برق صنعتی

معرفی دستگاه تزریق فوم تابلو برق

دستگاه تزریق فوم تابلو برق

دستگاه تزریق فوم در تابلوبرق:

دستگاه تزریق فوم تابلو برق یکی از تجهیزات است که به ایمنی بیشتر در تابلوهای برق کمک می‌کند. تابلو برق از جمله تجهیزاتی است که در تمام بخش‌های زندگی امروزه از مصارف خانگی و تجاری گرفته‌تا صنعت کاربرد زیادی دارد. به‌همین خاطر حفظ ایمنی در آن نیز متعاقبا مهم و ضروری است. برای درک بهتری اهمیت استفاده‌از این دستگاه به‌منظور بالا بردن سطح ایمنی در تابلو های برق در ابتدا به‌این تجهیزات و اهمیت ایمنی در آن‌ها آشنا خواهیم شد. برای آشنایی با این دستگاه‌و اطلاعات مفیدی پیرامون آن تا انتهای این مقاله‌با ما همراه‌بمانید.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 مونتاژ تابلو برق

انواع سیم کشی صنعتی کارخانه

تابلو برق صنعتی چیست؟ کاربرد آن

 

تابلو برق چیست؟

سیستم‌های مورد استفاده برای برق‌رسانی گسترده‌و بزرگ هستند. کلیه کابل و سیم‌های داخل و خارج از منازل و کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها و مواردی از این دست را شامل می‌شود. همچنین به‌غیر سیم‌کشی به‌تجهیزات دیگری نیز نیاز است تا برق انتقال داده‌شده و توزیع گردد. از این تجهیزات مورد نیاز و سیم کشی‌های آن در درون یک محفظه‌نگهداری می‌شود که تابلو برق نام دارد. پیش از اینکه استفاده از این جعبه‌ها مرسوم باشد مشکلاتی نظیر اتصال کوتاه و دیگر حوادث ناشی از این تجهیزات به‌بروز خطرات زیادی منتهی می‌شد که خسارت‌های مالی و بعضا جانی با خود به‌همراه داشت.

در دسترس بودن این سیستم و تجهیزات آن یکی از دلایل اصلی ایجاد حوادث ناگوار بودند. قطعات زیادی در تابلو برق قرار داده می‌شوند. از جمله این تجهیزات می‌توان به فیوزها و رله‌ها و کلید برق و کنتاکتورها اشاره‌کرد. بنابراین استفاده از تابلو برق برای توزیع و انتقال دادن انرژی برق بسیار لازم و ضروری است.

در تابلو برق چه تجهیزاتی وجود دارد؟

تجهیزاتی که در درون این جعبه محافظ قرار داده می‌شود نا توجه به‌کاربرد آن کمی متفاوت است. اما بخش‌های اصلی این تجهیزات عبارتند از:

1- فیوزها: وظیفه اصلی در فیوزها حفاظت از مدار در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه است. زمانی که اضافه بار در مدارد به‌وجود آید فیوز از طریق قطع جریان مانع بروز آسیب و خسارت‌های احتمالی خواهد شد.

2- بیمتال: این تجهیز مسئول قطع کردن جریان در زمانی است که میزان دما بالا برود. موتورهای سه فاز به کمک بیمتال در مقابل اور هیتینگ یا همان گرم شدن زیاد از حد محافظت می‌شوند.

3- کلید مینیاتوری: این کلید نیز شرح وظیفه‌ای نظیر فیوز دارد با این تفاوت که بعد از قطع جریان دوباره به‌سیستم باز خواهد گشت.

4- کلید حرارتی: از نظر ساختاری کلیدهای حرارتی بسیار مشابه رله‌ها هستند. در مواقعی که عدم تعادل در فاز وجود داشته‌باشد از موتورهای الکتریکی مراقبت می‌کند.

5- کنتاکتور: کلیدزنی در مدار از جمله وظایف کنتاکتورها می‌باشد.

6- plc: این بخش در واقع یک سامانه برای کنترل نمودن سیستماتیک و نظارت بر کلیه عملیات‌های انجام شده است. واکنش‌های مناسب و سریع بر طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط این بخش انجام می‌گیرد.

7- داکت کابل: محفظه‌ای برای محافظت از کابل‌ها است که به حفظ ایمنی نیز کمک می‌کند.

همانطور که مشاهده شد بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در تابلو برق در جهت حفظ ایمنی است. این جا است که اهمیت دستگاه تزریق فوم تابلو برق مشخص می‌شود. زیرا به حفظ این ایمنی و امنیت در تابلوهای برق کمک زیادی می‌کند. به‌ویژه در مواقعی که تابلو برق در محیط‌های فیزیکی سخت نصب شده و فعال است.

کاربرد تابلو برق‌ها چیست؟

نکته جالب در خصوص تابلوهای بزرگ برق این است که در آن‌ها بجای استفاده از کابل و سیم از شیشه و یا شمس استفاده می‌گردد. دلیل این کار نیز بالا بودن میزان جریان مصرفی در آن‌ها است. جالب است بدانیم که شیشه افت ولتاژ قادر است تا جریان‌های بزرگ را از خود عبور دهد. اما در حالت کلی از تابلوهای برق در:

  • ساختمان‌های مسکونی و تجاری
  • بیمارستان‌ها
  • فرودگاه‌ها
  • بخش‌های صنعتی و کارخانه‌ها

استفاده می‌شود. کاربرد گسترده این جعبه‌های محافظ اهمیت محافظت و ایمنی در آن‌ها را بالا می‌برد. چرا که در صورت عدم رعایت درست اصول ایمنی براحتی حوادث زیان‌ باری به وجود خواهد آمد. یکی از راه‌کارهای مناسب و جدید برای بالا بردن سطح ایمنی در این جعبه‌ها استفاده از دستگاه تزریق فوم در تابلو برق است.

کاربرد تابلوبرق ها

موارد مهم در نگهداری ایمن از تابلو برق:

استفاده از تجهیزات مناسب در کنار به‌کارگیری از یک رویه و اصول عملکرد دقیق به حفاظت از این تجهیزات و در نتیجه حفظ جان افراد و اموال دیگران کمک زیادی می‌کند. چرا که با زیر پا گذاشتن استانداردهای لازم امکان ایجاد حالا قوس الکتریکی در تابلو برق زیاد بوده و انفجار و پرتاب اجزای آن در این حالت خطرات جدی به‌همراه دارد. برای دستیابی به سطح استانداری از ایمنی باید گام‌به‌گام اصول لازم را رعایت کرد.

گام اول: ارزیابی کردن خطرات احتمالی:

در خصوص محل نصب و مقررات حاکم در این خصوص دقت به‌خرج داده‌شود. سن تابلوی برق و شرایط محیطی از جمله عوامل مهم در رابطه با حفظ ایمنی در آن هستند. راه‌هایی که برای دسترسی به تابلو برق وجود دارد نیز از دیگر مواردی است که در برآورد خطرات احتمالی باید مد نظر قرار داده‌شود.

گام دوم: اشراف کامل به قوانین:

کمیسیون‌های بین المللی برق الزاماتی به‌منظور نصب کردن تابلو برق تنظیم نموده‌اند که باید در نظر قرار گیرد. یکی از این قوانین مهم امکان جداسازی اجزای مختلف در تابلو برق است. مورد بعدی انجام عایق بندی‌های لازم برای بالا بردن سطح ایمنی است. استفاده از دستگاه تزریق فوم در تابلوبرق در این زمینه بسیار مفید خواهد بود. تجزیه و تحلیل ریسک و احتمال قوس الکتریکی از دیگر مواردی است که در بخش قوانین باید مورد توجه قرار گیرد.

گام سوم: احتیاط‌های ویژه:

تماس پیدا کردن با مونتاژ تابلو برق یکی از دلایل اصلی در ایجاد قوس الکتریکی است. استفاده از تجهیزات ایمنی در تابلو برق در این گام قرار می‌گیرد. همچنین باید تجهیزاتی استفاده نمود تا از تماس اپراتور با باسبارهای اصلی جلوگیری نماید.

گام چهارم: نظارت‌های مداوم:

فرسودگی و میزان دمای تجهیزات در تابلو برق از جمله عوامل اسیب رسان به‌شمار می‌روند. به‌همین دلیل باید با نظارت‌های مداوم از چگونگی این موارد آگاه شد. مورد دیگری که با نظارت کنترل کردن مداوم تابلو برق مشخص خواهد شد شل بودن اتصالات در آن است.

گام پنجم: سرعت در واکنش:

برای اینکه کمترین صدمات و خسارات در زمان وقوع مشکلات عمده برای تابلو به‌وجود آید باید واکنش به این مشکلات سریع و بدون وقفه باشد. امروزه از تجهیزات اتوماسیون صنعتی مانند plcها برای کنترل دائم و نشان دادن واکنش‌های لازم و سریع استفاده خواهد شد.

گروه صنعتی سپیانی یکی از شرکت‌های موفق در زمینه‌ارائه اتوماسیون صنعتی و اتوماسون صنعتی زیمنس و plcها در کشور است. برای دریافت اطلاعات مورد نیاز از محصولات و کالاها می‌توانید با مهندسین و کارشناسان گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. گروه صنعتی سپیانی همراه مطمئن برای راه‌اندازی خط تولید و تعمیر و نگهداری از خطوط است.

 

تزریق فوم به تابلو برق:

استفاده از فوم برای تابلو برق در حقیقت اقدامی پیشگیرانه به شمار می‌رود تا امنیت و سلامت کارکنان و اپراتورهای برق تامین شده و خسارت‌های مالی ناشی از مشکلات برقی این تجهیزات به حداقل برسد. از طرفی با تزریق فوم در تابلو برق‌ های صنعتی به افزایش طول عمر مفید در تجهیزات الکترونیکی موجود در آن نیز کمک زیادی خواهد شد. ماده اصلی در ساخت فوم‌های تزریقی پلی یورتان است. این ماده به اهداف مختلفی توسط دستگاه تزریق فوم در تابلوبرق ساخته و استفاده می‌شود. استفاده از این فوم‌ها برای انجام عایق‌بندی در درزهای تجهیزات مورد استفاده در تابلو برق به بالا رفتن ایمنی منجر شده و به‌همین دلیل امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

دستگاه تزریق فوم در تابلو برق چیست؟

واکنش شیمیایی در حقیقت اولین قسمت از پروسه تولید پلی یورتان به‌شمار می‌رود. ضریب اطمینان در دستگاه برای انجام این مرحله از پروسه‌کار بالا می‌باشد. تکنولوژی به کار گرفته‌شده در این دستگاه نیز بگونه‌ای است که می‌تواند فوم را با فشار بالا و یا پایین تزریق کند. برای شروع به کار در این دستگاه لازم است تا مواد اولیه مورد نیاز که شامل فوم‌های مورد استفاده اعم از پلی یورتان است به‌دستگاه وارد گردد. در دستگاه واکنش‌های شیمیایی مورد نظر صورت گرفته‌و ماده‌ای که باید بعنوان عایق تزریق گردد تولید می‌شود. البته برای این مرحله‌باید بر اساس دستورالعمل‌های گفته‌شده‌عمل نمود.

موارد استفاده دستگاه تزریق فوم:

این دستگاه بصورت کامل اتوماتیک بوده و عملیات درزگیری را با استفاده از فوم پلی یورتان انجام می‌دهد. همچنین علاوه بر تابلوهای برق در صنایع مخابراتی و صنعتی خودروسازی کاربرد دارد. در صنعت خودروسازی برای ساخت قطعات گاهی نیاز به درزگیری و عایق بندی آن‌ها وجود دارد که با توجه به‌عملکرد قوی و قابل قبول این دستگاه برای عایق بندی قطعات به کار گرفته‌می‌شود.

مشخصات ساختاری دستگاه تزریق فوم:

سروو موتور بکار رفته‌در آن اغلب تایوانی بوده و از plc برای نظارت و کنترل عملیات و فرآیندها استفاده‌شده‌است. ریل و واگن‌های این دستگاه نیز اغلب ساخت کشور تایوان است. موتور هیدمکس مورد استفاده در آن نیز بر کارایی دستگاه اثر گذار است و شیرهای برقی ایتالیایی در آن تعبیه‌شده‌است که کیفیت بالایی دارد. از دیگر بخش‌های تشکیل دهنده این دستگاه می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم مخزن پرکن
  • سیتم هشدار برای فشار باد
  • گیربکس
  • سیستم سیکوله
  • مخازن میکسر دار

این دستگاه در گروه صنعتی سپیانی طراحی و بصورت سفارشی سازی در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. موتورها و دیگر بخش‌های موجود در آن با توجه به نیاز و بودجه مشتری قابل تغییر برند است. همین الان از طریق پر کردن فرم مشاوره با کارشناسان ما تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی در خصوص این دستگاه و دیگر خدمات مورد نیاز خود از گروه صنعتی سپیانی را دریافت نمایید.

عملکرد دستگاه تزریق فوم در تابلوبرق چگونه است؟

ورقه‌هایی فلزی و بعضا پلاستیکی در بدنه‌ی تابلو برق به‌کار گرفته می‌شود تا از نفوذ گرد و خاک به بخش‌های داخلی مدارهای پیشگیری گردد. همچنین بردهای الکترونیکی نیز از آسیب ذرات غبار در امان بمانند. اما مشکلی که وجود دارد این است که در بیشتر اوقات این درب‌ها کاملا نفوذ ناپذیر نمی‌باشند.

بنابراین باید به دنبال راه کار دیگری بود تا درزهای این جعبه محافظ به طور کامل عایق بندی گردد. استفاده از فوم برای این کار یک راه‌حل ایده‌ال بحساب می‌آید. با استفاده از این فوم‌ها در عایق بندی ایمنی در تابلو برق تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. البته تنها مورد استفاده از این دستگاه عایق بندی کردن تابلوهای برق نیست. بلکه در مواردی مانند یخچال و باکس‌های آتش نشانی که نیاز به عایق بندی مناسبی دارند به کار گرفته می‌شود. این فوم در مقابل آب و گرد و غبار دیگر مواد نفوذ پذیر عایق مستحکمی است.

 

مطالب مرتبط:

کلید مینیاتوری چیست؟ کاربرد آن

تابلو برق کمپکت چیست؟ اجزای آن

 

خرید دستگاه تزریق فوم:

تجهیزات مختلفی در این دستگاه به کار رفته‌است که در بخش‌های قبل به آن اشاره‌نمودیم. برند و جنس و کیفیت هر بخش از این دستگاه نیز در قیمت نهایی آن موثر بوده و در زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرد. بهترین اقدام خرید این دستگاه از مراکز معتبر و شناخته شده‌ای مانند گروه صنعتی سپیانی است. بهاین ترتیب از کیفیت و اصالت تجهیزات آن مطمئن خواهید بود. همچنین مهندسین ما توضیحات تکمیلی را پیش از خرید در اختیار شما قرار خواهند داد.

 

حتما بخوانید: مدارهای مهم و پر کاربرد برق صنعتی

 

کلام پایانی:

دستگاه تزریق فوم تابلو برق یکی از تجهیزات پر استفاده در بخش‌های مختلفی از صنایع است که نیاز به تابلو برق دارند. بنابراین می‌توان گستردگی کاربرد این دستگاه را مشاهده نمود. البته عایق بندی کردن تابلو برق تنها کاربرد این تجهیز نبوده و در کاربری‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. عایق بندی بسیار مستحکم و نفوذ ناپذیری که توسط این دستگاه انجام می‌گیرد به‌بالارفتن سطح ایمنی در تابلو برق‌ها منتهی شده و به‌همین دلیل آن را دستگاهی بسیار سودمند می‌دانیم.

عایق کردن با فوم پلی یورتان موجب مقاومت قابل قبولی نسبت به‌ضربه نیز شده‌و همچنین مقاومت تابلو برق را در برابر تکان‌های شدید بالاتر خواهد برد. به یاد داشته‌باشید که حفظ ایمنی در تابلوهای برق اهمیت و اولویت بالایی دارد و نباید به آن بی توجهی نمود. کار با این دستگاه نیز با آموزش‌های اولیه بسادگی آموزش داده‌خواهد شد. جهت خرید انواع تجهیزات صنعتی میتوانید به سایت فروشگاهی ما مراجعه فرمابید. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز واتس اپ با نما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *