اتوماسیون صنعتی

انواع کارت‌های PLC I/O ورودی و خروجی

کارت ورودی خروجی

 کارت‌های PLC I/O ورودی و خروجی

کارت‌های PLC I/O در انواع مختلفی متناسب با نیازها و اهداف خاص قرار می‌گیرند. هر‌نوع کارت دارای نقاط قوت و ضعف فردی خاص خود است که باید هنگام انتخاب کارت برای یک کاربرد خاص، با‌دقت در نظر گرفته شود. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا با انواع کارت‌های PLC I/O ورودی و خروجی همراه باشید.

 

کارت های ورودی و خروجی

مطالب مرتبط:

اتوماسیون صنعتی PLC

انواع ورودی د یجیتال PLC

زبان های برنامه نویسی PLC دلتا 

 

کارت‌های PLC I/O چیست؟

کارت‌ PLC I/O  نوعی کارت است که در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی استفاده می‌شود. آنها به نرم ‌افزار اجازه می‌دهند تا با دستگاه‌های مختلف در یک PLC ارتباط برقرار کنند. این کارت‌ها امکان عملکرد کارآمدتر و به‌‌موقع PLC را فراهم می‌کنند.

این کارت‌ها به‌طور معمول در سیستم‌های خودکار که فرآیندهای صنعتی را کنترل می‌کنند استفاده می‌شود. آنها می‌توانند شامل مواردی مانند دستگاه‌های ورودی و خروجی، کارت‌های ارتباطی و کنترل‌کننده باشند. از این کارت‌ها می‌توان برای کنترل دستگاه‌هایی که در یک مرکز تولید می‌بینید استفاده کرد.

کارت‌ها از طریق شبکه به PLC وصل می‌شوند. این شبکه به کارت‌ها اجازه می‌دهد تا با PLC ارتباط برقرار کنند. این امکان پردازش کارآمدتر و دقیق‌تر داده‌ها را فراهم می‌کند. این کارت‌ها به طور معمول کارت‌های چند منظوره هستند. از آنها می‌توان برای کنترل دستگاه‌های مختلف در یک کارخانه استفاده کرد. همچنین می‌توان از آنها برای کنترل دستگاه‌هایی که در سایر کاربردهای صنعتی استفاده می‌شوند، استفاده کرد.

 

PLC

 

 

انواع کارت‌های PLC I/O ورودی و خروجی

کارت‌های کاری

کارت‌های کاری در کاربردهای صنعتی متداول هستند و برای کنترل وظایف مانند چاپ، تصفیه فاضلاب و بارگیری پالت استفاده می‌شوند. آنها اغلب در رابطه با سایر سیستم‌های کنترل مانند PLC و DCS مستقر می‌شوند.

کارت‌های کاری ساده ترین نوع کارت I/O هستند. آنها از یک پردازنده واحد و مقدار کمی حافظه تشکیل شده اند. این باعث می‌شود آنها هنگام برخورد با کارهای بزرگ و پیچیده ناکارآمد شوند. علاوه بر‌این، کارت‌های کاری به طور معمول محدود به یک کار واحد در یک زمان هستند و آنها را برای برنامه‌های چند وظیفه‌ای نامناسب می‌کند. با وجود این محدودیت‌ها، کارت‌های کاری به دلیل کم هزینه و سادگی محبوب هستند. آنها اغلب در کارهایی که به درجه بالایی از اتوماسیون یا کنترل احتیاج ندارند استفاده می‌شود.

کارت‌های خروجی

کارت‌های خروجی برای ضبط ورودی کاربر و تولید خروجی در قالب سیگنال‌های دیجیتال طراحی شده‌اند. آنها از کارت‌های I/O نوع متنوع تری نسبت به کارت‌های کار هستند و در انواع برنامه‌های کاربردی از جمله اتوماسیون صنعتی، کنترل‌فرآیند و جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌شوند.

کارت‌های خروجی دارای چندین پردازنده و مقدار زیادی حافظه هستند. این امر به آنها امکان می‌دهد کارهای پیچیده و چند‌کاره را انجام دهند و اجازه می‌دهند چندین کار همزمان انجام شود. آنها همچنین قادر به تولید خروجی در قالب‌های مختلف از جمله ASCII و شش ضلعی هستند.

کارت‌های خروجی معمولاً در برنامه‌هایی که نیاز به درجه بالایی از اتوماسیون یا کنترل دارند استفاده می‌شود. آنها همچنین در برنامه‌های دستیابی به داده‌ها محبوب هستند، جایی که از آنها برای گرفتن داده‌های خام استفاده می‌شود و سپس آن را توسط PLC یا DCS پردازش می‌کند.

کارت‌های ورودی

کارت‌های ورودی برای ضبط ورودی کاربر طراحی شده و مقدر شده‌اند که توسط PLC یا DCS پردازش شوند. آنها نسبت به کارت‌های خروجی نوع متنوع‌تری از کارت I/O هستند و در انواع برنامه‌ها از جمله اتوماسیون صنعتی، کنترل‌فرآیند و جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌شوند.

کارتهای ورودی دارای چندین پردازنده و مقدار کمی حافظه هستند. این توانایی آنها در انجام کارهای پیچیده و چند وظیفه را محدود می‌کند، اما این امکان را می‌دهد تا در برنامه‌های دستیابی به داده‌ها مورد استفاده قرار گیرند، جایی که داده‌های ورودی به حافظه ضبط می‌شوند و سپس توسط PLC یا DC پردازش می‌شوند.

کارت‌های ورودی معمولاً در برنامه‌هایی که نیاز به درجه بالایی از اتوماسیون یا کنترل دارند استفاده می‌شود. آنها همچنین در برنامه‌های کنترل فرآیند محبوب هستند، جایی که از آنها برای نظارت و کنترل فرآیندها در امکانات ‌صنعتی استفاده می‌شود.

 

حتما بخوانید :

انواع کارت های حافظه صنعتی

مقایسه برندهای دلتا، فتک و ال اس

زبان های برنامه نویسی پی ال سی ( PLC )

 

کارکرد کارت‌های PLC I/O ورودی و خروجی

از آنجا که صنعت ارتباطات خط برق (PLC) تحت تغییر سریع قرار می‌گیرد، نیازهای کارت‌های PLC I/O نیز تغییر می‌کند. در این بخش مقاله، ما به برخی از کارکردهای مختلف کارت‌های I/O و مزایایی که آنها ارائه می‌دهند، نگاهی خواهیم انداخت.

یکی از محبوب‌ترین و اساسی‌ترین کارکردهای کارت‌های I/O سوئیچینگ مدار است. سوئیچینگ مدار فرآیند مدیریت جریان جریان الکتریکی است. این امکان را به یک کنترلر می‌دهد تا عملکرد مدارهای مختلف را در یک سیستم کنترل کند. برای انجام این کار، یک کارت PLC I/O باید بتواند به منبع تغذیه وصل شود و دستورات مورد نیاز برای روشن و خاموش کردن مدارهای خاص را منتقل کند.

کارت‌های I/O همچنین مزایای دیگری از جمله افزایش قابلیت اطمینان سیستم، توان سریعتر داده‌ها و کاهش نیاز سیستم را ارائه می‌دهند. آنها همچنین یک راه‌حل مقرون به صرفه برای افزودن قابلیت‌های اضافی به یک سیستم هستند.

 

مقایسه انواع مختلف کارت‌های PLC I/O

انواع مختلفی از کارت‌های PLC I/O وجود دارد که هرکدام دارای مزایا و اشکال خاص خود هستند. برای کمک به شما در تصمیم‌گیری برای نیازهای خود بهترین تصمیم را بگیرید، در این بخش مقاله مقایسه انواع مختلف کارت‌های PLC I/O را ارائه کردیم.

 

عملکرد PLC

کارت‌های رله

کارت‌های رله نوع سنتی کارت PLC I/O هستند و متداول‌ترین آنها است. آنها وسیع‌ترین طیف عملکرد را ارائه می‌دهند و رایج‌ترین آنها در کاربردهای صنعتی است. آنها متنوع‌ترین گزینه هستند که قادر به انجام انواع کارهای I/O هستند. با این حال، آنها همچنین گرانترین آنها هستند.

کارت‌های اختصاصی

کارت‌های اختصاصی به طور خاص برای استفاده با انواع خاص PLC طراحی شده‌اند. آنها ممکن است عملکرد محدود یا سازگاری با سایر PLC داشته باشند. آنها اغلب از کارت‌های عمومی گران‌تر هستند و ممکن است برای کار با نرم‌افزار یا سخت‌افزار خاصی نیاز داشته‌باشند.

کارت‌های سریالی

کارت‌های سریالی شبیه به کارت‌های رله هستند که طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها را ارائه می‌دهند. با این حال، آنها به جای اتصال شبکه به PLC متصل می‌شوند. این کار آنها را سریعتر و آسانتر می‌کند، اما دامنه عملکرد آنها را محدود می‌کند. آنها همچنین از کارت‌های رله کمتر متنوع هستند.

کارت‌های USB

کارت‌های USB رایج‌ترین نوع کارت PLC I/O امروز است. آنها کوچک و سبک هستند و حمل و استفاده آنها را آسان می‌کنند. آنها همچنین با طیف گسترده‌ای از نرم‌افزار و سخت‌افزار سازگار هستند و آنها را همه کاره می‌کند. با این‌حال، آنها به اندازه کارت‌های سریال سریع نیستند و ممکن است برای برنامه‌های پر سرعت مناسب نباشد.

کارت‌های RTD

کارت‌های RTD نوعی کارت PLC I/O هستند که برای خواندن و نوشتن به RTD‌ها استفاده می‌شود. RTD‌ها سنسورهای حساس به دما هستند که در کاربردهای صنعتی برای اندازه‌گیری دما، رطوبت و فشار استفاده می‌شوند. کارت‌های RTD مخصوصاً برای ورود به سیستم سنسور و تجزیه و تحلیل داده‌ها مفید هستند. آنها غالباً گران‌تر از سایر انواع کارت‌های PLC I/O هستند و به همان اندازه در دسترس نیستند.

 

امکانات کارت‌های PLC I/O

کارت‌های PLC I/O از طراحی رابط‌ها میزبان ویژگی‌های ویژه‌ای هستند که می‌تواند به طرز چشمگیری باعث افزایش بهره‌وری شما شود. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

1. چندین درگاه I/O -این کارت دارای چندین درگاه I/O است که به شما امکان می‌دهد چندین دستگاه را همزمان به آن وصل کنید. این می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت و دردسر شما شود، زیرا می‌توانید بدون نیاز به جابجایی بین آنها، روی چندین کار کار کنید.

2. طراحی جمع و جور – کارت PLC I/O فوق‌العاده جمع‌و‌جور است، به این معنی که فضای زیادی را در دسکتاپ شما نخواهد گرفت. این می‌تواند اتاق ارزشمند زیادی را در رایانه خود ذخیره کند، که می‌تواند برای استفاده بهتر استفاده شود.

3. انتقال سریع داده – کارت PLC I/O برای انتقال سریع و به راحتی داده‌ها طراحی شده است. این بدان معنی است که شما قادر خواهید بود روی پروژه‌های خود سریعتر و کارآمدتر کار کنید و آنها را در اسرع‌وقت تکمیل کنید.

4- قابلیت‌های خارج از خط-این کارت توانایی کار به صورت خارج از خط را دارد، به این معنی که دیگر نیازی به نگرانی در مورد اتصال آن به رایانه برای کار در پروژه‌های خود نخواهید داشت. این می‌تواند یک روش عالی برای صرفه‌جویی در وقت‌و‌انرژی باشد، زیرا برای کار نیازی به اتصال به اینترنت ندارید.

5. ویژگی‌های امنیتی – کارت PLC I/O با ویژگی‌های امنیتی مضمون است و از امنیت و ایمن بودن داده‌های شما اطمینان حاصل می‌کند. این می‌تواند شما را از هکرهای مخرب محافظت کند، و اطمینان حاصل کنید که داده‌های شما به خطر نمی‌افتد.

به طور کلی، کارت PLC I/O از طراحی رابط‌ها گزینه بسیار خوبی برای هر‌کسی است که به دنبال افزایش بهره‌وری خود است. ویژگی‌های متعدد آن و طراحی امن آن را برای هر‌کسی که به دنبال افزایش کارایی خود است، انتخاب خوبی می‌کند.

 

مزایای کارت‌های PLC I/O

کارت‌های  PLC جزء ضروری سیستم‌های اتوماسیون صنعتی مدرن هستند. از این کارت‌ها برای اتصال PLC به دستگاه‌های مختلف ورودی و خروجی مانند سنسورها، موتورها، سوئیچ‌ها و شیرها استفاده می‌شود. در این مقاله به مزایای استفاده از کارت‌های ورودی و خروجی PLC در اتوماسیون صنعتی می‌پردازیم.

1. افزایش انعطاف‌پذیری

کارت‌های ورودی و خروجی PLC درجه بالایی از انعطاف‌پذیری را هنگام پیکربندی دستگاه‌های ورودی و خروجی ارائه می‌دهند. این بدان معنی است که آنها را می‌توان به راحتی تغییر داد و برای پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر یک سیستم اتوماسیون صنعتی تطبیق داد. با قابلیت افزودن یا حذف ماژول‌های ورودی/خروجی در صورت نیاز، کاربران می‌توانند به سرعت و به راحتی سیستم‌های خود را برای برنامه‌های جدید یا سازگاری با نیازهای تولیدی در حال تغییر پیکربندی مجدد کنند.

2. بهبود بهره‌وری

کارت‌های ورودی و خروجی PLC برای بهبود کارایی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی طراحی شده‌اند. با ادغام عملکرد I/O به طور مستقیم در PLC، این کارت‌ها نیاز به قطعات اضافی و سیم‌کشی را کاهش می‌دهند که می‌تواند به ساده‌سازی فرآیند نصب و کاهش هزینه‌ها کمک کند. علاوه بر این، از آنجایی که I/O با PLC یکپارچه شده است، سیستم می‌تواند داده‌ها را با سرعت و دقت بیشتری پردازش کند، که می‌تواند منجر به زمان پاسخ سریعتر و بهبود بهره‌وری تولید شود.

3. دقت بیشتر

کارت‌های ورودی و خروجی PLC دقت بیشتری در اندازه‌گیری و کنترل فرآیندهای صنعتی ارائه می‌دهند. این کارت‌ها با ورودی‌های دقیق آنالوگ و دیجیتال می‌توانند داده‌های دقیق و قابل اعتمادی را در مورد متغیرهای مختلف تولید مانند دما، فشار و سرعت جریان ارائه دهند. این می‌تواند به بهبود کیفیت کلی محصول نهایی کمک کند و اطمینان حاصل کند که مشخصات مورد نیاز را برآورده می‌کند.

4. عیب‌یابی آسان

کارت‌های ورودی و خروجی PLC می‌توانند عیب‌یابی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی را بسیار آسان تر کنند. با داده‌های ورودی و خروجی و ارتباطاتی که مستقیماً در PLC ادغام شده‌اند، کاربران می‌توانند به سرعت هر گونه نقص یا خطا را در سیستم شناسایی کنند. این می‌تواند به کاهش زمان توقف و به حداقل رساندن تلفات تولید کمک کند.

5. مقیاس ‌پذیری

کارت‌های ورودی و خروجی PLC را می‌توان به راحتی برای قرار دادن سیستم‌های اتوماسیون صنعتی بزرگتر یا پیچیده‌تر مقیاس‌بندی کرد. با قابلیت افزودن یا حذف ماژول‌های ورودی/خروجی در صورت نیاز، کاربران می‌توانند به سرعت و به راحتی سیستم‌های خود را گسترش دهند تا نیازهای تولید رو به رشد را برآورده کنند. علاوه بر این، از آنجایی که کارت‌های I/O با انواع دستگاه‌های ورودی و خروجی سازگار هستند، کاربران می‌توانند به راحتی تجهیزات جدید را در سیستم‌های موجود خود ادغام کنند.

6. نظارت از راه دور

کارت‌های ورودی و خروجی PLC را می‌توان برای فعال کردن نظارت از راه دور سیستم‌های اتوماسیون صنعتی استفاده کرد. با اتصال PLC به یک شبکه، کاربران می‌توانند به داده‌های بلادرنگ سیستم خود از هر نقطه از جهان دسترسی داشته باشند. این می‌تواند به ویژه برای نظارت و کنترل سیستم‌هایی که در مکان‌های دور و یا دور از دسترس قرار دارند مفید باشد.

 

حتما بخوانید:

برنامه نویسی PLC چیست؟

آموزش شبکه کردن PLC با اینورتر

14 نکته مهم برنامه نویسی PLC

 

جمع بندی

انواع کارت‌های ورودی و خارجی طیف وسیعی از مزایا را در مورد اتوماسیون صنعتی ارائه می‌دهند. از افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود کارایی گرفته‌تا دقت بیشتر و عیب‌یابی آسان، این کارت‌ها جزء ضروری سیستم‌های اتوماسیون صنعتی مدرن هستند. با قابلیت مقیاس‌سازی و ادغام آسان تجهیزات جدید، کاربران می‌توانند اطمینان حاصل کنند که سیستم‌های آنها همیشه به‌روز بوده و قادر به برآورده کردن نیازهای تولید در حال رشد خود هستند. با استفاده از مزایای کارت‌های PLC I/O، سیستم‌های اتوماسیون صنعتی می‌توانند در اوج بازدهی کار کنند و به کسب‌وکارها کمک کنند در بازاری که به سرعت در حال تغییر است، رقابتی باقی بمانند.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با کارت‌های PLC I/O دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر‌شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *