تجهیزات

انواع ماشین آلات پولیش صنعتی

پولیش صنعتی

معرفی انواع ماشین آلات پولیش صنعتی

پولیش فرآیندی است که در آن مواد به تدریج بریده شده و صاف می‌شوند تا به پایان مورد نظر برسند. پرداخت صنعتی قطعات و اجزای فلزی را هدف قرار می‌دهد تا ظاهر یا عملکرد سطح آنها را بهبود بخشد. انواع مختلفی از تجهیزات پولیش صنعتی موجود است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مقاله امروز سپیانی همراه باشید.

انواع دستگاه‌های پولیش صنعتی:

انواع بسیاری از دستگاه‌های پولیش و صاف کننده موجود است. نمونه‌هایی از این دستگاه‌ها عبارتند از:

  • ماشین‌های تکمیل دیسک
  • ماشین‌های تکمیل بدون مرکز
  • بافرها
  • پولیش‌های استوانه‌ای
  • ماشین آلات سنگ‌زنی
  • ماشین‌های لپ‌زنی
  • دستگاه‌های مداری
  • پولیش تراش
  • تجهیزات فوق تکمیلی

دستگاه های پولیش

حتما بخوانید:

انواع ماشین خردکن صنعتی

دستگاه تراش و فرز CNC چیست؟

 

ماشین‌های ارتعاشی یا نوسانی:

فینیشرهای دیسک، بافرها و فینیشرهای بدون مرکز انواع متداول پولیشرها و ماشین‌های پولیش صنعتی هستند. ماشین‌های پرداخت دیسک و ماشین‌های بافینگ، آسیاب‌های ساینده یا چرخ‌های سنگ‌زنی هستند. بافرها و ماشین‌های باف کننده برای بهبود روشنایی یا پرداخت سطح استفاده می‌شوند. بافرها یا لنت‌های ساینده غیر بافته شده یا لنت‌های صاف کننده‌ای که دارای ترکیبات صاف کننده یا صیقل دهنده هستند را هدایت می‌کنند.

پولیش‌های بدون مرکز و ماشین‌های صاف کننده برای سنگ زنی یا تکمیل استفاده می‌شود. کاربردهای پولیش‌کننده‌های بدون مرکز و ماشین‌های بافینگ شامل رول‌ها، غلتک‌ها، میله‌های اتصال، سیستم‌های شیر و سایر اشکال متقارن دقیق است. ماشین‌های بدون مرکز در کاربردهای تولید با حجم بالا، که شامل تغذیه از طریق و آسیاب غوطه‌ور می‌شود، استفاده می‌شوند.

پولیش‌ها و ماشین‌های بافینگ استوانه‌ای، هونینگ و لپینگ نیز موجود است. پولیش‌ها و ماشین‌های بافینگ استوانه‌ای یا قطر خارجی (OD) برای سنگ زنی و پرداخت در فضاهای کوچک مانند شفت ها، رول ها، بادامک‌ها و سیستم‌های کوچک استفاده می‌شود. ماشین‌های پولیش استوانه‌ای و ماشین‌های بافینگ ممکن است در کاربردهای اضافی مورد استفاده قرار گیرند.

مشخصات انواع ماشین‌های پولیش صنعتی:

ماشین‌های هونینگ از سنگ‌های چسباننده، ساینده یا چوب‌های فوق ساینده که در داخل یک فیکسچر نصب شده‌اند، استفاده می‌کنند. فیکسچر زمانی که روی سطح اعمال می‌شود می‌چرخد و حرکت رفت و برگشتی می‌کند. تجهیزات هونینگ تراز سوراخ‌ها را اصلاح می‌کند تا سطح مناسب برای کاربرد ایجاد شود. براق کننده‌ها و ماشین‌های صاف کننده سطوح صاف با پرداخت‌های ظریف تولید می‌کنند. آنها از یک ساینده شل در یک مایع حامل استفاده می‌کنند که در آن قطعات بین صفحات بزرگ لبه پردازش می‌شوند. پردازش باعث حذف مواد بسیار کمتری نسبت به سنگ زنی و پرداخت می‌شود.

انواع دیگر پولیش‌ها و ماشین‌های پولیش صنعتی عبارتند از:

  • تراش‌های پولیش
  • فوق فینیشرها
  • تجهیزات ارتعاشی یا نوسانی

پولیش‌های مداری و ماشین‌های بافینگ از یک حرکت مداری در حین تکمیل یا سنگ زنی استفاده می‌کنند. تراش‌های پولیش، پولیش‌ها و ماشین‌های بافینگ تخصصی هستند که سطوح صاف یا ریز را تولید می‌کنند. آنها دو محور مخروطی دارند که فواصل نگهدارنده ابزار را فراهم می‌کند. براق کننده‌ها و ماشین‌های بافینگ سطوحی با زبری بسیار کم تولید می‌کنند.

در اصل براق کننده‌های ارتعاشی یا نوسانی و ماشین‌های بافینگ از یک حرکت ارتعاشی در حین اتمام کار استفاده می‌کنند. براق کننده‌های تخصصی و ماشین‌های باف کننده نیز در دسترس هستند. از جمله کاربردهای آن می‌توان به اسکریفایرها، فایل‌های برقی، خراش دهنده ها، جداسازی حرارتی و نازک شدن ویفر اشاره کرد.

 

حتما بخوانید: معرفی انواع ابزارآلات برش و تراش

 

تجهیزات انفجار ساینده:

انفجار ساینده یک روش پولیش صنعتی محبوب است که از هوای پرفشار برای انفجار ذرات ساینده بر روی سطح یک جسم فلزی استفاده می‌کند. این روش برای از بین بردن زنگ زدگی، رنگ یا سایر زباله‌ها از سطوح فلزی ایده‌آل است. انفجار ساینده همچنین می‌تواند یک روکش بافت بر روی اجسام فلزی ایجاد کند.

یک نمونه خوب از تجهیزات انفجار ساینده، پولیش چرخشی است. این پولیش‌ها از پدهای ساینده استفاده می‌کنند که با سرعت بالا می‌چرخند تا مواد را از سطح صیقلی پاک کنند. آنها در اندازه‌های مختلف موجود هستند و می‌توانند روی سطوح فلزی بزرگ و کوچک استفاده شوند.

مزیت دستگاه‌های افنجار ساینده:

مزیت اصلی پولیش‌های چرخشی سرعت و کارایی آنهاست – آنها می‌توانند به سرعت مقادیر زیادی از مواد را از سطح پاک کنند. با این حال، پولیش‌های دوار می‌توانند پوشش‌های ناهموار ایجاد کنند و احتمال آسیب رساندن به سطوح ظریف بیشتر است.

تجهیزات انفجار ساینده بصورت سنباده دستی نیز موجود است. این سنباده‌ها نسبت به پولیش‌های دوار قدرت کمتری دارند اما قابلیت مانور بیشتری دارند و می‌توان از آنها در سطوح کوچکتر استفاده کرد. سنباده‌های دستی نیز کمتر به سطوح ظریف آسیب می‌رسانند. اگر با اجسام فلزی کوچکتر کار می‌کنید یا نگران آسیب رساندن به سطحی هستید که پولیش می‌دهید، سنباده دستی ممکن است بهترین گزینه باشد.

به یاد داشته باشید که انفجار ساینده می‌تواند گرد و غبار و زباله زیادی ایجاد کند. این زباله در صورت استنشاق می‌تواند به ریه‌های شما آسیب برساند، بنابراین استفاده از ماسک گرد و غبار هنگام استفاده از این تجهیزات بسیار مهم است.

 

حتما بخوانید: آچاربکس برقی چیست؟ کاربرد آن

 

ماشین‌های پولیش ارتعاشی:

پولیش‌های ارتعاشی از یک حرکت ارتعاشی برای کار با مواد ساینده بر روی سطح صیقلی استفاده می‌کنند. آنها با معلق کردن جسم فلزی در یک کاسه از مواد ساینده (معمولا مایع) و ارتعاش کاسه با سرعت بالا کار می‌کنند. ارتعاش باعث می‌شود که محیط ساینده در اطراف جسم فلزی حرکت کند و آن را در حین حرکت صیقل دهد. این کار با از بین بردن عیوب سطح، یک روکش صاف و یکنواخت ایجاد می‌کند.

پولیش‌های ارتعاشی در اندازه‌های مختلف از مدل‌های کوچک رومیزی گرفته تا ماشین‌های صنعتی بزرگ موجود هستند. آنها معمولاً نسبت به سایر تجهیزات پولیش کمتر کثیف هستند، زیرا زباله‌های آن در داخل کاسه قرار دارند.

مزایا و معایب پولیش‌های ارتعاشی:

از این پولیش‌ها می‌توان برای صیقل دادن سطوح فلزی کوچک و بزرگ نیز استفاده کرد. بنابراین اگر به دنبال یک دستگاه پولیش صنعتی هستید که بتواند کارهای مختلف را انجام دهد، یک پولیش ارتعاشی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

عیب اصلی پولیش‌های ارتعاشی این است که می‌توانند نویز داشته باشند و لرزش زیادی ایجاد کنند. این امر می‌تواند استفاده از آنها را برای مدت طولانی دشوار کند.

پولیش خودرو

چقدر می‌توانید پولیش کنید؟

ضخامت رنگ بر حسب میکرون اندازه‌گیری می‌شود و از سازنده‌ای به سازنده دیگر متفاوت است. همچنین درست است که بگوییم رنگ‌های تک مرحله‌ای نازک‌تر (و نرم‌تر) هستند، اما بطور متوسط رنگ‌های OEM دو مرحله‌ای حدود 100 تا 140 میکرون ضخامت دارند. این شامل لایه پرایمر (12-40 میکرون)، پوشش پایه (25-40 میکرون) و لایه شفاف کمی ضخیم تر (45-70 میکرون) است.

برای بیان این موضوع، 70 میکرون حدود ضخامت موی انسان است. همانطور که می‌توانید تصور کنید، اولویت شماره یک این است که مطمئن شوید که لایه کافی برای صیقل دادن وجود دارد. هنگامی که بطور کامل هر گونه نقص رنگ را از بین می‌برید، بطور موثری کل سطح را تا انتهای عیب صاف می‌کنید. دلیل دیگر این است که بسیاری از اتومبیل‌ها با تعمیرات مداوم، رنگ‌آمیزی‌ها و پانل‌ها را مجدداً رنگ‌آمیزی کرده‌اند که با قرائت‌های ضخیم غیرعادی روی گیج مشخص می‌شود.

 

عیوب رایج ماشین‌های پولیش صنعتی:

پولیش ماشینی موثر می‌تواند عیوب رنگ را از بین ببرد و در حالی که نمی‌تواند خراش‌های عمیق و تراشه‌های سنگی را که در لایه‌های پایه و اصلی کار کرده‌اند را کاملاً از بین ببرد (زیرا سطح را تا حد زیادی صاف می‌کنید)، مطمئناً می‌تواند ظاهر آنها را با گرد کردن لبه‌های سخت برای نرم کردن نحوه بازتاب نور به چشم شما کاهش دهد. رایج ترین عیوبی که هنگام کار کردن با ماشین‌های پولیش صنعتی با آن مواجه می‌شویم از این قرار هستند:

علامت‌های چرخشی

کابوس کلاسیک زمان شستشو، اینها اساساً خراش‌های ظریف ناشی از تکنیک‌های تمیز کردن بد (یعنی عدم شستشوی موثر قبل از شستشو و کشیدن کثیفی روی سطوح) هستند. اینها با برخورد خورشید به آنها ظاهر تار عنکبوت دارند. برای برجسته کردن این عیب و سایر عیوب در طول مراحل اصلاح، از یک منبع نور قوی استفاده می‌کنیم که برای تقلید از خورشید طراحی شده است. یک لامپ جزئیات خوب ابزاری است که تقریباً به اندازه خود دستگاه پولیش صنعتی مهم است.

خراش‌های ریز

اغلب در اثر ساییدگی پرچین یا لباس ایجاد می‌شود، این خراش‌های بسیار خفیف در لایه لاک قابل توجه است زیرا نور را بصورت تصادفی شکست می‌دهند. اغلب متوجه می‌شوید که اینها بسیار خطی ‌تر از علامت‌های چرخشی هستند.

حکاکی با آب و اسید

حکاکی وقتی است که یک ماده مستقیماً به لایه شفاف یا لایه رنگ بالا می‌خورد و باعث ایجاد یک علامت قابل مشاهده می‌شود. این نادر است، اما در برخی موارد که مواد خورنده برای مدت طولانی باقی مانده اند، حکاکی می‌تواند آنقدر شدید باشد که از لایه‌های بالایی تا پرایمر عبور کند.

علل اصلی حکاکی، مدفوع پرندگان (که حاوی اسید اوریک بسیار خورنده است) و باران اسیدی است که توسط کربن و دی اکسید گوگرد اضافی موجود در اتمسفر ایجاد می‌شود، که در بخار آب حل می‌شود و سپس بعنوان آب باران می‌افتد.

لکه‌های آبی

اینها علائم سطحی هستند که توسط ناخالصی‌های موجود در آب لوله‌کشی ایجاد می‌شوند. برخلاف آب باران معمولی، آب لوله کشی که ما برای شستن ماشین‌های خود استفاده می‌کنیم خالص نیست و حاوی انواع ذخایر معدنی است. اگر اجازه دهید آب روی رنگ شما خشک شود، این ناخالصی‌ها باقی می‌مانند و روی سطح فرو می‌روند. به همین دلیل مهم است که پس از هر بار شستشو، رنگ خود را با حوله خشک کن آکوا لوکس یا ابریشم خشک کنید، بنابراین این ناخالصی‌ها هرگز فرصت ته‌نشین شدن و فرصت خوردن در لایه بالایی را پیدا نمی‌کنند.

هولوگرام ها

هولوگرام که گاهی اوقات علامت‌های بافر یا مسیرهای بافر نامیده می‌شوند، معمولاً از تکنیک‌های ضعیف پالایش یا بلافاصله پس از مراحل برش درشت ایجاد می‌شوند. این مسیرها اغلب به‌عنوان مسیرهای آزاردهنده و گودالی ظاهر می‌شوند و در طول مراحل پالایش و تکمیل نیاز به پرداخت دارند.

اکسیداسیون

این را می‌توان از طریق پرداخت نیز از بین برد و به مرور زمان، مولکول‌های اکسیژن در هوا با رنگ واکنش نشان می‌دهند و ظاهری شیری رنگ و محو می‌شوند. این امر شاید در اتومبیل‌های قرمز زمانی که به صورتی محو می‌شوند، یا اتومبیل‌های مشکی که به رنگ خاکستری محو می‌شوند بیشتر قابل توجه است.

تجهیزات پولیش

نتیجه مطلوب پولیش صنعتی:

به غیر از عیوبی که می‌خواهید برطرف کنید، چند سوال دیگر وجود دارد که باید از خود بپرسید، و پاسخ‌ها همیشه محصولات، فرآیندها و زمان استفاده شما را در طول مسیر تعیین می‌کنند. اولین مورد مهم‌ترین است: بدنبال چه نتایجی هستید؟ بعبارت دیگر، آیا این یک پولیش تک مرحله‌ای است که می‌خواهید انجام دهید؟ آیا قبل از اعمال پوشش سرامیکی اصلاح کامل رنگ انجام می‌شود؟ یا فقط بدنبال پایانی خیره کننده برای نمایش بعدی هستید؟ شما می‌توانید هر چیزی را از چند ساعت برای بهبود یک مرحله تا یک هفته یا بیشتر در یک اصلاح کامل چند مرحله‌ای صرف کنید. بنابراین، مهم است که برنامه‌ریزی کنید که چقدر زمان دارید، و در نظر داشته باشید که چه نتایجی می‌تواند بدست آورد.

 

حتما بخوانید: تعمیر و نگهداری تجهیزات CNC

 

نوع پولیش مصرفی

یکی دیگر از ملاحظات کلیدی، نوع محافظی است که پس از اصلاح رنگ خود اضافه می‌کنید. اگر خودرویی است که می‌خواهید با واکس سخت آن را به پایان برسانید، از نظر فنی می‌توانید از هر ترکیب یا پولیش روی رنگ خود استفاده کنید، از جمله آن‌هایی که از قبل حاوی مقداری محافظ مبتنی بر موم هستند، مانند پولیش سه‌گانه همه کاره. برای بهبود یک مرحله‌ای از همه کاره بهتر پیدا نمی‌کنید، زیرا اکسیداسیون را پاک می‌کند، رنگ را تصفیه می‌کند، و درجه‌ای از محافظت را به محصول نهایی اضافه می‌کند.

با این حال، اگر بدنبال استفاده از یک پوشش سرامیکی سخت هستید، مانند کیت محافظ رنگ کارامیک، این پوشش‌ها برای اعمال روی موم طراحی نشده‌اند، زیرا لایه موم مانع از چسبیدن پوشش به لاک تازه آماده شده می‌شود. در این مورد فقط می‌توان از محصولی مانند ترکیب یک مرحله ای همه کاره یا ترکیبات چند مرحله ای موجود در سیستم محافظت استفاده کرد، این مواد حاوی موم یا پرکننده نیستند، بنابراین از اتصال شیمیایی سیلیس در پوشش‌ها جلوگیری نمی‌کنند.

 

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به انواع ماشین آلات پولیش صنعتی پرداختیم. مقاله را با توضیح پولیش آغاز کردیم و در ادامه انواع دستگاه‌های پولیش صنعتی را مرور کردیم و در نهایت مشکلات پولیش را بررسی کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با ماشین آلات پولیش صنعتی دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید.

همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات و فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *