تعمیر و نگهداری, صنایع غذایی

دستگاه هموژنایزر (کاربرد، تعمیر و نگهداری)

دستگاه هموژنایزر

آشنایی با کاربرد دستگاه هموژنایزر

دستگاه هموژنایزر برای همگن سازی لبنیاتی مانند شیر مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه باعث پراکندگی یکنواخت چربی درون شیر میشود. فرایند همگن سازی موجب می شود تا کیفیت شیر نیز بهتر شود. همچنین از نفوذ آلودگی ها و باکتری ها در شیر نیز جلوگیری می کند. به طور کلی فرآیند هموژنیزاسیون به منظور ساخت مخلوطی کاملا همگن و یک دست از دو محصول مایع و یا یک محصول مایع و یک محصول جامد مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر کاربرد این دستگاه در صنایع غذایی و به ویژه لبنیات است. دستگاه هموژنایزر در واقع مواد را به اندازه های بسیار ریز و یکنواخت مبدل می کند. تیم گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه اتوماسیون صنعتی، در مقاله ی حاضر به معرفی این دستگاه و شرایط نگهداری و بهینه سازی آن میپردازد. در ادامه با ما همراه باشید.

حتما بخوانید:

قیمت خط تولید لبنیات

طراحی و راه اندازی خط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

 

دستگاه هموژنایزر چیست؟

این دستگاه یک از تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه ها به شمار می رود. استفاده از این دستگاه موجب میشود تا نسبت به روش های قدیمی آن کیفیت محصول حاصل بالاتر بوده و نیز آلودگی های محیطی بسیار کمتری نیز به همراه دارد. به همین دلیل نشر بیماریها نیز بسیار کمتر رخ خواهد داد. این وسیله نسبت به نمونه های قدیمی تر سر و صدای کمتری نیز دارد. بیشتر کاربرد این دستگاه مربوط به صنایع غذایی و صنایع دارویی و شیمیایی است.

هموژنایزرتاریخچه دستگاه هموژنایزر

این دستگاه در سال 1899 توسط گولین اختراع و ثبت شد. دستگاه ساخته شده توسط وی یک پمپ پیستونی داشت. که ماده ی مورد نظر به وسیله یک یا چند لوله مویین تحت فشار قرار می گرفت. وی برای اولین بار در نمایشگاه جهانی پاریس از اختراع خود رو نمایی کرد. دستگاه وی برای همگن سازی شیر ساخته شده بود. و به همین منظور نیز مورد استفاده قرار گرفت. اما بعد ها کاربرد این دستگاه به صنایع پزشکی و مواد شیمیایی نیز کشیده شد.

حتما بخوانید:

پروسس تانک یا پاتیل شیر چیست؟

معرفی انواع دستگاه‌های پاستوریزاتور

تفاوت پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون چیست؟

 

کاربرد های دستگاه هموژنایزر

این دستگاه از کاربرد های زیادی برخوردار است. از جمله ای این کاربرد ها می توانیم به:

  • دیسپرس کردن نانو ذرات در مایع ها
  • سوسپانسیون های پایدار
  • فراوری نمودن پروتئین ها
  • عصاره گیری

اشاره نمود. از این دستگاه در زمینه های علمی و تحقیقاتی زیادی استفاده می گردد. بخش هایی مانند بیوتکنولوژی، کنترل نمودن غذا و نوشیدنی، داروسازی، صنایع غذایی و دامپزشکی. این دستگاه برای خرد نمودن موادی همچون گیاهان و خاک و مواد غذایی کاربرد دارد. اما قدیمی ترین و پر کاربرد ترین مورد استفاده از دستگاه هموژنایزر برای یکنواخت نمودن شیر است. به کمک این دستگاه به صورت یکنواخت در تمام قسمت های شیر توزیع شده و همین موضوع باعث بهتر شدن کیفیت شیر و ماندگاری بیشتر آن می شود.

حتما بخوانید:

سپراتور (Separator) چیست؟

تعمیر و نگهداری دستگاه فنل میکسر

نیازمندیهای خط تولید شیر پاستوریزه

 

اجزای دستگاه هموژنایزر

انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارند که هر یک بنا به توانایی و ویژگی های تعبیه شده دارای بخش های مخصوصی است. اما در حالت کلی این دستگاه از سه بخش اصلی ساخته شده است. این سه بخش شامل:

  • بدنه ی اصلی دستگاه هموژنایزر
  • بخش مخصوص نمونه که از ابعاد و جنس های مختلفی ساخته شده. البته در اکثر اوقات از جنس فولاد ضد زنگ و یا مواد تفلون تهیه می شود.
  • گویی فلزی در اندازه های مختلف

میباشد.

اجزای هموژنایزر

روش کار دستگاه هموژنایزر چگونه است؟

اگر ماده ی مورد نظر جامد باشد این دستگاه در ابتدا به کمک گوی های فلزی در ظروف مخصوص آن را به ابعاد کوچک تری تبدیل میکند. برای این منظور باید میزان شدت نوسان در دستگاه (بر حسب هرتز میباشد.) و نیز مدت زمان نوسان تنظیم گردد. در این مرحله ظرف حاوی ماده ی جامد یا به اصطلاح نمونه با شدت شروع به حرکت خواهد کرد. در نتیجه ی این نوسانات گوی های فلزی و ماده ی نمونه با یکدیگر برخورد کرده و همین امر موجب می شود تا به ذرات ریزی تقسیم شود.

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر طعم دار

کاهش هزینه تعمیر و نگهداری کارخانجات

تجهیزات و دستگاه های خطوط تولید لبنیات

 

کاربرد دستگاه هموژنایزر در صنعت لبنیات

همانطور که گفته شد یکی از قدیمی ترین موارد استفاده از این دستگاه در صنعت لبنیات است. از آنجایی که معمولا شیر های چند گاوداری و گله گاو را با هم مخلوط می کنند تا شیر خام سازگار تری به منظور تهیه فراورده های لبنی داشته باشند. این امر موجب می شود تا چربی شیر از آب شیر جدا شده و در بالای آن جمع شود.

به وسیله دستگاه هموژنایزر هموژن شیر به یک امولیسون پایدار می رسد. این موضوع باعث می شود تا چربی موجود در آن به صورت یک لایه ی جدا در بالای سطح شیر تجمع پیدا نکند. این فرایند موجب میشود تا در ابتدا گلبول های چربی در اندازه های بسیار کوچکی ایجاد شوند. و سپس موجب اختلاط آن در بخش مایع شیر میشود. هموژنیزه کردن شیر موجب می شود تا چربی موجود در خامه و سر شیر کاهش پیدا کند.

همزمان با همگن سازی شیر در این دستگاه میکروب ها و آلودگی های موجود نیز قادر به ماندن در شیر نیستند و به سرعت از بین میروند. همچنین شیر به هیچ وجه ته نشین نشده و به صورت کاملا یکدست از دستگاه خارج می گردد. برای آشنایی بیشتر با تجهیزات به کار رفته در خط تولید لبنیات به مقاله ی با عنوان راهکار های کلی و مناسب برای تعمیر و نگهداری خط تولید لبنیات مراجعه فرمایید.

برای تهیه و خرید این دستگاه میتوانید با متخصصین و مشاورین گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. گروه صنعتی سپیانی با داشتن مهندسین کاربلد و با داشتن سابقه ای درخشان در عرصه اتوماسیون صنعتی plc و برق صنعتی و نیز مشاوره و راه اندازی خط تولید بهترین خدمات را در این حیطه ارائه می دهد.

 

انواع دستگاه هموژنایزر

  1. هموژنایزر اولتراسونیک
  2. هموژنایزر مکانیکی
  3.  هموژنایزر فشار بالا
  4. هموژنایزر تحت خلاء

هر یک از این انواع در بخشی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به معرفی انواع مختلف این دستگاه خواهیم پرداخت.

1- دستگاه هموژنایزر اولتراسونیک

به این دستگاه همگن ساز فرا صوتی نیز گفته میشود. هموژنایزر اولتراسونیک قادر است تا جریان الکتریکی را به ارتعاشات مکانیکی تبدیل کند. از این طریق موجب همگن شدن مایعات میگردد. روش کار در این نوع هموژنایزر به این شیوه است که با ایجاد نمودن امواج شدید در محیط مایع فشار ایجاد میکند. این امواج به اصطلاح فشاری باعث میشوند که در مایع جریان ایجاد گردد. با ایجاد شرایط مناسب پدیده ی کاویتاسیون رخ میدهد. در واقع با منفجر شدن حباب های به وجود آمده در مایع باعث ایجاد شدن ضربه در مایع مورد نظر شده و انرژی حاصل از انفجار حباب ها موجب شکسته شدن پیوند های کوالانسی در مایع میگردد. این نیرو به همراه جریان های اغتشاشی که از ارتعاشات صوتی ناشی شده، موجب تخریب سلولی شده و همگن سازی میشود.

2- هموژنایزر مکانیکی

از این نوع دستگاه هموژنایزر در مصارف گوناگونی استفاده میشود. از داروسازی و صنایع غذایی گرفته تا صنایع نساجی و شیمیایی همه از این نوع دستگاه به منظور همگن سازی و ساختن روکش ها ی مواد و ساخت محلول بهره میگیرند. شیوه ی کار این نوع از هموژنایزر ها به این صورت است که چنگک ها با سرعت به حرکت در می آیند و موجب فشرده شدن و شکستن ذرات در یکدیگر می شوند. به این شیوه می توان ذرات مواد غلیظ و به اصطلاح سوپر ویسکوز را در مدت زمان کوتاهی همگن نمود.

3- همگن ساز تحت فشار

از این دستگاه معمولا برای مایعات استفاده می شود. از این رو در طراحی و ساخت آن از تجهیزات خاصی استفاده شده است. بیشترین کاربرد این نوع از هموژنایزر ها در بخش صنایع غذایی و به ویژه لبنیات میباشد. شیوه کار به این شکل است که نمونه ی مورد نظر پشت یک شیر فشار قوی قرار می گیرد.

برای عبور ذرات فاصله توسط شیر قابل تنظیم میباشد. حرکت های رفت و بر گشتی پیستون ها باعث فشرده شدن نمونه میگردد. تفاوت فشاری بین دو سمت شیر موجب ایجاد تلاطم در ذرات می شود. این تلاطم موجب میشود تا ذرات با شدت به یکدیگر برخورد کنند و در نتیجه ی آن کامپوزیت های همگن تشکیل می شود. در این شیوه خروجی هیچ نوع تغییری از نظر مشخصات طبیعی (رنگ و قابلیت حلالی و پایداری) نخواهد کرد.

4- دستگاه هموژنایزر تحت خلاء

از این دستگاه برای صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. این دستگاه قادر به تولید انواع امولسیون و نیز سوسپانسیون میباشد.

تعمیر دستگاه هموژنایزر

حتما بخوانید: تعیین اسیدیته شیر چگونه است؟

تعمیر و نگهداری و بهینه سازی دستگاه هموژنایزر

این دستگاه در هر نوع و مدلی که باشد همانند سایر تجهیزات صنعتی به نگهداری و بهینه سازی نیاز دارد. از این طریق راندمان حداکثری دستگاه حفظ میشود. برای این منظور بهترین کار کمک گرفتن از یک تیم حرفه ای است. تیمی که خدمات پشتیبانی مناسب و مداوم ارائه دهد. مهندسان تیم سپیانی با رعایت اصول استاندارد در تعمیر و نگهداری دستگاه شما باعث افزایش طول عمر دستگاه میشوند. همچنین راندمان و کارایی آن نیز افزایش می یابد.

تاثیر هموژنایز کردن بر شیر

همگن سازی در لبنیات به ویژه شیر می توان مزیت های زیادی به همراه داشته باشد. مزایایی مانند:

  • در سر شیر خامه ایجاد نمی شود زیرا گویچه ها چربی کوچک خواهند شد.
  • رنگ شیر سفید می شود.
  • اکسیداسیون در شیر کاهش خواهد یافت.
  • شیر عطر و طعم بهتری پیدا می کند.
  • افزایش ماندگاری

البته فرایند همگن سازی می تواند ایراداتی نیز به همراه داشته باشد. مثلا امکان دارد شیر همگن شده، جهت استفاده برای تهیه پنیر سخت و نیز نیمه سخت، چندان مناسب نباشد. چرا که امکان لخته شدن ندارد. همچنین ایجاد حساسیت نسبت به نور در شیر پدید می آید که باعث می شود در برابر اشعه ی خورشید طعم خاصی پیدا کند.

حتما بخوانید:

معرفی انواع آبمیوه گیر صنعتی

تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر پاستوریزه

 

قیمت دستگاه هموژنایزر

با توجه به تمایزات موجود در انواع مدل های این دستگاه، قیمت ها نیز متفاوت میباشند. البته هموژنایزر های مکانیکی از برند MTOPS ساخت کشور کره جنوبی معمولا قیمت مناسب تری نسبت به سایر انواع آن دارند. برای استعلام قیمت و دریافت مشاوره به سایت فروشگاهی ما مراجعه فرمایید.

حتما بخوانید:

انواع دستگاه کره‌گیر صنعتی

انواع دستگاه خامه‌گیر صنعتی

تعمیر و نگهداری خط تولید ماست

 

کلام آخر

دستگاه هموژنایزر یک تجهیز بسیار پر کاربرد در صنایع مختلف به شمار میرود. البته عمده کاربرد آن در صنایع لبنیات و همگن سازی کردن شیر است. از این دستگاه به منظور همگن سازی مواد (در بیشتر اوقات مایعات) استفاده میشود. جنس و شیوه ی کار در این دستگاه تقسیم بندی های مختلفی برای آن ایجاد کرده است. البته مانند هر تجهیز دیگری نیاز به نگهداری و پشتیبانی های لازم دارد تا همیشه در راندمان حداکثری خود بهره برداری شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا تکنسین های ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *