تجهیزات

معرفی انواع دستگاه سمپاش

دستگاه سمپاش

آشنایی با انواع دستگاه سمپاش:

سم ماده‌ای دارای منشأ شیمیایی، گیاهی یا حیوانی است و توسط کارکرد خود سبب دگرگونی در رشد و فعل‌ و انفعالات انسان، گیاه و غیره می‌شود. دستگاه سمپاش وسیله‌ای است که با اسپری شدن روی گیاه، آفات آن را از بین برده یا از بروز آفات احتمالی در آینده پیشگیری می‌کند. سم‌پاش‌ها تنها در کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند.

بلکه در مصارف گوناگون نظیر دامپروری‌ها، پرورش مرغ و سایر طیور، ملک‌ها و باغ‌های مسکونی، مکان‌های عمومی جهت از بین بردن آلودگی‌ها و حشرات موزی و حیوانات مزاحم و غیره مورداستفاده واقع می‌شوند. سمپاش‌ها از اجزای گوناگونی تشکیل شده‌اند که با کارکرد یکپارچه خود سبب یکپارچگی پاشش می‌شود. به زبان ساده، سم‌پاش‌ها به دو دسته دستی و مکانیزه تقسیم می‌شوند. سمپاش‌ها در دو نوع سمپاش موتوری و سمپاش بنزینی به مشتریان ارائه خواهد شد.

 

مطلب مرتبط: آشنایی با ماشین آلات کشاورزی

 

مشخصات فنی دستگاه سمپاش:

دستگاه سمپاش در ابعاد گوناگون و شکل‌های گوناگونی وجود دارد. در مساحت‌های کوچک از سم‌پاش دستی، استوانه‌ای و پشتی غیر موتوری و در ابعاد بزرگ و به منظور بهره‌برداری در باغ‌ها و مزرعه‌های وسیع از سمپاش موتوری پشتی (اتومایزر و لانسی)، سمپاش فرغونی (چرخ‌دار)، سمپاش زنبه‌ای و سمپاش پشت تراکتوری یا پشت تیلری و هواپیمای سمپاش بکار گرفته می‌شود.

دستگاه سمپاش تنها به منظور پاشیدن سم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، با نظر به نازل‌های سم‌پاش قادر خواهید بود، در کاربری‌های دیگری نظیر پاشیدن محلول کود یا گرده پاشی و غیره مورد بهره‌بری قرار می‌گیرد. این نکته را فراموش نکنید که جهت هر کاربرد سمپاش جداگانه مورد استفاده قرار دهید. لوازم‌یدکی دستگاه سمپاش شامل نازل، شیلنگ، پمپ، موتور، باتری، لانس و غیره بوده که کلیه لوازم‌یدکی آن در دسترس است.

سم پاش

دستگاه سمپاش مطلوب:

سمپاش خوب دارای چه ویژگی‌هایی است یا مزایای یک سم‌پاش خوب چیست؟ در ادامه می‌خواهیم ویژگی‌های مهم یک سم‌پاش کارآمد را بیان کنیم.

1. موتور سمپاشی پرقدرت:

سمپاش موتوری، سمپاش تلمبه قوی و سمپاش دستی می‌بایست از قدرت پاشش بسیار زیاد و کارکرد مطلوبی برخوردار باشند تا بتوانند کلیه سطح مد نظرتان را اسپری نمایند و این قدرت پاشش توسط موتور سمپاش بوجود می‌آید.

2. قیمت و کیفیت مطلوب:

در صورت مشاوره از متخصص در زمان خرید این دستگاه، انتخاب قیمت مطلوب و کیفیت بالا، کار دشواری نیست. (گروه صنعتی سپیانی با سابقه‌ای درخشان در زمینه تولید، واردات و توضیح تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان به شما عزیزان جهت انتخاب سمپاش مناست است.)

3. توزیع کردن یکپارچه سم:

می‌بایست کلیه سطوح موردنیاز با اندازه و فشار پاشش یکپارچه سم‌زدایی شود.

4. تهیه آسان قطعات یدکی لازم دستگاه:

کلیه لوازم‌یدکی موردنیاز دستگاه می‌بایست در دسترس باشد، در صورت عدم موجودی امکان دارد شما دیگر قادر نباشید از دستگاه خود استفاده کنید.

5. ظرفیت متناسب:

ظرفیت مخزن جهت سمپاشی می‌بایست متناسب با میزان مساحت موردنیاز باشد تا مدام مجبور به پرکردن مخزن نباشید.

6. کاربری آسان:

شیوه کارکرد با دستگاه سمپاش جهت استفاده ساده و آسان باشد، تا شما دچار خستگی و سردرگمی نکند.

7. بدنه‌ای مقاوم و سبک:

وزن سبک و مطلوب به منظور حمل‌ونقل آسان و بدنه‌ای مقاوم جهت ممانعت از فرسودگی و آسیب در اثر جابه‌جایی

سم پاش 2

حتما بخوانید: دستگاه علف زن و انواع آن

 

انواع برند سمپاش:

مدل‌های گوناگون سم پاش‌ها را در بالا نام بردیم. هر مدل شامل برندهای گوناگونی هستند که ساخت کشورهای گوناگون نظیر سم‌پاش چینی، سم‌پاش ایرانی، سمپاش ایتالیایی و غیره است. در این قسمت بعضی از برندهای معروف را برای شما بر خواهیم شمرد:

  • سمپاش SKN
  • سمپاش هیوندای
  • سمپاش وینکس
  • سمپاش میتسوبیشی
  • سمپاش رونیکس
  • سمپاش کاوازاکی

 

1. دستگاه سمپاشی دستی:

این سمپاش‌ها معمولاً در فضاهای کوچک، گلخانه‌ها و باغچه‌های کوچک به کار می‌روند. سمپاش دستی جهت مصارف خانگی کمتر از 10 لیتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل سمپاش بدلیل ساختاری آسان و ابعاد متناسب، وزن کم دارای قدرت کمتری نسبت به سایر دستگاه‌ های سمپاشی است. بعد از سمپاشی با سمپاش کتابی لانسی، اندکی روغن داخل محفظه بالایی پمپ بریزید تا روانکاری قطعات صورت پذیرد.

سمپاش‌های دستی خود به دو مدل تلمبه‌ای، پشتی شارژی است. از بهترین برندهای ارائه‌دهنده سمپاش دستی می‌توانیم به سوماک، رونیکس، هیوندای، واستر، کنزانس، میتسوبیشی، اکتیو و غیره اشاره نماییم. لازم بذکر است که قیمت سمپاش دستی نسبت به سایر مدل‌های دیگر کمتر است.

بعد از هر سمپاشی کلیه اتصالات و مخزن را شستشو دهید. در صورت تعویض نوع سم درون دستگاه قبل از مصرف مخزن را کاملاً شستشو داده و بعد مورد استفاده قرار دهید. متریال سازنده سمپاش‌های دستی از نوع سمپاش دستی استیل، سمپاش دستی فلزی، سمپاش دستی پلاستیکی است.

سمپاش دستی

انواع سم پاش دستی:

  • سمپاش دستی شارژی
  • سمپاش دستی تلمبه‌ای

سم‌پاش دستی شارژی:

زمانی که نیاز به ظرفیت بالاتری از پاشش سم نسبت به تلمبه‌ای داریم و قدرت اپراتور انسانی پاسخگو قدرت سم پاشی نیست سمپاش شارژی به کار خواهیم برد. سمپاش دستی شارژی با یک باتری 12 ولت و در فشار کاری 2.5 تا 4.5 کار می‌کند. سم پاش شیلنگ پلاستیکی، لانس و نازل داشته و مخزن آن پلی‌اتیلن است. سم‌پاش شارژی دارای دسته نازل به سه صورت استیل و پلاستیکی و استیل تلسکوپی در ظرفیت‌های 6، 18 و 20 لیتر نیز عرضه می‌شود.

این سمپاش‌ها را به‌صورت کوله‌ای به‌منظور کاربرد آسان‌تر طراحی شده‌اند. در زمان خرید سمپاش شارژی به میزان مساحت و حجم فضا دقت نمایید. لازم بذکر است که در هر مدل از سمپاش ‌های شارژی فشار و حجم آب‌دهی گوناگونی دارند که قبل از خرید می‌بایست به این نکته دقت کنید. سمپاش دستی شارژی شامل دو مدل است:

سم پاش شارژی تک کاره:

به منظور فراهم کردن قدرت موتور الکتریکی مورد استفاده قرار می‌دهد که از جریان ثابتی برخوردار هستند. این مدل تک کاره تا زمانی کار می‌کند که شارژ به میزان لازم در موتور موجود باشد. در زمان تمام شدن شارژ باتری می‌بایست آن را مجدد شارژ نماید. تا بتوانید دستگاه را مورد بهره‌بری قرار دهید.

سم پاش شارژی دوکاره:

به این مدل سمپاش دستی دوکاره نیز گفته می‌شود که افزون بر موتور الکتریکی به‌صورت دستی نیز فعالیت می‌کند. در صورت تمام شدن شارژ باتری دیگر نیازی نیست؛ نظیر سم پاش تک کاره منتظر شارژ مجدد موتور بمانید، قادر خواهید بود با به کار گرفتن حالت دستی فعالیت خود را ادامه دهید.

 

2. سمپاش پشتی موتوری:

سمپاش‌های پشتی یا سمپاش کوله‌ای در انواع موتوری لانسی و موتوری اتومایزر عرضه می‌شوند. این سمپاش‌ها جهت مقیاس‌های کوچک با هزینه پایین در دسترس است. سمپاش پشتی به‌صورت کوله‌پشتی بر پشت کاربر مستقر می‌شود و به‌راحتی قابلیت ‌استفاده دارد. از جمله برندهای این مدل سمپاش می‌توانیم به SKN، هوندا، میتسوبیشی، اگرو و غیره اشاره کرد.

سمپاش موتوری پشتی

انواع سمپاش پشتی موتوری:

1. لانسی

2. اتومایزر (پودر پاش)

دستگاه سمپاش پشتی موتوری لانسی:

به منظور سرعت بخشیدن به سمپاشی، آسان‌تر شدن کار و بالا رفتن راندمان سمپاش پشتی موتوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع سمپاش، موتور توان لازم جهت فراهم کردن فشار در مایع سم و پاشیدن آن را بر عهده دارد. موتور سمپاش ‌های پشتی موتوری، امکان دارد دو زمانه و گاهاٌ چهار زمانه باشد. در موتورهای دو زمانه، ترکیب روغن (روغن مخصوص موتورهای دو زمانه) با بنزین، یک به بیست است.

سمپاش های پشتی چهار زمانه دود و بوی کمتری تولید کرده و به همین سبب موجب سردرد کاربر نخواهد شد. شیوه کارکرد سمپاش پشتی موتوری به این صورت است که سم از مخزن به‌وسیله پمپ مکیده شده و با فشار داخل شیلنگ جاری می‌شود. این سم‌پاش به‌منظور انجام کارهای غیرصنعتی و در مساحت‌های کوچک استفاده می‌کنند.

یک شیر فشارشکن در مسیر خروج مایع از پمپ تعبیه شده تا مازاد مایع پمپاژ شده یا همه آن در صورت خارج نشدن از افشانک، دوباره به مخزن برگردد. به‌این‌ترتیب عمل هم زدن محلول در داخل مخزن نیز صورت خواهد گرفت. سمپاش دستی لانسی جهت سم‌پاشی درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطر و زاویه پرتاب سم نیز قابلیت عوض شدن دارد. طول پاشش توسط سم‌پاش‌های موتوری لانسی موتوری حدود 8 متر و فشار تولیدی در حد 10 اتمسفر است.

دستگاه سمپاش پشت موتوری اتومایزر (خرطومی باغی):

سمپاش‌هایی که در آنها مایع سم تحت‌فشار نباشد و قطرات مایع بعد از خروج در اثر برخورد با جریان شدید هوا، پودر شده و تبدیل به ذرات بسیار ریز شوند، اتومایزر نامیده می‌شود. این نوع سم‌پاش ، موتور دو زمانه دارد و بعنوان حشره‌کش و قارچ‌کش بکار می‌رود.

یک توربین روی دستگاه تعبیه شده که عمل سم‌پاشی را با فشار شدید هوا انجام می‌دهد. سم به‌صورت قطره‌قطره روی خروجی خرطومی ریخته و در اثر برخورد با هوا پودر می‌شود. به‌وسیله شبکه‌هایی که روی نازل قرار گرفته‌اند می‌توان جهت پاشش سم را تنظیم کرد. سم‌پاش خرطومی به منظور سم‌پاشی گیاهان پایه کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

3. دستگاه سمپاش میکرونر:

در سمپاش‌های میکرونر محلول سم روی نازل‌های چرخان ریخته می‌شود. نازل‌های چرخشی محلول را بر روی یک لایه‌ نازک ریخته و در انتها محلول سم بصورت قطرات پودری و مه از نازل‌ها خارج خواهند شد. این سم‌پاش سبب صرفه‌جویی در مصرف محلول سم تا 10 برابر کمتر از سم‌پاش‌های متداول می‌شود. به‌کارگیری سم‌پاش میکرونر جهت مقابله با آفات و امراض گیاهی و در عین حال مبارزه با علف‌های هرز بسیار مؤثر و قابل توصیه است.

برخلاف سمپاش‌های متداول که در آنها قسمت قابل‌ملاحظه‌ای از محلول سم یا به‌واسطه درشت بودن قطرات بر روی برگ‌ها به یکدیگر پیوسته و نهایتاً موجب آلودگی خاک مزارع می‌گردند و یا به دلیل پودری بودن بیش از حد، در اثر هوا بردگی بی‌اثر می‌شوند، تولید اندازه مشخصی از ذرات سم به‌وسیله سمپاش میکرونر موجب دستیابی به نتیجه مطلوب عملیات سم پاشی می‌شود. واضح است که باد و درجه حرارت بالای محیط، اثر این نوع سمپاشی را کمتر می‌کند.

سمپاش میکرونر

نازل‌ها روی سمپاش‌های خرطومی قابل‌نصب بوده که به‌منظور بهره‌برداری در محصولات ردیفی، صیفی‌جات و محصولات پاکوتاه در مقیاس کوچک از قابلیت ‌استفاده شدن برخوردار است. در مقیاس بزرگ‌تر، مجموعه‌ای از نازل‌ها را روی میله بزرگی به نام بوم نصب می‌کنند که قابل‌ بهره‌گیری توسط سمپاش پشت تراکتوری سوار شونده است. طول میله بوم که از مواد ضدزنگ ساخته شده است، در سمپاش‌های بوم دار پشت تراکتوری گوناگون بوده و از 4 تا 12 متر متغیر است.

موارد بهره‌گیری سمپاش میکرونر یا دستگاه ابرپاش میکرونر جهت مقابله با آفات و امراض گیاهی به‌خصوص آفات گندم و سن گندم توزیع کودهای مایع و در عین حال مبارزه با علف‌های هرز است. یکی از معروف‌ترین و بهترین برندهای سمپاش میکرونر برند SKN است.

 

4. سمپاش موتوری زنبه‌ای و فرغونی (چرخ‌دار):

به‌منظور سمپاشی فضاهای بزرگ و سم‌پاشی درختان میوه، درختچه‌های بلند و فضای سبز سم‌پاش موتوری زنبه‌ای یا فرغونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل چرخ‌دار بودن سمپاش فرغونی، این سمپاش‌ها، به‌راحتی می‌توان بین ردیف‌های درختان حرکت کرده و عمل سم پاشی را به انجام رساند. میزان پاشش مایع خروجی توسط این سمپاش‌ها در حد 15 الی 20 لیتر در دقیقه است.

سمپاش زنبه‌ای:

سمپاش زنبه‌ای یا همان سمپاش موتوری بنزینی قابل ‌حمل بوده و مخزنی به منظور ریختن محلول کود ندارد. جهت انتقال سم، همواره بایستی از مخزن بهره‌گیری شود. موتور آن از نوع احتراقی یا در ابعاد کوچک‌تر الکتریکی است. برندهای ارائه‌کننده سمپاش زنبه‌ای عبارت‌اند از هوندا، کاوازاکی، روبین و غیره است.

سمپاش زنبه ای

سمپاش چرخ‌دار موتوری یا فرغونی:

سمپاش فرغونی به‌منظور سم‌پاشی درختان بلند، باغات، شستشوی جداول و بلوارهای کنار خیابان مطلوب است. در عین حال با نصب نازل تی جت می‌توان از علف‌کش‌ها استفاده کرد. این مدل جهت سم‌پاشی مزارع چندان مطلوب نیست. از برندهای سم‌پاش فرغونی می‌توان به روبین، هوندا، کاوازاکی، هیوندای و غیره اشاره کرد.

سمپاش زنبه ای فرغونی

5. سمپاش تراکتوری:

سم‌پاش تراکتوری مطلوب مزارع و باغ‌های بزرگ است، توان لازم به‌منظور فعال‌کردن پمپ سم‌پاش ، توسط شفت توان‌دهی تراکتور (P.T.O) فراهم خواهد شد. سمپاش پشت تراکتوری دارای مخزن با متریال‌های گوناگون بوده که گنجایش مخزن‌های طراحی 200، 400، 600، 800 و بیشتر است.

انواع سمپاش تراکتوری:

  • سمپاش تراکتوری سوار شونده، بوم دار یا سمپاش تراکتوری بال‌دار
  • سمپاش تراکتوری کشش
  • سمپاش توربینی (سم‌پاش پشت تراکتوری توربولاینر)

سمپاش تراکتوری

سمپاش تراکتوری یا همان سمپاش تراکتوری لانس دار که خود شامل سمپاش پشت تراکتوری سوار شونده یا همان سمپاش بوم دار و سمپاش پشت تراکتوری کششی می‌شود. نوع سوار شوند آن به‌اتصال سه نقطه تراکتور وصل شده و سم، به‌وسیله بوم یا شلینگ و لانس توزیع می‌شود و ایضاً در نوع توربولاینر آن سم توسط فن و نازل‌های ارائه شده به‌صورت مه پاش توزیع می‌شود.

سمپاش کششی یا تریلی سمپاش:

سمپاش‌های کششی پشت تراکتوری حاوی یک مخزن 1000 و 1500 و 2000 لیتری، پمپ پیستونی 40 بار و لانس و شیلنگ و پر کن و همزن هستند. کلیه این اجزا روی شاسی چرخ‌دار هستند و توسط اتصال سه‌نقطه PTO به تراکتور وصل و کشیده می‌شوند.

سمپاش سوار شونده تراکتوری:

در کل از سمپاش‌های سوار شونده که به آن سمپاش بوم دار نیز گفته می‌شود. به‌منظور دفع آفات و حشرات روی محصولات زراعی و باغی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سمپاش سوار شونده در دو نوع بوم دار پشت تراکتوری (جهت محصولات زراعی) و لانس دار (محصولات باغی) عرضه می‌شود. با بهره‌گیری از گاردان به PTO تراکتور وصل می‌شود و برخلاف مدل کششی فاقد چرخ است. مخازن این سمپاش‌ها از 400 تا 1000 لیتری متغیر است.

سمپاش پشت تراکتوری بال‌دار یا همان بوم دار یکی از نوع‌های سمپاش سوار شونده است که دارای دو نوع سمپاش بال‌دار مکانیکی و تمام هیدرولیک بوده است. در سمپاش بال‌دار مخزن ارائه شده، دارای ظرفیت 400 تا 600 بوده و جهت استفاده در ارتفاعات بالاتر قابلیت تنظیم شدن دارد. در سم‌پاش بال‌دار تمام هیدرولیک، مخزن از متریال پلی‌اتیلن با ظرفیت 2000 لیتر است. تنظیمات جهت استفاده در ارتفاع تا 120 متر وجود دارد بال‌های این مدل به‌صورت کاملاً هیدرولیک بسته می‌شوند. هر دو مدل دارای خاصیت سم‌پاشی یکپارچه بوده‌اند.

دستگاه سمپاش توربینی:

سمپاش‌های توربینی یا همان پشت تراکتوری توربولاینر یک یا چند پمپ پیستونی فشارقوی دارد که محلول سم را با فشار بالا به‌طرف نازل‌ها پرت می‌کند. سم خارج شده از نازل‌ها توسط فن‌ها به‌طرف درختان یا بوته‌ها پرتاب می‌شود. بسته به نوع کاربرد، این سم‌پاش در دو نوع سمپاش باغی و زراعی عرضه می‌شود. مخازن این سمپاش‌ها از 1000 لیتر تا چند هزار لیتر متغیر است. در این سمپاش هزینه‌های کارگری به حداقل رسیده و تنها راننده‌ تراکتور آن را هدایت می‌کند. یکپارچگی بالایی در سم‌پاش دارد. سمپاش‌های توربینی زراعی به دو دسته سوار شونده و کششی دسته‌بندی می‌شوند.

 

حتما بخوانید: انواع تجهیزات انتقال قدرت

 

نکات مهم در به کارگیری سمپاش‌ها:

  • در زمان بهره‌برداری حتماً از ماسک و دستکش ایمنی استفاده کنید.
  • در زمان ترکیب سموم شیمیایی با هم بسیار مراقب باشید. سم‌های پایه اسیدی را با قلیایی ترکیب نکنید.
  • در صورت ورود سم به داخل دهان ادامه سمپاشی را متوقف کرده و فوراٌ دهان را با آب سرد شست‌شو دهید.
  • ترکیب سم و محلول را با دست، هم نزنید.
  • از شیلنگ سمپاش انشعاب نگیرید. این کار سبب افت فشار در زمان سمپاشی و بروز نشتی می‌شود. در صورت نیاز به این کار از دو یا سه حلقه شیلنگ جهت سمپاشی استفاده کنید.
  • نازل‌ها را به شکل مداوم به‌طرف چپ و راست بچرخانید تا سمپاشی به شکل یکپارچه صورت می‌پذیرد.
  • هر شش ماه یک‌بار موتور دستگاه کنترل و نگهداری شود.
  • بعد از عملیات سمپاشی، حتماً سمپاش را بشویید و مخزن آن را به جهت جلوگیری از پوسیدگی یا زنگ‌زدگی خشک کنید. چون اگر سم داخل مخزن و یا اسپری سمپاش بماند منجر به آسیب به بقیه بخش‌ها می‌شود.
  • بعد از خاتمه سمپاشی ظرف سم را زیر خاک دفن کنید.
  • از خاموش کردن سمپاش در هنگامی که با فشار بالا مشغول کار است اجتناب کنید.
  • زمانی که سرعت باد بیش از 5 متر بر ثانیه است از سمپاشی کردن ممانعت کنید.

 

نکات مهم در زمان خرید سمپاش:

سمپاش یکی از ابزارآلات مهم کشاورزی به شمار می‌آید. اما به منظور خرید می‌بایست به چند نکته دقت کنید، تا بتوانید بهترین و مطلوب‌ترین نوع سمپاش را تهیه نمایید در ادامه نکات موردنیاز جهت خرید سم پاش خوب را برایتان ذکر می‌کنیم:

  • میزان سم مصرفی جهت استفاده در مزرعه و باغ خود را محاسبه کنید. تا امکان انتخاب مخزن مناسب را داشته باشید.
  • حداقل میزان فشار پاشش سم به‌صورت یکپارچه با میزان برد موردنیاز را محاسبه نمایید.
  • با نظر به محاسباتی که کردید می‌بایست سم پاش موردنیازتان را شناسایی کنید.
  • به متریال بدنه سمپاش دقت نماید؛ زیرا در وزن و حمل‌ونقل تأثیرگذار است.
  • متریال و نوع لانس می‌بایست متناسب با کاری که می‌خواهید انجام دهید باشد.
  • به طول شیلنگ یا نازلی که به کار خواهید برد، دقت نمایید.

 

سخن پایانی

گروه سپیانی با داشتن کادری مجرب و متعهد متشکل از برگزیده‌ترین متخصصین و مهندسین ایرانی دارای سابقه درخشانی در واردات و پخش تجهیزات صنعتی می‌باشد. شما می‌توانید علاوه بر خرید دستگاه سمپاش مورد نیاز خود از سایت فروشگاهی ما دیدن فرموده و تجهیزات مورد نیاز را سفارش دهید. جهت دریافت مشاوره رایگان میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *