تجهیزات, خطوط تولید

همه چیز درباره دستگاه بچ میکس

دستگاه بچ میکس

معرفی دستگاه بچ میکس

دستگاه بچ میکس یکی از تجهیزات مورد استفاده در صنایع غذایی است که از آن برای ساخت کنسانتره از میوه‌ها و یا حل کردن مواد پودری مورد استفاده در برخی از نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه در واقع یک نوع میکسر صنعتی محسوب می‌شود که دارای کاربردهای چند گانه‌ای است. با توجه به گستردگی محصولات غذایی در این حوزه وجود بچ میکسر در خط تولید بسیار مورد نیاز می‌باشد. به‌همین دلیل در این مقاله درباره اهمیت آن و کاربرد و دیگر نکات پیرامون این دستگاه خواهیم پرداخت. چنانچه علاقه‌مند به موارد استفاده و کاربردهای این تجهیز پر فایده هستید تا انتها ما را همراهی کنید.

بج میکس

مطالب مرتبط:

تعمیر و نگهداری دستگاه بلندر

انواع میکسرهای صنعتی کدامند؟

 

میکسر صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دستگاه‌های میکسر در صنعت برای همگن سازی مواد و ترکیب آن‌ها با یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع از نظر ماهیتی شباهت زیادی به انواع خانگی خود دارند با این تفاوت عمده که میکسرهای صنعتی بسیار پر توان بوده و قادر به ترکیب و همگن سازی هر ماده‌ی جامد و مایعی هستند. میکسرها دارای استانداردهایی هستند که به راندمان بالی کاری در آن‌ها کمک می‌کند. این دستگاه دارای یک مخزن است که مواد در داخل آن با هم ترکیب شده و همگن می‌شوند.

در این مخزن چند تیغه نیز کار گذاشته می‌شود تا مواد به آسانی با هم مخلوط شوند. البته گاهی از اوقات بجای تیغه از پره‌های چرخان نیز در آن استفاده می‌کنند. اندازه و نوع تیغه یا پره‌ای که بکار گرفته می‌شود ارتباط مستقیمی با نوع کاربری میکسر دارد. در دستگاه بچ میکس از چند همزن نیز با توجه به کاربری آن که در خط تولید رب گوجه فرنگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده‌شده‌است. در بیشتر صنایع از میکسرها برای ترکیب و پردازش کردن مواد اولیه استفاده می‌شود. همچنین در خصوص نوع پره‌ها و تیغه نیز باید گفت معمولا چند نوع مختلف از آن‌ها به همراه دستگاه عرضه می‌شود تا کارایی آن را افزایش دهد.

طراحی و ساخت میکسرهای صنعتی:

ترکیب کردن مواد اولیه در بسیاری از صنایع از بخش‌های اولیه کار است و کیفیت این ترکیب اثر مستقیمی بر روی بقیه فرآیندهای تولید محصول دارد. بنابراین قابل اعتماد بودن و کارآمدی در این دستگاه‌ها برای تولید کننده‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو در ساخت انواع میکسرهای صنعتی از بهترین متریال و با کیفیت مونتاژ بالا استفاده می‌شود. اجزای تشکیل دهنده‌ی میکسرهای صنعتی عموما ضد زنگ و ضد خورندگی بوده و از میزان اصطحکاک مناسبی نیز برخوردار هستند.

نکته دیگری که در طراحی و ساخت این میکسرها از قبیل دستگاه بچ میکس در نظر گرفته‌می‌شود جنس و کیفیت و نوع تیغه‌ها است. موادی که باید با هم ترکیب شوند در نوع و ابعاد این تیغه‌ها تاثیرگذار است. همچنین موتور دستگاه نیز با قدرت مورد نیاز در آن تناسب دارد.

انواع مختلف میکسرهای صنعتی کدام است؟

برای دسته‌بندی انواع میکسر از نوع تیغه‌ها و در واقع موادی که میکسر برای ترکیب آن‌ها ساخته‌شده‌است کمک گرفته‌اند. از این رو این تجهیزات را به گروه‌هایی اعم از:

1- میکسر پارویی:

از آن جایی که دارای تیغه‌های بزرگی است از آن به نام پارویی یاد می‌شود. تیغه‌ها بصورت افقی می‌چرخند. به همین خاطر یک محور افقی نیز در آن تعبیه‌شده‌است.

2- میکسر برشی بالا:

سرعت حرکت در این نوع بالا بوده و به منظور کم کردن اندازه ذرات و امولاسیون پراکنده کردن و تجزیه و در نهایت همگن کردن مواد جامد یا مایع به کار گرفته می‌شود.

3- میکسر ساکن:

تیغه‌های بکار رفته در این نازک و صاف و در واقع نواری شکل بوده و اجزای ان دارای حرکت نیستند. به همین خاطر با نام ساکن شناخته می‌شود. در طراحی این نوع از میکسر مخزن مسدود شده و مواد به کمک نیروی بزرگی در هم آمیخته می‌شوند. استفاده از این نوه ساده بوده و نیز به آسانی تمیز شده و نگهداری از آن نیز آسان است.

4- میکسر درام:

از این میکسر در صنعت برای ترکیب کردن موادی که گرانروی کم یا متوسطی دارند استفاده می‌شود. این مواد از قبیل چسب و سیمان هستند. مخزن در این نوع میکسر استوانه‌ای شکل است و با چرخیدن به ترکیب مواد کمک می‌کند. یکی از ویژگی‌های این نوع از میکسر ترکیب مواد در حالتی است که اندازه‌های متفاوتی دارند.

5- میکسر هموژنایزر:

این نوع میکسر مواد را بطور کامل با هم ترکیب کرده و موجب تجزیه و شکسته شدن پیوند بین مواد خواهد شد. اغلب در صنایع غذایی و یا در بخش‌های تحقیقاتی و علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت لبنیات برای شیر و خامه و بستنی از این نوع میکسر صنعتی استفاده می‌کنند.

 

مطالب مرتبط:

صفر تا 100 خط تولید بستنی

صفر تا 100 خط تولید خامه صبحانه

 

6- میکسر امولسیون:

این نوع از میکسرها دارای سرعت زیادی هستند و در آن‌ها صفحه‌ای سوراخ کاری شده تعبیه‌شده‌است. این صفحه به ترکیب و میکس آسان مواد کمک می‌کند.

7- میکسر مایعات:

این نوع از میکسرها را با نام همزن مایعات نیز می‌شناسند. از این نوع نیز برای ترکیب کردن مواد در حالت مایع استفاده می‌شود و بیشتر برای سرعت دادن به فرآیندها کاربرد دارد. همچنین اگر مواد مورد ترکیب سخت و یا چسبناک باشند این همزن دیگر کاربردی نخواهد داشت.

8- میکسر بچ:

دستگاه بچ میکس نیز یکی دیگر از انواع میکسرهای صنعتی است که در ادامه بیشتر با کاربردهای ان آشنا خواهیم شد. این میکسر اغلب در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

9- میکسر خاص:

اگر اثری خاص را برای محصول نهایی در نظر داشته باشیم لازم است تا از این نوع میکسر استفاده شود. اغلب برای خمیر کردن و ترکیب لایه‌به‌لایه مواد با هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مورد این میکسرها قوانین بهداشتی سختگیرانه وجود دارد که باید رعایت گردد.

گروه صنعتی سپیانی از جمله شرکت‌های مطرح در سطح کشور است که تجهیزات مورد نیاز برای خطوط تولید را تهیه و نصب و تعمیر می‌کند. از بخش‌های تخصصی در این شرکت می‌توان به اتوماسیون صنعتی و plc ها و مشاوره و راه اندازی خطوط تولید لبنیات اشاره نمود. با مهندسین و تکنیسین‌های گروه صنعتی سپیانی بهترین‌ها را در کنار خود خواهید داشت.

بچ میکسر

دستگاه بچ میکس چیست؟

این دستگاه همان طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم یک نوع میکسر صنعتی محسوب می‌شود. بنابراین دارای قدرت و توان کاری بسیار زیادی است. از این تجهیز برای درست کردن کنسانتره از میوه‌ها و تهیه مالت استفاده می‌کنند. به‌همین خاطر در بسیاری از صنایع غذایی مانند خط تولید رب گوجه فرنگی کاربرد دارد. از طرفی با توجه به قابلیت انحلال مواد در این میکسر از آن برای مواد پودری و ترکیب آن‌ها با مایعات نیز استفاده می‌کنند. این دستگاه در گروه صنعتی سپیانی مونتاژ می‌گردد به‌همین دلیل این امکان وجود دارد که با توجه به نیاز مشتری ظرفیت‌های متنوع و متفاوتی داشته‌باشد.

کاربردهای دستگاه بچ میکس چیست؟

در بخش‌های مختلفی از صنعت مواد غذایی از این دستگاه استفاده می‌شود اعم از:

  • تهیه‌کنسانتره در تولید رب گوجه‌فرنگی
  • تهیه‌مالت برای تهیه انواع مختلفی از مربا
  • تهیه‌مالت مورد نیاز برای ساخت انواع نوشیدنی‌های گاز دار
  • برای تهیه ترکیبات انواع نوشیدنی‌های بدون گاز
  • برای تهیه انواع آبمیوه در کارخانه‌ها

موارد گفته‌شده‌تنها بخش از کاربردهای این دستگاه مفید می‌باشد.

اجزای دستگاه بچ میکس:

این تجهیز نیز مانند هر ماشین صنعتی از بخش‌های مختلفی ساخته‌شده و این اجزا در کنار هم موجب دستیابی به هدف اصلی و وظیفه‌ی تعریف شده‌برای تجهیز می‌گردد. در این دستگاه میکس صنعتی نیز از موارد زیر استفاده شده‌است:

  • میکس تانک
  • لول کنترل
  • Cip
  • لودسل
  • پلیت هیتر
  • صافی بخار
  • شیر سئزنی بخار
  • ولو روشن و خاموش
  • شیر سامسون
  • تله بخار
  • تابلو برق
  • گیج فشار بخار
  • ولو پروانه‌ای دستی
  • شلنگ مکش

انواع مختلفی دستگاه بچ میکس کدام است؟

ترکیب مواد با هم و دستیابی به یک ماده‌ی همگن و همزن یکی از اهداف اولیه در بسیاری از صنایع مانند صنایع غذایی صنایع دارویی و صنایع پتروشیمی است. امروزه با توجه به پیشرفت‌های زیادی که علم و تکنولوژی داشته میکسرهایی طراحی و ساخته‌شده‌است که قابلیت‌های زیادی دارند. این میکسرها نیازهای مورد انتظار ر بطور کامل بر طرف می‌کنند. در این میان انواع مختلفی از دستگاه بچ میکس نیز طراحی و ساخته شده که اعم از:

  1. بچ میکس‌ نوع اول: این نوع امولسیون ساز بوده و اغلب در صنایعی مانند تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و یا ساخت پلمیرها کاربرد دارد.
  2. بچ میکس نوع دوم: از این مدل در صنایع غذایی و دارویی استفاده می‌شود و یک مالت و کنسانتره مناسب برای استفاده در پروسه تولید ایجاد می‌کند. همچنین ترکیبات پودری که باید با مایعات میکس شود نیز توسط این نوع انجام خواهد شد.
  3. بچ میکس نوع سوم: که برای مصارف خاص و اختلاط‌های متفاوت کاربرد دارد.

مزایای استفاده از دستگاه بچ میکس کدام است؟

برای تولید محصولات در حجم انبوه به کار گرفته می‌شود و به راحتی تامین کننده‌ی حجم زیادی از مواد ترکیبی خواهند بود. همچنین از دیگر ویژگی‌های خاص این تجهیز سرعت بسیار بالایی است که در عمل اختلاط دارد به طوری که زمان میکس در این دستگاه نسبت به دیگر انواع میکسر تا 90 درصد کاسته خواهد شد. مزیت بعدی این دستگاه میکسر صنعتی حجم کم و ابعاد کوچک آن است. بنابراین فضای کمی را در خط تولید اشغال می‌کند. مورد بعدی که از مزیت‌های این دستگاه محسوب می‌شود استانداردهای بالای بهداشتی در مخزن و محفظه‌ی مربوط به اختلاط مواد در آن است.

تعمیر و نگهداری از دستگاه بچ میکس:

هر دستگاه و تجهیزی که در صنعت مورد استفاده قرار گیرد علاوه بر اینکه ممکن است آسیب دیده و خراب شود و به تبع آن نیاز به تعمیر پیدا کند به نگهداری و مراقب نیز نیاز دارد. دستگاه بچ میکس نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. مشکل در چرخش تیغه‌ها و پره‌ها و یا شدت کار ضعیف موتور یا چسبیدن مواد به بدنه دستگاه همگی از جمله مشکلاتی هستند که برای این تجهیز ممکن است پیش آید. همچنین نگهداری از این وسیله نیز نیاز به شرایطی دارد که اگر مطابق با استانداردهای لازم باشد به افزایش عمر مفید در دستگاه منجر خواهد شد. به همین خاطر بسیار لازم و ضروری است که در زمینه شرایط نگهداری از آن و یا چگونگی تعمیر آن با افراد متخصص و کاربلدی که تجربه زیادی در این موارد دارند مشورت نمود.

گروه صنعتی سپیانی از شرکت‌های پیشرو در زمینه نگهداری از خطوط تولید و تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در آن‌ها است. انواع دستگاه بچ میکس و دیگر تجهیزات مورد استفاده در خطوط تولید توسط مهندسین گروه صنعتی سپیانی نگهداری و در صورت نیاز تعمیر خواهد شد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی و مشاوره با کارشناسان ما نسبت به تکمیل فرم درخواست مشاوره اقدام نمایید.

قیمت دستگاه بچ میکس:

همانطور که در بخش‌‌های قبلی نیز اشاره‌کردیم این دستگاه‌ها در ظرفیت‌های مختلفی و بنا بر نیاز مشتری مونتاژ شده و ارائه‌می‌شوند. همچنین پره‌ها و تیغه‌های مورد استفاده نیز با توجه به نوع موادی که باید مخلوط شوند چه به لحاظ شکل ظاهری و چه به لحاظ کیفیت و جنس بدنه متفاوت خواهند بود. همه این موارد از جمله برند قطعات مورد استفاده در میکسر صنعتی بچ میکس در قیمت نهایی محصول تاثیر گذاشته و تعیین کننده‌خواهد بود. بنابراین بهترین راه کار برای اطلاع از قیمت تماس با مشاورین و کارشناسانی است که در این زمینه تجربه و سابقه درخشانی دارند و به نوعی در بین صنعتگران شناخته شده هستند. در این حالت از قیمت دریافتی و اصالت و کیفیت کالای خریداری شده نیز مطمئن خواهید بود.

گروه صنعتی سپیانی ارائه دهنده انواع میکسرهای صنعتی مورد نیاز در صنایع مختلف با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت‌ها است. کافی تا کارشناسان ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دستگاه فنل میکسر

ساخت سفارشی انواع بلندر (میکسر)

 

کلام آخر:

دستگاه بچ میکس یکی از میکسرهای صنعتی است که در بسیاری از صنایع اعم از غذایی دارویی و شیمیایی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس بدنه در این میکسر استیل ضد زنگ بوده و دارای تیغه‌های ضد خورندگی است. کیفیت بسیار بالای این میکسر باعث شده تا در بین صنعتگران محبوبیت زیادی داشته باشد. از طرفی ابعاد آن نسبت به میکسرهای صنعتی کوچک است و براحتی در هر خط تولید و با هر تناژ تولید قابل استفاده و بهره‌برداری می‌باشد. جهت دریافت مشاوره رایگان همین الان از طریق واتس اپ با ما پیام دهید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *