برق صنعتی

کلید اتوماتیک کمپکت چیست؟

کلید اتوماتیک کمپکت

کلید اتوماتیک کمپکت

کلید اتوماتیک کمپکت اقتباس شده از سر واژه عبارت Molded Case Circuit Breaker و با نام اختصاری MCCB ، یک مدل بریکر با قابلیت انفصال تحت بار است که به منظور محافظت و نگهداری Short Circuit و اضافه بار در موتور ها و سیستم روشنایی، صنعتی و کاربرد های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به بیان دیگر این کلیدها جهت محافظت و نگهداری و انفصال مدار در مقابل واپس آمدن جریان و یا افت ولتاژ بیشتر از حد مجاز و تمدد جریانات اضافه بوسیله کاربر (اضافه بار) و Short Circuit مدار استفاده می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با کلید های اتوماتیک کمپک با گروه صنعتی سپیانی تا انتهای این مطلب همراه باشید.

به دلیل اینکه کلید اتوماتیک کمپکت قابلیت انفصال تحت بار دارد. بنابراین قادر خواهد بود مدار را در شرایطی که برق شبکه متصل است، منفصل کند. این خصیصه در مدارات فشار متوسط و قدرتمند یک برتری به حساب می‌آید زیرا تعداد زیادی از کلید ها جدا کننده هستند و قادر نیستند مدار را زیر بار منفصل کنند.

 

مطالب مرتبط:

رله صنعتی چیست؟

تابلو برق کمپکت چیست؟ انواع و کاربرد

 

انواع کلید اتوماتیک کمپکت

کلید های اتوماتیک کمپکت که به کلید اتوماتیک نیز معروف هستند به شکل گروه بندی های زیر و با محافظت های‌ اضافه بار، Short Circuit و نشتی سیلان زمین تقسیم خواهند شد:

کلید اتوماتیک بدون قابلیت ساماندهی فیکس یا (Fix):

کلیدهای اتوماتیک فیکس از دیدگاه بازه سیلان قابلیت محافظت و نگهداری عاری از قابلیت ساماندهی می‌باشند.

کلید اتوماتیک با قابلیت ساماندهی (Adjustable):

این مدل کلید هم خود به دو دسته کلید اتوماتیک کمپکت با قابلیت ساماندهی حرارتی – مغناطیسی و کلید اتوماتیک کمپکت قابلیت ساماندهی الکترونیکی تقسیم می‌گردد. در نوع کلید های اتوماتیک با قابلیت ساماندهی، احتمال ساماندهی سیلان از 0.6 یا 0.8 تا 1 برابر جریان بار کامل موجود است.

به منظور محافظت و نگهداری تابلو در مقابل آتش سوزی و جهت افزایش ایمنی سیستم‌ های درون تابلو برق، کلید های اتوماتیک کمپکت مورد استفاده و بهره وری قرار می‌گیرد. این نوع کلید ها دارای عمر بیشتر و توانایی انفصال بیشتری در برابر کلید های مینیاتوری و کلید های حرارتی می‌باشند. توانایی انفصال کلید های اتوماتیک کمپکت از 16 تا 150 کیلو آمپر است.

 

حتما بخوانید: پنوماتیک چیست؟ مزایا و معایب

 

کلید های اتوماتیک کمپکت در بیشتر تابلو های برق به ویژه در بخش درآیی مدار مورد استفاده و بهره برداری واقع می‌گردند. این کلید ها همان وقت که منفصل شدند تحت تأثیر اضافه بار یا Short Circuit در بازه روا و یا هر عامل اشتباه دیگر، قادر خواهند بود بدون درنگ به منظور ‌بهره‌بری دوباره راه اندازی گردند. تنها مشروط به اینکه سیلان Short Circuit در گستره قابل قبول کلید باشد.
کلیدهای اتوماتیک کمپکت به همراه وسایل و ابزار های پشتیبانی نظیر کنتاکت پشتیبانی، رله شنت، رله آندر ولتاژ، کنتاکت تریپ، موتور و غیره که در مدارات کارایی دارند. تمامی مدل‌ های کلید های اتوماتیک کمپکت در بخش فروشگاه موجود است.

 

فروشگاه دکتر پی ال سی

کلید_اتوماتیک

 

ساختار درونی کلید اتوماتیک

سطح خارجی کلید:

بخش بدنه ی این نوع کلید از نوعی عایق درست شده که قطعات گوناگون کلید را شامل می‌گردد. عمدتاً نام پلیت و دیگر مشخصات روی آن درج میشود.

کنتاکت های کلید:

قسمت ها و قطعاتی از کلید می‌باشند که با مفتوح و مسدود شدن خود، کنش انفصال و اتصال سیلان در مدار را بر عهده دارند.

جرقه گیر:

به مجرد اینکه کنتاکت ها از هم جدا شوند دو گانگی عامل بالقوه بین کنتاکت ها، دلیل یونیزه شدن هوای پیرامون کنتاکت ها می‌گردد. جرقه‌گیر متشکل از چندین صفحه U شکل است که پیرامون کنتاکت واقع شده‌اند. هنگامی که کنتاکت ها از هم منفصل می‌گردند، جرقه به سبب گزینش کوتاه ترین گذرگاه در هوا، از میان صفحات جرقه گیر میگذرد. به دلیل اینکه اطلاع داریم که سیلان (جرقه) یک گذرگاه با کمترین مسیر را برای تردد برمی‌گزیند. این وضعیت سبب تقسیم جرقه به جرقه های کوچکتر در میان صفحات گردیده و سرعت مهار شدن جرقه را بیشتر می‌کند.

 

حتما بخوانید: انواع کلیدهای فشار ضعیف

 

مکانیزم انفصال و متصل کننده کلید

این مکانیزم مسئولیت انفصال و اتصال کلید را بر عهده دارند.

واحد تریپ: این بخش از کلید در واقع قسمت هوشمند کلید را شامل می‌شود. درصورتیکه به صورت دستی و یا خودکار فرمان تریپ یا انفصال کلید را می‌دهد. این بخش از کلید از رله های گوناگونی نظیر رله های حرارتی یا الکترومغناطیسی به منظور شناسایی خطاها بهره می‌برد. این قسمت به بخش انفصال و اتصال مربوط می‌شود.

 

حتما بخوانید:

بانک خازنی چیست؟ کاربرد آن

 ارت سنج (ارت تستر) چیست؟

 

مزیت‌های کلید های اتوماتیک

  • کلید اتوماتیک بعد از انفصال مدار زمان رخ دادن خطا، بلادرنگ دوباره مهیای انجام کار می‌شود.
  • در کلید های اتوماتیک کنتاکت‌های فرعی به کار گذاشته می‌شود که بوسیله آنها قادر خواهد بود شرایط کلید را بوسیله چراغ سیگنال در اتاق فرمان نشان دهد.
  • در صورتی که کلید اتوماتیک را بر روی یک مدار که Short Circuit کرده است تعبیه کنیم رله اضافه سیلان کلید اتوماتیک با شتاب سبب انفصال مدار می‌گردد.

 

مزیت کلید اتوماتیک در قیاس با کلید مینیاتوری

بازه سیلان نامی تحمل پذیر برای کلید های اتوماتیک، فوق العاده بیشتر از بازه سیلان کلید های مینیاتوری است. بدین سبب که میزان مقاومت آرک نیز در کلید های اتوماتیک بیشتر از کلید های مینیاتوری باشد. توان انفصال کلید های اتوماتیک در برابر کلید های مینیاتوری فوق العاده بیشتر است. لازم بذکر است که توان انفصال در کلید های مینیاتوری، بهره بری از آنها را برای بار هایی که احتیاج به توان انفصال بیشتری دارند (معمولاً بارهای غیر اهمی نظیر موتورها) اندک خواهد کرد. کلیدهای مینیاتوری توان انفصال Short Circuit را تا حداکثر 16 کیلو آمپر دارند.

به سبب بازه سیلان و تاب آوری سیلان بیشتر از کلید مینیاتوری، در صنعت و تجارت استفاده می‌شود. این در صورتی می‌باشد که کلید مینیاتوری، معمولاً به منظور استفاده صنعتی، روشنایی، سیم کشی و… مورد بهره‌بری قرار می‌گیرد.

کلید های اتوماتیک به سبب داشتن انحناء انفصال با قابلیت ساماندهی، محافظت دقیق تری در قیاس با کلید های مینیاتوری دارند. بیشتر محافظت و نگهداری کلید های مینیاتوری، حفاظت مغناطیسی برای بار می‌باشد. اما به سبب عدم قابلیت ساماندهی و کارکرد آنها در یک رنج ایستا و آن هم غیر دقیق، قابلیت اطمینان به منظور نگهداری و مراقبت از بارهای حساس نمی‌باشند و فقط به منظور بار های بسیار کوچک قابلیت بهره‌وری را دارا می باشند.

کلید اتوماتیک کمپکت

حتما بخوانید: کاربرد ابزار دقیق در اتوماسیون صنعتی

 

یکی از توانایی‌های فوق العاده با اهمیت و مورد استفاده کلید های اتوماتیک، سه حالته بودن سوئیچ آنها می‌باشد. به این صورت که اگر خطایی رخ بدهد در کلید اتوماتیک، کلید به جای واقع شدن در وضعیت انفصال کامل، در وضعیت خطا قرار خواهد گرفت و این ویژگی احتمال مشاهده مغایرت میان وضعیت خطا و وضعیت انفصال مدار را به ما نشان خواهد داد. در حالتی که کلید های مینیاتوری فقط حاوی دو وضعیت کارکرد مفتوح و مسدود هستند.

 

مزایای کلید اتوماتیک در قیاس با فیوز

  • در بعضی از شبکه های توزیع و پخش که به سبب حساس بودن می بایست به مجردِ شناسایی افزایش ولتاژ یا کاهش ولتاژ و ایضاً شناسایی سیلان برگشتی بی درنگ مدار منفصل می‌شود. از کلید های خودکار بهره‌بری می‌شود و با استفاده از کنتاکت های خطا یا آلارم، موقعیت خطا مخابره می‌شود.
  • حائز اهمیت‌ ترین برتری کلید های اتوماتیک و دیگر بریکرها در قیاس با فیوزها در این می‌باشد.
  • کلید های اتوماتیک به کرات قابلیت بهره‌وری دارند. در صورتی که فیوز ها ابزار یکبار مصرف می‌باشند. افزون بر این مورد، همه مزیت‌های که کلید اتوماتیک در مقایسه با کلید مینیاتوری دارد، راجع به فیوزها نیز صادق می‌باشد.

 

حتما بخوانید: تابلو برق صنعتی چیست؟ انواع آن

 

سخن آخر

در زمان گزینش کلید های اتوماتیک می‌بایست به این نکته توجه شود که به سبب مزیت‌ های متعددی که کلید های اتوماتیک دارند. بهای بیشتری دارند و نیز به سبب مکانیزم ژرف‌تری که دارا هستند، در قیاس با مینیاتوری و فیوز، اندازه بزرگتری دارند. بنابراین به هنگام انتخاب میان گزینه های بالا به منظور محافظت و نگهداری از مدار، باید مقدار حفاظت خواسته شده و نیز بازه جرقه کلید مورد بازبینی موشکافانه قرار گیرد. کارشناسان ما در گروه صنعتی سپیانی آماده خدمات رسانی به منظور انتخاب کلید اتوماتیک کمپکت متناسب با نیاز شما می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید فرم درخواست مشاوره رایگان را تکمیل فرمایید تا تکنسین های ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *