تجهیزات, صنایع غذایی

معرفی انواع دستگاه خشک کن صنعتی

دستگاه خشک کن صنعتی

آشنایی با انواع دستگاه خشک کن صنعتی

دستگاه های خشک کن صنعتی در بخش‌های مختلف صنعت و تولید کاربرد دارند. کاربرد این دستگاه را بیشتر در صنعت مواد غذایی میتوان یافت. از جهت خشک کردن انواع سبزی، میوه، صیفی‌جات و خشکبار استفاده می‌شود. این دستگاه اجازه خشک کردن مواد غذایی با حفظ خاصیت مغذی و افزایش طول عمر آنها را میسر می‌کند. طراحی و عرضه دستگاه خشک کن صنعتی تحول بزرگی در صنعت مواد غذایی ایجاد کرد. در این مقاله هدف ما آشنایی با دستگاه خشک کن صنعتی میباشد.

میوه خشک

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه مشاوره اتوماسیون صنعتی، تعمیر و نگهداری، تامین قطعات صنعتی و… از اینکه در ادامه ما را همراهی میکنید سپاسگزار است.

خرید انواع ابزاردقیق، هیدرولیک، پنوماتیک، تجهیزات برق از فروشگاه drplc

 

فهرست مطالب:

  • دستگاه خشک کن صنعتی چیست؟
  • ویژگی‌ها و مزایای خشک کن صنعتی
  • مراحل خشک کردن محصولات با خشک کن صنعتی
  • انواع خشک کن های صنعتی
  • انواع دیگری از مدلهای خشک کن صنعتی غیر مرسوم

 

حتما بخوانید:

صفر تا صد خط تولید پنیر

صفر تا صد خط تولید بستنی

 

دستگاه خشک کن صنعتی چیست؟

دستگاه خشک کن وسیله‌ای است که با آن مواد غذایی را از جمله انواع سبزی، میوه، صیفی‌جات و خشکبار و‌… را خشک می‌کند. این دستگاه از بخش‌های محفظه، فن، مشعل سیستم کنترل و تعدادی سنسور و ترموستات تشکیل شده است. این وسیله کاربردی به علت مزایایی که دارد در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. البته این دستگاه علاوه بر صنعت غذایی در صنایع دیگر هم به کار میرود. مثلا برای گندم و پارچه و البسه و کاغذ نیز از دستگاه خشک کن مخصوص استفاده میشود.

از دیگر کاربردهای آن میتوان به خشک کردن گوشت و قارچ و گیاهان دارویی و صنعت داروسازی اشاره کرد. بطور کلی هر آن چیزی را که بتوان خشک کرد و باید خشک کرد را میتوان با این دستگاه خشک کرد. دستگاه های خشک کن صنعتی با تکنولوژی منحصر به فرد باعث افزایش سرعت خشک شدن مواد غذایی شده، موجب میگردد در مدت زمان کمی حجم زیادی از انواع مواد غذایی خشک شود.

 

خشک کن خانگی

ویژگی‌ها و مزایای خشک کن صنعتی:

  • گردش هوا به صورت یکنواخت اصولی و استاندارد انجام میگیرد. (با استفاده ازسیستم پیشرفته سیرکوله هوا)
  • کمترین میزان مصرف انرژی را نسبت به روش‌های سنتی دارد.
  • مواد بصورت یکنواخت خشک می‌شوند.
  • رطوبت دستگاه بصورت اتوماتیک کنترل میشود.
  • مجهز به سیستم ورودی هوای پیشرفته است.
  • عایق بندی‌های حرارتی توسط مهندسین طراحی می‌شوند.
  • علاوه بر سرعت در خشک شدن ارزش غذایی مواد از بین نمی‌رود.
  • نسبت به روش سنتی بهداشتی‌تر است.
  • جریان یکنواخت هوا از پوسیدگی یا سوختگی بخشی از مواد جلوگیری می‌کند.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید بسته‌بندی حبوبات

صفر تا صد خط تولید و بسته‌بندی خشکبار

 

مراحل خشک کردن محصولات با خشک کن صنعتی:

در این قسمت مراحل خشک کردن محصولات غذایی آورده شده است. لازم به ذکر است که این مراحل در محصولات مختلف و مدل‌های مختلف دستگاه متفاوت است. در اینجا مراحل خشک کردن میوه را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

1. آماده‌سازی اولیه میوه و یا محصول ورودی مدنظر. آماده سازی اولیه شامل شستشوی محصول، پوست کندن، هسته گیری(درصورت نیاز)، برش دادن میوه‌ها و…

2. چیدن مواد اولیه داخل سینی‌های دستگاه بصورتی که روی هم قرار نگیرند

3. وارد کردن سینی‌های دستگاه درون واگن و هدایت واگن به داخل دستگاه

4. تنظیم زمان‌سنج و میزان دما با توجه به نوع مواد اولیه

5. روشن کردن دستگاه خشک کن صنعتی

6. بعد از تمام شدن زمان تنظیم شده، دستگاه بصورت اتومات خاموش میشود.

7. خارج کردن سینی‌ها از واگن و سپس خارج کردن محصولات خشک شده

8. انجام بسته‌بندی و سپس توزیع محصول

خشک کن صنعتی 1

حتما بخوانید:

دستگاه بسته‌بندی میوه خشک

دستگاه عرق گیر (تقطیر گلاب) چیست؟

 

نحوه خشک کردن محصولات:

محصولات پس از قرارگیری در دستگاه و فشردن دکمه استارت عملیات شروع میشود. دستگاه با توجه به نوع سوخت مصرفی گرمای متناسب با نوع محصولات درون دستگاه تولید میکند. و این گرما به وسیله فن‌های داخلی دستگاه بطور یکنواخت به چرخش در می‌آید. پس مواد درون دستگاه به تدریج شروع به خشک شدن می‌کنند و بعد از مدتی محصول خشک شده مورد نظر آماده میشود.

 

انواع خشک کن های صنعتی

دستگاه خشک کن در انواع و مدل‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. دستگاه های خشک کن را با توجه به کاربرد دستگاه بصورت زیر دسته‌بندی می‌کنند:

  • دستگاه خشک کن خانگی
  • دستگاه خشک کن صنعتی 

 

اساسا دستگاه های خشک کن صنعتی عبارت اند از:

دستگاه خشک کن تونلی (صنعتی):

دستگاه خشک کن تونلی، یک دستگاه صنعتی است. در کارخانجات خشک کردن مواد غذایی و در صنایع پزشکی، شیمیایی و معدنی بکار می‌روند. حجم تولید در این دستگاه از ۱ تن شروع می‌شود. البته این دستگاه با ظرفیت تولید ده تن و… هم وجود دارد. عملکرد دستگاه خشک کن تونلی به این صورت است که مواد روی تراک‌های چند طبقه از یک طرف وارد تونل هوای گرم و ازطرف دیگر خارج می‌شوند.

طول این تونل‌ها بسته به مدل تا ۲۵ متر هم وجود دارد. و بازه زمانی خشک شدن متناسب با ماده اولیه بین ۵ الی ۱۵ ساعت می‌باشد. در هر تونل چندین ایستگاه گرمادهی وجود دارد. ایستگاه گرمادهی موجب پخش یک نواخت گرما می‌شود.

دستگاه خشک کن کابینتی (صنعتی):

در دسترس ترین، ساده‌ترین و اقتصادی ترین دستگاه خشک کردن مواد غذایی، دستگاه خشک کن کابینی است. خشک کن کابینی ساختار ساده و کاربری راحتی برای اپراتور دارند. از این رو بیشتر برای خشک کردن سبزیجات و میوه توسط کسب و کارهای خانگی و یا کشاورزان استفاده میشود. در این دستگاه، مواد غذایی درون سینی های پلاستیکی یا فلزی قرار میگیرند. وسپس سینی‌ها درون کابین (محفظه مکعب شکل) قرار میگیرند.

هوا توسط المنت و یا مشعل گرم میشود. و بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم در محفظه مکعب شکل یا همان کابین جریان پیدا میکند. این هوای گرم باعث تبخیر آب موجود در منافذ و بافت محصولات میگردد. کاربرد‌های این نوع خشک کن بسیار گسترده است. با کمک این دستگاه میتوان چند ده کیلو گرم ماده تا چندین تن را خشک کرد. انواع این دستگاه خشک کن برای مصارف خانگی و صنعتی در بازار وجود دارد. مواد در این دستگاه نسبت به روش‌های سنتی بسیار رودتر خشک میشوند. زمان خشک شدن ماده وابسطه به رطوبت ماده است. این زمان میتواند از چند ساعت تا ۲۰ ساعت برای مواد مختلف باشد.

دستگاه خشک کن کانتینیوس (صنعتی):

این مدل از نظر ظاهری کاملا شبیه خشک کن های تونلی می‌باشد. اما در عملکرد اندکی با هم تفاوت دارند. تفاوت آنها در نحوه حرکت ماده اولیه میباشد. دراین دستگاه به صورت پیوسته و مداوم از بالای محفظه هوای گرم به سمت پایین حرکت می‌کند و در صورتی که ماده خشک شده باشد اتومات از سیکل خارج می‌شود. اغلب از این دستگاه برای خشک کردن چایی استفاده می‌شود.

البته از آن برای خشک کردن میوه و سبزیجات، گیاهان دارویی و حتی گرانول های معدنی، شیمیایی در حجم انبوه و مقیاس صنعتی استفاده می‌شود. در این نوع دستگاه خشک کن به دلیل سیرکولاسیون یا همان گردش هوای مطلوب کیفیت خشک کردن بسیار بالاست. در این دستگاه مقدار هوا و دما قابل کنترل و تنظیم می‌باشد.

 

متقاضیان میتوانند با توجه به نیاز خود و ویژگی‌های محصول یکی از مدل‌های بالا را خریداری کنند.

البته دسته‌بندی دیگری نیز برای خشک کن ها وجود دارد. که بر اساس نوع سوخت آنها می‌باشد و به شرح زیر است:

  • برقی
  • گازی
  • گازی و گازوییلی

دستگاه های خشک کنی که در بازار وجود دارند به یکی از این سوخت‌ها برای کارکردن نیاز دارند. انواع دیگری از خشک کن ها نیز وجود دارند. که ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

خشک کن صنعتی 22

حتما بخوانید: صفر تا 100 خط تولید کاغذ

 

انواع دیگری از مدل های خشک کن صنعتی غیر مرسوم

دستگاه خشک‌کن خلا:

این نوع خشک کن عملکرد پیچیده‌تری برای خشک کردن مواد دارند. ازخشک کن خلا بیشتر برای خشک کردن موادی که به گرما حساس هستند استفاده میشود. دلیل این استفاده مکانیزم عمل این دستگاه است. در ابتدا محصول مورد نظر و به محفظه وارد شده در شرایط خلا قرار میگیرد. سپس دمای محفظه به کمک هوای گرم کم فشار و پرفشار گرم میشود. زمان و دمای خشک‌کنندگی در این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌ها پایین‌تر است و محصول نهایی از کیفیت بالاتری برخوردار می‌باشد.

دستگاه خشک‌کن پفکی:

خشک کن پفکی روشی نسبتا جدید می‌باشد. از آن برای خشک کردن محصولاتی استفاده می‌شود که در آنها تخلخل زیاد و سرعت جذب مجدد بالا آب است. کیفیت محصولات نهایی این دستگاه بسیار بالا است. ایراد این دستگاه این است که حجم مواد کمی را پوشش می‌دهد. در این دستگاه ابتدا قطعات کوچک ماده اولیه برای مدت کوتاهی تحت دما و فشار بالا قرار میگیرند. و سپس مجدد به فشار اتمسفر باز میگردد.

این دستگاه به علت عملکرد و کاربری پیچیده و جدید بودن فناوری تقریبا غیر اقتصادی و آزمایشگاهی است. از خشک کن پفکی بیشتر در آزمایشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها به جهت توسعه تکنولوژی و یا مطالعه برروی مواد خاص استفاده می‌شود.

دستگاه خشک‌کن بستر سیال:

این دستگاه از روش بسیار جدیدی پیروی می‌کند. در این روش ذرات ماده در جریان هوای گرم معلق می‌شوند تا کاملا خشک شوند. ذرات در جریان هوای گرم سیال و کاملا معلق و جا به جا می‌شوند. این امر منجر به خشک شدن یکسان تمام سطوح ذرات ماده می‌گردد. اندازه ذرات اصلی ترین عامل محدود کننده این روش است. زیرا اندازه ذرات مواد باید کوچکترین حد ممکن باشد. تا بتوان آنها را با مقداری هوای کم معلق نمود.

دستگاه خشک‌کن پاششی:

خشک کن پاششی یک نوع خشک کن بستر سیال است. در این روش ماده به داخل محفظه هوای گرم دستگاه پاشیده می شود. سپس آب یا هر مایع دیگر پاشیده شده در تماس با هوای گرم بخار میشود. ذرات جامد با بخار گرم معلق می‌ماند.

در نهایت ذرات ماده خشک میشود و با هوا از محفظه خارج میشود. سپس ماده جامد توسط فیلتر از هوا جدا میشود و بسته‌بندی صورت می‌پذیرد. این دستگاه برای خشک کردن مواد غذایی مایع همچون شیر بکار می رود. خشک کن پاششی کاملا تجاری و اقتصادی است. و با آن میتوان حجم بالا و بسیار بالا در کارخانجات تولید کرد.

دستگاه خشک‌کن انجمادی:

در روش خشک کن انجمادی، دمای محصول کاهش می‌یابد. با انجماد، بخش اعظم رطوبت آن به یخ تبدیل می‌شود. سپس فشار محیط را کاهش می‌دهد، تا تصعید صورت گیرد. از روش خشک کردن انجمادی برای بسیاری از مواد غذایی به خصوص محصولاتی که کیفیت آنها از نظر مصرف کننده مهم باشد، استفاده می‌شود.

در طول خشک شدن در روش انجمادی، فرآیندهای حرارت و انتقال جرم به طور مطلوبی انجام می‌شود. بسته به مدل دستگاه، سیستم انتقال حرارت، از طریق لایه خشک محصول یا لایه منجمد آن صورت میگیرد. انتقال حرارت از طریق لایه منجمد، سریع‌تر است. سرعت انتقال حرارت از طریق لایه خشک کند است. سرعت نفوذ بخار آب، عامل محدود کننده ی سرعت خشک شدن در این روش است. زیرا سرعت نفوذ مولکولی در خلاء کند است. از مزایای دستگاه خشک کردن انجمادی، بالا بودن کیفیت محصول نهایی به دلیل پایین بودن دما در حین تصعید و حفظ ساختار خود محصول است.

خشک کن صنعتی 33

حتما بخوانید:

اصول مهم بسته‌بندی محصولات

صفر تا 100 خط فراوری پیاز سرخ شده

 

هنگام خرید دستگاه خشک کن صنعتی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

دستگاه خشک کن صنعتی انواع مختلفی دارد که هر یک ویژگی های منحصر به فردی دارند. خریداران محترم با توجه به نیاز خود باید به مواردی رعایت کنند. که عبارت اند از:

  • عایق بندی خشک کن صنعتی
  • سیرکولاسیون در خشک کن صنعتی
  • چند کاره بودن خشک کن
  • حداکثر دمای مورد نیاز با توجه به محصول
  • توان لوازم مصرفی در خشک کن صنعتی
  • سوخت مصرفی خشک کن صنعتی
  • و…

برای کسب اطلاعات از انواع مدل‌های موجود و ویژگی‌های فنی هر یک میتوانید فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند. همچنین اگر در انتخاب مدل و مناسب بودن آن با توجه به کسب و کارتان مشکل دارید میتوانید همین الان از طریق واتس‌اپ با ما تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *