بجای لوله سربی برای خطوط انتقال آب استفاده می‌شد. با این حال، اکنون می‌دانیم که تماس طولانی مدت با آب باعث خوردگی و زنگ زدگی لوله‌های گالوانیزه می‌شود.

 

حتما بخوانید:

معرفی انواع فلزات صنعتی

معرفی ماشین آلات ساختمان

 

چرا از فلز روی بعنوان لایه پوشش داده شده استفاده می‌شود؟

استفاده از فلز روی به همین دلیل روی فعال‌تر از فولاد است. از یک طرف، اکسید روی فشرده روی سطوح لوله فولادی گالوانیزه می‌تواند از اکسید شدن جلوگیری کند. با این حال، روی، نه فولاد، اولین نوع فلزی است که پس از وقوع خوردگی الکتریکی-شیمیایی خورده می‌شود. اثر لایه روی کاهش خوردگی و افزایش طول عمر لوله‌های فولادی است.

 

لوله‌های گالوانیزه چه شکلی هستند؟

لوله‌های گالوانیزه در هنگام نصب اولیه دارای رنگی هستند که با نیکل قابل مقایسه است. لوله گالوانیزه، با این حال، بسته به محیط اطراف، می‌تواند بطور قابل توجهی کدر، روشن تر یا تیره‌تر شود. تشخیص در نگاه اول می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا خانه‌هایی را با لوله‌های آب رنگ شده دیده‌ایم.

 

کاربرد لوله فولادی گالوانیزه

بطور معمول، لوله فولادی گالوانیزه برای انتقال زغال سنگ، گاز و بخار استفاده می‌شود. در ابتدا بعنوان لوله آب استفاده می‌شد. اما با گذشت سالها زنگ زدگی زیادی در لوله وجود داشت که باعث زرد شدن آب بدلیل داشتن اکسید آهن می‌شد. آب علاوه بر آلوده کننده بشقاب‌ها و سایر وسایل بهداشتی، باکتری‌های ایجاد شده در سطوح ناهموار داخلی را نیز حمل می‌کرد. خوردگی باعث می‌شود که آب دارای مقدار زیادی فلزات سنگین باشد که برای سلامتی افراد مضر است. به همین دلیل، کشورهای توسعه یافته بطور پیوسته استفاده از آن را بعنوان لوله آب از دهه 1960 ممنوع کرده‌اند.

انواع لوله

انواع لوله فولادی گالوانیزه

لوله فولادی گالوانیزه شامل دو نوع است:

1. لوله فولادی گالوانیزه گرم

2. لوله گالوانیزه سرد که به آن لوله گالوانیزه الکتریکی نیز می‌گویند.

 

حتما بخوانید: آشنایی با ابزارآلات برش و تراش

 

تولید لوله‌های گالوانیزه (تکنولوژی و انواع):

هنگام کار با موادی مانند فولاد، مهم است که بخاطر داشته باشید که در تماس با هوا و مایعات دیگر اکسید می‌شود. برای کاهش این ویژگی نامطلوب محصول از گالوانیزه استفاده می‌شود. از آنجایی که اکسیداسیون روی سریعتر اتفاق می‌افتد، فولاد در برابر خوردگی محافظت می‌شود. گالوانیزه گرم و دیفیوژن دو فرآیند تولیدی است که اغلب برای این نوع محصول استفاده می‌شود. یک شمش فولادی در حین گالوانیزه گرم در دمای تقریباً 450 درجه سانتیگراد در روی مذاب فرو می‌رود.

اساس گالوانیزه پراکنده، نفوذ اتم‌های روی به شبکه‌بین کریستالی آهن است. با استفاده از این تکنیک، پوشش از استحکام مکانیکی بالایی برخوردار است و در برابر پوسته شدن و بریدگی مقاوم است. یک سازه فلزی آهنی در ظرفی با پودر روی برای انجام گالوانیزه انتشار حرارتی قرار می‌گیرد. دمای بین 290 تا 450 درجه سانتیگراد برای اشباع روی سطح ضروری است. در نتیجه لوله‌های گالوانیزه علاوه بر کیفیت ضد خوردگی، دارای حفاظت الکتروشیمیایی نیز می‌باشند. آند روی به آرامی خورده می‌شود و به کاتدی از فلز آهن تبدیل می‌شود.

فولاد گالوانیزه از طیف گسترده‌ای از تولیدکنندگان معاصر در دسترس است. می‌توانید علاوه بر شکل گرد معمولی، محصولی را با قسمت مربع یا مستطیل خریداری کنید. لوله‌ها علاوه بر شکل، از نظر طول و ضخامت دیوار متفاوت هستند. لوله‌های گالوانیزه می‌توانند دارای قطر بیرونی از 17 تا 159 میلی متر و قطر سوراخ بین 10 تا 150 میلی متر باشند. این رقم کاربرد وسیعی دارد.

 

لوله فولادی گالوانیزه گرم

به منظور تحقق هدف ضد خوردگی، لوله فولادی گالوانیزه داغ با فرو بردن لوله‌های فولادی که از زنگ زدگی تمیز شده‌اند در محلول روی مایع که تا دمای 500 درجه سانتیگراد گرم شده است ساخته می‌شود.
یک نوع عملیات ضد خوردگی کارآمد به نام گالوانیزه گرم برای کالاهای ساختاری فولادی مختلف اعمال می‌شود. بیش از 180 سال از اولین استفاده گالوانیزه گرم در صنعت در فرانسه در سال 1836 می‌گذرد. با این حال، در دهه‌های اخیر در نتیجه توسعه فولاد نورد سرد پیشرفت چشمگیری داشته است. تقاضا برای گالوانیزه گرم همراه با نیاز به اقلام حفاظتی با استاندارد بالاتر به دلیل انتقال، حمل و نقل و ارتباطات ولتاژ بالا در حال افزایش است.

 

پردازش گالوانیزه گرم:

  1. اسیدشویی تمام شده
  2. شستشو
  3. آبکاری
  4. خشک کردن
  5. آبکاری آویزان
  6. خنک کننده
  7. دارو
  8. تمیز کردن
  9. آسیاب
  10. پرداخت گالوانیزه گرم

 

ضخامت روی برای لوله فولادی گالوانیزه گرم:

حداقل ضخامت لایه روی برای لوله‌های فولادی گالوانیزه گرم 35 میکرومتر و حداکثر ضخامت 650 میکرومتر است. در عوض، ضخامت لایه روی سرد فقط 5 تا 15 میکرومتر است. لایه‌های روی دارای ضد خوردگی هوا و محافظت شیمیایی برای اثرات سیستم‌های الکتریکی هستند.

 

تئوری اثر لایه روی لوله فولادی گالوانیزه گرم بر ضد خوردگی:

ابتدا یک لایه آلیاژ روی-فولاد در طی فرآیند گالوانیزه گرم و به دنبال آن یک لایه روی خالص ایجاد می‌شود. هنگامی که لایه روی توسط هوا خورده شد، یک لایه محافظ از اکسید روی، هیدروکسید روی و کربنات روی پایه تشکیل شد. که عملکرد ضد خوردگی هوا دارند. پس از نابودی این فیلم، یک فیلم جدید ظاهر خواهد شد. هنگامی که لایه روی به شدت آسیب می‌بیند، فلز محافظت الکتریکی و شیمیایی را فعال می‌کند. اولین عنصری که متلاشی شد روی بود.

طول عمر لوله فولادی گالوانیزه گرم چقدر است؟

طول عمر لوله فولادی گالوانیزه بسیار طولانی است. اما طول عمر استفاده بسته به شرایط متفاوت است. بطور کلی 13 سال در منطقه‌ای با صنایع سنگین زیاد، 50 سال در کنار دریا، 104 سال در حومه شهر و 30 سال در شهر. گالوانیزه کردن واقعاً به عنوان یک عملکرد ضد زنگ عمل کرده است و نیاز به درمان اضافی زنگ را نفی می‌کند. روش گالوانیزه گرم مخصوصاً برای شرایط اسیدی قوی، مه قلیایی و سایر موقعیت‌های بشدت خورنده مناسب است. این نوع بست اغلب در کمک‌های خارج از برج‌های فولادی استفاده می‌شود.

انواع لوله

لوله فولادی گالوانیزه سرد

پردازش شیمیایی الکتریکی یک لایه روی را روی لوله فولادی می‌پوشاند تا لوله فولادی گالوانیزه سرد ایجاد کند. بطور معمول، لایه روی 20 تا 30 میکرومتر ضخامت دارد.

 

ضخامت روی برای لوله فولادی گالوانیزه سرد

لوله فولادی گالوانیزه سرد روی دارای ضخامت 5-15 میکرومتر است، متراکم است و حاوی هیچ ماده آلی نیست.

 

برای انواع لوله، فناوری گالوانیزه سرد دیگر توصیه نمی‌شود.

کشورهای سرتاسر جهان به‌دلیل نازک‌تر بودن پوشش روی، به‌طور پیوسته استفاده از لوله‌های فولادی گالوانیزه سرد را به‌عنوان لوله‌های آب و لوله‌های گاز زغال سنگ ممنوع کرده‌اند. با این حال، از آنجایی که گالوانیزه سرد ظاهری سطحی تمیز دارد، اغلب در تولید اقلام کوچکی که نیاز به آبکاری دقیق دارند، استفاده می‌شود. ساخت اقلامی مانند پیچ، الکترونیک، ابزارآلات ظریف، مواد شیمیایی، صنایع سبک، حمل و نقل، تسلیحات، هواپیما، انرژی اتمی و غیره تاثیر بسزایی در اقتصاد ملی دارد.

کاربردهای فولاد گالوانیزه

مسکن، خدمات جمعی و نصب انواع ارتباطات رایج ترین مناطق هستند. انعطاف پذیری لوله‌های گالوانیزه برای زیرساخت‌های مسکونی و عمومی بسیار مهم است. از آنجایی که بیشتر شبکه‌ها زیرزمینی هستند، جایگزینی خصوصی چالش برانگیز است. فولاد گالوانیزه همچنین برای تیرهای روشنایی در فضای باز و همچنین برای تامین گاز، آب و گرمایش استفاده می‌شود. خطوط لوله برای لوله‌کشی و آتش نشانی با استفاده از محصولاتی با درزهای تقویت شده و پوشش روی خارجی و داخلی نصب می‌شود.

فلز گالوانیزه در ساخت جاده‌ها ضروری است. در ایجاد و نصب علائم توقف، تیرهای چراغ راهنمایی و پشتیبانی برای نرده‌ها در جاده‌ها و پل‌ها استفاده می‌شود. اگر لایه روی حداقل 30 میکرون ضخامت داشته باشد، این محصول می‌تواند تأثیرات شدید جوی و سطوح بالای رطوبت را برای مدت طولانی تحمل کند. هزینه تعویض و تعمیر تابلوها، تابلوها و تیرهای جاده پس از چندین سال استفاده از آنها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. طول یکنواخت تیرها و تکیه گاه‌ها برای علائم و علائم در ساخت جاده‌ها بسیار مهم است. در این شرایط بسیار مهم است که اکثر کارخانه‌ها گیج‌های برش فولاد گالوانیزه را برای اندازه‌های خاص ارائه دهند.

 

حتما بخوانید: آشنایی با تجهیزات آسانسور

 

نیاز اساسی به لوله گالوانیزه در ساخت و ساز:

نیاز به فلز گالوانیزه در ساختمان بسیار زیاد است. ساخت و سازهای صنعتی، سالن‌های نمایشگاهی، سالن‌های ورزشی، انبارها، تعمیرگاه‌ها، پارکینگ‌ها و سایر سازه‌های سبک وزن همگی از مزایای استفاده از لوله بهره برده اند. لوله‌های گالوانیزه در ساخت و سازهای خصوصی بعنوان قاب قفس برای پرورش پرندگان و حیوانات کوچک، ستون‌ها برای نرده‌ها و مجاری برای سیستم‌های تهویه استفاده می‌شود. هزینه‌های نگهداری پایین و طرح‌هایی که می‌توانند تقریباً 40 سال بدون پردازش بیشتر دوام بیاورند، از عوامل محبوبیت آنها هستند.

کالاهای گالوانیزه نیز تقاضای بالایی در بخش کشاورزی دارند. آسانسورها و گلخانه‌ها هر دو حاوی لوله‌های محافظت شده با روی هستند. با این حال، آبیاری و تهیه کودهای معدنی برای تولید محصولات زراعی گسترده ترین کاربردها هستند. این فلز به دلیل پوشش روی می‌تواند تماس کوتاهی با محیط‌های قلیایی و اسیدی خشن را تحمل کند.

لوله‌های گالوانیزه در صنعت انگورسازی و باغداری برای حمایت از گیاهان میوه جوان و انگور استفاده می‌شود. پوشش روی کمک می‌کند تا حمایت‌های مجتمع‌های دامی در گاوداری‌ها، مرغداری‌ها، غرفه‌ها و سایر تأسیسات دام و طیور دوام بیشتری داشته باشد. لوله‌ها به دلیل خاصیت ضدخوردگی خود قادر به مقاومت در برابر اثرات مخرب فضولات حیوانی برای مدت طولانی‌تری هستند. بعنوان مثال، یک لوله نورد سیاه در قلمی که برای نگهداری و غذا دادن به یک حیوان استفاده می‌شود، می‌تواند تا 5 سال قبل از نیاز به تعمیر دوام بیاورد. در عین حال، یک لوله گالوانیزه حداقل 10 سال بدون نوسازی دوام می‌آورد.

کاربرد لوله گالوانیزه

مزایای لوله گالوانیزه

فولاد یک ماده قابل اعتماد است که از استحکام بالایی برخوردار است و عمر مفید قابل توجهی دارد. یک لوله فولادی بعد از گالوانیزه شدن می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد و این موارد را بدست می‌آورد: مقاومت در محیط سخت، سطوح بالای حفاظت در برابر خوردگی، سطح صاف، براق یا مات، و ویژگی‌های ضد باکتریایی. روی از رشد باکتری‌های مضر مختلف جلوگیری می‌کند. این ویژگی بویژه برای لوله‌های گاز و آب و افزایش عمر مفید قابل توجه است. رایزر گالوانیزه می‌تواند 50 سال بایستد و فولاد 10-15 سال دوام می‌آورد.

 

مزایای زیر برای لوله‌های گالوانیزه بجای لوله‌های پلی پروپیلن درنظر گرفته‌می‌شود:

  • دفاع در برابر شوک بر خلاف پوشش‌های پلیمری، سطح گالوانیزه تراشه ایجاد نمی‌کند.
  • لوله‌های با روکش روی استحکام بیشتری دارند. با اشیاء بریده‌شده یا سوراخ شده‌آسیبی به‌آنها وارد نمی‌شود. هنگام نصب یا نگهداری یک سیستم حمل و نقل، نباید نگران تغییر شکل آن باشید.
  • فولاد گالوانیزه‌هنگام قرار گرفتن در دماهای بالا انبساط پیدا نمی‌کند. بنابراین ابعاد و قطرها پایدار هستند.
  • مشابه لوله‌های آهنی، لوله‌های گالوانیزه را می‌توان در محیط‌های با دما و فشار بالاتر استفاده کرد. اگر دمای آب از 140 درجه سانتیگراد فراتر رود، از فولاد گالوانیزه به جای پلی پروپیلن در تامین حرارت استفاده می‌شود.
  • گالوانیزه از تشکیل رسوبات در اتصالات جلوگیری می‌کند که در غیر این صورت مانع از انتقال محیط مایع می‌شود زیرا سطح داخلی صاف تر است.
  • آنها را می‌توان در سیستم‌های تهویه و دودکش‌ها استفاده کرد. در سطح داخلی لایه‌ای از گرد و غبار و بقایای محصولات احتراق تشکیل نمی‌شود.

 

حتما بخوانید:

آشنایی با انواع شیرآلات صنعتی

صفر تا 100 خط تولید ساندویچ پانل

 

جمع بندی

در پایان می‌توان گفت که استفاده از لوله‌های گالوانیزه برای انواع کاربردها ایده‌آل است. محصولات قیمت پایین را با مشخصات فنی درجه یک ترکیب می‌کنند. لوله‌ها به دلیل ویژگی‌های ضد خوردگی عالی و انعطاف پذیری در برابر عوامل جوی بطور موثر برای پروژه‌های داخلی و خارجی استفاده می‌شوند.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با لوله‌های گالوانیزه دارید می‌توانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها می‌توانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتس‌اپ و فرم درخواست مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *