تجهیزات

مخازن استیپینگ و کاربرد آنها

مخازن استیپینگ

استیپینگ و مخازن استیپینگ:

پیش از اینکه بسراغ مخازن استیپینگ برویم خوب است بدانید که استیپینگ یا ته نشینی به‌روشی اطلاق میشود که برای بهبود طعم آب سیگار الکترونیکی استفاده میشود. این معمولاً به‌معنای رها کردن مایع الکترونیکی برای مدتی است. مایع الکترونیکی (همچنین به نام های e-juice یا آبمیوه سیگار الکترونیکی نیز شناخته می شود) گاهی اوقات تکان داده میشود و (بسته به‌روش مورد استفاده) آن را در معرض هوا قرار می دهد. همانطور که در ادامه مقاله امروز سپیانی خواهیم دید، تعدادی از تکنیک ها برای سرعت بخشیدن به فرآیند استفاده میشود.

steeping

مطالب مرتبط:

آشنایی با انواع مخازن صنعتی

انواع مخازن استیل صنایع لبنی

مخازن همزن دار و ویژگی های آنها

 

چرا به استیپینگ نیاز است؟

مایع الکترونیکی از مواد مختلف مخلوط می شود. مواد اولیه معمولا پروپیلن گلیکول، گلیسیرین گیاهی، نیکوتین و طعم دهنده‌ها هستند. همچنین ممکن است شامل مواد دیگری مانند آب مقطر و الکل باشد.
ایده پشت استیپینگ این است که این خواص مختلف را بهتر ترکیب کنیم. معمولاً همراه با روشی مانند استیپینگ حمام گرم، شامل آزمایش مایع الکترونیکی در مراحل مختلف روش استیپینگ است. در حالت ایده‌آل، یادداشت‌های مربوط به طعم را در صفحه‌گسترده نگه‌دارید تا زمان‌های کامل غوطه‌ور شدن را شناسایی کنید.

تنفس الکترونیکی مایع چیست؟

تنفس مایع الکترونیکی زمانی است که درپوش مخزن استیپینگ را بردارید تا اجازه دهید هوا با مایع الکترونیکی موجود در بطری مخلوط شود.

واکنش میلارد چیست؟

هنگامی که غذا خراب میشود، تحت واکنش میلارد قرار می گیرد. این یک فعل و انفعال شیمیایی بین اسیدهای آمینه و قندهای کاهنده است که به غذا طعم‌های متفاوتی می‌دهد. بعنوان مثال میتوان به نان، مارشمالو برشته‌شده و استیک سرخ شده‌اشاره کرد.

 

آزمایش استیپینگ:

شکی نیست که استیپینگ خاصیت مایعات الکترونیکی را تغییر میدهد. (برخی حتی رنگشان را تغییر می‌دهند.) اما آیا طعم آن را بهبود می‌بخشد؟

در گذشته آزمایش‌هایی در این زمینه‌انجام شد. در یک تست چشایی با استفاده از طعم‌های مختلف با 4 همکار، توانستند بین 70 درصد مواقع بین مایعات الکترونیکی غوطه‌ور شده‌و استیپ نشده تشخیص دهند. (هر چند گاهی اوقات فکر می‌کردند که مایع الکترونیکی بدون استیپینگ بهتر است.)

 

استیپینگ یا بدون استیپینگ؟

نتایج آزمایش نمیتواند واضح تر باشد. هشت ویپر که e-liquid را در چهار روز پس از ارسال e-liquid امتحان کردند، نسخه استیپ شده را ترجیح دادند.

نکته جالب این است که تنها فردی که نسخه بدون استیپ را انتخاب کرد، آزمایش کننده دیرهنگام بود (بیش از ده روز پس از ارسال e-liquid). استیپینگ پس از ارسال ادامه می‌یابد، که میتواند نتیجه متفاوتی را به‌همراه داشته‌باشد.

 

حتما بخوانید:

آشنایی با مخازن BBT و CCT

همه چیز درباره مخازن حمل شیر

 

 

چگونه استیپینگ بر طعم تاثیر می گذارد؟

همچنین از هر بخارساز خواسته شد که به هر مایع الکترونیکی بین 1 (وحشتناک) و 10 (عالی) امتیاز دهد. میانگین امتیاز برای مایع الکترونیکی استیپ نشده 6.33 و امتیاز برای مایع الکترونیکی استیپ شده 8.11 بود.

تفاوت واقعا جالب در نمرات پایین داده شده بود. یک نفر به نسخه بدون استیپ نمره 3 داد، در حالی که نفر دوم به نسخه بدون استیپ نمره 4 داد. با این حال، کمترین امتیاز برای نسخه با استیپ 7 بود.

در نمرات بالا نیز تفاوت زیادی وجود داشت. قبل از تستر متأخر ما، نسخه بدون استیپ امتیاز تکی 8 و بدون امتیاز 9 دریافت می کند. با این حال، نسخه با استیپ پنج امتیاز 8 و یک امتیاز 9 دریافت کرده است. به طرز جالبی، آزمایشگر متأخر به هر دو مایع الکترونیکی امتیاز 10 داد.

فرایند استیپینگ

تاثیر استیپینگ بر گلو؟

از هر بخارساز پرسیده شد که کدام مایع الکترونیکی بیشترین ضربه به‌گلو را داشته است. نتایج این بود:

  • مایع الکترونیکی استیپ شده: 3 رای
  • مایع الکترونیکی استیپ نشده: 5 رای
  • سوال حذف شده: 1

در حالی که بنظر می رسد که استیپینگ ضربه به‌گلو را کاهش می‌دهد، برای اطمینان به داده‌های قوی تری نیاز است.

استیپینگ چگونه کار می‌کند و چه‌چیزی باعث تغییر طعم میشود؟

عوامل متعددی پشت تغییر طعم در طول فرآیند استیپینگ وجود دارد. این عوامل شامل عوامل فیزیکی و شیمیایی میشود. مواردی که بسرعت رخ می دهند تبخیر مواد فرار و گاز زدایی است. کنسانتره‌های طعم دهنده اغلب حاوی مقادیر خاصی از مواد فرار هستند که ممکن است به درک نهایی و کلی طعم کمک نکنند.

اغلب بخارسازها میگویند که طعم “خیلی تازه” یا “خیلی تند” بلافاصله پس از مخلوط کردن است. در بیشتر موارد این احساس با حضور مولکول های فرار کوچک و مقادیر کمی گاز در مایع ایجاد میشود. معمولاً در طی فرآیندهای تبخیر و گاز زدایی، ظرف چند روز ناپدید میشوند.

تکان دادن بطری ها، گهگاهی، و گذاشتن مایعات با درپوش مخزن استیپینگ (یا حداقل محکم بسته نشده) به‌دستیابی سریعتر به نتایج بهتر کمک می‌کند. به‌همین دلیل است که ویپرها می گویند که میکس های خود را “پخش” می‌کنند.

عامل فیزیکی دیگر همگن شدن در سطح مولکولی (از طریق انتشار) است.

شیوه عملکرد:

مایعات الکترونیکی، مستقیماً پس از مخلوط کردن در مقیاس بزرگ، یا “تکان دادن” یک بطری آبمیوه ساخته شده بخوبی بعنوان یک حجم کامل، در مقیاس ماکرو همگن میشوند. با این حال، انتشار همچنان در مقیاس مولکولی رخ خواهد داد.

پس از چند روز، مایعات الکترونیکی به نقطه تعادل می رسند که نه تنها همه مواد مورد استفاده همگن می شوند، بلکه همه مولکول های همراه با آن مواد دوباره بین خود و حلال ها (PG/VG) مرتب می شوند.

عامل شیمیایی استیپینگ احتمالاً شامل واکنش‌هایی مشابه واکنش‌های میلارد یا واکنش‌هایی است که در طی «فرایند قهوه‌ای شدن» یا پیری نوشیدنی اتفاق می‌افتد. به طور کلی، این بدان معنی است که ترکیبات طعمی جدید و پیچیده تری تشکیل می شوند – مانند استرها یا آلدئیدهای اکسید شده. یک مثال خوب قهوه ای شدن مایعات حاوی وانیلین است.

این مولکول های پیچیده تر در دمای اتاق تشکیل می شوند. با این حال، این فرآیند بیشتر طول می کشد و (به طور کلی) اولین تغییرات در طعم را می توان حداقل بعد از 3-5 روز مشاهده کرد و ممکن است با سرعت بسیار آهسته در طول عمر مفید محصول رخ دهد. این یک فرآیند طبیعی است و نباید به عنوان ناخواسته در نظر گرفته شود. با این حال، با نگهداری مایعات الکترونیکی در یک مکان نسبتا سرد و تاریک می توان سرعت این کار را کاهش داد.

مخلوط‌های دست ساز را در یک مکان خشک و تاریک، با درپوش مخزن استیپینگ‌ قرار دهید (لطفاً ایمنی کودکان و حیوانات خانگی خود را فراموش نکنید!) حداقل 2 تا 3 بار در روز آنها را هم بزنید. تمام فرآیندهای طبیعی که در بالا مورد بحث قرار گرفت باید بعد از 5-7 روز باعث بهبود قابل توجه طعم و درک آن شود و تغییرات بیشتر در هفته های بعد رخ خواهد داد.

سریعترین روشی که نتیجه میدهد چیست؟

در تئوری، ذخیره مایعات در دماهای بالاتر (حدود 40 درجه سانتیگراد) و گاز زدایی آنها در حمام اولتراسونیک، کل فرآیند را تسریع می کند. با این حال انجام این کار پیشنهاد نمی‌شود، زیرا همیشه، حتی اگر تنها به یک تفاوت ناچیز منجر شود، در تعادل طبیعی به‌دست‌آمده اختلال ایجاد می‌کند.

آیا استیپینگ منجر به تغییر در ترکیب شیمیایی میشود؟

این تغییرات عمده نیستند. اما مانند همیشه با مخلوط‌های پیچیده‌از مولکول‌های متنوع، رخ خواهند داد. در واقع، می گوییم که از نظر شیمیایی و فیزیکی، “تغییر در ترکیب شیمیایی و تعادل منجربه شیب دادن میشود”. این نوع فرآیندها، صرف نظر از مکان و زمان، نه تنها در مایعات الکترونیکی رخ میدهد.

آیا خطر تخریب نیکوتین وجود دارد؟

همانطور که در نکته قبل ذکر شد، همه چیز در طول زمان تغییر می کند. استیپینگ را یک خطر نمی نامیم، زیرا آزمایش و تحقیق نشان می دهد که حتی مایعات الکترونیکی بسیار قدیمی نیز پایدار هستند. فرآیند تجزیه نیکوتین در مایعات الکترونیکی بسیار کند است و سال ها طول می کشد.

با این حال، استیپینگ سریع (گرم کردن مایعات)، ممکن است بر تجزیه نیکوتین تأثیر بگذارد. متأسفانه، قضاوت در مورد تمام روش های DIY تسریع استیپینگ شرح داده‌شده‌در انجمن‌ها بسیار دشوار است. آنها ممکن است برخی از ویژگی های مخلوط را بهبود بخشند. با این حال، آنها ممکن است تأثیر منفی بر سایر عوامل پیری مایعات الکترونیکی داشته باشند.

 

حتما بخوانید:

معرفی انواع فلزات صنعتی

آشنایی با انواع مخازن تحت فشار

 

نحوه استیپینگ مایع الکترونیکی:

اول: گرما، نور و هوا

اولاً، شما معمولاً مایع الکترونیکی خود را دور از گرما و نور خورشید نگه میدارید. اینها ممکن است منجربه تیره شدن مایع الکترونیکی شما شود و تجزیه نیکوتین را تسریع بخشد.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که اگر مایع الکترونیکی شما در معرض هوا باشد، ناخالصی ها میتوانند وارد مایع الکترونیکی شما شوند. پروپیلن گلیکول موجود در مایع الکترونیکی شما باید هر گونه میکروب را از بین ببرد، اما هنوز هم باید در نظر داشت.

در حال حاضر، ده‌ها روش برای خیس کردن مایع الکترونیکی وجود دارد. مجله Spinfuel توصیه می‌کند که حداقل برای شروع، آن را ساده نگه دارید.

روش آهسته:

روش اول بسادگی شامل تکان دادن دوره‌ای مایع الکترونیکی خود است. بقیه زمان آن را در مکانی خنک و تاریک قرار می‌دهد.

اکثر افراد یا درپوش مخزن استیپینگ را برمی دارند و درپوش را کنار میگذارند یا بطور دوره‌ای درپوش مخزن استیپینگ را برمیدارند و تعویض می کنند. با این حال، E-Liquid Zine به آزمایش جالبی اشاره میکند که در آن استیپینگ بدون برداشتن درپوش مخزن استیپینگ انجام شد. نتایج یکسان بود!

روش‌های تسریع استیپینگ:

هم زدن:

در ECigaretteDirect، با یک همزن مغناطیسی آزمایش شده تا فرآیند غوطه‌وری را تسریع کنند. مزایا این است که هوا با سرعت در مایع الکترونیکی مخلوط می‌شود. اما بنظر نمی‌رسد که نتایج بخوبی قرار دادن مایع الکترونیکی در یک مکان تاریک خنک برای چند هفته باشد.

پاک کننده اولتراسونیک:

بخارسازهای مختلف سعی کرده اند از یک پاک کننده اولتراسونیک برای استیپینگ مایع الکترونیکی استفاده کنند که نتایج متفاوتی به همراه داشته است.

روش های گرمایش:

بیشتر بخارسازها به شما میگویند که شیشه برای روش های گرمایشی بهترین است. شیشه گرما را بهتر حفظ میکند و در دمای بسیار بالاتر ذوب میشود. این تعجب آور نیست – نقطه ذوب پلاستیک مورد استفاده (PET) 260 درجه سانتیگراد است.

ممکن است بپرسید در مورد مواد شیمیایی لیچینگ چطور؟ این یک موضوع بحث برانگیز است، اما انجمن رزین PET ادعا میکند که پلاستیک آنها بسیار بی اثر است. با این حال، حتی با شیشه، از دمای بالا جلوگیری می‌کنید. در حالی که گرم شدن میتواند روند استیپینگ را تسریع کند، گرمای بیش از حد میتواند نیکوتین و طعم دهنده‌ها را تخریب کند.

حمام آب گرم:
  1. مقداری آب گرم کنید. آب باید گرم باشد نه داغ.
  2. مایع الکترونیکی درپوش دار را در یک کیسه مهر و موم شده قرار دهید (بعضی از ویپرها دو کیسه را توصیه می کنند.)
  3. بطری را در آب بیندازید، بگذارید 10-15 دقیقه بماند.
  4. بطری و درپوش مخزن استیپینگ را بردارید و تکان دهید. مایع الکترونیکی را تست کنید. تکرار کنید تا طعم دلخواه را بگیرید.
  5. در حالت ایده‌آل، شما آب با دمای کنترل شده خواهید داشت، اما این احتمالاً برای بخار معمولی کمی بیش از حد است.

روش برنج:

یک فنجان برنج نپخته را در مایکروویو قرار دهید. حرارت دهید، سپس مایع الکترونیکی را در برنج قرار دهید. بگذارید تا به دمای مورد نظر برسد، بردارید، تکان دهید. این کار را تا زمانی که e-liquid به طعم دلخواه برسد تکرار کنید.

مخزن استیپینگ 3

استیپینگ با مخزن استیپینگ:

یک بطری مایع الکترونیکی را در یک جوراب ببندید. آن را در خشک کن قرار دهید و خشک کن را به مدت پانزده دقیقه روی آن قرار دهید. ویپرهایی که این را امتحان کرده اند، تنها پس از 15 دقیقه تفاوت قابل توجهی در رنگ مشاهده کرده‌اند.

آنها همچنین مخازن استیپینگ آسیب دیده و درپوش های فرار را تجربه کرده‌اند، بنابراین مراقب باشید (و از این روش با بطری های شیشه‌ای استفاده نکنید!)

 

حتما بخوانید:

آشنایی با مخازن آسپتیک

آشنایی با سیلوهای فولادی و مخازن توزین دار

 

خلاصه:

در مقاله امروز به استیپینگ و مخازن استیپینگ پرداختیم. در ابتدا توضیح دادیم استیپینگ چیست و چرا برای سیگارهای الکترونیکی استفاده میشود. همچنین در ادامه به انواع استیپینگ و کاربردهای آن اشاره کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با مخازن استیپینگ دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. برای این کار از طریق صفحه تماس با ما اقدام نمایید. گروه صنعتی سپیانی بصورت سفارشی آماده ساخت مخزن مورد نظر شما مشتری عزیز میباشد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *