پنوماتیک

محرک های پنوماتیکی چیست؟

محرک پنوماتیک چیست؟

محرک های پنوماتیکی چیست؟

آیا امکان دارد که انرژی موجود در هوا به حرکت مکانیکی تبدیل شود؟ بله محرک های پنوماتیکی دستگاه هایی هستند که این کار را میکنند! یک یا چند عنصر کنترل نهایی را تنظیم می کند. به عنوان نوعی کنترل اتوماسیون برای کاهش تعامل اجباری انسان با مکانیسم های داخلی سیستم استفاده می شوند. برای مدولاسیون خودکار و خاموش شدن اضطراری نیز مفید هستند. حرکت خطی یا چرخشی محرک پنوماتیک بستگی به طراحی دستگاه دارد.

 

حتما بخوانید:

پنوماتیک چیست؟ مزایا و معایب

انواع محرک‌های صنعتی (پنوماتیک، هیدرولیک و الکترونیک)

 

محرک های اولیه از یک نیروی فشار خارجی مانند هوا یا گاز فشرده برای حرکت پیستون در امتداد داخلی یک سیلندر تو خالی و ایجاد فشار استفاده می کنند. برای حرکت بار، در امتداد یک خط مستقیم یک نیروی خطی نسبت به دیفرانسیل فشار پیستون ضرب در سطح آن ایجاد میشود. به اصطلاح محرک های فشار خطی برای چندین دهه در خدمت بوده اند.

 

طرح های خطی و محرک های پنوماتیک

طرح‌ های خطی با محرک‌های پنوماتیکی دوار تفاوت دارند. زیرا بر خلاف حرکت خطی، گشتاور تولید می‌شود. این را می توان با انتقال حرکت خطی یک پیستون به یک جزء دوار یا بالعکس انجام داد. سیستم های پنوماتیک صنعتی معمولاً از فشارهای 80 تا 100 (psi) استفاده می کنند. عملگرها متعاقباً برای جابجایی بارهای نسبتاً کوچک تا بزرگ مانند دستکاری دمپرها، پره‌های ورودی، لوورها، سوپاپ‌ها، گاورنرهای توربین، محرک‌های سیال و سایر عناصر کنترل نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دمپر با استفاده از نیروی پنوماتیک یک شیر یا صفحه خودکار است که برای تنظیم جریان هوا در داخل یک کانال یا سیستم کنترل جریان هوا استفاده می شود. این امر برای فرآیند های احتراق حیاتی است. زیرا عرضه هوای محدود یا اضافی می‌تواند نرخ گرما و بازده انرژی ناشی از سوختن سوخت را کاهش دهد. و در عین حال می توانند منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای مضر مانند مونوکسید کربن (CO) شوند. پس کنترل دمپر یکی از کاربرد های مهم و اصلی محرک های پنوماتیک خطی و چرخشی به شمار می رود.

عملگر پنوماتیک1

مزایای استفاده از محرک های پنوماتیک نسبت به سایر جایگزین ها

بیشتر مزایای انتخاب محرک‌های پنوماتیک نسبت به محرک‌های جایگزین، مانند محرک‌های الکتریکی، به قابلیت اطمینان دستگاه‌ها و همچنین جنبه‌های ایمنی خلاصه می‌شود. این واقعیت که آنها به احتراق یا برق نیاز ندارند، این دستگاه ها را در جایی که پارک و احتراق تحمل نمی شود، بسیار مورد توجه قرار می دهد. این به این دلیل است که یک محرک پنوماتیکی می تواند هوای فشرده را ذخیره کرده و مجدداً بدون خطر آتش سوزی از آن استفاده کند. محرک های پنوماتیکی نیز بسیار بادوام هستند. بنابراین می توانند هزینه های مورد نیاز برای حفظ عملکرد آن را کاهش دهند. تعمیر و نگهداری کمتر به معنای چرخه عمر طولانی تر محصول و در نتیجه خروجی بیشتر است.

 

حتما بخوانید:

سیلندر هیدرولیکی چیست؟ انواع آن

جک پنوماتیک (سیلندر پنوماتیک) چیست؟

 

محرک چرخشی پنوماتیک Bürkert UK Type 2051:

تولید کنندگان پیشرو در جهان سیستم های اندازه گیری و کنترل، پیشنهاد Bürkert UK به بازار محرک های پنوماتیکی، محرک چرخشی پنوماتیک Type 2051 یک محرک پیستونی خطی پنوماتیک تک یا دو اثره با تعمیر و نگهداری کم است. از جمله ویژگی های آن می توان به یک برنامه مدولار اشاره کرد که امکان نصب شیر های یک چهارم چرخشی مانند شیر های توپی و شیر های پروانه ای را فراهم می کند. وضعیت شیر توپی یا پروانه ای را می توان از طریق سوئیچ های بازخورد 1061 نظارت کرد.

 

مطلب مرتبط : طرز کار شیر های پروانه ای چگونه است؟

 

محرک های پنوماتیکی از ABB:

ABB یک پیشرو جهانی در طراحی و عرضه ابزارهای تست، اندازه گیری و محرک برای کاربرد های صنعتی است. این کمپانی طیف ثابتی از محرک‌ های پنوماتیکی مناسب برای کاربرد های دمپر را با قابلیت‌های اضافی متناسب با طیف وسیعی از عناصر کنترل نهایی ارائه می‌کند. طیف وسیعی از محرک های پنوماتیکی آنها شامل:

  • روتاری های پنوماتیک جهانی UP
  • محرک های پنوماتیک خطی LP

درصورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر میتوانید فرم درخواست مشاوره را تکمیل نمایید تا مشاوران ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

 

چه چیزی به عملگرهای پنوماتیکی قدرت می دهد؟

عملگرهای پنوماتیکی توسط گاز فشرده از یک منبع خارجی تغذیه می شوند که معمولاً هوای تمیز خشک است. معمولاً یک کمپرسور هوا می تواند چندین محرک پنوماتیکی را به طور همزمان به حرکت درآورد که به آنها برتری نسبت به سایر انواع محرک ها می دهد به خصوص اگر سیستم دارای تعداد زیادی سوپاپ باشد. به عنوان مثال، در یک محرک شیر الکتریکی یک منبع نیرو (موتور) باید روی هر شیر نصب شود.

 

انتخاب محرک مناسب برای سیستم اتوماسیون صنعتی

تصمیم گیری اینکه کدام محرک برای یک برنامه خاص بهترین است به عوامل مختلفی مانند محیط، دقت مورد نیاز و سرعت بسته شدن/باز شدن بستگی دارد. با این حال تفاوت اصلی بین محرک ها در نیروی رانش یا گشتاوری است که می توانند تولید کنند. در ادامه کاربرد های کلی انواع محرک ها را ملاحظه میکنید:

 

محرک های هیدرولیک:

محرک های هیدرولیک با فشرده سازی سیالی مانند روغن تغذیه می شوند. قوی ترین و قابل اعتمادترین نوع هستند و به دلیل خاصیت غیر الاستیسیته سیال برای تغذیه آن ها برای محیط های کاری سنگین و بار بالا توصیه می شود.

محرک های پنوماتیکی:

این نوع محرک ها با گاز فشرده تغذیه می شوند و برای محیط های کاری با بار متوسط مناسب هستند. همچنین برای برنامه های کاربردی با حرکت سریع و با دقت بالا توصیه می شود. با توجه به فشارهای عملیاتی کم، محرک‌های پنوماتیکی از نظر میزان نیروی رانش یا گشتاوری که می‌توانند ایجاد کنند، محدود هستند. بنابراین، آنها اغلب برای خودکارسازی شیرهای کوچکتر استفاده می شوند. نیاز به رانش یا گشتاور بالا می تواند به محرک های بزرگ منجر شود.

محرک های الکتریکی:

این نوع محرک ها با جریان الکتریکی تغذیه می شوند. برای محیط کار با کار متوسط و بار سبک مناسب هستند. همچنین برای کنترل دقیق توصیه می شود. آنها را می توان در صنایعی مانند غذا و نوشیدنی، داروسازی و در صنایع سنگین تر مانند معدن و تولید برق یافت.

جهت استعلام قیمت به روز و نیز خرید هر کدام از تجهیزات صنعتی لطفا به بخش فروشگاه ما مراجعه فرمایید.

 

عملگرهای شیر پنوماتیک چگونه کار می کنند؟

یک محرک پنوماتیکی معمولاً از پیستون (هایی) تشکیل شده است که در داخل یک سیلندر توخالی نصب می شوند. فشار به سمتی از پیستون در داخل سیلندر اعمال می شود. در نتیجه فشار و مساحت پیستون، نیرویی ایجاد می شود که پیستون را در امتداد محور سیلندر حرکت می دهد و چنین انرژی را به شیری که قرار است خودکار شود، منتقل می کند. سپس پیستون توسط یک فنر (شکل 1) که به عنوان محرک برگشت فنر نیز شناخته می شود به موقعیت اولیه خود باز می گردد. یا هوای فشرده در طرف دیگر پیستون اعمال می شود (شکل 2) که به عنوان محرک های دوگانه شناخته می شوند.

محرک پنوماتیک2

محرک پنوماتیک با چه نوع شیرهایی کار می کند؟

به طور کلی، دو نوع حرکت وجود دارد که می تواند توسط یک محرک پنوماتیک ارائه شود. حرکت خطی که برای شیرهای متحرک خطی مانند شیرهای دروازه و گلوب مناسب است. این عملگرها معمولا فنری برگشتی هستند. پس از تخلیه فشار هوا به موقعیت اولیه خود برمی گردد. شیر یا به طور معمول بسته است یا معمولاً باز است (همانطور که در شکل 3 نشان داده شده است). برای کاربرد های کنترل پیوسته از محرک های دوگانه استفاده می شود. در این موارد هوای فشرده در دو طرف پیستون اعمال می شود.

عملگر پنوماتیک3

حرکت چرخشی که برای شیر های یک چهارم چرخشی مانند شیر های توپی و پروانه ای مناسب است. این عملگر ها می توانند فنری برگشتی باشند. پس از تخلیه فشار هوا، محرک به موقعیت اصلی خود باز می گردد. شیر یا به طور معمول بسته است یا به طور معمول باز است (نشان داده شده در شکل 4).

محرک پنوماتیک4

 

حتما بخوانید:

انواع شیر های پنوماتیک و انواع آن

انواع شیر های صنعتی و کاربرد آنها

 

سوال متداول مهم

چگونه می توان یک محرک پنوماتیک را انتخاب کرد و آن را برای یک شیر خاص اندازه گرفت؟

انتخاب و اندازه یک محرک پنوماتیک به سه عامل اصلی بستگی دارد:

  • نوع حرکت مورد نیاز
  • کنترل مورد نیاز
  • گشتاور یا رانش مورد نیاز 

توجه داشته باشید که حتی شیرهایی از یک نوع و مقادیر PN و DN یکسان می توانند به دلیل نوع آب بندی و مواد دارای مقادیر گشتاور متفاوتی باشند.

 

حتما بخوانید: تفاوت شیرهای برقی و پنوماتیک

 

کاربردهای محرک شیر پنوماتیک در صنعت و اتوماسیون های صنعتی

نفت و گاز: شیرهای محرک برای جداسازی و تنظیم جریان در لوله ها

استخراج: دریچه های محرک برای جداسازی و تنظیم فشار به نازل ها در خطوط شستشوی سنگ

آب و فاضلاب: شیرهای محرک برای جداسازی و تنظیم خطوط تغذیه آب آشامیدنی و کنترل فیلترهای شنی و سطوح مخازن

 

عملگر های پنوماتیک5

حتما بخوانید: اتوماسیون صنعتی چیست؟ مزایای آن

 

نقص های عملگر پنوماتیکی

معمولاً نقص در عملگرهای پنوماتیکی به دو دلیل اصلی رخ می دهد:

  • کاهش فشار و کاهش قدرت
  • عدم روغن کاری و نهایتا پوسیده شدن

شکل های زیر انواع خرابی ها و علل را نشان می دهد:

ساییدگی رینگ و شیار پیستون به دلیل عدم روانکاری

ساییدگی قفسه و پینیون به دلیل عدم روغن کاری

سیلندر توخالی محرک پنوماتیکی که علائم سایش را نشان می دهد.

محرک پنوماتیک اسکاچ و یوکی سری CowCan SY، کامل با کنترل

 

توجه : گروه صنعتی سپیانی با تجربه ای بالغ بر دو دهه در زمینه اتوماسیون صنعتی و تجهیزات برقی و صنعتی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های تعمیر و نگهداری، طراحی راه اندازی و نیز مشاوره راه اندازی خطوط تولید با ما تماس بگیرید تا با کمترین هزینه ی ممکن، بهترین نتیجه را کسب کنید.

 

حتما بخوانید: سلونوئید چیست؟ اجزای آن

 

مشکلات احتمالی عملگرهای پنوماتیکی

دریچه به کندی بسته می شود یا دریچه توپی فعال پنوماتیک باز می شود.

  • دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که چرا یک شیر پنوماتیکی پس از نصب به درستی کار نمی کند و اگرچه پذیرش آن دشوار است، معمولاً در صورت نو بودن، مشکل در شیر یا محرک نیست، زیرا قبل از حمل و نقل، دستگاه قبل از ارسال کار کرده و آزمایش می شود.

دریچه جدید هنگام نصب و کارکرد باید به آرامی و سریع باز و بسته شود. اگر اینطور نیست:

  • اولین بررسی برای تعیین اینکه آیا مشکل از منبع هوا، سوپاپ یا محرک است یا خیر.
  • برای بررسی محرک تعیین کنید که تک اثره است (دارای فنر برای بسته شدن یا باز شدن) یا محرک دوگانه است (برای باز کردن و بسته شدن به هوا نیاز دارد).
  • تک بازیگری معمولاً بعد از نوع S یعنی HP60S روی برچسب دارد و بازی دوگانه دارای D (HP60D) است.

منبع هوا

  • بررسی کنید که هوای کافی پایلوت دارید (ما اندازه خود را بر اساس کارکرد محرک با حداقل 5.5 بار تنظیم می کنیم). اگر فشار مناسبی دارید، بررسی را ادامه دهید.
  • اکنون باید محرک را از شیر خارج کنیم تا ببینیم آیا آنطور که باید کار می کند یا خیر.
  • چهار پیچ را از زیر محرک جدا کرده و از شیر بلند کنید، به موقعیت میل سوپاپ توجه کنید که ممکن است یک بوش روی آن نصب شده باشد. اکنون محرک را آزمایش می کنیم.
  • روی یک پایه محکم قرار دهید و محرک را با اطمینان از ایمن بودن آن کار کنید.
  • اگر محرک یک شیر پایلوت به آن نصب شده باشد، شیر برقی خلبان معمولاً دارای یک بازخورد دستی است. اگر محرک یک خلبان محلی نداشته باشد، باید از راه دور کار کند.
  • نادیده گرفتن دستی را اجرا کنید، اگر محرک همانطور که باید کار کند، می دانیم که مشکل این نیست و ما باید روی دریچه حرکت کنید با این حال، اگر محرک به درستی کار نمی‌کند، شیر و لوله را بررسی می‌کنیم، یعنی چک می‌کنیم که در لوله پیچ خورده نباشد و بررسی کنیم که دریچه خلبان هوا را به درستی تخلیه می‌کند (گاهی اوقات فیلتر مسدود می‌شود).
  • اگر محرک هنوز به درستی کار نمی کند، باید آن را برای آزمایش به تامین کننده ارسال کنید. اگر محرک کار می کند به بررسی شیر ادامه دهید.

بررسی شیر

  • گاهی اوقات سوپاپ در صورت نصب ممکن است بیش از حد گشتاور شده باشد که باعث می‌شود درپوش‌های انتهایی مهر و موم‌های بدنه را فشرده کنند، اگر فشرده شوند، باز و بسته شدن دریچه را دشوار می‌کند. برای تعیین اینکه آیا دریچه آزادانه باز می شود یا خیر، باید به صورت دستی در یک خط، یا با آچار یا دسته کار کرد.
  • اگر باز کردن شیر دشوار است، باید آن را عمیق‌تر بررسی کنید و یا آن را از خط خارج کنید، یا شیر را شل کنید (اگر احساس می‌کنید بیش از حد سفت شده است) یا اگر طرح سه تکه است، می‌توانید آن را تعویض کنید. صندلی را در محل با آزاد کردن سه پیچ از چهار پیچ (مطمئن شوید که خط زنده نیست). این به بدنه شیر اجازه می دهد تا به سمت بیرون حرکت کند و شما را قادر می سازد مهر و موم ها را تعویض کنید.

 

مهم : اگر چیزی قابل تشخیص نیست، نگران نباشید! مشاورین و تکنسین های ما بصورت 24 ساعته در خدمت شما هستند. میتوانید با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *