تجهیزات

ماشین آلات لیبل زن اتوماتیک

دستگاه لیبل زن

آشنایی با دستگاه لیبل زن:

برچسب‌ها جنبه مهمی از بسته‌بندی، شناسایی، ارائه‌و قابلیت ردیابی محصول هستند. آنها راهی برای برقراری ارتباط سازنده‌با مشتریان و سایر نقاط جهان هستند. برچسب‌ها نام تجاری محصول را تبلیغ می‌کنند و اطلاعات محصول مورد نیاز مصرف کنندگان را نشان می‌دهند. برچسب‌ها همچنین قابلیت ردیابی و ردیابی محصولات را در زنجیره تامین تسهیل می‌کنند. مقاله امروز سپیانی به‌ماشین آلات و سیستم‌های مختلف برچسب گذاری یا دستگاه های لیبل زن می‌پردازد.

حتما بخوانید:

دستگاه های خط تولید آب معدنی

انواع تجهیزات بسته بندی محصولات

 

ماشین آلات لیبل زن:

ماشین‌های لیبل زن به هر تجهیزاتی اطلاق می‌شود که کارش چاپ و چسباندن برچسب به محصولات باشد. ماشین‌های لیبل زنی کاربردهای بسیار متنوعی دارند، زیرا اکثر محصولات تجاری برچسب‌هایی را روی کالای واقعی و بسته‌بندی آن چسبانده‌اند. آنها همچنین می‌توانند بر روی کارتن ها، جعبه‌ها و پالت‌ها برچسب ایجاد کنند. صنایعی که توسط این ماشین‌ها ارائه می‌شود عبارتند از: مواد غذایی و آشامیدنی، داروسازی، کشاورزی، خانگی و اداری، الکترونیک، کشاورزی و بسیاری موارد دیگر. کاربردهای ماشین‌های برچسب زنی متنوع و فراوان است. ماشین‌های برچسب زنی می‌توانند متون و گرافیک‌ها را بعنوان بارکدهای ساده، کدهای دوبعدی، کد دسته‌ای و تاریخ انقضا تا تصاویر و لوگوهای واضح ایجاد کنند.

ماشین‌های لیبل زن بر اساس عملکردی که قرار است در فرآیند لیبل‌گذاری انجام دهند، دسته‌بندی می‌شوند. چاپ، توزیع و چسباندن. ماشین آلات برچسب زنی معمولی ترکیبی از این نوع ماشین‌ها را دارند.

لیبل زن

دو سطح از اتوماسیون ماشین آلات لیبل زن وجود دارد:

در مجموعه ماشین آلات لیبل زنی نیمه‌اتوماتیک، مراحلی در فرآیند برچسب‌گذاری وجود دارد که نیاز به شروع و کمک یک اپراتور دارد. برای مثال، اپراتور محصول را روی پلت فرم برچسب‌گذاری قرار می‌دهد و اپلیکاتور را برای شروع فرآیند برچسب‌گذاری فعال می‌کند. هنگامی که دستگاه محصول را حس کرد، بقیه مراحل، مانند برش برچسب و اعمال، دنبال می‌شود. پس از اینکه دستگاه برچسب را چسباند، اپراتور بصورت دستی محصول را از روی پلت فرم خارج می‌کند.

این مجموعه معمولاً در صنایع کوچک و مشاغل با تولیدات کوچک استفاده می‌شود. آنها مقرون بصرفه هستند اما ممکن است درجه کمی از عدم دقت داشته‌باشند. در مجموعه ماشین‌های لیبل زنی اتوماتیک، تمام مراحل لیبل‌گذاری توسط ماشین‌ها و با حداقل دخالت اپراتور انجام می‌شود. این مجموعه معمولاً یک پیکربندی درون خطی را در نظر می‌گیرد که در آن یک نوار نقاله محصولات را حمل می‌کند. این برچسب در حین انتقال به انتهای گیرنده یا دستگاه بعدی توسط ماشین‌های برچسب زنی به‌هر محصول چسبانده‌می‌شود. ماشین های لیبل زن خودکار برای حجم‌های تولید بالا و کاربردهایی که دقت برچسب ضروری است، ایده‌آل است.

حتما بخوانید:

دستگاه تی بگ زن و انواع آن

انواع دستگاه بسته‌بندی ساشه

 

ماشین آلات چاپ لیبل:

چاپ اولین مرحله در هر فرآیند لیبل گذاری است. در این مرحله، طرح یک برچسب روی لایه‌ها یا فیلم‌ها تکثیر می‌شود. زیرلایه‌ها را می‌توان از پلاستیک، کاغذ و فویل‌های فلزی ساخت. برچسب‌های چاپ شده‌از تار بستر بریده‌می‌شوند و سپس به‌محصول چسبانده‌می‌شوند. یک فیلم چسب در پشت هر برچسب چاپ شده‌وجود دارد تا آنها را بطور موثر به‌محصول یا بسته‌بندی متصل کند. انواع ماشین‌های چاپ مورد استفاده‌در سیستم‌های لیبل گذاری به‌شرح زیر است:

پرینترهای جوهرافشان:

چاپگرهای جوهر افشان دارای نازل‌های متعددی هستند که قطرات جوهر میکروسکوپی را روی بستر می‌پاشند تا یک تصویر ایجاد کنند. این چاپگرها می‌توانند تصاویر، متون و گرافیک‌های رنگی با کیفیت، پیچیده و پر جنب و جوش ایجاد کنند. آنها می‌توانند رنگ‌ها را بهتر از چاپگرهای لیزری ترکیب و تولید کنند. جوهر چاپگر جوهرافشان با انواع زیرلایه‌ها از جمله‌فیلم‌های پلاستیکی، کاغذهای هنری بافت‌دار و کاغذ عکس براق سازگار است. این چاپگرها هزینه‌اولیه‌کمی دارند، اما قیمت جوهر مصرفی همچنان یک دغدغه‌است.

پرینترهای لیزری:

برای ایجاد تصویر مورد نظر، پرینترهای لیزری تونر را ذوب کرده و جوهر پودری را روی یک بستر خشک می‌کنند. در مرحله بعد، پرتوهای لیزر تصویر انتخاب شده‌را روی یک درام چرخان تشکیل می‌دهند که قادر به‌حمل بار الکترواستاتیکی روی سطح آن است. ذرات تونر با بار منفی به‌تصویر باردار روی درام می‌چسبند. سپس ذرات تونر توسط گرما و فشار به‌زیرلایه منتقل و ذوب می‌شوند. در نهایت، جوهر باقیمانده‌و بارهای الکتریکی برای آماده‌شدن برای چرخه‌چاپ بعدی تمیز می‌شوند.

چاپگرهای لیزری می‌توانند تصاویر، متون و گرافیک‌های چند رنگی را بسرعت ایجاد کنند. تصاویر چاپ شده با لیزر بادوام هستند. آنها می‌توانند در برابر نور UV، گرما و مالش مقاومت کنند. برخلاف جوهر، می‌توانید تونرها را برای ماه‌ها بدون خشک کردن آن‌ها ذخیره کنید، زیرا از مواد پلاستیکی پودری ساخته شده‌اند. پرینترهای لیزری در دراز مدت مقرون بصرفه هستند. با این حال، تنوع بسترهای سازگار با چاپ لیزری کمتر از چاپگرهای جوهر افشان است.

چاپگرهای لیبل RFID:

برچسب‌های RFID یا برچسب‌های هوشمند، رایج‌ترین نوع برچسب‌های غیرفعال RFID هستند که اطلاعات (بعنوان مثال، شماره سریال) را ذخیره می‌کنند و داده‌ها را به‌خواننده منتقل می‌کنند. آنها از یک ماده برچسب تشکیل شده‌اند که با یک لایه یا تراشه RFID تعبیه‌شده‌است. آنها منبع انرژی داخلی ندارند و در عوض، آنها توسط انرژی الکترومغناطیسی منتقل شده از یک خواننده RFID تغذیه می‌شوند. RFID بطور گسترده در مدیریت زنجیره تامین برای ردیابی جریان مواد و محصولات و نظارت بر سطح موجودی در یک کارخانه، انبار یا هر مرکز استفاده می‌شود.

چاپگرهای لیبل RFID چندین کار را انجام می‌دهند. ابتدا داده‌ها را در هر تراشه RFID می‌نویسند و رمزگذاری می‌کنند. سپس چاپگر بررسی می‌کند که آیا داده‌های ورودی بدرستی کدگذاری شده‌اند یا خیر. در نهایت، چاپگر برچسب RFID برچسبی را چاپ می‌کند که متون و گرافیک‌های اضافی مربوط به محصول را نشان می‌دهد. چاپگرهای لیبل RFID در مدل‌های صنعتی، رومیزی و موبایل با پیکربندی‌های مختلف برای پاسخگویی به کاربردهای مختلف برچسب‌گذاری در دسترس هستند.

پرینترهای حرارتی:

چاپ حرارتی رایج ترین روش چاپ لیبل است. چاپگرهای حرارتی با فعال کردن عناصر گرمایش از سر چاپگر کار می‌کنند و تصویر زیرلایه را تولید می‌کنند. آنها معمولاً در خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی، صنعت حمل و نقل و بانکداری استفاده می‌شوند. آنها به سرعت با قیمت پایین تصاویر را می‌سازند. دو نوع پرینتر حرارتی وجود دارد:

چاپگر حرارتی مستقیم:

چاپگرهای حرارتی مستقیم به ترکیب شیمیایی رنگ Leuco از لایه ترموکرومیک متکی هستند که با گرم شدن توسط چاپگر، رنگ آن تغییر می‌کند. تصویر تولید شده‌معمولاً تک رنگ است (مثلاً تصویر سیاه و سفید)، اما ممکن است با گرم کردن فیلم در دو دمای مختلف، یک تصویر دو رنگ ایجاد شود.

چاپگرهای حرارتی مستقیم از جوهر، تونر یا ریبون استفاده نمی‌کنند. با این حال، چاپ ممکن است در هنگام مالش یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید، نور UV، حرارت مستقیم و بخار محو شود. از این چاپگرها در چاپ رسید و لیبل حمل و نقل استفاده می‌شود.

چاپگرهای انتقال حرارتی:

چاپگرهای انتقال حرارتی جوهر جامد را از یک روبان به یک بستر انتقال می‌دهند. انتقال با گرم کردن جوهر از روبان با استفاده از سر چاپگر آغاز می‌شود. تصاویر تولید شده‌توسط این چاپگرها بیشتر از تصاویر چاپ شده توسط چاپگر حرارتی مستقیم دوام می‌آورند، مشروط بر اینکه جوهر تمایل کافی به‌بستر داشته‌باشد. بستر موجود برای چاپ انتقال حرارتی از کاغذ، استات، وینیل، پلی استر و نایلون ساخته‌شده‌است.

ماشین برچسب زن

انواع توزیع کننده لیبل:

اپلیکاتورهای لیبل، که بعنوان توزیع کننده لیبل نیز شناخته می‌شوند، ماشین‌های لیبل زنی هستند که برچسب‌های از پیش چاپ شده‌را روی فیلم‌ها، با چسب حساس به‌فشار (PSA) در پشت آن‌ها، به محصولات، ظروف، جعبه‌ها و بسته‌ها می‌چسبانند. برچسب‌ها در حین حمل توسط نوار نقاله به‌محصولات چسبانده‌می‌شوند. تراز مناسب محصولات قبل از چسباندن برچسب‌ها تضمین می‌شود. ابتدا یک رول از برچسب‌های از پیش چاپ شده‌بارگذاری شده‌باز می‌شود. سپس، آستر پشت هر برچسب برداشته می‌شود تا PSA آشکار شود.

سپس برچسب‌ها از وب جدا می‌شوند. “برچسب پوست کنده” توسط سر برچسب در طرف مقابل PSA نگه داشته می‌شود. هنگامی که دستگاه‌یک محصول را حس می‌کند، محصول در مقابل اپلیکاتور مکث می‌کند و سپس سر برچسب، PSA را در زیر برچسب به محصول می‌چسباند. پس از چسباندن برچسب، محصول در امتداد نوار نقاله‌حرکت می‌کند و به‌فرآیندهای بعدی ادامه می‌دهد.

اپلیکاتورهای لیبل راه‌حل‌های برچسب گذاری کارآمد و دقیقی را ارائه می‌دهند. آنها برای برچسب زدن حجم بالای محصولات مناسب هستند. آنها می‌توانند بطور انعطاف پذیر برچسب‌هایی را در بالا، پایین، کناره‌ها و گوشه‌های محصول اعمال کنند.

توزیع کننده لیبل دمنده هوا:

اپلیکاتورهای لیبل دمنده هوا یک خلاء ایجاد می‌کنند تا برچسب را قبل از اعمال آن روی محصول روی سر نگه‌دارد. هنگامی که دستگاه محصول را حس می‌کند، هوای فشرده‌توسط شیر برقی پنوماتیک دمیده‌می‌شود و باعث می‌شود PSA برچسب روی محصول بچسبد. اپلیکاتورهای برچسب هوا برای محصولات شکننده و عجیب و غریب بهترین هستند.

توزیع کننده لیبل ضربه‌ای:

اپلیکاتورهای برچسب ضربه‌ای نیز مانند اعمال کننده‌های دمنده هوا، اعمال کننده‌های غیر تماسی هستند. آنها همچنین از فشار منفی ایجاد شده‌توسط خلاء برای نگه‌داشتن برچسب قبل از اعمال آن بر روی محصول استفاده می‌کنند. این اپلیکاتورها از یک سیلندر پنوماتیکی استفاده‌می‌کنند که‌برچسب را به‌سمت محصول حرکت می‌دهد و دقت و قوام قرار دادن برچسب را افزایش می‌دهد.

هوای فشرده‌برای چسباندن برچسب روی محصول دمش می‌شود. از این رو، برچسب بدون تماس سر برچسب به‌محصول استفاده می‌شود. اپلیکاتورهای ضربه‌ای برای چسباندن برچسب‌ها به‌سطوح ناهموار ایده‌آل هستند.

اعمال کننده لیبل پاک کن:

اپلیکاتورهای لیبل پاک کن رایج ترین نوع اعمال کننده برچسب هستند. این اپلیکاتورهای لیبل از یک غلتک استفاده می‌کنند که برچسب را روی محصولی که از اپلیکاتور عبور می‌کند، می‌چسباند. حرکت محصول و برچسب باید هماهنگ باشد تا از چروک شدن برچسب‌ها جلوگیری شود. هنگامی که نوار نقاله از حرکت باز می‌ایستد، عملکرد اپلیکاتور برچسب نیز باید متوقف شود. اعمال کننده‌برچسب پاک کن، برچسب زدن بدون حباب را تضمین می‌کند. علاوه‌بر این، هزینه عملیاتی بسیار کمتر از اپلیکاتورهای غیر تماسی است زیرا اپلیکاتورهای پاک کن از هوای فشرده‌استفاده نمی‌کنند.

دستگاه برچسب زن

انواع سیستم‌های لیبل زن:

سیستم‌های لیبل زن مجموعه‌های یکپارچه ای از اعمال کننده‌های مختلف برچسب، توزیع کننده ها، چاپگرها و تجهیزات جابجایی مواد هستند. آنها در فرآیندهای برچسب‌گذاری که سرعت بالایی دارند و به دقت و ثبات بالایی نیاز دارند استفاده می‌شوند. انواع سیستم‌های برچسب گذاری به شرح زیر است:

سیستم‌های لیبل زن جلو و عقب:

سیستم‌های لیبل‌ زن جلو و عقب، برچسب‌های بدون درز را روی جلو، پشت و کناره‌های محصول اعمال می‌کنند. در این سیستم‌ها دو سر لیبلینگ بصورت رو در رو قرار می‌گیرند. همانطور که نوار نقاله محصول را به سرهای برچسب گذاری می‌آورد. برچسب‌ها بطور همزمان به سمت جلو و پشت محصول چسبانده‌می‌شوند. برچسب برای محصولات گرد با عبور دادن محصول از یک سری غلتک پیچیده‌می‌شود. حرکت محصول و آماده‌سازی برچسب دقیقاً زمان بندی شده‌است تا از کاربرد دقیق برچسب اطمینان حاصل شود.

سیستم‌های لیبل زن بالا و پایین:

سیستم‌های لیبل زن بالا و پایین برچسب‌ها را در سطوح بالا و پایین یا فقط سطح بالا یا پایین محصول اعمال می‌کنند. در این سیستم‌ها سرهای لیبلینگ در بالا و پایین محصول قرار می‌گیرند. غلتک می‌چرخد و برچسب‌ها را هنگام عبور محصول از سرهای برچسب زدن اعمال می‌کند. حرکت محصول و نوار نقاله و آماده‌سازی و حرکت لیبل دقیقاً هماهنگ شده‌است.

سیستم‌های لیبل گذاری بالا و پایین برای چسباندن برچسب بر روی ظروف وان و ظروف تاشو، جعبه‌ها، کارتن‌ها و کیس‌ها مناسب هستند. آنها با انواع بسته‌بندی، از جمله محصولات بسته‌بندی شده‌یا حباب دار سازگار هستند.

سیستم لیبل زن دور تا دور:

سیستم‌های برچسب‌گذاری دور تا دور، برچسب‌هایی را روی سطوح جانبی ظروف استوانه‌ای مانند قوطی‌ها، بطری‌ها، کارتریج‌ها و قوطی‌ها اعمال می‌کنند. برای استفاده از سطح بزرگ تا حد امکان از برچسب زدن دور تا دور استفاده‌می‌شود. برچسب بطور کامل یا جزئی در اطراف سطح جانبی ظرف پیچیده‌می‌شود. زیرا محصول به‌چرخش در می‌آید و از سر برچسب عبور می‌کند.

 

حتما بخوانید: دستگاه سیل چیست؟ کاربرد آن

 

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به دستگاه های لیبل زن پرداختیم. مقاله را با تعریف این دستگاه‌ها شروع کردیم و سپس انواع ماشین آلات لیبل زن، توزیع کننده‌لیبل و سیستم‌های لیبل زن را مرور کردیم. چنانچه‌پس از مطالعه این مقاله‌سوال یا ابهامی در رابطه‌با دستگاه‌های لیبل زن دارید می‌توانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها می‌توانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *