ابزار دقیق

لول سوئیچ مالتی پوینت و انواع آن

لول سوئیچ مولتی پوینت

لول سوئیچ یکی از تجهیزات مورد نیاز برای بسیاری از مراکز صنعتی و تولیدی است. میتوان اندازه حجم مایع یا حتی مواد جامدی مثل پودر در مخازن را اندازه گرفت. البته بیشتر کاربرد لول سوئیچ در اندازه‌گیری مایعات در مخازن است. در این مقاله می‌خواهیم درباره اساس و نحوه کار لول سوئیچ مولتی پوینت صحبت کنیم.

لول سوئیچ

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه اتوماسیون صنعتی زیمنس، اتوماسیون صنعتی اشنایدر، اتوماسیون صنعتی دلتا و… از اینکه در ادامه ما را همراهی میکنید سپاسگزار است.

 

لول سوئیچ چند نقطه‌ای (Multi Point)

لول سوئیچ چند نقطه‌ای (Multi Point) همانطور که از اسمش مشخص است برای سنجش سطح مایعات در مخازن طراحی شده است. تفاوتش با لول سوئیچ های معمول این است که با استفاده از آن میتوان حجم‌های مختلفی از مایع را درون مخزن اندازه گرفت یعنی میتوان تعیین کرد. هرگاه حجم سیال موجود در مخزن به اندازه مشخصی رسید دستور ویژه صادر شود و کار خاصی انجام شود.

 

حتما بخوانید: سوئیچ فشار مکانیکی چیست؟

 

کاربرد لول سوئیچ چند نقطه‌ای یا مولتی پوینت

بیشترین مخازنی که در خط تولیدهای صنعتی می‌بینیم تنها به دو نقطه یا یک نقطه برای یک عملکرد نیاز دارند. مثلاً لول سوئیچ که روی مخزن نصب کرده‌ایم کافی‌ست هنگامی که حجم مایع به اندازه حداقل رسید موتور را روشن کند و مخزن را پر کند. و هرگاه حجم مایع به میزان حداکثر رسید و مخزن پر شد. دستوری صادر کند و موتور را خاموش کند.

درست است که این نوع عملکرد، عملکرد روتین و اصلی لول سوئیچ در بیشتر مخازن است. اما گاهی اوقات نیاز است با توجه به سطح مایعی که در مخزن وجود دارد دستورات مختلفی صادر شود. مثلاً تصور کنید سه یا چهار شیر مجزا روی مخزن نصب شده است و قرار است هرگاه سطح مایع موجود در مخزن به یکی از این شیرها رسید آن شیر باز شود و یک حلال یا محلول دیگر به مایعی که در مخزن وجود دارد اضافه شود.

برای اینکه بتوان این عملکرد را بطور خودکار انجام داد و اپراتور انسانی را درگیر مدیریت آن نکرد و دقت و سرعت آن را افزایش داد. بهترین کار استفاده از لول سوئیچ مولتی پوینت یا همان به سوئیچ چند نقطه‌ای است. با استفاده از آن میتوان تعیین کرد هرگاه سطح مایع به میزان مشخصی رسید دستورات لازم را به صورت یک پالس الکتریکی به کلید مورد نظر ارسال کند. و شیر مورد نظر را باز کند تا محلول وارد مخزن شود. با استفاده از این مثال میتوانید به طور کامل درک کنید یک لول سوئیچ مولتی پوینت چه کاربردی دارد و ممکن است در چه صنایعی از آنها استفاده شود.

 

حتما بخوانید: لول سوئیچ دیاپازونی چیست؟

انواع لول سوئیچ

انواع لول سوئیچ مولتی پوینت

لول سوئیچ‌های مولتی پوینت در انواع مختلفی تولید میشوند که ما در جدول بررسی انواع لول سوئيچ در ادامه مقاله به آنها اشاره کرده‌ایم. اما دو نوع بسیار متداول آنها که تقریبا هر کار مورد نیاز برای سنجش سطح مایع در مخازن مختلف را انجام میدهد لول سوئیچ شناوری و لول سوئیچ التراسونیک است.

لول سوئیچ مالتی پوینت شناوری

لول سوئیچ مالتی پوینت شناوری عملکردی دقیقاً مشابه لول سوئیچ شناوری معمولی دارد. این سوئیچ ها برای نظارت بر سطح مایع در انواع مخازن و استخرهای مواد شیمیایی مختلف قابل استفاده هستند. البته محدودیت‌هایی هم دارند. مثلاً برای مواد اسیدی یا بسیار داغ نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. مزیت این نوع لول سوئیچ این است که در برابر لرزش اصطکاک استفاده طولانی مدت و موارد این چنینی مقاومت بالایی دارند و اگر از مواد اولیه باکیفیت درست شده باشند. و شرکت معتبری آنها را تهیه کرده باشد معمولا طول عمر بالایی دارند همچنین قیمت آنها نیز به صرفه است.

لول سوئیچ Multi point التراسونیک

لول سوئیچ التراسونیک بدون اینکه با سطح مایع تماس فیزیکی داشته باشد. میتواند سطح آن را اندازه‌گیری کند. این لول سوئیچ برای مایعاتی مناسب است که اسیدی هستند یا زمانیکه لول سوئیچ معمولی قادر به تماس مستقیم با آنها نیست یا اینکه مایعات موجود در مخازن بسیار چسبناک هستند. یا از موادی تشکیل شده‌اند که عملکرد فلوسوئیچ معمولی را با اختلال مواجه می‌کند.

لول سوئیچ مولتی پوینت التراسونیک این امکان را دارد که برای ارتفاع های مختلف مایعات تنظیم شود. شما میتوانید آن را بارها و بارها تنظیم کنید. و هر بار دستورات مشخصی را از آن انتظار داشته باشید. لول سوئیچ‌ها اگرچه حساسیت بسیار بالایی دارند. اما به دلیل دوری از ارتباط مستقیم با سطح مایع طول عمر بسیار بالایی دارند. و البته در نگهداری آنها باید دقت بیشتری به خرج داد چون سنسورهای آنها حساسیت بسیار بالایی دارند و ممکن است با اقدامات نادرست اپراتور به سادگی آسیب ببینند.

 

حتما بخوانید: لیمیت سوئیچ چیست؟ کاربرد آن

 

موارد استفاده از لول سوئیچ مولتی پوینت:

لول سوئیچ شناور چند سطحی در تعدادی از فرآیندهای مختلف صنعتی استفاده میشود. کلید تک مرحله‌ای میتواند راه حل مناسبی برای اندازه‌گیری نقاط بالا و پایین در مخازن باشد. و همچنین می‌تواند راه حل مناسبی برای روشن کردن قطعات مختلف تجهیزات در زمانی که مایع یا مواد موجود در مخزن به سطح مشخص شده برای کاربرد برسد، باشد. فراتر از نیاز به فعالسازی استاندارد تک نقطه‌ای، تعدادی برنامه کاربردی نیز دارید که ممکن است به چندین نقطه سوئیچینگ نیاز داشته باشند.

سوئیچ سطح

برای این برنامه‌ها، بهترین گزینه استفاده از سوئیچ شناور مولتی پوینت است. به جای داشتن یک سری کلیدهای تک مرحله‌ای برای نقاط مختلف، یک لول سوئیچ multi point دارای یک سری نقاط فعال است. این بدان معنی است که تمام سوئیچینگ‌های لازم میتوانند از طریق یک نقطه دسترسی واحد وارد شوند. یک لول سوئیچ شناور چند سطحی بر اساس همان اصول یک سوئیچ شناور استاندارد کار می‌کند. دارای شناوری است که با بالا و پایین رفتن مقدار مواد موجود در مخزن بالا و پایین می‌رود. تفاوت اصلی این است که به جای یک سوئیچ تک، یک سوئیچ شناور چند سطحی دارای تعداد بیشتری سوئیچ شناور است. همانطور که شناور بالا می‌رود یا پایین می آید، میتواند سوئیچ‌های مختلف را در حین رفتن به سطوح مختلف از پیش تعیین شده فعال کند.

در حالیکه دو مرحله حداقل برای یک سوئیچ شناور چند سطحی است. میتوانید یک سوئیچ شناور چند سطحی را با تعداد نقاط مختلف بسته به هدف ترتیب دهید. با کار با مهندسان سوئیچ شناور، میتوانید تعداد سطوح را سفارشی کنید. و سطوح مختلف را مطابق با مشخصات خود تنظیم کنید. فواصل بین مراحل را میتوان بر روی مشخصات دقیق تنظیم کرد. همچنین میتوانید سوئیچ‌هایی را انتخاب کنید که در تنظیمات بسته یا معمولی باز عمل کنند.

 

حتما بخوانید: عملکرد لول گیج مغناطیسی چگونه است؟

 

کاربردهای دیگر در مخازن

یک مخزن ممکن است به دلایل مختلف به یک سوئیچ چند سطحی نیاز داشته باشد. یک سوئیچ چند سطحی برای هر برنامه‌ای که بیش از یک سطح به نوعی بازخورد یا پاسخ نیاز دارد، ضروری است. بازخورد میتواند زنگ خطری باشد که به فردی که مخزن را زیر نظر دارد می‌تواند بداند چه زمانی به یک سطح معین رسیده یا به آن سقوط کرده است. همچنین میتواند برای درگیر کردن یا جدا کردن تجهیزاتی که برای برنامه ضروری هستند استفاده شود.

به عنوان مثال، فرض کنید یک مخزن دارید که با بالا رفتن سطح مایع، نیاز به چند فعال سازی دارد. اولین مرحله روی سوئیچ ممکن است فقط یک زنگ هشدار را فعال کند تا یکی از کارکنان متوجه شود که مایع به نقطه اوج مشخصی رسیده است. اگر مایع به افزایش ادامه دهد، مرحله دوم ممکن است یک پمپ تخلیه را برای کاهش سطح فعال کند. اگر مایع به سطح سوم ادامه دهد، این میتواند به پمپ بگوید که برای تخلیه مایع با سرعت بیشتری به تنظیمات بالاتری تغییر وضعیت دهد.

علاوه بر ساخت سوئیچ‌های شناور چند سطحی با تعدادی سطوح مختلف یا تنظیم روی تنظیمات سفارشی، می‌توانید سوئیچ‌های شناور را نیز از طیف وسیعی از مواد طراحی کنید که می‌توانند برای کار در شرایط سخت یا محیط‌های کاری خطرناک مناسب باشند. اگر از قبل مشخصات دقیق سوئیچ چند سطحی مورد نیاز خود را می دانید، میتوان آن را برای هدف شما سفارشی ساخت. در غیر این صورت، ما میتوانیم با شما برای یافتن راه حل سوئیچینگ مناسب برای برنامه مورد نظر کار کنیم.

مالتی پوینت

حتما بخوانید:

سطح سنج شناوری چیست؟ کاربرد ان

عملکرد لول ترانسمیتر خازنی چگونه است؟

 

مقایسه انواع لول سوئیچ‌ها

به کمک جدول‌های زیر می‌توانید عملکرد کاربرد و تفاوت انواع لول سوئیچ‌ها را بسنجید و ببینید کدام یک از آنها برای کاربرد شما مناسب خواهد بود.

جدول 1 مقایسه لول سوئیچ

حتما بخوانید: اندازه گیری سطح مخازن با سنسورهای خازنی

جدول 2 مقایسه لول سوئیچ

خلاصه و نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که در این مقاله درباره لول سوئیچ مولتی پوینت دادیم. می‌توان گفت کاربرد آنها در بسیاری از صنایع ضروری است. مگر اینکه بخواهیم فرایندهای خودکار را به اپراتورهای انسانی بسنجیم که مشخص است این فرایندها با سپرده شدن به اپراتورهای انسانی هم با سرعت پایین ‌تر انجام خواهد شد و هم از دقت آنها کاسته خواهد شد.

 

فروش انواع تجهیزات اتوماسیون و برق صنعتی، ابزاردقیق، هیدرولیک، پنوماتیک و… از فروشگاه DRPLC

 

همچنین در این مقاله انواع سوئیچ‌ها را معرفی کردیم. و جدول منظم مزایا و معایب هر کدام و کاربردشان را توضیح دادیم. اگر برای انتخاب لول سوئیچ در صنایع کشاورزی مخازن موجود در کارخانه‌های کارگاه تولیدی خود را به طور کلی هرگونه پرسش و مشورت درباره راه اندازی خط تولید محصولات مختلف میتوانید به راحتی با متخصصان و مهندسان مشاور گروه صنعتی سپیانی تماس بگیرید.

برای تماس با مهندسان مشاور ما هم میتوانید از فرم درخواست مشاوره استفاده کنید و اطلاعات خود را درج کنید. تا همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند. یا اینکه بطور مستقیم از طریق بخش تماس واتس‌اپ با ما تماس بگیرید و از راهنمایی‌های مهندسین ما استفاده کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. منتظر نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *