اتوماسیون صنعتی, کنترلر

معرفی پی ال سی (PLC) های دلتا

پی ال سی دلتا

‌آشنایی با پی ال سی های دلتا

پی ال سی های دلتا سیستم‌های کنترل یکپارچه هستند که قابلیت برنامه ریزی، قابلیت اطمینان و سهولت استفاده را فراهم می‌کنند. پی ال سی های دلتا را می‌توان در بسیاری از صنایع از جمله تولید، حمل و نقل و تاسیسات استفاده کرد. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا اطلاعات لازم را درباره پی ال سی های دلتا کسب کنید.

delta icon

مطالب مرتبط:

پی ال سی (PLC) چیست؟

معرفی پی ال سی های امرون

آشنایی با انواع پی ال سی  (PLC)

 

پی ال سی چیست؟

پی ال سی یک کامپیوتر دیجیتال با درجه صنعتی است که برای انجام عملکردهای کنترلی به ویژه برای کاربردهای صنعتی طراحی شده است. اکثر پی ال سی های امروزی ماژولار هستند و به کاربر اجازه می‌دهند مجموعه‌ای از عملکردها از جمله ورودی‌ها و خروجی‌های گسسته و آنالوگ، کنترل PID، کنترل موقعیت، کنترل موتور، ارتباط سریال و شبکه‌های پرسرعت را اضافه کنند. در مقایسه با فناوری‌های قدیمی‌تر مانند بانک‌های رله، عیب‌یابی و نگهداری پی ال سی بسیار آسان‌تر، قابل اعتمادتر، مقرون به‌صرفه‌تر و بسیار متنوع‌تر است.

Modicon، مخفف شده از “کنترل کننده دیجیتال مدولار” نام اولین محصول پی ال سی است که در سال 1968 اختراع شد و هم نام تجاری که آن را اختراع کرد. اگرچه اکنون متعلق به اشنایدر الکتریک است. اگرچه ممکن است شبیه یک رایانه معمولی خانگی به نظر نرسد، هسته اصلی یک پی ال سی همان فناوری است که در رایانه‌ها و دستگاه‌های هوشمندی که اکثر مردم در زندگی روزمره خود از آن استفاده می‌کنند، دیده می‌شود.

ویژگی‌های پی ال سی های دلتا

پی ال سی های دلتا کنترل کننده‌های منطقی قابل برنامه ریزی هستند که می‌توانند در اتوماسیون صنعتی، تولید و کنترل فرآیند استفاده شوند. آنها برای کنترل ماشین‌های الکتریکی و سایر تجهیزات مانند اجاق‌های با دمای کنترل شده یا تهویه مطبوع طراحی شده اند.

پی ال سی های دلتا دارای یک سیستم ریزپردازنده یکپارچه با صفحه نمایش LCD (قلب دستگاه) هستند. این به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از منوها یا میانبرهای صفحه کلید که در نمایشگرهای قابل تنظیم آنها نمایش داده می‌شود، برنامه‌ها را تنظیم کنند. سپس کاربر باید قبل از اعمال تغییرات، داده‌ها را در هر فیلد وارد کند. این دقت در فرآیندهای شما را تضمین می‌کند زیرا هنگام وارد کردن اندازه گیری‌ها بصورت دستی در این دستگاه‌ها جایی برای خطا وجود ندارد!

delta plc a series

حتما بخوانید:

مقایسه برندهای دلتا، فتک و ال اس

ترفند های کاربردی برنامه نویسی PLC

آموزش شبکه کردن PLC با اینورتر (درایو)

 

انواع پی ال سی های دلتا

پی ال سی میان رده قابل تعویض دلتا – سری AH

پی ال سی سری AH راه حل‌های اتوماسیون را برای کاربردهای سطح بالا ارائه می‌دهد. ترکیبی از ساختار سخت‌افزاری مدولار شده، عملکردهای پیشرفته و نرم‌افزار بسیار یکپارچه، یک راه‌حل سیستمی برای برنامه‌های کاربردی کنترل فرآیند فراهم می‌کند. علاوه بر بلوک‌های عملکردی مختلف (FB)، عملکرد نسبت به قیمت عالی و مجموعه‌ای از ماژول‌های توسعه‌دهنده فراوان، پی ال سی سری AH همچنین کنترل حرکت چند محوره را از طریق شبکه حرکتی مانند EtherCAT برای انجام با سرعت بالا و با دقت بالا فراهم می‌کند. کنترل ماشین قابلیت توسعه استثنایی سیستم همچنین هزینه سیستم را برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها کاهش می‌دهد.

پی ال سی دلتا میان رده ماژولار فشرده – سری AS

پی ال سی دلتا میان رده ماژولار فشرده سری AS یک کنترلر چند منظوره با کارایی بالا است که برای انواع تجهیزات خودکار طراحی شده است. CPU استاندارد سری AS دارای پردازنده‌های 32 بیتی SoC خود توسعه یافته دلتا برای افزایش سرعت اجرا (40 کیلو گام در ثانیه) است و تا 32 ماژول داخلی یا حداکثر 1024 ورودی/خروجی را پشتیبانی می‌کند. این کنترل موقعیت یابی دقیق را برای حداکثر 8 محور از طریق شبکه حرکتی CANopen و حداکثر 6 محور از طریق کنترل پالس (200 کیلوهرتز) فراهم می‌کند. CPU سری AS دارای رابط کنترل حرکتی EtherCAT/CANopen و درگاه‌های ارتباطی متعددی است.

همچنین بلوک‌های عملکرد کنترل حرکت مطابق با استانداردهای بین‌المللی را ارائه می‌دهد و تا 16/24 محور واقعی را در یک چرخه به‌روزرسانی همگام‌سازی می‌کند. کنترلرهای سری AS بطور گسترده در تجهیزات مختلف خودکار مانند بسته بندی، چاپ، برچسب زدن، نساجی و صنایع دارویی استفاده می‌شوند.

کنترل کننده‌های منطقی قابل برنامه ریزی – سری DVP

پی ال سی های دلتا سری DVP کاربردهای با سرعت بالا، پایدار و بسیار قابل اعتماد را در انواع ماشین‌های اتوماسیون صنعتی ارائه می‌دهند. DVP-PLC مقرون به صرفه علاوه بر عملیات منطقی سریع، دستورالعمل‌های فراوان و کارت‌های چندگانه، از پروتکل‌های ارتباطی مختلف نیز پشتیبانی می‌کند، درایو موتور AC دلتا، سروو، رابط ماشین انسانی و کنترل‌کننده دما را از طریق شبکه صنعتی به یک راه حل کامل برای همه کاربران تبدیل می‌کند.

نرم افزار برنامه نویسی ISPSoft

ISPSoft یک نرم افزار برنامه نویسی بسیار قابل دسترسی برای پی ال سی های دلتا است. در اصل ISPSoft با رابط ویرایش مدولار خود، پیکربندی سخت‌افزار، پیکربندی شبکه و برنامه‌نویسی کنترل حرکت را در همان پلتفرم ویرایش یکپارچه می‌کند. ISPSoft کاربر پسند، رابط‌های گرافیکی راحت را برای افزایش دسترسی به نرم افزار و همچنین انعطاف پذیری ویرایش ارائه می‌دهد. ISPSoft حداکثر 5 ابزار برنامه نویسی را ارائه می‌دهد، از جمله:

  • نمودار نردبانی (LD)
  • نمودار بلوک تابع (FBD)
  • نمودار توابع متوالی (SFC)
  • فهرست دستورالعمل (IL)
  • متن ساختاریافته (ST)

که به کاربران امکان می‌دهد ابزارهای ماهری را انتخاب کنند. برای کارایی بهتر ویرایش ISPSoft دلتا استاندارد IEC 61131-3 را پذیرفته و از بلوک‌های عملکردی پی ال سیopen برای پیکربندی سریع برنامه‌های کنترل حرکت پشتیبانی می‌کند که به شما کمک می‌کند در زمان توسعه پروژه صرفه‌جویی کنید و به راه‌حل‌های کنترل صنعتی هوشمندتر و قدرتمندتر دست یابید.

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی PLC

تفاوت PLC و DCS چیست؟

14 نکته مهم برنامه نویسی PLC

 

اجزای اساسی پی ال سی‌های دلتا

یک پی ال سی از چند بخش اساسی تشکیل شده‌است. اینها شامل یک منبع تغذیه، یک واحد پردازش مرکزی (CPU)، کارت‌های ورودی/خروجی، و یک صفحه پشتی یا رک است که کارت‌های ورودی/خروجی (I/O) در آن قرار می‌گیرند. صفحه پشتی، یک اتصال الکتریکی بین تمام اجزای جداگانه ایجاد می‌کند و طراحی مدولار خود را به پی ال سی می‌دهد. این اتصال الکتریکی شامل سیگنال‌های برق و ارتباط است. بسیاری از تولیدکنندگان پی ال سی از پروتکل‌های ارتباطی اختصاصی در backplane استفاده می‌کنند تا I/O بتواند به طور ایمن با CPU صحبت کند.

منبع تغذیه

منبع تغذیه بسته به کاربرد و شرایط نصب، 120 ولت یا 24 ولت DC را می‌پذیرد. همانطور که در بالا ذکر شد، این ولتاژ به پایین صفحه پشتی منتقل می‌شود و برق را برای ماژول‌های CPU و I/O که به شکل “کارت” هستند، تامین می‌کند. این کارت‌ها را می‌توان به سرعت از اسلات خود در حامل اضافه یا حذف کرد. توجه به این نکته ضروری است که منبع تغذیه CPU برق دستگاه‌های میدانی مانند سنسورها و سیم پیچ‌ها را تامین نمی‌کند. این اتصال منبع تغذیه باید به کارت‌ها به طور جداگانه برقرار شود.

واحد پردازش مرکزی (CPU)

“CPU” مغز واقعی پی ال سی های دلتا است و آن را به یک کامپیوتر تبدیل می‌کند. حتی پی ال سی‌های کوچک و غیر ماژولار دارای یک CPU هستند. سیگنال‌های ورودی از کارت‌های I/O می‌آیند و برنامه‌های منطقی بر اساس سیگنال‌ها تصمیم می‌گیرند. در صورت لزوم، CPU سپس به خروجی‌ها دستور می‌دهد تا با تغییر سیگنال‌ها و شرایط، خاموش و روشن شوند. کاربردهای آن ممکن است شامل عملکردهای پیشرفته‌ای مانند عملیات ریاضی، زمان بندی، شمارش و به اشتراک گذاری اطلاعات از طریق پروتکل‌های شبکه مدرن باشند. بسیاری از این عملیات با سیستم‌های رله قدیمی‌تر، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار بودند.

کارت‌های ورودی/خروجی

سنسورها، دکمه‌ها، سوئیچ‌ها، رله‌ها، سلونوئیدها و حتی دستگاه‌های تحت شبکه اطلاعات را با سیگنال‌های ورودی/خروجی متصل به پایانه‌های پیچی روی کارت‌های ورودی/خروجی به اشتراک می‌گذارند. این کارت‌ها را می‌توان بر اساس نیاز هر دستگاه و امکانات انتخاب کرد. در برخی از پی ال سی‌های کوچک، پایانه‌های ورودی/خروجی کارت‌های مدولار نیستند، بلکه به راحتی در کنار پی ال سی نصب می‌شوند. با توجه به تنوع گسترده ساخت دستگاه ورودی/خروجی، طیف گسترده‌ای از ماژول‌های گسسته و آنالوگ با عباراتی مانند “منبع” در مقابل “غرق” و “ولتاژ” در برابر “جریان” برای مدل‌های آنالوگ وجود دارد.

مزایای پی ال سی های دلتا

آسان برای استفاده: رابط کاربری پس ال سی‌های دلتا بصری است، بنابراین شما می‌توانید کار خود را به سرعت انجام دهید بدون اینکه در درک نحوه عملکرد آن یا اینکه چه دکمه‌هایی چه کاری انجام می‌دهند، مشکلی نداشته باشید. این امر آنها را برای مبتدیانی که ممکن است قبل از شروع حرفه جدید خود بعنوان مهندس یا تکنسین در یک محیط کارخانه که این نوع دستگاه‌ها بطور منظم در طول عملیات روزانه استفاده می‌شوند، تجربه زیادی با رایانه نداشته باشند عالی می‌کند. با این حال، حتی کاربران باتجربه نیز در عرض چند دقیقه پس از شروع کار، استفاده از آنها را راحت خواهند یافت زیرا هیچ شگفتی پنهانی وجود ندارد!

برنامه نویسی آسان: برنامه نویسی این دستگاه‌ها بسیار ساده است، بیشتر به این دلیل که اکثر مدل‌ها با عملکردهای استاندارد از قبل برنامه ریزی شده‌اند که به کاربران اجازه می‌دهد بدون هیچ دانش قبلی در مورد نرم افزار مهندسی (یا حتی برنامه نویسی) با آن کار کنند. فقط وصل کردن آنها به رایانه لپ تاپ خود از طریق کابل رابط USB با فراهم کردن دسترسی مستقیم از رابط خط فرمان (CLI) همه چیز را شبیه جادو می‌کند.

delta plc

حتما بخوانید:

برنامه نویسی PLC چیست؟

برنامه نویسی صنعتی چیست؟

مانیتورینگ و کنترل خطوط تولید (مانیتورینگ صنعتی)

 

حوزه‌های کاربردی پی ال سی های دلتا

پی ال سی‌های دلتا در بسیاری از زمینه‌های کاربردی مختلف استفاده می‌شوند، از جمله:

اتوماسیون فرآیندهای صنعتی:

این کار با کنترل جریان مایعات و گازها از طریق یک سیستم، مانند یک پالایشگاه نفت یا کارخانه شیمیایی انجام می‌شود.

اتوماسیون تاسیسات ساختمان و کارخانه:

این کار با کنترل روشنایی، سیستم‌های گرمایش/سرمایش، سیستم‌های امنیتی (از جمله دسترسی الکترونیکی)، سیستم‌های کنترل محیطی (از جمله HVAC)، سیستم‌های اعلام حریق و سایر سخت‌افزارهایی که نیاز به فرمان و کنترل از مکان‌های مرکزی دارند، انجام می‌شود.

اتوماسیون سیستم‌های حمل و نقل:

با استفاده از تجهیزات سیگنالینگ راه آهن؛ پناهگاه‌های ایستگاه اتوبوس؛ قطارهای مترو؛ تراموا / وسایل نقلیه ریلی سبک و غیره، که در آن حجم زیاد باید به سرعت پردازش شود، اما با سطح پیچیدگی پایین مورد نیاز است، زیرا آنها نیازی به دخالت انسان در طول دوره‌های عملیاتی ندارند (عناصری مانند باز شدن خودکار درها).

اتوماسیون سیستم‌های هواپیما و فضاپیما:

این کار با استفاده از فناوری‌های مشابهی که برای تجهیزات سیگنالینگ ریلی استفاده می‌شود، انجام می‌شود. اما با پیچیدگی اضافه‌ای که این سیستم‌ها باید بتوانند با این واقعیت که با سرعت بالا در هوا یا فضا حرکت می‌کنند مقابله کنند.

کاربرد پی ال سی تک پایانه

ارسال پی ال سی تک پایانه شامل یک کنترلر پی ال سی برای کنترل و نظارت بر یک فرآیند واحد است. این یک واحد خواهد بود و نمی‌تواند برای ارتباط با سایر پردازنده‌ها یا پی ال سی‌ها استفاده شود. ابعاد و پیچیدگی روشی که اندازه‌گیری می‌شود. جنبه‌های قابل توجهی در تعیین اینکه کدام پی ال سی را انتخاب کنید، هستند. کاربردها می‌توانند CPU حجیم را درخواست کنند، اما بطور کلی، این کلاس به یک پی ال سی کوچکتر نیاز دارد.

کاربرد پی ال سی چند پایانه

در کاربردهای پی ال سی چند پایانه، یک کنترل‌کننده پی ال سی بسیاری از رویه‌ها را همزمان نظارت می‌کند. قابلیت ورودی، خروجی قابل قبول یک جنبه مهم در این دسته از برنامه‌ها است. اگر پی ال سی یک سیستم فرعی از یک رویه یا فرآیند بزرگتر باشد و باید با یک پی ال سی مرکزی یا پردازشگر متصل شود، در این صورت نیاز به سیستم ارتباطی بزرگ وجود خواهد داشت.

کاربردهایی مدیریت کنترل پی ال سی

ما در کاربردهای پی ال سی چند پایانه بحث کردیم که یک پی ال سی فرآیندهای زیادی را کنترل می‌کند. اما در مورد کنترل مدیریت پی ال سی، یک پی ال سی بسیاری از دستگاه‌های پی ال سی دیگر را کنترل می‌کند. این نوع ارسال به یک CPU پی ال سی بزرگتر نیاز دارد که برای اتصال با سایر کنترلرهای پی ال سی و احتمالاً با یک پردازنده ساخته شده باشد. پی ال سی مدیریت کنترل، پردازنده‌های پی ال سی متعددی را با استفاده از (دانلود) برنامه‌ها مدیریت می‌کند که به سایر پردازنده‌های پی ال سی دستور می‌دهد که چه کاری باید انجام دهند.

حتما بخوانید:

قیمت انواع پی ال سی (PLC)

معرفی محصولات برند اشنایدر

بروزرسانی plc چیست؟ مراحل آن

 

جمع بندی:

پی ال سی های دلتا یک انتخاب عالی برای هر پروژه ای است. استفاده از آن آسان است، هیچ قسمت متحرکی ندارد و در صورت نیاز می‌توان آن را کم یا زیاد کرد. این باعث می‌شود پی ال سی های دلتا برای پروژه‌هایی که نیاز به الکترونیک پیچیده‌تری دارند. اما به نتایج سریع نیاز دارند، عالی باشند. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با پی ال سی‌های دلتا دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *