تجهیزات, خطوط تولید

ماشین آلات دام و طیور

ماشین آلات دام و طیور

آشنایی با ماشین آلات دام و طیور

انواع مختلف تجهیزات و ماشین آلات دام و طیور که برای تولید مرغ مولد در دسترس و ضروری هستند بسیار زیاد است. اگر همه این تجهیزات را داشته باشید، می‌توانید مزرعه خود را موثرتر اداره کنید. پرورش گونه‌های خاصی از پرندگان برای مصرف انسان بعنوان دام و طیور شناخته می‌شود. طیور شامل حیواناتی از جمله مرغ، بوقلمون، اردک و غاز است. آنها برای گوشت و تخم مرغ بزرگ می‌شوند. رایج‌ترین پرنده‌ای که هم گوشت و هم تخم مرغ تولید می‌کند مرغ است. جوجه‌هایی که برای گوشت پرورش می‌یابند بعنوان جوجه‌های گوشتی شناخته می‌شوند. جوجه‌هایی که برای تخم‌هایشان پرورش می‌یابند «مرغ تخم‌گذار» نام دارند. برخی از نژادهای مرغ برای نمایشگاه‌ها و مسابقات پرورش پیدا می‌کنند. با مقاله امروز سپیانی همراه شوید تا ماشین آلات دام و طیور را مرور کنیم.

خوراک دام و طیور

حتما بخوانید:

بهترین خوراک دام و طیور چیست؟

قیمت راه‌اندازی خط تولید خوراک دام و طیور

صفر تا 100 راه‌اندازی خط تولید خوراک دام و طیور

 

ماشین آلات دام و طیور مهم مورد استفاده در پرورش طیور

برای پرورش مرغ و سایر پرندگان سالم، ماشین آلات دام و طیور با کیفیت بالا ضروری است. برای راه‌اندازی یک تجارت مرغداری موفق که بتواند بطور مداوم محصولی با کیفیت بالا تولید کند، باید روی ماشین آلات دام و طیور سرمایه گذاری کنید. یک گلدان آب ساده یا یک خط لوله می‌تواند آب را از یک سر خانه به سر دیگر منتقل کند. برای حفظ عملکرد خوب دیگ آب، باید مرتباً تمیز شود.

1. دستگاه جوجه کشی:

تخم‌هایی که توسط پرندگان یا خزندگان گذاشته می‌شود در دستگاه جوجه کشی خارج می‌شوند. بدون حضور مادر، جنین‌های داخل تخم‌ها می‌توانند رشد کرده و از تخم بیرون بیایند، زیرا انکوباتور تخم‌ها را گرم نگه می‌دارد. تخم‌ها داخل یک انکوباتور قرار می‌گیرند که از قبل تا دمای 98 درجه فارنهایت (37 درجه سانتی‌گراد) گرم شده است. تخم‌های سایر پرندگان ممکن است بیشتر از 21 روز طول بکشد تا تخم مرغ از تخم مرغ خارج شود.

استفاده از دستگاه جوجه کشی تخم مرغ به دلایل مختلفی امکان پذیر است. یک توضیح این است که یک کشاورز ممکن است بخواهد چند جوجه را از تخم بیرون بیاورد اما هیچ یک از مرغ‌های او جوجه آور یا آماده تخم گذاری نیستند. مزارع بزرگ برای پرورش جوجه‌ها نیز از دستگاه جوجه کشی استفاده می‌کنند. دستگاه‌های جوجه کشی را می‌توان برای هر نوع پرنده‌ای از جمله اردک، پنگوئن و شترمرغ استفاده کرد، اگرچه بیشتر برای جوجه کشی از تخم مرغ استفاده می‌شود.

تخم‌های خزندگان را می‌توان در دستگاه‌های جوجه کشی نیز جوجه‌آوری کرد، اما این امر کمتر معمول است. می‌توانید تخم مرغ، بلدرچین، اردک و سایر پرندگان مشابه را بصورت آنلاین یا از طریق فروشگاه‌های لوازم کشاورزی خریداری کنید. تخم‌ها در یک خنک‌کننده حمل می‌شوند و می‌توانند چندین هفته در دمای پایین‌تر مقاومت کنند. به محض رسیدن، آنها باید سریعاً در یک انکوباتور تخم مرغ گرم قرار داده شوند. انواع و ابعاد دستگاه جوجه‌کشی تخم مرغ بسیار متنوع است. برخی از انکوباتورهای بزرگتر می‌توانند بیش از 400 تخم را در قفسه‌های خود جای دهند که می‌توانند چندین لایه تخم مرغ را در خود جای دهند.

2. سینی تخم مرغ:

ماشین آلاتی هستند که برای بستن تخم مرغ استفاده می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، دستگاهی است که شبیه سینی است که در آن تخم‌ها برای نمونه‌برداری قرار می‌گیرند. استفاده از سینی تخم مرغ مزایای متعددی دارد، از جمله محافظت در برابر ضربه‌های خارجی، سهولت جابجایی و هزینه کم.

استفاده از سینی‌های تخم مرغ به نفع کشاورزان و فرآورده‌های تخم مرغ است زیرا کارایی گریدرها، بسته بندی‌ها و شکن‌های آنها را افزایش می‌دهد، تلفات تخم مرغ را کاهش می‌دهد و هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد.

3. فن تهویه:

جوجه‌ها بشدت به نوسانات دما حساس هستند. در نتیجه، سیستم‌های تهویه برای ایجاد کیفیت هوای ایده آل در سالن‌های مرغداری با خلاص شدن از گرما، رطوبت و آلاینده‌های اضافی ضروری است. به منظور ارائه بهترین تهویه ممکن به مرغداری، یک فن تهویه یکی از تجهیزات ضروری است. در هوای گرم، این قطعه تجهیزاتی است که برای کاهش دما در مزرعه مرغ استفاده می‌شود.

با کمک یک فن تهویه که توسط موتورهای با راندمان بالا کنترل می‌شود، می‌توان شرایط داخل خانه‌های مرغ را تنظیم کرد. این امر علاوه بر افزایش رفاه حیوانات، معمولاً می‌تواند مصرف انرژی را 30 تا 40 درصد کاهش دهد و نیازهای نگهداری را کاهش دهد.

4. لانه‌ تخم گذاری:

وجود تخم‌های غیر آشیانه (تخم‌های کفی و تخته‌ای) منجربه نیاز به نیروی کار بیشتر، تخم‌های جوجه‌آوری با کیفیت بدتر و شاید کیفیت پایین‌تر جوجه و جوجه‌کشی می‌شود. برای به حداکثر رساندن تعداد جوجه‌های تولید شده، درک علل تخم‌گذاری در خارج از لانه و اینکه برای کاهش آن‌ها چه کاری می‌توان انجام داد، بسیار مهم است.

درک دلیل اصلی و بررسی تکنیک‌هایی برای تشویق مرغ‌ها به‌گذاشتن تخم‌ها در لانه‌اولین قدم برای جلوگیری یا کاهش تعداد بیش از حد تخم‌های غیر آشیانه است. برای اینکه مرغ‌ها به لانه برسند و در آنجا تخم بگذارند، آموزش صحیح ضروری است. سکوهایی باید به ماده‌ها ارائه شود تا رفتار آنها را در هنگام پریدن و ساختن لانه آموزش دهند. آموزش باید در حین پرورش شروع شود. از 28 تا 42 روز زندگی، لانه‌ها باید با 30 سانتی متر فضا برای هر ماده به قلم‌های پرورش اضافه شود. سکوها را می‌توان به جای سکوها یا علاوه بر آن استفاده کرد و به ازای هر 500 ماده 1 متر مربع فضای سکو اختصاص داده می‌شود. لانه تخم گذاری یکی دیگر از وسایلی است که به پرندگان در تخم گذاری کمک می‌کند. این دستگاه مزیت افزایش تولید تخم مرغ را دارد.

5. شستشوی تخم‌مرغ:

اگر تخم‌مرغ‌های زیادی برای تهیه دستی وجود داشته باشد، ممکن است ماشین آلات دام و طیور مورد نیاز باشد. چندین دستگاه در بازار وجود دارد، اما تمیز کردن غوطه‌وری توصیه نمی‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که آیا شستشوی غوطه‌وری مجاز است، قوانین خود را در مورد تخم مرغ بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از تعویض آب و اضافه کردن مقدار مناسب کلر یا ضدعفونی کننده، از دستگاه برای تمیز کردن 3 دوجین تخم مرغ در هر گالن آب استفاده کنید. پیش خیس کردن نیز مفید است.

آب و پودر شستشوی تخم مرغ به‌همین ترتیب در ماشین لباسشویی ریخته می‌شود. قبل از تحویل، تخم‌ها با استفاده از آن تمیز می‌شوند. تخم مرغ توسط دستگاه شستشوی تخم مرغ کاملاً تمیز و استریل می‌شود. دارای قسمتی برای شستشو و آبکشی و همچنین بسیاری از روش‌های خشک کردن ممکن است.

خوراک مرغداری

بهترین روش برای تمیز کردن تخم مرغ‌ها مسواک زدن و اسپری کردن آنها است. اکثر تجهیزات شستشوی تخم مرغ نسبتاً بزرگ هستند و می‌توانند صدها مورد را در ساعت برای تولید در مقیاس بزرگ بشویید. با این حال، در حال حاضر فقط چند ماشین لباسشویی کوچک برس و اسپری در بازار وجود دارد. ماشین‌های تخم مرغ شوی در مقیاس بزرگ می‌توانند هر ساعت 500 عدد تخم مرغ را با استفاده از اسپری‌های آب و برس تمیز کنند. بطور معمول، برس‌ها موازی با جریان تخم مرغ قرار می‌گیرند. تمیز کردن با چرخش تخم‌ها حول محور عمودی آسان‌تر می‌شود. در ماشین‌های بزرگ، آب شستشو به گردش در می‌آید در حالی که آب جایگزین تازه وارد می‌شود تا سرریز مداوم حفظ شود.

6. تغذیه کننده:

خوراک در دانخوری‌ها قرار می‌گیرد که قطعاتی از تجهیزات مورد استفاده برای تغذیه پرندگان هستند. آنها می‌توانند معمولی، نیمه‌اتوماتیک، دارای طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و اشکال باشند و از فلز یا پلاستیک ساخته شوند. در مزارع جدید مرغداری، تغذیه کننده‌های خودکار مرغ اغلب در مقیاس تجاری بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وقتی گله با اندازه قابل توجهی دارید، این نوع تغذیه خوب کار می‌کند. فیدرهای اتوماتیک بگونه ای تنظیم شده‌اند که غذا بصورت خودکار به پرندگان تحویل داده شود. با این حال، این نوع فیدر در هنگام قطع برق مستعد مشکلات فنی است و نیاز به تعمیر و نگهداری معمولی برای حفظ عملکرد عالی ماشین آلات دارد. با توجه به هزینه و نیازهای نگهداری، این نوع دانخوری ممکن است برای مرغداران در مقیاس کوچک ایده‌آل نباشد، اما برای تولید جوجه‌های تجاری ایده‌آل است.

7. گلدان آب:

مزارع باید به ماهیت آب خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. زیرا یکی از اجزای حیاتی پرورش حیوانات است. بخوبی شناخته شد‌ه‌است که آب آشامیدنی که به‌اندازه کافی تصفیه شده‌باشد، عملکرد رشد جوجه‌های گوشتی را بهبود می‌بخشد و با اقدامات ایمنی زیستی کافی، نیاز به آنتی بیوتیک را بطور کامل از بین می‌برد. از سوی دیگر، جوجه کشی‌ها اغلب به سیستم‌های تهویه آب برای افزایش اثربخشی و محافظت از فرآیندهای حیاتی در برابر آسیب ناشی از خوردگی، رسوب و رسوب نیاز دارند. یک گلدان آب ساده یا یک خط لوله می‌تواند آب را از یک سر خانه بسر دیگر منتقل کند. برای اطمینان از عملکرد خوب دیگ آب، باید مرتباً تمیز شود.

8. بخاری:

کنترل گرما هنگام رشد جوجه ضروری است. می‌توان برای گرم کردن قفس مرغ از لامپ، بخاری یا سایر وسایل گرمایشی استفاده شود. تولیدکنندگان طیور باید مراقب باشند که دما را در هر مرحله از چرخه زندگی پرندگان کنترل کنند. با توجه به عدم بلوغ مکانیسم تنظیم حرارت جوجه در دو هفته اول، گرم کردن دقیق بسیار مهم است. بعدها، حفظ رشد سالم پرندگان نیز به حفظ تنظیم دمای کف بستگی دارد.

به منظور حفظ سطوح بالای تولید پرورشی، انتخاب سیستم‌های گرمایش هوا باید تنظیم دقیق دما و قابلیت اطمینان را تضمین کند. چنین راحتی عالی برای طیور باعث رشد بدون استرس، افزایش وزن و بهبود کیفیت گوشت با مصرف کمتر دارو می‌شود.

 

حتما بخوانید: کندانسور چیست؟ کاربرد آن

 

9. ماشین‌های پرورش جوجه:

مدیریت جوجه‌ها از سن یک روزگی تا حدودا هشت هفتگی را جوجه‌دهی می‌نامند و مستلزم ارائه گرما و سایر مراقبت‌های لازم در مراحل اولیه رشد آنها است. از روزی که بدنیا می‌آیند تا زمانی که دیگر نیازی به گرمای اضافی ندارند. واحدهای جوجه‌دهی برای جوجه‌ها (0-8 هفتگی) ساخته می‌شود. از پایان فصل تولید مثل تا فروش جوجه‌های گوشتی یا قرار دادن پولت‌ها در آغل‌های تخمگذار دائمی، از قلم‌های رشد (حداکثر 20 هفته) استفاده می‌شود.

از زمانی که پولت‌ها و مرغ‌ها شروع به‌تخم‌گذاری می‌کنند تا زمانی که جمع‌آوری و در پایان مرحله تخم‌گذاری فروخته می‌شوند. در آغل‌ها یا قفس‌ها (تا ۷۸ هفته) نگهداری می‌شوند. دادن گرمای مناسب به جوجه‌ها برای پرورش دهندگان ضروری هستند (تقلید از مرغ مادر). برای تامین گرمای مناسب به نوعی دستگاه جوجه‌آوری نیاز است. استفاده از لامپ‌های مادون قرمز برای گرم کردن یک گله کوچک از جوجه‌ها ایده خوبی است. لامپ‌ها برای تامین گرمای جوجه‌ها مناسب هستند و هزینه اولیه تجهیزات نیز بسیار کم است. 18 اینچ یا بیشتر بین لامپ مادون قرمز و بستر وجود دارد. با استفاده از یک لامپ 250 واتی می‌توان تا 75 جوجه را پرورش داد. حتی اگر جوجه‌ها زیاد نباشند، بهتر است حداقل از دو لامپ در صورت شکستن یکی استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: طراحی و راه‌اندازی خط تولید لبنیات

 

نیاز به ماشین آلات دام و طیور با کیفیت بالا در نگهداری از حیوانات سالم

برای تولید جوجه‌های سالم و سایر پرندگان، ماشین آلات دام و طیور باکیفیت مورد نیاز است. برای یک عملیات مرغداری موفق که بتواند بطور مداوم محصولی با کیفیت بالا ارائه کند، سرمایه گذاری روی ماشین آلات دام و طیور ضروری است.

دستگاه آسیاب خوراک

ذخیره سازی مناسب خوراک

باید مطمئن شوید که خوراک در فاصله‌ای دور از مرغداری نگهداری می‌شود تا بدرستی ذخیره شود. با انجام این کار، ممکن است اطمینان حاصل کنید که نه مرغ و نه آفات شما ناخواسته وارد خوراک نمی‌شوند. مقرون بصرفه ترین رویکرد برای تضمین تمیز، خشک و عاری از آفت نگهداشتن خوراک طیور، استفاده از سیلوهای ذخیره سازی خوراک است.

 

سیستم‌های تغذیه

هنگام مقایسه گزینه‌ها و هزینه‌های فیدر مرغ، سیستم‌های تغذیه دستگاه‌های پیشرفته‌ای هستند که قیمتی ندارند. هنگام استفاده از سیستم‌های تغذیه ماهیتابه در مرغداری خود، اطمینان می‌دهید که از طراحی پیشرفته برای بهبود رفاه حیوانات استفاده می‌شود. تبدیل خوراک عالی و دسترسی مستقیم به خوراک در سراسر مزرعه مرغ، استفاده از سیستم‌های تغذیه‌ای که خوراک تمیز و تازه را در مقادیر مناسب عرضه می‌کنند، دارایی گرانبهایی است.

 

نوشیدنی‌های کافی برای مرغ

ابتدا باید انتخاب کنید که آیا نوشیدنی مرغ نیپل یا بل برای آنها موثرتر است. مزایای مصرف کنندگان مرغ نیپل عبارتند از: پرندگان سنگین‌تر و سالم‌تر، افزایش تبدیل غذا، مرگ و میر کمتر پرندگان، محکومیت‌های کمتر، کف مرغداری خشک تر، صرفه‌جویی قابل توجه در نیروی کار، و بازده کلی بالاتر. برعکس، سیستم‌های آب‌خوری بل از پلاستیک با ضربه بالا تشکیل شده‌اند که سایش سیستم را کاهش می‌دهد و به شما امکان می‌دهد به گله‌های پرندگان در هر سنی، از جوجه‌های یک روزه گرفته تا پرندگان بالغ، آبیاری کنید.

 

مطلب مرتبط:

قیمت مکمل خوراک دام و طیور

راه اندازی خط تولید مکمل دام و طیور

تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی خط تولید خوراک دام و طیور

 

جمع بندی

در این مقاله به ماشین آلات دام و طیور پرداختیم. از انواع ماشین آلات دام و طیور صحبت کردیم و خصوصیات هر کدام را بررسی کردیم. در نهایت به اهمیت سرمایه گذاری روی ماشین آلات دام و طیور باکیفیت و مناسب پرداختیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با ماشین آلات دام و طیور دارید می‌توانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم دام و طیور و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها می‌توانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه‌اندازی خط تولید خوراک دام و طیور همین الان از طریق واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *