تجهیزات

معرفی ماشین آلات ساختمانی

ماشین آلات ساختمانی

آشنایی با ماشین آلات ساختمانی

هر سایت ساختمانی برای اجرای روان به منابع زیادی از جمله کارگران و ماشین آلات ساختمانی نیاز دارد. ماشین‌ها و تجهیزات مواد را در محل‌های ساختمان جابه‌جا می‌کنند. و فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که انسان بخوبی یا اصلاً قادر به انجام آن‌ها نیست.

از ابزارهای کوچک حفر خندق گرفته‌تا کامیون‌های حمل و نقل عظیم، ماشین آلات ساختمانی در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند. و وظایف مختلفی را انجام می‌دهند. بمنظور برآورده ساختن نیازهای صنعت ساخت و ساز، برخی از بزرگترین ماشین‌هایی که تاکنون روی زمین کار می‌کنند ساخته شده‌اند. اگرچه همیشه اینطور نبوده است.

 

حتما بخوانید:

انواع ابزارآلات برش و تراش

آشنایی با تجهیزات آسانسور

 

دیوار بزرگ چین و اهرام مصر هر دو بصورت اختصاصی با کار دستی ساخته شده‌اند. کارمندان از نظر فیزیکی در نحوه حرکت زمین و انجام وظایف خود محدود بودند. امروزه، قدرت ماشین‌ها بهره‌وری را به سطوحی افزایش می‌دهد که قبلاً برای کارگران غیرقابل تصور بود. این مقاله برخی از دسته‌بندی‌های کلیدی تجهیزات مورد استفاده توسط متخصصان ساخت‌وساز مدرن را مورد بحث قرار می‌دهد.

برخی از تولیدکنندگان پیشرو تجهیزات را فهرست می‌کند و فرآیند خرید تجهیزات ساخت‌وساز را بررسی می‌کند. ما همچنین به اهمیت ایمنی، به ویژه در رابطه با ابزار و ماشین آلات مورد استفاده در ساخت و ساز نگاه می‌کنیم. پس با مقاله امروز سپیانی همراه باشید.

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه اتوماسیون صنعتی زیمنس، اتوماسیون صنعتی اشنایدر و اتوماسیون صنعتی سایمون از اینکه در ادامه ما را همراهی میکنید سپاسگزار است.

تجهیزات ساختمانی

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی چیست؟

انواع اتوماسیون صنعتی کدامند؟

 

تعریف ماشین آلات ساختمانی

چه چیزی بعنوان ماشین آلات ساختمانی در نظر گرفته می‌شود؟ از دیدگاه حقوقی، تمام ابزار و تجهیزات مورد استفاده در طول ساخت و ساز، ماشین آلات ساختمانی محسوب می‌شوند. تجهیزات عبارت رایجی است که توسط کارشناسان صنعت ساخت و ساز برای اشاره به ابزارهای مورد استفاده در سایت‌های شغلی، از جمله گریدر، کامیون کمپرسی و بکهو استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها وظایف مختلفی مانند برش زمین و انتقال مواد به مکان‌های مختلف را انجام می‌دهند.

ما در این کتابچه راهنمای برخی از رایج‌ترین انواع ماشین آلات سنگین و برخی از کاربردهای آنها را بررسی خواهیم کرد:

 

بیل مکانیکی:

اگر به هر سایت ساختمانی نزدیک شوید. احتمال زیادی وجود دارد که یک بیل مکانیکی آنجا باشد. این ماشین‌ها به دلیل قابلیت اطمینان و سازگاری، جزء استاندارد پروژه‌های بزرگ و کوچک هستند. کابین بیل مکانیکی، که در هنگام استفاده کاملاً قابل چرخش است، به یک بازو و سطل بلند متصل است که ممکن است برای کارهای مختلفی از جمله پاک کردن برس، گودبرداری، تخریب ساختمان، حمل و حتی جنگل‌داری استفاده شود.

بیل مکانیکی در اندازه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب هستند:

مینی بیل مکانیکی: مینی بیل مکانیکی برای عملیات در مقیاس کوچک یا در خانه مناسب هستند زیرا می‌توانند در فضاهای تنگ در سایت‌های ساختمانی مانور دهند.

بیل مکانیکی متوسط: کارهای بزرگتر از بیل مکانیکی میکرو توسط بیل مکانیکی متوسط قابل انجام است، اما آنها به اندازه یک حفار بزرگ به مساحت زیادی نیاز ندارند. این ترتیب برای نوسازی در مقیاس بزرگ، ابتکارات بهبود خانه، و سایت‌های ساختمانی در مقیاس متوسط تا بزرگ سودمند است.

بیل مکانیکی سنگین: بیل مکانیکی بزرگ و بسیار قدرتمند موجود است. آنها در مقیاس بزرگ و فرآیندهای با حجم بالا به خوبی کار می‌کنند.

 

حتما بخوانید:

آشنایی با انواع شیرآلات صنعتی

صفر تا 100 خط تولید ساندویچ پانل

 

بکهو لودر:

بکهو لودر قطعه‌ای از ماشین آلات است که دارای سه کاربرد مختلف می‌باشد: بکهو، تراکتور و لودر. مکانیسم بارگیری در جلوی دستگاه است. در حالی که بیل بکهو محکم در پشت دستگاه قرار دارد. تراکتور وسیله اصلی عملیات است. می‌توانید از بیل‌گرد برای فعالیت‌هایی مانند کشاورزی، حفاری، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و حفاری خطوط استفاده کنید، زیرا می‌تواند کارهای بسیار متنوعی را انجام دهد.

 

درگ لاین ها:

بیل مکانیکی در مقیاس بزرگ به نام درگ لاین برای رسیدن به اعماق زیاد در سایت‌های معدن‌کاری سطحی، سایت‌های حفاری روی زمین و مکان‌های دیگر استفاده می‌شود. یک بازوی بوم بلند با طناب‌های کششی و بالابر مبتنی بر سیم نحوه کار خطوط کششی است. این طناب‌ها با هم می‌توانند یک سطل متصل را به محل کار آن و از آن جابجا کنند.

پس از قرار دادن سطل، اپراتور درگ لاین آن را در سراسر سطح حرکت می‌دهد. تا زباله‌ها را جمع آوری و جابجا کند. اگرچه مدل‌های کمتری در دسترس هستند، اما به دلیل بلندی و سنگینی آن‌ها، خطوط کششی زیادی در محل کار نصب می‌شود.

بولدوزر

بولدوزر

بولدوزرها که اغلب به عنوان تراکتورهای خزنده و تراکتوری از آنها یاد می‌شود. تجهیزات ضروری برای مشاغل مختلف مانند کشاورزی، پاکسازی زمین، جاده سازی، تخریب و نوسازی خانه هستند. بولدوزرها دارای تیغه‌هایی هستند که ممکن است سنگ ها، زباله ها، لوازم ساختمانی، ماسه، برف یا گل و لای را در امتداد مسیرهای سنگین فشار دهند. تیغه صاف و بدون لبه مستقیم، تیغه جهانی خمیده و تیغه ترکیبی نیمه جهانی تعدادی از انواع تیغه‌های بولدوزر هستند.

 

موتور گریدر

تیغه‌های بلند و باریک که معمولاً به آن تخته قالب گفته می‌شود، از ویژگی‌های موتور گریدر یا گریدر جاده‌ای است. این قالب قابل چرخش دارای یک لبه برش در قسمت پایینی است که به حرکت و برش زمین برای کارهایی مانند درجه بندی دقیق، پروژه‌های ساختمانی، خندق‌های زهکشی، برف روبی و پخش مواد کمک می‌کند.

 

تراکتور چرخدار

خراش‌های تراکتور چرخدار قطعاتی از ماشین آلات حرکت زمین هستند که برای خراش دادن سطح خاک به صورت صاف استفاده می‌شوند. وسیله نقلیه تراکتور چرخدار در جلو قرار دارد و آرایش اسقاطی با تیغه جلو افقی، تسمه نقاله و قیف جمع آوری خاک در عقب قرار دارد. هنگامی که وسیله نقلیه حرکت می‌کند در حالی که تیغه جلو به زمین پایین می‌آید. تیغه شروع به کندن خاک بالای سطح تیغه می‌کند و خاک حفاری شده در قیف توسط تسمه نقاله جمع آوری می‌شود.

قسمت عقبی قیف وقتی پر شد. از روی زمین بلند می‌شود و محتویات آن در محوطه تخلیه خاک ریخته می‌شود. اسکراپرهای تراکتور چرخدار در طرح‌های مختلفی مانند اسکرابرهای بالابر، کاسه باز، کشش فشاری و پشت سر هم وجود دارند.

 

ترانچر

برای حفر ترانشه در خاک از ترانچر یا تجهیزات ترانشه برداری استفاده می‌شود. این گودال‌ها معمولاً برای زهکشی، نصب کابل، نصب خط لوله و غیره استفاده می‌شوند. ترانچرهای زنجیره‌ای و ترانچرهای چرخدار دو نوع تجهیزات ترانشه برداری هستند که در دسترس هستند. ترانچرهای زنجیره ای دارای یک بازوی بلند ثابت هستند که یک زنجیر حفاری به آن متصل است.

ترنچرهای چرخ‌دار دارای یک چرخ فلزی هستند که توسط دندانه‌های حفر کننده محاصره است. برای استخراج لایه‌های سخت خاک، ترانچرهای چرخدار مناسب ترند. هر دو نسخه وسیله نقلیه ردیابی و چرخدار ترنچرها در دسترس هستند.

 

حتما بخوانید:

فلنج چیست؟ کاربرد آن

آشنایی با انواع تاسیسات صنعتی

انواع سیستم های انتقال صنعتی

 

لودر:

در یک سایت ساختمانی، از لودرها برای بارگیری مواد روی کمپرسی ها، کامیون‌ها و غیره استفاده می‌شود. اجزای آن می‌تواند خاک ناشی از گودبرداری، زباله‌های تخریب، مواد خام و غیره باشد. جلوی لودر دارای یک سطل بزرگ و یک بازوی متحرک کوتاه است. لودر را می‌توان چرخ دار یا ردیابی کرد. در حالی که از لودرهای ردیاب یا خزنده در مکان‌هایی استفاده می‌شود که وسایل نقلیه چرخدار نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، لودرهای چرخدار اغلب در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند.

 

جرثقیل‌های برجی:

تاور کرین‌ها جرثقیل‌های ثابتی هستند که برای بلند کردن مصالح در حین ساخت سازه‌های برج استفاده می‌شوند. با استفاده از این نوع تجهیزات، اقلام سنگین مانند بلوک‌های بتنی پیش تنیده، خرپاهای فولادی، قاب‌ها و… را می‌توان براحتی تا ارتفاع مورد نظر بالا برد.

آنها شامل دکل است که برج پشتیبانی عمودی جرثقیل است، بازویی که بازویی است که برای کار با جرثقیل استفاده می‌شود. بازوی ضد که بازوی مخالف برای حمل وزنه تعادل جرثقیل است، و کابین اپراتور که از آن استفاده می‌شود. جرثقیل کنترل می‌شود.

 

حتما بخوانید:

پنل خورشیدی چیست؟ کاربرد آن

انواع بالابرهای صنعتی (هیدرولیکی و…)

 

سنگفرش آسفالت:

برای ساخت جاده‌ها از تجهیزاتی برای روسازی که اغلب به عنوان سنگفرش آسفالت شناخته می‌شود، استفاده می‌شود. کامیون کمپرسی دائماً آسفالت را در سطل تغذیه سنگفرش بارگذاری می‌کند. که برای توزیع یکنواخت آسفالت و فشرده‌سازی کم آن بر روی سطح جاده استفاده می‌شود. اما برای تراکم بهینه، پس از قرار دادن لایه آسفالت، غلتک مورد نیاز است.

غلتک

حتما بخوانید:

ارت سنج (ارت تستر) چیست؟

لوله گالوانیزه چیست؟ کاربرد آن

 

غلتک:

سطح مواد یا خاک با استفاده از غلتک یا متراکم فشرده می‌شود. در بین ماشین آلات ساختمانی، برای کارهای مختلف تراکمی، انواع مختلفی از متراکم کننده‌ها موجود است. غلتک‌های پای گوسفند برای تراکم عمیق استفاده می‌شود در حالی که غلتک‌های چرخ صاف برای صاف کردن لایه‌های نازک خاک، آسفالت و غیره استفاده می‌شود. خاک‌های ریزدانه، لایه‌های آسفالت و سایر مواد با استفاده از غلتک‌های تایر پنوماتیک فشرده‌می‌شوند.

 

تله هندلر:

تله هندلرها ابزارهایی هستند که در ساخت و سازها برای بلند کردن وسایل سنگین تا ارتفاع لازم یا فراهم کردن بستر کار برای افراد در سطوح بالاتر، از جمله موارد دیگر، استفاده می‌شوند.

دارای یک بوم تلسکوپی طولانی است که ممکن است به جلو حرکت داده شود، بلند شود یا پایین بیاید. بسته به نیاز کار، چیدمان‌های مختلفی مانند لیفتراک، سطل، کابین، بازوهای بالابر و… را می‌توان تا انتهای بوم تلسکوپی نصب کرد.

 

فلر بانچر:

فلر بانچر قطعاتی از ماشین آلات سنگین است که برای قطع درختان بزرگ برای صنعت ساختمان استفاده می‌شود. آنها درخت را بدون افتادن قطع می‌کنند و همچنین تمام درختان قطع شده را در یک مکان جمع می‌کنند تا کار لودرها و کمپرسی‌ها آسان شود.

 

کامیون کمپرسی:

در سایت‌های ساختمانی، کامیون‌های کمپرسی برای انتقال مقادیر بیشتری از مواد از یک سایت به سایت دیگر یا به محوطه تخلیه استفاده می‌شود. سایت‌های ساختمانی بزرگ معمولاً از کامیون‌های کمپرسی خارج از جاده استفاده می‌کنند. این کامیون‌های کمپرسی آفرود دارای چرخ‌های بسیار زیاد و فضای ذخیره‌سازی مواد زیادی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مواد زیادی را در شرایط مختلف زمینی حمل کنند.

 

حتما بخوانید:

تجهیزات خط تولید لاستیک خودرو

ماشین آلات و دستگاه های نساجی

 

تجهیزات حفاری شمع:

به منظور نصب شمع‌های پیش ساخته، از ماشین آلات حفاری شمع برای حفر سوراخ در محل ساخت و ساز استفاده می‌شود.

 

مطلب مرتبط:

انواع تجهیزات انتقال قدرت

معرفی انواع فلزات صنعتی

 

تجهیزات برای شمع زنی:

در مورد پایه‌های شمع ساختمان، تجهیزات شمع کشی نوع دیگری از ماشین آلات سنگین است که در سایت‌های ساختمانی بکار می‌رود. با کمک این ماشین، شمع بالا آمده، در جای خود نگه داشته شده و تا عمق لازم به داخل زمین هدایت می‌شود. انواع مختلفی از ابزارهای شمع‌زنی در دسترس هستند، از جمله دکل‌های شمع‌بندی، چکش‌های شمع‌بندی، راهنمای چکش و غیره. در هر صورت، شمع با ریختن آن یا چکش هیدرولیکی بالای شمع به داخل زمین کوبیده می‌شود.

 

بیل طناب برقی:

یکی دیگر از تجهیزات سنگین که تقریباً بطور انحصاری در سایت‌های معدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیل طناب برقی است. این ابزار قادر است مقادیر انبوه سنگ معدن و بار را به راحتی جابجا کند و در سخت ترین شرایط کاری دوام بیاورد. قطعات متحرک بسیار کمتری وجود دارد، زیرا آنها با برق کار می‌کنند، بنابراین بسیار طولانی‌تر هستند. در نتیجه، نیازی بصرف زمان یا هزینه زیادی برای تعمیر یا تعویض مهمترین اجزای تجهیزات خود نخواهید داشت. استفاده از بیل‌های طناب برقی امروزی ساده است و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

برای حفاری قابل اعتماد، قدرتمند و جابجایی مواد حتی در سخت ترین مکان‌های معدن، بیل‌های معدنی هیدرولیک از قطعات هیدرولیکی قوی استفاده می‌کنند. بیل‌های معدنی ساخته شده از هیدرولیک طول عمر بالایی دارند و کار با آنها بسیار آسان است. مانند بیل‌های طناب برقی. اکنون به لطف پیشرفت‌های مدرن، ایمن تر و ارگونومیک تر هستند.

 

حتما بخوانید:

لرزه گیر چیست؟ کاربرد آن

ماشین آلات تولید شیشه دوجداره

 

بالابر قیچی:

یک سکوی کار قابل حمل به نام بالابر قیچی هوایی را می‌توان به جای نردبان سنتی استفاده کرد زیرا قوی تر و ایمن تر است. بالابرهای قیچی یک منطقه کار پایدار را برای یک یا چند کارگر ارائه می‌دهند. زیرا آنها از فولاد و تعدادی تیرهای متقاطع و پایه‌ها تشکیل شده‌اند.

تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی:

هنگام استفاده، نگهداری، تعمیر یا کار در نزدیکی تجهیزات سنگین، خطر مرگ بسیار قابل توجه است. گیرکردن در داخل یا بین قطعات تجهیزات، چهارمین دلیل شایع حوادث ساختمانی است و باعث حدود 7 درصد از کل حوادث مرگبار مربوط به کارگران ساختمانی می‌شود. تمام کارگران مجاور باید هر زمان که ماشینی در حال کار است هوشیار و از خطرات احتمالی آگاه باشند.

PPE بخش مهمی از تضمین ایمنی کارگران است. در یک سایت ساخت و ساز، پوشاک با دید بالا، از جمله جلیقه ایمنی، ژاکت، پیراهن، و وسایل بارانی، همیشه مورد نیاز است. اپراتورهای ماشین آلات و تجهیزات سنگین باید بتوانند به سرعت افرادی را که وظایف مختلف را در محل کار انجام می‌دهند شناسایی کنند. عینک ایمنی یک قطعه حیاتی از تجهیزاتی است که کارمندان از آن استفاده می‌کنند. زیرا ماشین‌ها دارای عناصر متحرکی هستند که می‌توانند فوراً پرتابه‌های پرنده را در هر زمان بیرون برانند.

از پرسنلی که ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در ساخت و ساز را نگهداری می‌کنند غافل نشویم. هر قطعه‌ای از تجهیزات هر از گاهی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. کارگران تعمیر و نگهداری تجهیزات را جدا می‌کنند. و دوباره سرهم می‌کنند و قطعات مکانیکی شکسته را تعویض می‌کنند. هنگامی که آنها این وظایف را انجام می‌دهند ممکن است آسیب به دست رخ دهد. این زخم‌ها ممکن است شامل خطرات حرارتی، بریدگی، سوراخ شدن و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باشد. برای محافظت در برابر جرقه و فلز داغ، کسانی که قطعات مکانیکی را بازسازی می‌کنند به احتمال زیاد به تجهیزات جوشکاری نیاز خواهند داشت.

 

حتما بخوانید:

انواع تجهیزات پایپینگ چیست؟

آشنایی با دستگاه های خط تولید لبنیات

 

خلاصه

در این مقاله به ماشین آلات ساختمانی پرداختیم. تعریف این ماشین آلات را ارائه دادیم. انواع این ماشین آلات را مرور کردیم و نکات ایمنی آنها را گوشزد کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با ماشین آلات ساختمانی دارید. می‌توانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها می‌توانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *