تجهیزات, خطوط تولید

ماشین آلات و دستگاه های نساجی

دستگاه های نساجی

آشنایی با دستگاه های کارخانه نساجی

دستگاه های نساجی در فرایند تولید منسوجات که کار چندان ساده‌ای هم نیست مورد استفاده قرار می‌گیرند. صنعت نساجی یکی از صنایع بزرگ به شمار میرود که بازار بسیار وسیع و گسترده‌ای دارد. گستردگی این بازار هم از لحاظ تعدد مشتری و هم از نظر تنوع محصول بسیار وسیع می‌باشد. از این رو در خطوط تولید در کارخانه های نساجی دستگاه‌های زیادی مورد استفاده قرار میگیرند.

مراحل مختلفی از تولید منسوجات وجود دارد که هر یک نیاز به ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با خود است. این مراحل شامل ریسندگی، بافندگی، رنگزری و چاپ است که تمام آنها به کمک دستگاه های نساجی انجام می‌گیرد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا با انواع مختلفی این تجهیزات و کاربرد هایشان آشنا شویم. تا در صورت تمایل به راه اندازی خط تولید نساجی با یک بینش باز و آگاهی کامل در این مورد اقدام نمایید.

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه مشاوره اتوماسیون صنعتی، راه اندازی خطوط تولید لبنیات، تعمیر و نگهداری و نیز فروش قطعات صنعتی از اینکه تا انتهای مقاله ما را همراهی میکنید، سپاسگزار است.

دستگاه بافندگی

خرید انواع تجهیزات ابزاردقیق، پنوماتیک، هیدرولیک، برق صنعتی و… از سایت فروشگاهی drplc

انواع مختلف نساجی کدام است؟

در ابتدا لازم است تا با انواع مختلف نساجی آشنا شویم. چرا که طیف گسترده‌ای از آن وجود دارد. سپس به معرفی ماشین آلاتی می‌پردازیم در هر بخش مورد استفاده واقع میشود. بخش‌های مختلف نساجی عبارتند از:

1- ریسندگی پشمی:

در این بخش از صنعت نساجی پشم به نخ تبدیل میگردد. دستگاه های نساجی مورد استفاده در این بخش آسیاب پشمی نام دارد.

2- ریسندگی نیمه فاستونی:

در این بخش الیاف صاف و کاملا مستقیم میشوند. شیوه‌ی کار در این بخش همانند ریسندگی پنبه است. از نظر تجهیزات به کار رفته نیز باید گفت که از نظر عملکرد بسیار مشابه ماشین‌های ریسندگی پنبه عمل می‌کنند.

3- ریسندگی پنبه‌ای:

در این بخش از ماشین آلات خاصی استفاده می‌گردد. این تجهیزات باید قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی داشته باشند. زیرا با سرعت بسیار بالا پنبه را به نخ تبدیل می‌کنند.

4- ریسندگی فاستونی:

هدف اصلی در این بخش تولید نخ میباشد. به همین منظور از دستگاه‌های نساجی که قابلیت تولید نخ را داشته باشند بهره می‌گیرند. همچنین در این مرحله از کار است که از دستگاه‌های شستشو و رنگرزی نیز استفاده می‌شود. به همین دلیل این دستگاه های نساجی معمولا عمق بیشتری دارند.

تبدیل پارچه به نخ

تبدیل نخ به پارچه

الیاف در کارخانه های نساجی 6 مرحله ی مختلف را پشت سر می‌گذرانند تا تبدیل به نخ و پارچه شوند. این شش مرحله‌ی متمایز که نام های مختص به خود نیز دارند اعم هستند از:

1- آماده سازی مواد اولیه:

بسته های الیاف به کمک تجهیزات خاصی از یکدیگر جدا خواهند شد.

2- ترکیب کردن الیاف:

ماشین آلات مخلوط کن در این بخش وظیفه‌ی مخلوط نمودن الیاف و جدا سازی بخش‌های ناخالص را بر عهده دارند. فرایند انجام این جداسازی مکانیکی است.

3- وارد کردن الیاف به ماشین کارد:

الیافی که در مراحل قبل و به کمک دستگاه های نساجی آماده سازی شده‌اند، اینک توسط ماشین کارد تغذیه خواهند شد. الیاف در این قسمت از یکدیگر جداشده و طول آنها نیز کوتاه‌تر می‌گردد. خروجی از این ماشین الیافی عنکبوتی شکل است.

حتما بخوانید: تعمیر و نگهداری دستگاه استنتر نساجی

در کارخانه‌های نساجی از چه دستگاه‌های نساجی استفاده می‌کنند؟

با وجودی که در صنعت نساجی تنوع ماشین آلات بسیار زیاد است اما در اینجا به تعدادی از این تجهیزات اشاره نموده‌ایم:

  • دستگاه بافندگی تخت
  • دستگاه کشش
  • ماشین حلاجی کردن
  • دستگاه حلاجی تمام اتوماتیک
  • دستگاه های مخلوط کن
  • دستگاه شانه زنی
  • دستگاه تغذیه
  • دستگاه تکمیل نخ
  • دستگاه کشباف گردباف استوانه ای و تخت
  • دستگاه شش لاکنی
  • دستگاه های اوپن اند نیمچه نخ
  • دستگاه رنگرزی
  • دستگاه چاپ
  • ماشین خار پارچه
  • دستگاه مخصوص برش

ماشین آلات نساجی

حتما بخوانید:

معرفی ماشین آلات ساختمانی

معرفی ماشین آلات کشاورزی

اصلی ترین دستگاه های کارخانه‌ی نساجی و شیوه کار آنها

دستگاه های نساجی به وسیله دستورالعمل‌های خاصی که برای رسیدن به هدف مشخص به آنها داده شده است کار می‌کنند. در این بخش به معرفی و بیان شیوه‌ی عمل در برخی از این ماشین آلات صنعت نساجی می پردازیم:

ماشین ریسندگی

این دستگاه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و جایگاه ویژه‌ای دارد. زیرا عملکرد آن به صورت کاملا مستقیم بر روی کیفیت نهایی پارچه اثر گذار است. از این دستگاه به منظور تبدیل کردن الیاف به نخ بهره می‌گیرند. شیوه‌ی کار در این تجهیز به شکل خاصی انجام می‌شود. الیاف در ابتدا تفکیک می‌شوند و سپس مورد پاکسازی واقع شده و تابانده می‌شوند. محصول نهایی این پروسه نیز نخ است.

ماشین بافندگی

به جرات میتوان گفت که این ماشین در میان تمام دستگاه های نساجی پر کاربردترین آنها می‌باشد. این تجهیزات دارای مدلهای متنوعی نیز هستند. مدلی که به نام جت هوا شهرت دارد به وسیله نیروی هوا کار میکند. مدل‌های آبی نیز از نیروی آب برای انجام وظایف خود بهره گرفته‌اند. به وسیله این دستگاه نخ‌های تار و پود در یکدیگر تنیده می‌گردند. شکل تنیده شدن تار و پودها در هم کاملا منظم بوده و در نتیجه‌ی آن پارچه تولید میشود.

ماشین رنگرزی

یکی از مهم‌ترین تجهیزات و ماشین آلات موجود در خط تولیدهای صنعت نساجی ماشین رنگرزی میباشد. این دستگاه انواع مختلفی دارد که در بازار موجود است. هدف نهایی در آن رنگ کردن الیاف میباشد. این ماشین آلات به سه دسته گروه بندی می‌شوند. هر یک از این انواع بر اساس نوع الیاف و نوع پارچه و نسبت L/R در طبقه های گوناگونی قرار خواهند گرفت.

این گروه بندی اعم از دستگاه جریان هوا، دستگاه کاملا غوطه ور و دستگاه جریان ملایم می‌باشد. برای شروع به کار این دستگاه باید ابتدا الیاف را در آن قرار داد تا در پایان کار رنگ شده تحویل داده شوند.

ماشین آلات تولید کننده نخ

این نوع از دستگاه های نساجی در ابتدای خط تولید کاربرد دارند و برای تبدیل کردن الیاف به نخ مورد استفاده واقع میشوند.

ماشین آلات چاپ

مدل‌های زیادی از این ماشین طراحی و ساخته شده است. که از هر کدام در مورد کاربرد به خصوصی استفاده می‌کنند. البته در صنعت نساجی بیشتر از سه مدل چاپ غلتکی و چاپ تخت و چاپ روتاری استفاده می‌نمایند.

چرخ خیاطی ها

انواع صنعتی چرخ های خیاطی نیز از دستگاه های نساجی مورد استفاده در کارخانه‌ها میباشند. این ابزار برای انجام هر نوع دوختی بر روی انواع مختلفی از پارچه‌ها کاربرد دارند. انواع پرمصرف تر این چرخ‌ها شامل: سوراخ دکمه، اتصال دکمه و بارتک است. تا به این مرحله با ماشین آلات پرکاربرد در خط تولید کارخانه های نساجی آشنا شدیم. اما موارد دیگری نیز در ارتباط با این تجهیزات و ماشین آلات وجود دارد که در ادامه ی مقاله اشاره به سراغش خواهیم رفت. پس تا انتها با ما همراه بمانید.

با توجه به گستردگی بازار محصولات تولید شده در صنعت نساجی بسیاری از افراد علاقه مند به راه اندازی یک خط تولید در این صنعت هستند. چنانچه شما نیز در زمره‌ی این افراد قرار دارید پیشنهاد می‌کنیم با مشاورین گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.

گروه صنعتی سپیانی با تجربه ی کاری نزدیک به دو دهه در راستای مشاوره و راه اندازی خط تولید آماده ارائه خدمات می‌باشد. از دیگر خدمات این گروه خوشنام و با تجربه فعالیت در زمینه‌ی اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون PLC می‌باشد. همین حالا با مشاورین و تکنیسین های ما تماس حاصل فرمایید. همچنین میتوانید فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دستگاه سانفور

تجهیزات و ماشین آلات خط تولید نخ مصنوعی

طراحی دستگاه های نساجی

صنعت نساجی به دلیل حوزه فعالیت وسیعی که دارد در کیفیت زنگی افراد نیز اثر زیادی می‌گذارد. همین موضوع موجب شده است تا طراحان و مهندسین زیادی به این صنعت جذب شوند. هدف اصلی آنها نیز ارائه‌ی خاص ترین و بهترین طرح‌ها برای ساخت ماشین آلات به کار رفته در این صنعت است. چرا که این تجهیزات در کیفیت تولیدات نهایی نقش زیادی دارند.

برای این منظور از نرم افزارهای بسیار پیچیده‌ای استفاده میشود تا بتوانند یک قطعه‌ی بدون نقص و کامل با ویژگی های مورد نظر طراحی نمایند. زیرا وجود نقص و ایراد در هر قطعه می تواند تمام یک ماشین و دستگاه را دچار اختلال و خرابی کند.

خط تولید نساجی

ساخت دستگاه های نساجی

کاملا پیدا است که پس از مرحله‌ی طراحی نوبت به مرحله‌ی ساخت خواهد رسید. مهندسین و تکنیسین‌های خطوط تولید در صنعت نساجی به کمک طرح های تهیه شده وارد عمل میشود. در ابتدا از همان فرمن‌های موجود در خطوط تولید قطعات را تولید می‌کنند. البته در ساخت این قطعات از شیوه ها و تکنیک‌های ویژه ای نیز بهره می‌برند که از حوصله‌ی بحث ما خارج است.

سپس قطعات تولید برای کنترل کیفیت مورد بررسی قرار می‌گیرند. پس طی موفقیت آمیز تمام مراحل گفته شده قطعات را مونتاژ کرده و به بازار ارائه می‌دهند. البته باید دانست که دستگاه های نساجی بعد از مونتاژ نیز به شیوه های مختلفی مورد بررسی و ارزیابی واقع میشوند.

ایمنی در ماشین آلات نساجی

در بیشتر مواقع استفاده از این تجهیزات که در کارخانه های نساجی مورد استفاده قرار میگیرند. با حوادث و آسیب های غیر ناگهانی و غیر مترقبه همراه است. این موارد خطرناک در بندهای 5 و 6 استاندارد ملی ایران گنجانده شده است. دو گروه اصلی برای این نوع از خطرها در نظر گرفته شده است اعم از: خطرات مرتبط با ایمنی عمومی و خطرات ویژه.

البته خطرات ایمنی تکرار بیشتر دارد. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که پیش از به کار گرفتن دستگاه های نساجی از مصونیت در برابر این خطرات اطمینان حاصل شود.

حتما بخوانید: اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید

آشنایی با ماشین نساجی ایرانی

در سال های اخیر دستگاه های و تجهیزات مورد نیاز در صنعت نساجی به همت مهندسین ایرانی ساخته شد و با بازار عرضه گردید. این تجهیزات مورد استفاده در کارخانه های نساجی که توسط تولید کننده های ایرانی ساخته شده‌اند در بسیاری از مواقع با نمونه های خارجی برابری کرده و از نظر کیفیت با آن ها قابل رقابت است. بهره گیری از دستگاه های نساجی ایرانی برای مصرف کنندگان آنها نیز مزیت ها و امتیازاتی را به همراه دارد.

مزیت هایی نظیر:

  •  چنانچه قطعه ای دچار آسیب دیدگی شود به آسانی میتوان آن را تهیه و جایگزین نمود.
  • اگر هر گونه خطا و مشکلی در هنگام کار با این دستگاه های نساجی تولید داخل پیش آید تکنیسین‌ها و مهندسین داخلی به سرعت و در کوتاه ترین زمان ممکن آن را بر طرف خواهند کرد.
  • شیوه ی کار با ماشین آلات تولید داخل به مراتب ساده تر از نمونه های خارجی آن بوده و به همین دلیل کارکنان مجموعه به سرعت سهولت کار کردن با این تجهیزات را فرا می گیرند.
  • به دلیل قیمت پایین تر این ماشین آلات در هزینه‌ها نیز تا اندازه ی زیادی صرفه جویی می شود و همین باعث صرفه ی اقتصادی میشود.
  • با خریداری نمودن دستگاه های نساجی تولید داخل از خروج ارز از کشور نیز پیشگیری میگردد و این موضوع نیز در نهایت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

دستگاه نساجی

چه دستگاه هایی در صنعت نساجی تولید داخل کشور هستند؟

تنوع ماشین آلات تولید داخل بسیار زیاد میباشد. ماشین آلات و تجهیزاتی مانند:

  • دستگاه بافندگی تخت
  • دستگاه کشش
  • ماشین حلاجی
  • دستگاه های حلاجی اتوماتیک
  • دستگاه شش لاکنی
  • ماشین رنگرزی
  • دستگاه خار پارچه
  • دستگاه شانه زنی
  • دستگاه مخلوط کن الیاف
  • دستگاه برش الیاف
  • ماشین چاپ
  • دستگاه های اپن اند نیمچه نخ

کلام آخر

تجهیزات و دستگاه های نساجی موجود در کارخانه های این صنعت از تنوع بالایی برخوردار هستند. هر چه در خط تولید از تعداد بیشتری از این تجهیزات بهره گرفته شد سرعت و کیفیت محصول نهایی نیز افزایش خواهد یافت. در این میان تولید کننده های داخلی نیز سهم قابل قبولی در طراحی و ساخت این تجهیزات دارند. که با حمایت از آنها می توان هم از کیفیت بالای این تجهیزات بهر برد هم با عدو خروج ارز از کشور به رونق اقتصادی کشور کمک شایانی نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر از راه واتس اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *