تجهیزات

معرفی ماشین آلات کشاورزی

ماشین آلات کشاورزی

آشنایی با ماشین آلات کشاورزی

ما در این مقاله درمورد چندین نوع ماشین آلات کشاورزی و نحوه استفاده از آن صحبت می‌کنیم. ماشین آلات کشاورزی دقیقا چیست؟ هر نوع ماشین آلاتی که در مزرعه برای کمک به کشاورزی استفاده می‌شود. ماشین آلات کشاورزی یا مزرعه نامیده می‌شود. ماشین آلات کشاورزی تجهیزاتی هستند که در کشاورزی یا سایر اشکال کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تراکتور محبوب‌ترین نوع ماشین آلات کشاورزی است. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا در مورد انواع ماشین آلات کشاورزی و اهمیت آنها بحث کنیم.

 

گروه  صنعتی سپیانی فعال دز زمینه تعمیر و نگهداری، مشاوره اتوماسیون صنعتی، اجرای اتوماسیون صنعتی و… از اینکه در ادامه ما را همراهی میکنید سپاسگزار است.

 

ماشین آلات کشاورزی

تجهیزات کشاورزی

تراکتور:

تراکتور قطعه‌ای از تجهیزات استاندارد کشاورزی است. کشاورزانی که برای امرار معاش کشاورزی می‌کنند و کسانی که برای کسب سود کشاورزی می‌کنند. هر دو از تراکتور برای کار استفاده می‌کنند. بطور معمول، این یک وسیله نقلیه چرخدار با چرخ‌های قابل توجه است. در بیشتر موارد، تراکتورها به سایر تجهیزات مزرعه متصل می‌شوند که به جای انجام هر کار مزرعه‌ای به تنهایی، مقداری کار مزرعه را انجام می‌دهند.

هدف اساسی این است که آن ماشین‌ها را به حرکت درآوریم تا بتوانند عملکردهایی را که برای آن طراحی شده‌اند انجام دهند. ماشین‌هایی که نیاز به نیروی محرکه خارجی دارند به تراکتور متصل می‌شوند. می‌توان از آن برای حمل تریلر برای استفاده در کشاورزی استفاده کرد. ماشین‌هایی که نمی‌توانند به تنهایی کار کنند می‌توانند توسط تراکتور کار کنند. بسته به نوع دستگاهی که به آن کوپل می‌شود، در اندازه‌های مختلفی موجود است.

تراکتور یک قطعه حیاتی از ماشین آلات کشاورزی است. از تراکتور می‌توان برای کشیدن یا نصب ماشین آلات کشاورزی استفاده‌کرد. البته اگر تجهیزات مکانیزه باشد، تراکتور ممکن است بعنوان منبع نیرو عمل کند. تراکتور مزرعه برای هل دادن ماشین آلات کشاورزی در هنگام کاشت، سخت کاری، دیسک زدن، خاک ورزی و انجام سایر کارهای مرتبط استفاده‌می‌شود. این دو بشرح زیر است:

  • تراکتور دو چرخ
  • تراکتور ردیابی یا تراکتور کاترپیلار

 

سمپاش:

این نوع ماشین آلات کشاورزی برای سمپاشی کودها، حشره‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و هر گونه مواد دیگری که در مزرعه یا گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که از نام آن مشخص است استفاده می‌شود. در اشکال مختلف موجود است. هواپیمای کشاورزی، سمپاش و دمنده،  سمپاش دو نوع هستند. با استفاده از این نوع تجهیزات، آفت کش‌ها یا حشره کش‌ها را به صورت مایع یا پودر می‌توان سمپاشی کرد. برای آبیاری مزرعه می‌توان از سمپاش استفاده کرد.

 

حتما بخوانید: آشنایی با انواع شیرآلات صنعتی

 

دستگاه کاشت مزرعه:

همانطور که از نام آن مشخص است. این دستگاه بطور خاص برای کشت مزارع یا نرم کردن خاک برای کاشت طراحی شده‌است. مدت کوتاهی پس از شروع جوانه زدن محصولات، می‌توان از آن برای از نابودی علف‌های هرز، هوادهی یا نرم کردن خاک استفاده کرد. امروزه کولتیواتورها در کشاورزی مفید هستند. برای نفوذ راحت‌تر آب و مواد مغذی، خاک‌های سخت شده نرم‌تر می‌شوند. آنها به حذف علف‌های هرز از گیاه و همچنین آماده سازی خاک برای کاشت کمک می‌کنند.

 

دستگاه برش و خردکن:

این دستگاه‌ها برای بریدن و خرد کردن علف‌های هرز و پوشش گیاهی نامطلوب طراحی شده‌اند.

 

حتما بخوانید: دستگاه علف زن و انواع آن

 

دروگر پنبه:

دروگر پنبه نوعی از ماشین آلات کشاورزی است که برای برداشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بطور خاص برای پنبه طراحی شده است. آنها معمولاً در دو نوع هستند: جمع کننده و استریپر.

 

دستگاه بذرپاش و کاشت:

پس از زراعت زمین، از بذرپاش و کاشت برای کاشت بذر یا کاشت محصولات استفاده می‌شود. مجموعه‌ای از بذرها یا محصولات را می‌توان با استفاده از این دستگاه در عرض چند ساعت کاشت.

 

شخم زن علف هرز چرخ دار:

برای کارهای وجین و خاک برداری در ردیف‌های زراعی با عرض 1.5 و بیشتر در نظر گرفته شده‌است. با این ابزار علف‌های هرز تا این عمق از بین می‌روند. تیغه تیز خراش دهنده علف‌های هرز حذف شده را پاره می‌کند. و سپس عمیقاً در خاک مدفون می‌شوند. علف‌های هرزی که دفن شده‌اند در هنگام تجزیه به کود سبز خاک می‌چسبند. مخصوصاً برای شخم زدن زمین قبل از کاشت بذر یا کاشت محصولات طراحی شده است. به طوری که ریشه‌های محصولات کاشته شده بتوانند خاک را برای یافتن مواد مغذی جستجو کنند، و باعث نرم‌تر شدن خاک می‌شود.

 

بالکن:

یکی از قطعاتی که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاه بالکن است. یونجه و کاه را با بیلر برش می‌دهند. قابلیت چنگک زدن و بندکشی عدل‌ها را برای نگهداری و حمل و نقل ساده دارد.

 

حتما بخوانید: فلنج چیست؟ کاربرد آن

 

ماشین آلات کشاورزی برای کشت خاک

ماشین آلات خاک

کولتیواتور (Cultivator):

تجهیزات کولتیواتور ابزار کشاورزی است که برای هوادهی و سست کردن خاک پس از شروع رشد محصول یا حذف علف‌های هرز و هم زدن و پودر کردن خاک قبل از کاشت استفاده می‌شود. توسط یک تراکتور هدایت می‌شود و معمولاً خاک را عمیق‌تر از هارو به هم می‌زند. بسیاری از آنها دارای بال‌های هیدرولیک هستند که می‌توانند برای ساده‌تر کردن و ایمن‌تر کردن رانندگی تا شوند. برای باغبانی از ماشین آلات کشاورزی مشابه اما بسیار کوچکتر استفاده می‌شود.

کولتی‌پکر (Cultipacker) یک ابزار کشاورزی است که برای پایین انداختن سنگ‌های کوچک، برداشتن حفره‌های هوا و خرد کردن کلوخه‌های خاک برای ایجاد بستری صاف و محکم استفاده می‌شود. در حالی که عبارات “فیلد غلتک” و “غلتک زمینی” می‌توانند به ترتیب به غلتک صاف یا رج دار اشاره کنند. اصطلاح “Cultipacker” فقط برای توصیف غلتک‌های رج دار استفاده می‌شود. برخی دیگر ابزارهای برآمدگی را به عنوان دسته‌ای از غلتک‌های مزرعه می‌بینند. در حالیکه برخی از کشاورزان این عبارات را بعنوان متقابل متقابل تفسیر می‌کنند.

 

گاوآهن:

برای کاشت بذر ابتدا از گاوآهن یا گاوآهن برای کشت خاک استفاده می‌شود. بمنظور آوردن مواد غذایی جدید به سطح خاک، هدف اصلی شخم زدن، برگرداندن لایه‌بالایی خاک است. توانایی خاک را برای حفظ رطوبت با هوادهی بهبود می‌بخشد. یک مزرعه شخم زده معمولاً قبل از کشتن و کاشت در شرایط فعلی اجازه خشک شدن دارد.

روتاواتور، بیل زدن دوار، تیلر برقی یا گاوآهن دوار نام‌های دیگر تیلرهای دوار هستند. این کولتیواتور موتوری است که از تیغه‌های دوار برای کشت خاک استفاده می‌کند. تیلرهای دوار می‌توانند توسط تراکتور کشیده‌شوند یا خودکششی شوند.

 

خاک‌ورزی نواری:

یک روش حفاظتی که از خاک‌ورزی نواری استفاده می‌کند، حداقل خاک‌ورزی است. تنها با ایجاد مزاحمت در ناحیه‌ای از خاک که ردیف بذر را نگه می‌دارد، مزایای گرم کردن و خشک کردن خاک در خاکورزی سنتی را با مزایای حفاظت از خاک بدون خاکورزی ترکیب می‌کند. این خاک ورزی بسته به نوع ابزار خاک ورزی مورد استفاده و شرایط مزرعه با استفاده از ابزارهای تخصصی انجام می‌شود و نیاز به بازدیدهای متعددی دارد. عرض متوسط یک ردیف کاشت نواری بین هشت تا ده اینچ است.

 

هارو:

هارو وسیله‌ای است که برای کشت سطح خاک استفاده می‌شود. در مقایسه با گاوآهن که برای کشت عمیق‌تر استفاده می‌شود، تأثیر مشخصی دارد. در مزارع، اغلب برای صاف کردن لبه‌های ناهمواری که فرآیندهای شخم زدن از خود بجا می‌گذارند، سخت‌گیری انجام می‌شود.

هدف اصلی این خاکستر شکستن توده‌های خاک و ایجاد یک پوشش ظریف تر، ساختار خاک خوب و محیطی مناسب برای فعالیت‌های بذر و کاشت است. علف‌های هرز و بذرهایی که قبلاً کاشته شده‌اند ممکن است با خاکشیر پوشانده شوند. هارو اسپایک، درگ هارو و هارو دیسکی سه نوع اصلی هارو هستند.

 

حتما بخوانید:

تجهیزات خط تولید لاستیک خودرو

ماشین آلات و دستگاه های نساجی

 

ماشین آلات کشاورزی مورد استفاده در کاشت

ابزار کشت

بذرکار:

ابزاری است برای پخش مداوم بذرها در شیارها با عمق و سرعت معین یا بدون نقشه‌برای پوشاندن آنها با خاک. این تضمین می‌کند که دانه‌ها بطور یکنواخت پخش می‌شوند. بذرپاش، پخش کننده یا پخش کننده کود پخش کننده یک اتصال تراکتور است که معمولاً برای پخش کود، آهک یا بذر استفاده می‌شود. کود بطور مساوی در سطح زمین با استفاده از مته‌های بذری که مجهز به ضمائم ریزش کود هستند پخش می‌شود. مته بعنوان مته کود دانه‌ای شناخته می‌شود. یک جعبه بزرگ بذر روی چنین مته‌ای از طول به دو قسمت تقسیم می‌شود. یکی برای دانه‌ها و دیگری برای مواد مغذی.

یکی از دو نوع دریل بذر کشی گاو نر و دیگری تراکتوری است. تجهیزات مدیریت آفات و کوددهی

 

کودپاش:

کودپاش که اغلب بعنوان پخش کننده گل یا واگن عسل شناخته می‌شود، قطعه‌ای از ماشین آلات کشاورزی است که برای کود دادن به مزرعه به عنوان کود استفاده می‌شود. در اصل، کودپاش‌کننده‌ها ماشین‌های زمینی بودند که یک اسب یا تیمی از اسب‌ها می‌توانستند آن‌ها را بکشند.

 

مخزن دوغاب:

دوغاب مخلوطی از کود و آب است که می‌توان از آن برای کود دهی مزارع استفاده کرد. مخزن دوغاب تریلر با مخزن و پمپ برای این منظور است. اگر مزارع را بارور کنیم، در پایان فصل محصولات بیشتری به دست می‌آوریم.

ابزاری به نام سمپاش برای اعمال کود، حشره کش و علف کش به محصولات کشاورزی استفاده می‌شود. سمپاش‌ها در اندازه‌های مختلف، از دستگاه‌های قابل حمل انسان (اغلب کوله پشتی با تفنگ‌های اسپری) تا ماشین‌های خودکششی شبیه تراکتور وجود دارند.

 

حتما بخوانید:

انواع تجهیزات پایپینگ چیست؟

آشنایی با دستگاه های خط تولید لبنیات

 

ماشین آلات کشاورزی برای آبیاری

تجهیزات آبیاری

تجهیزات آبیاری:

بر اساس توان مالی بهره بردار مزرعه و تناسب ادوات نسبت به منابع آب از ادوات مختلف آبیاری برای آبیاری استفاده می‌شود. بطور کلی در توابع آبیاری از پمپ‌های گریز از مرکز، پمپ‌های شناور، آبپاش‌ها، آبیاری قطره‌ای و غیره استفاده می‌شود.

 

سیستم اسپرینکلر آتش نشانی:

یک سیستم اسپرینکلر آتش نشانی یک استراتژی حفاظتی فعال در برابر آتش است. که از آب برای تامین یک ساختار لوله کشی توزیع آب با فشار و سرعت جریان کافی استفاده می‌کند که اسپرینکلرهای آتش نشانی به آن متصل می‌شوند.

 

آبیاری مرکزی:

آبیاری کاربرد مصنوعی آب در خاک است. که معمولاً به رشد کشاورزی کمک می‌کند. بیشتر در آب و هوای خشک و در زمان خشکسالی برای محافظت از گیاهان در برابر یخبندان در طول تولید محصول استفاده می‌شود. زهکشی که عبارت است از تخلیه عمدی یا طبیعی آب سطحی و زیرسطحی از یک منطقه خاص، فرآیند مخالف آبیاری است.

تجهیزات برداشت و خرمن کوبی:

تجهیزات برداشت هر ابزار مکانیکی است که در فرآیند برداشت استفاده می‌شود. انواع مختلفی از ماشین‌های برداشت وجود دارد و معمولاً بر اساس محصول طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از تجهیزات برداشت در ذیر ذکر شده‌است.

 

کمباین:

این دستگاه که با نام «کمباین» نیز شناخته می‌شود. خرمن‌کوبی، تمیز کردن و برداشت محصول غلات را ترکیب می‌کند. هدف اولیه برداشت محصول است که شامل ذرت (ذرت)، سویا، کتان (بذر کتان)، جو، گندم، چاودار و سایر غلات است.

 

داس:

یک ابزار کشاورزی دستی و منحنی شکل که به نام داس شناخته می‌شود معمولاً برای برداشت غلات یا خرد کردن علف برای یونجه استفاده می‌شود.

 

چمن زن:

ماشین چمن زنی ابزاری است که برای بریدن علف یا سایر مواد گیاهی استفاده می‌شود. ماشین چمن زنی می‌تواند توسط یک حیوان، نیروی انسانی یا هر دو هدایت شود.

 

درو:

دستگاهی است که محصولات غلات سطح زمین را برداشت می‌کند. این دروها توسط تراکتور یا تیلرهای برقی رانده‌می‌شوند. ظرفیت مزرعه تراکتوری درو بین 0.2 تا 0.4 هکتار در ساعت است.

 

تسمه نقاله:

وسیله حمل سازه تسمه نقاله یک تسمه نقاله است. یکی از رایج ترین انواع سیستم‌های نقاله، سیستم تسمه نقاله است. این سیستم شامل یک تسمه نقاله است که حول دو یا چند قرقره (همچنین به عنوان درام شناخته می‌شود)، یک حلقه بی نهایت از رسانه‌های متحرک و خود قرقره‌ها می‌چرخد. تسمه و مواد روی تسمه توسط یک یا هر دو قرقره که به حرکت در می‌آیند به جلو حرکت می‌کنند. قرقره محرک، قرقره بدون نیرو است و قرقره بیکار، قرقره برقی است.

 

حتما بخوانید: تسمه صنعتی (V-Belt) چیست؟ کاربرد آن

 

ماشین‌آلات کشاورزی برداشت

جهیزات برداشت

دستگاه برداشت غلات:

غلات، سبوس خوراکی یا دانه‌های میوه یک محصول غلات همه با این دستگاه برداشت غلات برداشت می‌شوند. تجهیزات برداشت ریشه: بطور سنتی از حفار و حفار برای برداشت محصولات ریشه استفاده می‌شد. امروزه ماشین آلات کشاورزی زیادی در بازار موجود است. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های دستگاه برداشت محصول ریشه مدرن، دستگاه برداشت چغندر قند است.

خرمن کوب:

کوبنده‌ها که به ماشین‌های کوبنده نیز معروف هستند برای جداسازی دانه از پوسته و ساقه استفاده می‌شود.

تجهیزات برداشت سبزیجات:

امروزه تجهیزات زیادی برای جمع آوری سبزیجات وجود دارد. با این حال، پرورش دهندگان سبزیجات در سراسر جهان اغلب از این “دستگاه‌های برداشت سبزیجات” استفاده می‌کنند.

 

حتما بخوانید:

انواع تجهیزات انتقال قدرت

معرفی انواع دستگاه سمپاش

 

خلاصه

ما در این مقاله درباره ماشین آلات کشاورزی صحبت کردیم، از انواع ماشین آلات کشاورزی گفتیم و از اهمیت و کاربرد آنها صحبت کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با ماشین آلات کشاورزی دارید می‌توانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها می‌توانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتس‌اپ با ما در تماس باشید

بازگشت به لیست