تجهیزات, تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری تجهیزات CNC

تجهیزات CNC

درباره تعمیر و نگهداری تجهیزات CNC بیشتر بدانیم!

تجهیزات CNC در دنیای مدرن امروزی یکی از ارکان اصلی در بسیاری از صنایع بزرگ و مهم همچون صنایع پزشک، هوا فضا و حمل و نقل به‌شمار می‌رود. این اهمیت و جایگاه به آن دلیل است که از رایانه‌ها در بیشتر بخش‌های زندگی و به‌ویژه صنایع در جهت اتوماسیون کردن کارها استفاده می‌شود. این تجهیزات بدلیل داشتن دقت و سرعت بالاتر کاربرد زیادی نیز در انواع صنایع و خطوط تولید دارند. بطوری که با از کار افتادن این تجهیزات خط تولید و فرآیند کار نیز به‌نوعی متوقف خواهد شد. بنابراین خسارت‌های مالی زیادی در پی‌خواهد داشت. از همین رو باید به‌موضوع تعمیر و نگهداری تجهیزات CNC توجه ویژه‌ای نشان داد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در این خصوص اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم.

سی ان سی

عملکرد انواع مختلف CNC:

CNC ها که نام مختصر شده‌ی کنترل عددی کامپیوتری هستند در دنیای مدرن تجهیزات کاملا اتوماتیک بوده که نیازمند فایل‌های دیجیتالی هستند حاوی دستور العمل‌های لازم برای انجام برش. ابتدای کار این تجهیزات برنامه‌نویسی در CAD بوده و در یک مدل سه بعدی تمام ویژگی‌ها و ابعاد آن تایید خواهد شد. ادامه یافتن فرآیند پروسه نیز در همان برنامه نرم افزاری تعیین خواهد شد. پس از اینکه اقدامات لازمدر زمینه نرم افزاری انجام شد وارد ساخت فیزیکی تجهیزات خواهیم شد. برنامه‌های به‌کار رفته شامل اطلاعاتی درباره‌ولتاز و سرعت برش و مواردی از این دست هستند. این برنامه‌ها در انتهای به کدهایی که به‌وسیله ماشین درک شود تبدیل خواهند شد.

 

مطالب مرتبط:

دستگاه تراش و فرز cnc چیست؟

ماشین CNC چیست؟ انواع ماشین آلات CNC

 

اجزای تشکیل دهنده‌ی دستگاه CNC کدام است؟

برای درک درستی از این تجهیزات و همچنین اهمیت تعمیر و نگهداری آنها باید در ابتدا درباره بخش‌های مختلف آن بیشتر بدانیم.

بستر: به قطعه‌های سخت شده‌ی ماشین گفته می‌شود.کاربرد آن برای حرکت ابزار در دستگاه است.

سرپوش: این بخش از اجزای اصلی دستگاه به شمار می‌رود به کمک موتور موجب حرکت اسپیندل می‌شود.

دنباله: این بخش که با نام پایه نیز شناخته می‌شود برای پشتیبانی روی محور چرخش به منظور کمک به قطعه کار استفاده می‌شود.

پدال: گیره قطعه کار به وسیله این بخش باز و یا بسته می‌گردد.

ماسوره: کارکرد اصلی آن تنظیم نمودن قطعه کار در بین مرکزهای برش است.

چاک: به نوعی از گیره گفته می‌شود که اجسام را تقان شعاعی نگه می‌دارد.

برجک ابزار: ابزارهای گوناگون دستگاه CNC بر وری این بخش قرار می‌گیرد.

کنترل پنل: برای اعمال نمودن تنظیمات و تعاریف مربوط به دستورات از این بخش استفاده می‌کنند.

شناخت این اجزا در تعمیر و نگهداری تجهیزات CNC لازم و ضروری می‌باشد.

 

دستگاه CNC از چه المان‌هایی متشکل است؟

برنامه: این المان در واقع همان کدهایی است که برای ماشین نوشته می‌شود.

تیپ ریدر: این بخش یک دستگاه ذخیره‌ساز می‌باشد که در دستگاه برای ذخیره نمودن برنامه‌های لازم تعبیه می‌شود.

رایانه کوچک: این بخش بعنوان واحد کنترل دستگاه در نظر گرفته میشود. خواندن و تفسیر داده‌ها در این بخش انجام می‌شود.

سروو سیستم: سیگنال‌های مربوط به کنترل در این قسمت دریافت خواهند شد. همچنین به شیوه‌ حلقه‌باز و حلقه‌بسته این دریافت سیگنال انجام می‌شود. سیستم حلقه‌باز برای ورودی و حقه‌بسته نیز برای خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

حتما بخوانید:

انواع ماشین‌آلات تراش و برش

انواع ماشین آلات پولیش صنعتی

 

نگهداری و تعمیر دستگاه‌های CNC:

این تجهیزات نیز همانند دیگر تجهیزات برای اینکه یک فرآیند موفق در تعمیر و نگهداری داشته باشند باید از استراتژی مناسب در این خصوص برخوردار باشند. این استراتژی شامل زمان بندی‌های دقیق و مناسب و حضور تکنیسین‌های حرفه‌ای و کاربلد تا قطعات اصل و با کیفیت و دیگر موارد لازم می‌باشد. بنابراین برای اینکه تعمیر و نگهداری CNC بخوبی و درستی صورت گیرد بخوبی و مداوم پروسه‌های تعریف شده را طی کند. این فرآیند به کاهش هزینه تا 18 درصد کمک می‌کند.

همچنین به‌طول عمر مفید تجهیزات CNC نیز کمک خواهد کرد. در خصوص این تجهیزات دقت و ملاحظات بیشتری برای نگهداری و تعمیر نیاز است چرا که در بیشتر موارد بصورت سفارشی و مطابق با نیاز مشتری ساخته‌می‌شوند. از طرفی تعمیر و نگهداری درست زیان‌های مالی مجموعه‌را بطور چشمگیری پایین آورده و در نتیجه‌حاشیه‌سود در مجموعه بالاتر می‌رود. نکته مهم در خصوص فرآیند و پروسه تعمیر از این تجهیزات CNC این است که باید در شرایطی صورت گیرد که دستگاه از کار متوقف نشده‌باشد. به این دلیل باید به طبقه‌بندی‌های:

  • پیگیری برنامه تعمیر و نگهداری
  • داشتن سیستم بازرسی مداوم
  • موجود بودن قطعات جایگزین
  • ثبت نمودن مستندات
  • جایگزینی بخش‌های قدیمی با نو

توجه ویژه‌ای مبذول داشت.

انواع دستگاه cnc

انواع ماشین آلات CNC:

یکی از طبقه‌بندی‌های اصلی این ماشین آلات بر اساس نوع کاربرد آن‌ها می‌باشد. چرا که با توجه به کاربردهای متفاوت از نظر ساختاری نیز دستخوش تغییراتی می‌شوند. بنابراین این ماشین آلات به چند گروه مختلفی از هم تقسیم بندی می‌شوند اعم از:

1- دستگاه CNC برای برش لیزری:

در روش برش لیزری عملیات بدون تماس و تنها به کمک حرارت صورت می‌گیرد. هم اجسام فلزی و هم اجسام غیر فلزی به این روش برش داده‌می‌شوند. توجه به پیکربندی و تنظیمات مربوط به نوع لیزر و همچنین گاز کمک دخیل در آن برای انجام صحیح و اصولی این برش ضروری است. اجزای تشکیل دهنده این نوع از CNC شامل شدید کننده لیزر و آینه و هد مخصوص برش می‌باشد.

1-1 تعمیر و نگهداری تجهیزات CNC برش لیزری:

برای اینکه بتوان آسیب شناسی دقیق و درستی در خصوص این تجهیزات انجام داد لازم است تا در ابتدا شناخت کاملی از بخش‌های مختلف این تجهیزات داشت سپس نسبت به تعمیر و نگهداری تجهیزات CNC اقدام نمود. اما مواردی که در خصوص این نوع لیزری از CNC موجب بروز مشکل می‌شود عبارتند از:

  • انجام نشدن برش یا ضعیف بودن آن از مشکلاتی است در نوع لیزری پیش می‌آید و ممکن است علت https://www.rtl-theme.com/آن تنظیمات اشتباه قدرت دستگاه و ا نصب وارونه‌ی لیزر کانونی باشد. دمای بالای آب و فاصله‌ی نامناسب کانونی از دیگر علل این مشکل می‌تواند باشد.
  • عدم امکان اتصال به دستگاه نیز می‌تواند بدلیل آسیب در درایو برد و یا پرت و کابل‌های دستگاه باشد.
  • خراب بودن کلید مبدا در این نوع از دستگاه CNC نیز به دلیل حرکت معکوس رخ خواهد داد.
  • ایجاد اورلب در قسمت برش می‌تواند به دلیل شل بودن چرخ و خراب بودن سیم در موتور باشد. همچنین ولتاژهای غیر معمول نیز عاملی برای ایجاد این مشکا است.
  • از کار افتادن دستگاه و حرکت آن در مدار باز موضوعی بسیار مهم است که باید بلافاصله اتصالات مدار خارجی و قطع کننده‌های مدار چک شده‌و سیستم توقف اضطراری نیز مورد بررسی قرار گیرد. همچنین اگر در هنگام روشن نمودن دستگاه صدای تق و تق به گوش رسید باید کنتاکتور اصلی دستگاه را مورد بررسی و بازدید قرار داد.

گروه صنعتی سپیانی یکی از پیشروترین شرکت‌های کشور در خصوص اتوماسیون صنعتی و بخش تعمیر و نگهداری از آن‌ها است که می‌توانید علاوه بر خرید از مشاوره‌های تخصصی مهندسین گروه صنعتی سپیانی نیز بهره‌مند شوید. کادر حرفه‌ای و با تجربه گروه سپیانی در خصوص نگهداری و تعمیرات تجهیزات خط تولید در کنار شما خواهد بود تا از بهترین خدمات ممکن در این زمینه برخوردار باشید.

 

2- دستگاه CNC برای تراش:

برای اینکه عملیات مربوط به تراش بوسیله این دستگاه انجام گیرد از طریق اسپیندال قطعه مورد نظر بسته‌شده و به‌چرخش در می‌آید. این تجهیزات تراش کار در دو محور فعال هستد. در نقاطی ثابت ابزار را روی جک تعبیه می‌کنند و با حرکت دورانی آن قطعه‌مورد نظر تراش خواهد خورد. همین تراشیدن با چرخش موجب می‌شود تا به آن دستگاه‌تراش چرخشی نیز گفته‌شود. برخی از انواع این دستگاه CNC که برای تراش کاری ساخته‌شده‌اند برای عملیات‌های دیگری نظیر فرزکاری و ضربه‌زنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنایع کشتی سازی و نفت و گاز و خودرو سازی در سطح گسترده‌ای از این تجهیزات استفاده‌می‌شود.

2-1 تعمیر و نگهداری تجهیزات CNC از نوع تراش:

این نوع از دستگاه‌های CNC از پیچیدگی‌های بیشتری در طراحی و ساخت برخوردارند. به‌همین دلیل تعمیر و نگهداری از آن‌ها نیز دشوارتر بوده و نیاز به عیب یابی تخصصی‌تر و عین حال تجزیه و تحلیل دقیق‌تر است. در بررسی و تحلیل علل خرابی این دسته از دستگاه‌های CNC می‌توان به‌مواردی اشاره کرد مانند:

  • نچرخیدن موتور استپر که می‌تواند بدلیل خرابی در سیستم کنترل و مدار محرک و یا فاز بروز کند. البته گاهی نیز بدلیل معیوب بودن ترانزیستور این حالت رخ می‌دهد.
  • اگر میز کار در حین چرخش متوقف شد باید برای جستجوی علت به سراغ دلایل مکانیکی در دستگاه CNC باشیم. البته مواردی مانند عیوب ایجاد شده در سیستم کنترل نیز عاملی برای این مشکل هستند.
  • برگشتن رایانه در دستگاه به حالت نظارت آن هم در حین انجام عملیات و محدود شدن برخی از دسترسی‌ها نیز به عللی همچون عیوب مربوط به ولتاژ باتری پشتیبانی و حافظه بر می‌گردد.

ماشین تراش

3- دستگاه CNC برای فرزکاری:

از فرزکاری که یک پروسه ماشین کاری است برای انجام برش‌هایی دورانی با جلو بردن قطعات استفاده‌می‌شود. از طرفی برای ایجاد کردن سوراخ و شکاف نیز از این دستگاه‌بهره‌گرفته می‌شود. این تجهیزات از سه الی پنج محور ساخته می‌شوند و همین محورها با بالا بردن دقت و اعمال جزئیات بیشتر در کار کمک می‌کنند. باید اشاره کرد که این نوع دستگاه‌های CNC که برای فرزکاری استفاده می‌شوند از پرکاربردترین انواع آن هستند.

3-1 تعمیر و نگهداری تجهیزات CNC از نوع فرزکاری:

از نظر ساختاری شباهت زیادی بین دستگاه فرزکاری و تراش وجود دارد. به‌همین دلیل اصول بسیاری از بخش‌های مربوط به نگهداری و تعمیر آن‌ها با هم یکسان است. اما با توجه به تفاوت عملکرد در مواردی نیز متمایز از هم هستند. از رایج‌ترین انواع عیوب ایجاد شده‌در این نوع از دستگاه‌های CNC می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز فرو رفتگی بعد از فرزکاری در قطعه که ناشی از فشار بیشتر از اندازه بر روی ابزار است. در چنین مواقعی از یک فلز بین ابزار و قطعه‌کار استفاده‌کنید تا این فشار پخش شده‌و مشکل مرتفع شود.
  • اگر در یک قطعه از کار سطح ناهمواری داشته باشیم به دلیل لرزش‌های بیشتر از اندازه در ابزار است. همچنین اگر خنک کاری به‌شیوه‌ی درستی انجام نشود نیز این مشکل بروز خواهد کرد.
  • سوختگی در سطح قطعه کار نیز از دیگر مشکلات این دستگاه فرزکاری بوده که ناشی از اشتباه در پارامترهای مربوط به برش است. بهتر است سرعت برش را کمتر کنید تا دمای کار نیز پایین‌تر آمده‌و مشکل مرتفع گردد.

 

4- دستگاه CNC از نوع چرخشی:

از این نوع دستگاه CNC بیشتر برای کارهای نجاری و کنده‌کاری کردن استفاده می‌شود. در ساخت آلات موسیقی و نیز قاب‌ها از این تجهیز استفاده‌ی زیادی به‌عمل می‌آید. از نظر عملکرد شباهت‌های زیادی بین این نوع و دو مدل قبلی یعنی فرزکاری و تراش وجود دارد. البته تفاوت‌هایی جزئی و کوچک بین این تجهیزات با یکدیگر نیز وجود دارد که به آن اشاره خواهیم نمود.

  • شکستن چاقو در زمان انجام عملیات می‌تواند بدلیل استفاده‌نکردن از روان کننده‌ها رخ دهد.
  • توقف ناگهانی موتور اسپیندل در زمان کار نیز به دلیل وجود ولتاژهایی ناپایدار و یا اتصال در سیم‌ها رخ می‌دهد.

انواع دیگری از دستگاه‌های CNC وجود دارد که برای کارهایی نظیر برش پلاسمایی و پرینت‌های سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر یک از این تجهیزات نیز روش‌ها و متدهای خاص خود برای نگهداری و تعمیر را دارند.

گروه صنعتی سپیانی خدماتی نظیر مشاوره و راه اندازی خط تولید و انواع اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون PLC و تعمیر و نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات بکار رفته در خطوط تولید را در بهترین سطح کیفی ارائه می‌دهد. برای دریافت سرویس‌های مورد نظر خود همین الان با مهندسین و مشاورین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. همچنین برای مشاهده اقلام و محصولات موجود می‌توانید از طریق وب سایت فروشگاهی ما دکتر پی ال سی اقدام فرمایید.

 

حتما بخوانید:

انواع روغن های صنعتی

ماشین آلات تولید شیشه دوجداره

دستگاه و ماشین آلات تزریق پلاستیک

 

کلام پایانی:

با توجه به اهمیت بالای دستگاه‌ها و تجهیزات CNC مبحث تعمیر و نگهداری تجهیزات CNC نیز جایگاه خاص و مهمی در صنایع دارد. برای انجام درست این فرآیند لازم است تا شناخت جامعی نسبت به ترکیب و اجزای تشکیل دهنده این تجهیزات داشت و نیز با پروسه پشتیبانی از تجهیزات صنعتی به روش استاندارد و اصولی کاملا آشنا بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *