ابزار دقیق

لول سوئیچ دیاپازونی چیست؟ اساس کار آن

لول سوئیچ دیاپازونی

لول سوئیچ دیاپازونی

در این مقاله به بررسی یکی از ابزارآلات دقیق و تجهیزات مهم کنترل سطح به نام لول سوئیچ دیاپازونی یا ارتعاشی اشاره می کنیم. همانطور که از نام آن پیداست این سنسور های ارتعاشی یا سوئیچ های سطح با هر ارتعاش، رسیدن سطح سیال به ارتفاع مشخص را تعیین می کنند. از لحاظ شکل ظاهری می توان گفت که عموما نوسان کننده آنها که با فرکانس مشخصی نوسان می کنند. این تجهیز از دو شاخک از جنس استیل ساخته شده است که بسته به نوع و موارد مصرف هر یک شکل ظاهری آنها نیز متفاوت خواهد بود.

 

حتما بخوانید: سطح سنج شناوری چیست؟

 

اساس کار لول سوئیچ

بطور کلی میتوان وظیفه آن را اندازه گیری ارتفاع و سطح سیالات و مایعات موجود در درون مخازن تعریف کرد. تماما لول سوئیچ ها نسبت به تغییرات ارتفاع جامدات و سیالات از خود عکس العمل نشان می دهند و سطوح مخازن را کنترل می کنند. مکانیزم اصلی کنترل کننده های سطح، تعیین مقدار مواد، تنظیم و کنترل قطع و وصل شدن خروجی در ست پوینت است.

لول سوئیچ دیاپازونی چیست؟

انواع لول سوئیچ ها

لول سوئیچ ها انواع متفاوتی دارند که هرکام از آن ها برای هدف خاصی مورد استقاده قرار می گیرند که عبارت اند از:

  • لول سوئیچ القایی
  • لول سوئیچ خازنی
  • لول سوئیچ شناوری یا فلوتری
  • لول سوئیچ دیافراگمی
  • لول سوئیچ پره ای
  • لول سوئیچ نوری
  • لول سوئیچ دیسپلیسری یا جابجایی
  • لول سوئیچ ارتعاشی یا دیاپازونی یا فورک

 

در دنیای امروز با گسترش اتوماسیون های صنعتی استفاده انواع سنسور ها اولین قدم برای خودکار کردن عملیات کنترلی است که شرکت های مختلفی در این بازار رقابتی مشغول به فعالیت هستند که از جمله معروف ترین آن ها می توان به اتوماسیون صنعتی زیمنس اشاره کرد که تولید کننده انواع لول سوئیچ ها می باشد جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع لول سوئیچ دیاپازونی-ارتعاشی و آگاهی از قیمت لول سوئیچ دیاپازونی-ارتعاشی می توانید به سایت فروشگاهی ما مراجعه نمایید.

 

سایت فروشگاهی گروه صنعتی سپیانی: فروشگاه دکتر پی ال سی

 

عملکرد لول سوئیچ دیاپازونی یا ارتعاشی:

بنابر آنچه از ابتدای مقاله تا به اینجا گفته شد لول سوئیچ دیاپازونی یا ارتعاشی یکی از انواع سوئیچ های کنترل کننده سطح می باشند. دو مدل لول سوئیچ ارتعاشی وجود دارد، یک مدل آن ها برای کنترل سطح مواد جامد پودری مورد استفاده قرار می گیرد و نوع دیگر به منظور کنترل سطح سیالات تولید و عرضه می شوند. اساس کار سوئیچ های سطح دیاپازونی بر اساس ارتعاش و تغییر فرکانس ارتعاش است.

لول سوئیچارتعاشی 1

حتما بخوانید:

پی ال سی (PLC) چیست؟

لول سوئیچ مولتی پوینت چیست؟ انواع آن

 

لول سوئیچ ارتعاشی 2

در بالا دو مدل از سوئیچ های سطح دیاپازونی را مشاهده می کنید. ساختار آنها در کلیات شبیه به هم و دارای دو شاخک از جنس استیل هستند. این دو شاخک استیل در حالت عادی و هنگام شروع به کار و اتصال برق دارای فرکانس مشخصی هستند و با این فرکانس تعریف شده در حال مرتعش شدن هستند.

سپس با رسیدن سطح سیال یا جامد پودری به این شاخک ها دامنه و فرکانس ارتعاش آن ها تغییر می کند و تضعیف می شود. این تغییرات توسط سنسور ها حس می شود و مدارات الکتریکی درون آن ها این تغییرات را به عملکرد سوئیچ زنی تبدیل می کنند و فرآیند کنترلی و قطع یا وصل سوئیچ را ممکن می سازند.

 

مزایا و معایب لول سوئیچ ارتعاشی

از مزایای آن می توان به طیف وسیع کاربردی آن ها و قیمت مناسب آن و همچنین بی نیاز بودن از تنظیمات پیچیده و تعمیر و نگهداری اشاره کرد. این لول سوئیچ علی رغم مزایای نام برده معایبی همچون محدودیت عملکرد نسبت به سایز دانه های جامدات و ذرات سیالات دارد. بطوریکه فقط برای استفاده جامدات با دانه هایی باسایز کوچکتر از ده میلی متر مناسب هستند.

همچنین برای استفاده از سیالات نیز محدودیت مشابهی مانند جامدات برای ذرات معلق موجود در مایعات وجود دارد. همچنین از محدودیت های دیگر این مدل لول سوئیچ، سطح محدود به اشکار سازی یک نقطه یا سطح می باشد.

 

حتما بخوانید:

سطح سنج پره متحرک چیست؟

لول ترانسمیتر اولتراسونیک چیست؟

سطح سنج اختلاف فشاری چیست؟

 

کاربرد لول سوئیچ دیاپازونی یا ارتعاشی

این لول سوئیچ ها در معادن، صنایع غذایی و صنایع شیمیایی و صنایع مربوط به آشامیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

نکاتی که برای خرید و استفاده از لول سوئیچ ها باید به آنها توجه کرد:

  • برای تعیین و انتخاب یکی از انواع سوئیچ های سطح باید به ساختار سنسور شرایط و مخزن و همچنین نیاز مصرف کننده توجه شود.
  • نحوه نصب سوئیچ ها با توجه به موارد فوق متفاوت است. بنابراین می توان آن ها را در پایین، بالا کناره ها و بالای مخزن نصب کرد.
  • ساختار و اندازه سوئیچ ها نیز مهم است. با توجه به مقدار فضای موجود محیط کار میبایست آن را انتخاب کرد.
  • همچنین لول سوئیچ انتخابی باید حتما شرایط استفاده در محیط مخزن مورد نظر را بطور کامل دارا باشد. زیرا کوچکترین موارد بازدارنده در عملکرد آن ها باعث بوجود آمدن خطا در محاسبه و نمایش میزان سطح سیال و جامدات پودری موجود در مخزن می گردد.

 

حتما بخوانید: اندازه‌گیری سطوح مخازن با سنسورهای خازنی

 

انواع لول سوئیچ

خازنی

این مدل از انواع لول سوئیچ ها فقط برای کنترل سطح مواد و جامدات پودری مورد استفاده قرار می گیرد. مکانیزم عمل لول سوئیچ خازنی بر اساس تغییر ظرفیت خازن هنگام رسیدن جامد پودری به سطح لول سوئیچ و تماس مستقیم با آن صورت می گیرد که این تغییرات در ظرفیت خازن باعث تغییر سیگنال های ارسالی از برد الکتریکی لول سوئیچ و اندازه گیری و کنترل سطح مخزن میگردد.

لول سوئیچ خازنی

شناوری یا فلوتر

همانطور که از نام این نوع لول سوئیچ پیداست برای کنترل سطح سیالات مناسب است. در نیروگاه های هسته ای و هواپیماها و تجهیزات پزشکی و فاضلاب خاص و… کاربرد دارد. یکی از دلایل استفاده از این نوع لول سوئیچ دقیق بودن و مورد اطمینان بودن آن و مقاومت در برابر رطوبت و آب و مواد مخرب محلول در آب است.

شناوری

پره ای یا پدالی

یکی از پرکاربردترین نوع کنترل کننده های سطح لول سوئچ پره ای یا پدالی است. که مانند لول سوئیچ دیاپازونی یکی دیگر از سنسور سطح نقطه ای محسوب می شود که از موارد کاربرد آن می توان به سنجش سطح مواد جامد خشک یا فله در استخراج سیلوها، قیف ها، غذا و نوشیدنی و سیلوهای دانه ای اشاره کرد. اساس کار این لول سوئیچ ها حرکت الکترومکانیکی است.

 

لول سوئیچ پدالی

 نوری

این نوع لول سوئیچ هم برای نشان دادن و کنترل نقطه ای سطح استفاده می شود که از یک بخش مخروطی شکل در نوک این لول سوئیچ استفاده شده است. این ویژگی باعث بالا رفتن دقت آشکار سازی سطح نقطه ای خواهد شد. لول سوئیچ نوری برای کنترل سطح در سیالات مورد استفاده قرار می گیرد و همانطور که میدانید نور پس از عبور از مایعات دچار شکست خواهد شد.

پس اساس عملکرد این نوع لول سوئیچ شکست نور است. بنابراین در حالت شروع و اولیه عملکرد این لول سوئیچ درون مخروط این دستگاه ضریب شکست نور برابر ضریب شکست نور خواهد بود.

نوری

دیافراگمی

لول سوئیچ دیافراگمی به علت بی نیاز بودن از منبع برق بسیار پر کاربرد است و برای مواد جامد پودری مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع اغذیه و مخازن حبوبات و هوپر، سیلو و مخازن مواد پودری دیگری همچون گچ، آرد، سیمان، آهک، شن و ماسه کاربرد دارد. از مزایای قابل توجه این مدل می توان به مقاومت در دماهای بالا و قابلیت کاربرد در محیط های انفجاری اشاره کرد.

اساس کار لول سوئیچ دیافراگمی نیز بسیار ساده بوده و از سریق یک غشا تحت عنوان دیافراگم عمل می کند. بدینگونه که با وارد شدن فشار ناشی از مواد درون مخازن و محیط کار بر روی این غشای نازک باعث تحریک میکرو سوئیچ خارجی دستگاه می شود.

 

حتما بخوانید:

عملکرد لول ترانسمیترهای خازنی

عملکرد لول گیج مغناطیسی چیست؟

 

سخن آخر

در این مقاله با ابزار دقیق پرطرفدار لول سوئیچ دیاپازونی و کاربرد و انواع آن آشنا شدیم. برای کسب اطلاعات فنی و اطلاع از قیمت های هر یک از لول سوئیچ ها می توانید فرم درخواست مشاوره را کامل کنید تا تکنسین های ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *