ابزار دقیق

برترین برند سنسور RTD – PT100

برترین برند سنسور RTD - PT100

برترین برند سنسور RTD – PT 100

شناخت برترین برند سنسور RTD – PT100 در یک انتخاب مناسب بسیار موثر و کمک کننده است. در عصر حاضر با توجه به پیشرفت های زیادی که صنایع مختلف دارند ابزار های سنجش از کاربرد و استفاده های زیادی برخوردار هستند. سنسور های دما نیز یکی از انواع این ابزارهای پرکاربرد محسوب میشوند. برای آشنایی بیشتر با این مبحث پیشنهاد میشود به مقاله ای با نام انواع سنسورهای دما مراجعه گردد. سنسور RTD – PT100 یکی از انواع این سنسورها است که کاربرد مخصوص به خود را دارد.

با توجه به میزان کاربرد این ابزار در صنایع و بخش های گوناگون، شرکت های مختلفی اقدام به تولید و عرضه این محصولات نموده اند. بنابراین آشنایی با برترین برند RTD – PT100 که موارد مصرف زیادی نیز دارند میتواند مفید باشد. به منظور درک بهتر مفاهیم در ابتدا به توضیح هایی مختصر در خصوص RTD و انواع آن خواهیم پرداخت و سپس بهترین برند های سنسور RTD – PT100 موجود را معرفی مینماییم.

 

مطلب مرتبط:

انواع سنسورهای دما (ترموکوپل، ترمیستور و RTD)

 

آشنایی با سنسور های RTD

این سنسورها که با نام دماسنج های مقاومتی نیز شناخته میشوند. از عنصرهای فلزی ساخته شده اند. در این نوع از سنسورها، دما را بر اساس تغییرات مقاومت مورد سنجش و اندازه گیری قرار میدهند. در واقع با افزایش یافتن دما میزان مقاومت در فلز تغییر میکند و این تغییرات مبنای محاسبات قرار میگیرد. RTD ها از یک سری سیم ها که میزان مقاومت مشخص و معینی دارند ساخته میشود. این مجموعه سیم ها متصل به یک فرستنده هستند.

سنسور دمایی آر تی دی

مطلب مرتبط: سنسور RTD چیست؟ کاربرد آن

 

پیشینه استفاده از سنسور های RTD

اولین بار ویلیام زیمنس بریتانیایی در سال 1871 میلادی موفق به توضیح افزایش مقاومت و بالا رفتن دما شد. و در سال های بعد از این یافته در سنسور های RTD استفاده شد. البته برند زیمنس در بخش تجهیزات مربوط به اتوماسیون صنعتی و PLC ها چه در ایران و چه در سایر نقاط شناخته شده است. همچنین بسیاری زیمنس را برترین برند سنسور RTD – PT100 میدانند.

گروه صنعتی سپیانی پیشرو در عرصه تجهیزات اتوماسیون صنعتی آماده ارائه خدمات، تجهیزات و مشاوره مورد نیاز شما میباشد.

در گذشته از این سنسورها در شاتل فضایی نیز استفاده میشد. جنس فلز مورد استفاده در این پروژه پلاتین بود. اما به دلیل چرخه ی گرمایی موجود در شاتل این سنسورها بارها خراب شده و به تبع آن موتور نیز از کار متوقف میشد. به همین جهت سنسور های RTD را با ترموکوپل جایگزین کردند. مطالعه ی مقاله ای با عنوان ترموکوپل چیست؟ انواع آن کدام است؟ میتواند مفید باشد.

 

مطلب مرتبط: ترموکوپل چیست؟ کاربرد آن

 

شیوه عملکرد سنسور RTD

همبستگی و ارتباطی که بین فلزات و دمای آن ها وجود دارد پایه و اساس کار این نوع از سنسورها است. مقاومت در فلزها با بالا رفتن دمای آنها افزایش می یابد. این مقاومت با یکای اهم اندازه گیری و سنجش میگردد. میزان مقاومتی که فلزات در دمای صفر درجه ی سانتی گراد دارند را به معمولا به عنوان مبدا در نظر میگیرند. البته سنسور های RTD دارای انواع گوناگونی هستند که رایج ترین و مرسوم ترین نوع آن RTD است. که در دمای صفر درجه مقاومت 100 اهم دارد. پلاتین نیز از مرسوم ترین فلزاتی است که در ساخت این نوع سنسور مورد استفاده شده است. به همین دلیل سنسور RTD – PT100 از بهترین های این نوع از سنسورها نیز محسوب میشوند.

انواع RTD

علل استفاده از پلاتین در ساخت سنسورهای RTD

از جمله فلزات محبوب برای ساخت این نوع از سنسور پلاتین است. این انتخاب نیز دلایلی دارد که در اینجا آن ها را بیان خواهیم کرد:

  • در پلاتین بین مقاومت فلز و دمای آن یک رابطه خطی وجود دارد.
  • از نظر شیمیایی کاملا بی اثر میباشد.
  • پایداری قابل قبولی دارد. به این معنا که در گذر زمان دستخوش تغییرات نمیشود.
  • ضریب مقاومت دمایی این فلز به اندازه ی مطلوب بزرگ است و به همین دلیل مقاومت در آن نسبت به دما به راحتی قابل جدا سازی و ثبت میباشد.

البته از فلز های دیگری به این منظور استفاده میشود. اما میزان مصرف آنها نسبت به پلاتین بسیار کمتر است. فلز هایی همچون مس و بالکو و نیکل از این دست به شمار میروند. همانطور که گفته شد استفاده از فلز پلاتین در این نوع سنسور رواج بیشتری دارد. یکی از انواع بسیار پر کاربرد این سنسور ها که با این فلز ساخته میشوند نوع PT100 میباشد. به علت موارد استفاده ی زیاد از این نوع در ادامه به توضیح مختصری درباره آن می پردازیم.

 

حتما بخوانید: ترموول (thermowell) چیست؟

 

معرفی سنسور های PT100

برندهای زیادی اقدام به تولید این نوع از انواع سنسورهای حرارتی میکنند. از اینرو برای انتخاب شدن به عنوان برترین برند سنسور RTD – PT100 نیاز به رقابت زیادی وجود دارد. نام گذاری سنسور به این معنا است که در دمای صفر درجه ی سانتی گراد مقاومتی معادل 100 اهم از خود نشان میدهد. جنس آن از پلاتین بوده و یکی از بخش های اصلی و مهم در آن، هسته ی مرکزی و سنسور داخلی آن است. سنسور از طریق چند سیم (از دو تا چهار سیم) به دستگاه سنجش متصل میگردد. همچنین از آنجایی که با سنجش مقاومت دما را محاسبه میکنند میزان مقاومت کابل ها و بدنه نیز در محاسبات قرار میگیرند. و این امر میزانی از خطا را در نتیجه ی نهایی ایجاد میکند.

همچنین بهتر است تا برای سنجش و اندازه گیری کردن دما های بالاتر 650 درجه سانتی گراد به جای سنسورهای RTD – PT100 از ترموکوپل استفاده شود. البته انواعی از این سنسورها که مناسب دمای بالا تا 850 درجه ی سانتی گراد باشند نیز وجود دارد. اما دقت سنجش در آنها پایین خواهد بود. این سنسور های PT100 در انواع گوناگونی تولید شده و موجود میباشند. برای آشنایی بیشتر با این انواع با ما همراه باشید.

 

انواع سنسورهای نوع PT100

1- سنسور PT100 از نوع فیلمی:

در این نوع یک فلز نیمه هادی وجود دارد که در اصطلاح به آن فیلمی گفته میشود. و طبق استانداردهای جهانی ساخته میشود. تغییرات مقاومت به وجود آمده به وسیله تغییرات دمایی به وسیله یک جدول استاندارد بین المللی مشخص میشود. این مقادیر اغلب خطی هستند.

2- سنسور PT100 سرامیکی:

سنسور PT100 از یک استوانه سرامیکی و یک سیم نازک ساخته شده است. جنس این سیم پلاتینیوم است. این سیم را با ظرافت زیادی به شکل فنر در آورده و در استوانه قرار میدهند. در این نوع نیز رابطه بین تغییرات دمایی و تغییرات مقاومت خطی خواهد بود.

 

جنس سنسور PT100

یکی از مشخصه های برترین برند سنسور RTD – PT100 تنوع بالای جنس سیم بکار رفته در سنسور دمایی میباشد. این سیم را میتوان از جنس های زیر ساخت:

  • پی وی سی
  • سیلیکونی
  • تفلونی
  • شیلدار
  • نقره ای اندود
  • فلکسی بل

بنابراین در انتخاب نوع این سیم آزادی عمل زیادی وجود دارد.

pt100

مزایای سنسورهای RTD – PT100

از مزیت های زیاد این نوع از سنسورها میتوان مواردی همچون:

  • خطی بودن عملکرد در تمام بازه ی اندازه گیری
  • حساسیت و دقت بالای اندازه گیری (این دقت و حساسیت از ترموکوپل ها به میزان کاملا محسوسی بیشتر است.)
  • قابلیت کار کردن با سیم رابط های معمولی
  • گستره ی اندازه گیری و سنجش مناسب
  • واکنش سریع به تغییرات دما (در قیاس با ترموکوپل سرعت واکنش بالاتری دارند.)
  • تشعشعات رادیو اکتیو همانند بتا و گاما بر میزان اندازه گیری در آن ها موثر نیست. (بر خلاف ترموکوپل که این تشتشعات در میزان اندازه گیری موثر هستند.)

 

معایب سنسورهای RTD – PT100

هر ابزاری در کنار محاسن و نقاط قوت بی شک دارای ایراداتی نیز میباشد. در مورد این نوع از سنسورهای دما میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز خطا های خود گرمایی به علت شار جریان الکتریکی
  • بالا تر بودن قیمت خرد آن نسبت به سایر انواع به ویژه نسبت به ترموکوپل ها
  • غیر قابل اعتماد بودن برای دماهای بالا (بیشتر از 850 درجه ی سانتی گراد)
  • قطع شدن هر یک سیم ها نتایجی مشابه بالا بودن دما را ایجاد میکند.

 

برترین برند های سنسور RTD – PT100

بسیاری از شرکت ها در سطح جهان اقدام به طراحی و ساخت این نوع از سنسورها نموده اند. در این بخش تعدادی از برترین برندهای تولید کننده این سنسور میپردازیم. دو شرکت با نام های جومو متعلق به کشور آلمان و دیگری آی اس تی متعلق به کشور سوئیس از برترین برند های سنسور RTD – PT100 در جهان محسوب میشوند.

در ایران سنسورهای نوع فیلمی تولید شده توسط این دو شرکت، اغلب در دسترس است. این دو برند در زمینه تولیدات این محصول تقریبا بی رقیب میباشند. البته برخی از شرکت های چینی نیز در این عرصه حضور دارند که تعدادی از آن ها محصولاتی با کیفیت مناسب و قابل قبول به بازار عرضه کرده اند. کمپانی های ژاپنی نیز حضور درخشانی در زمینه ی تولید PT100 دارند. به طوری که می توان گفت برترین برند سنسور RTD – PT100 در آسیا ژاپنی است.

نکته مهم در این میان این است که این سنسورها از حساسیت و در نتیجه ی اهمیت بالایی در صنایع مختلف برخوردار هستند. پس اگر قصد خرید یک نوع با کیفیت و بی نقص از این محصول را دارید به شما پیشنهاد میشود به سراغ نمونه های اروپایی و یا ژاپنی آن بروید. نکته مهم دیگر این است که این تجهیزات و ابزار را از مراکز قابل اعتماد و معتبر تهیه نمایید. با اینکار از اصالت و کیفیت کالای خریداری شده مطمئن خواهید بود.

 

سوال مهم

برای انتخاب یک سنسور RTD به چه مواردی باید توجه نمود؟

برای تهیه یک سنسور مناسب با نیاز خود پیش از تهیه باید در صدد پاسخ سوالاتی نظیر:

1- برای کاربری مورد نظر چه نوع سنسوری مناسب است؟

2- برای چه ماده ای و در چه فازی می خواهیم از سنسور RTD استفاده کنیم؟

3- شرایط حاکم بر محیطی که سنسور در آن نصب می گردد چیست؟

4- بازه ی دمایی مورد سنجش چیست؟

باشیم. جواب ها به ما نشان خواهند داد چه نوع از سنسورهای موجود را باید انتخاب کنیم.

 

کلام پایانی

در بین انواع سنسورهای دما، RTD ها از طرفداران بیشتری برخوردار هستند. این نوع سنسورها دارای زیر شاخه های مختلفی میباشند. از بین آنها PT100 از شناخته شده ترین و کاربردی ترین انواع آنها میباشد. به همین دلیل شرکت های زیادی این محصول را تولید میکنند. در این بین اما تنها شماری از آنها را میتوان به عنوان برترین برند سنسور RTD – PT100 دانست. شرکت های جومو و آی اس تی از این گروه اند.

یکی از مراکز معتبر در زمینه تامین قطعات مرتبط با برق صنعتی و ابزار های اندازه گیری مانند انواع سنسور های حرارتی گروه صنعتی سپیانی میباشد. این گروه با سال ها تجربه درخشان در زمینه اتوماسیون صنعتی و واردات و فروش انواع برند های معتبر دنیا راهی مطمئن برای تامین نیازمندی های شما در این زمینه میباشد. برای آشنایی بیشتر با خدمات و محصولات ارائه شده توسط گروه صنعتی سپیانی به وبسایت فروشگاهی این مجموعه مراجعه نمایید. همچنین میتوانید از مشاوره های متخصصین گروه صنعتی سپیانی نیز بهره مند شوید. کافیست از طریق واتس اپ به ما پیام دهید.

 

خرید انواع تجهیزات صنعتی، ابزاردقیق، پنوماتیک، اتوماسیون صنعتی و… از سایت فروشگاهی drplc

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *