تجهیزات

آچار بکس برقی چیست؟

آچار بکس برقی

آچاربکس برقی چیست؟

پیش از آنکه بسراغ آچار بکس برقی  برویم بهتر است بدانیم که باز کردن پیچ‌های زنگ‌زده، بستن و باز کردن پیچ‌ها در فضای محدود و یا زاویه‌ای نامناسب که جای مانور ندارد. شکستن ابزار حین باز و بستن پیچ‌ها و… از مشکلاتی هستند. که همه افرادی که هر روز با پیچ و مهره سروکار دارند. و بخصوص متخصصین در این عرصه مانند تعمیرکاران با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌‌کنند آچاربکس‌ها در این مواقع به رفع این مشکلات کم می‌کنند بخصوص در زمان هایی که نیرو یا زمان کافی برای باز کردن پیچ ها نباشد.

حتما بخوانید: انواع تجهیزات و ابزارآلات برش و تراش

آچار بکس‌ها توان بیشتری در مقایسه با دست انسان دارند و میتوانند تعداد پیچ بیشتری را در زمانی بسیار کوتاه تر باز یا بسته کند؛ به‌خصوص برای پیچ‌هایی که دسترسی به آنها سخت‌ باشد. آچار بکس انواع مختلفی دارند که کارایی متفاوتی دارند. اما مکانیزم همه‌ی آن‌ها یکی است و با اعمال نیرو، گشتاور یا نیروی گردشی لازم برای باز و بستن پیچ را فراهم می‌کنند.

پس آچار بکس‌ها یکی از ابزارآلات پرکاربرد در صنعت میباشند. که به‌منظور باز و بسته‌کردن انواع پیچ و مهره بکسی استفاده میشود. آچاربکس‌ها انواع متفاوتی دارند. که نیروی خود را از طریق منابع مختلف انرژی مانند باد و باطری و برق تأمین می‌کنند. آچاربکس برقی نیروی محرکه لازم را از الکتریسیته میگیرد. در این مقاله قصد داریم شما را با این ابزار بیشتر آشنا کنیم. پس تا پایان مقاله آچاربکس برقی چیست با ما همراه باشید.

آچار بکس برقی چیست

فهرست مطالب:

  • انواع آچاربکس
  • آچار بکس شارژی
  • آچاربکس بادی
  • آچاربکس برقی
  • مزایای استفاده از آچار بکس برقی
  • نکاتی مهم پیرامون خرید آچاربکس
  • سخن پایانی

 

انواع آچاربکس

آچار بکس‌ها بر اساس منبع انرژی‌ای که نیروی گشتاور لازم را فراهم می‌کند دسته‌بندی میشوند. سه‌دسته اصلی آچاربکس برقی، شارژی و بادی میباشند که هریک از انواع آنها مزایا و کاربردهای منحصری بفردی دارند.

آچار بکس شارژی:

آچار بکس شارژی ابزاری است که با منبع ذخیره نیرو مانند باطری کار می‌کند. این باطری که قابلیت شارژ شدن مجدد را دارد. پس از اتمام ذخیره‌اش با اتصال به برق شارژ میشود. کاربرد آن در زمانی مشخص میشود که هیچ آچار دیگری در خانه کارآمد نباشد. مانند وقت هایی که مهره‌ها بیش از اندازه سفت میشوند یا سر پیچ‌ها بعلت خوردگی و با مرور زمان از بین رفته‌اند. بطور کلی هر زمان که کاربر نتواند با آچار معمولی پیچ‌ها را باز و بسته کند از این نوع آچار استفاده میشود. آچار بکس شارژی به افراد این امکان را می‌دهد تا با حداقل تلاش ممکن و در زمان کم پیچ مورد نظرش را براحتی باز کند. بکس شارژی در واقع یک آچار حرفه‌‌ای برای انجام کارهای کوچک خانگی و سطحی می‌باشد. و با نیروی مصرفی کمتر نسبت به نوع برقی موجب میشود در مصرف انرژی صرفه‌جویی شوند.

 

آچار شارژی

آچاربکس بادی:

آچار بکس بادی با نام‌ های آچار پنوماتیک و آچار بادی هم شناخته میشوند. این ابزار توسط نیروی باد با قدرت و دور بالا و قابلیت کنترل (به‌منظور جلوگیری از بریدن پیچ) برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره استفاده میشود. این آچاربکس در پروژه‌های صنعتی، تعمیرگاه‌ها، کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی، تعمیراتی و خدماتی و مکانیکی‌ها یافت میشوند.

آچاربکس بادی با یک شلنگ فنری به کمپرسور باد متصل شده است. کمپرسور نیروی لازم و انرژی بسیار زیادی را به‌منظور باز و بسته کردن انواع مختلفی از پیچ و مهره‌ها تامین می‌‌کند. یکی از مشکلات این نوع آچار ها این است که برای استفاده و کار با آن باید از دستگاه کمپرسور باد استفاده کرد. البته نقطه قوت او قدرت بالای آن است. بطوری که هیچ نوعی از آچار بکس‌ها نمیتواند به اندازه بکس‌های بادی قدرت لازم برای انجام کار را تامین کنند. همچنین نسبت به آچار بکس‌ های برقی دارای طول عمر بیشتری میباشند. نکته قابل توجه این است که اچاربکس بادی میتواند پیچ و مهره‌های پرس شده را نیز باز کند.

آچار کس بادی درشکل های مختلفی تولید و عرضه میشوند. اصولا بکس‌های بادی یک موتور محرکه دارند که سرعت دستگاه را تنظیم و کنترل می‌کند. و کار سفت و شل کردن مهره‌ها و پیچ‌ها را به کمک یک درایو مربعی شکل که در سایزهای مختلف وجود دارند انجام می‌دهند.

 

آچار بادی

 

آچاربکس برقی:

حالا نوبت به آچاربکس مورد نظر ما در این مقاله رسید. آچار بکس برقی هم مانند دیگر بکس‌ها ابزاری برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره بکسی است. این ابزار از آن رو که نیروی خود را از طریق الکتریسیته تأمین می‌کند به آچاربکس برقی معروف میباشد. این نوع آچاربکس بر عکس نوع بادی آن به کمپرسور هوا نیازی ندارد. آچاربکس برقی هم مقدار انرژی زیادی تولید می‌کند اما به قدرتمندی آچاربکس بادی نمی‌باشد. آچاربکس برقی در فعالیت‌های کوچک کارگاهی و خانگی به‌کار میرود. نکته مثبت و قابل توجه آچار بکس برقی، وزن سبک آن می‌باشد. این امر باعث می‌شود که حمل آن آسان باشد و تعمیرکاران سیار به‌وفور از آن استفاده کنند.

همچنین لازم به‌ذکر است که این مدل جهت انجام کار به انرژی الکتریسیته و برق شهری نیاز دارد. یعنی در صورتی که برق نباشد عمل نمی‌کند. علت محبوبیت این مدل نسبت به سایرین، قیمت پایین‌ترش نسبت به نوع شارژی و بادی میباشد.

بکس های برقی دور آزاد بالایی دارند. به‌همین دلیل آنها را با پیچ گوشتی‌های شارژی مقایسه می‌کنند. البته نسبت به آنها دور آزاد بالاتری دارند. برخی از ویژگی‌های بکس های برقی مانند گشتاور و دور آزاد بالا، باعث شده که گاها بتوان از آن بعنوان دریل (با استفاده از پیچ های سر مته) استفاده کرد. بکس های برقی از تکنولوژی shat off برخوردار هستند، این تکنولوژی باعث شده که به تنظیم قدرت پیچ بندی نیازی نباشد و وقتی پیچ در حالت بستن به انتهای خود میرسد. دستگاه به اصطلاح رد میکند و به‌صورت آزاد می‌چرخد. بکس های برقی صرفا برای سطوح سفت و محکم کاربرد دارند. استفاده از آن برای چوب، آلومینیوم و قطعات نرم مناسب نیست. البته لازم به ذکر است که بکس برقی برای “سوراخکاری” سطوح سخت، به دلیل گشتاور بالا مناسب نیست.

آچار برقی

مزایای استفاده از آچار بکس برقی:

  • قیمت آچار بکس برقی نسبت به قیمت دیگر انواع آن به خصوص آچار بکس بادی مناسب‌تر میباشد. با داشتن آچار بکس برقی بدون نیاز به کمپرسورهای باد میتوان انواع پیچ و مهره را باز و بسته کرد.
  • میتوان از آچار بکس های برقی بصورت مداوم و بدون اتلاف وقت استفاده کرد.
  • جابجایی و حمل این دستگاه بسیار راحت است و برای نگهداری آن به فضای خاصی نیاز نیست.
  •  آچار بکس های برقی به تعمیر و نگهداری خاصی نیاز ندارند. تنها با سرویس‌های دوره‌ای در طولانی مدت میتوان برای کار از آنها بهره گرفت.

 

حتما بخوانید: آشنایی با انواع تجهیزات پایپینگ

 

نکات مهم پیرامون خرید آچار بکس

نیاز کاربر:

تعیین هدف و نیاز کاربر از مهمترین و اولین نکته‌هایی است که همواره برای خرید هر دستگاه باید به آن توجه کرد. در واقع نیاز کاربر مشخص میکند یک وسیله باید چه ویژگی‌هایی داشته‌باشد و به چه پارامترهایی باید توجه کرد. کاربران حرفه‌ای، به مدل‌هایی نیاز دارند که گشتاور بالایی را تولید کنند. همچنین نیاز است که بتوان از این آچار برای فضاهایی با زوایای مختلف و محدود استفاده کرد. توجه به سایز پیچ‌‌ها برای انتخاب بکس ها مهم است. مثلا در کارهای تخصصی مانند مکانیکی و کارخانه‌های بزرگ انواع پیچ یافت می‌شوند که تعیین کننده نوع کاربری و انتخاب ابزار می‌باشد.

وزن آچار بکس:

باید دقت کنید که هر وسیله بزرگ و مجهز الزاما به درد هرکاری نمیخورد. گاها، به‌خصوص در مواردی که کار طولانی مدت و خسته‌کننده باشد. استفاده از ابزاری با طراحی مناسب و سبک از خستگی کاربر میکاهد و کار را برای مدت طولانی میسر می‌سازد. توجه کنید!!!! در صورتی که از آچاربکس‌ها برای پروژه های کوتاه مدت استفاده می‌کنید وزن عامل موثری در انتخاب نخواهد بود. اما اگر از این وسیله‌برای زمان‌های پیوسته و طولانی استفاده می‌کنید، بهتر است بدنبال انواع و مدل‌های سبک با طراحی و ارگونومی استانداردی و مناسب باشید.

اندازه آچار بکس:

شاید یک وسیله کوچک‌ و کاربردی، از نظر مصرف کننده جذاب‌تر باشد. اما باید در نظر داشت که برای ایجاد گشتاور های بزرگ، به آچارهای بزرگ ‌تر نیاز است. اگر از آچاربکس انتظار ایجاد یک گشتاور بالا را دارید باید به دنبال مدل‌‌های بزرگتر باشید. زیرا رابطه گشتاور با اندازه آچاربکس، رابطه‌‌ای مستقیم است. یعنی آچاربکس با انداره بزرگ تر گشتاور بیش ‌تری را ایجاد می‌‌کند و بالعکس.

گشتاور آچار بکس:

گشتاور نیرویی است که باعث چرخش یک جسم حول محور خود میشود. در واقع گشتاور همان نیرویی است که برای باز و بسته کردن پیچ‌ها به آن نیاز داریم. پس با توجه به‌تعریف، اهمیت این نیرو برای باز کردن پیچ ‌ها مشخص میشود. دست است که هر پیچ به یک گشتاور نیاز دارد اما معمولا آچار بکس با گشتاور 1500in-lbs بهترین گزینه است. این گشتاور نیاز کاربر را به‌خوبی برطرف خواهد کرد.

اندازه درایو آچار بکس:

نکته مهم دیگر دانستن این است که چه اندازه درایوی در آچار بکس مناسب تر است. این معیار برای انتخاب آچاربکس لازم و اساسی است. گفتنی است که اندازه رایج درایو این ابزار، دو سایز 1/2 و 3/8 می‌باشد. درایور با سایز 1/2 پر کاربردتر از نوع 3/8 است زیرا گشتاور ایجادی آن بیش ‌تر است.

جنس مواد سازنده:

به‌کار بردن مواد با کیفیت برای ساخت انواع ابزارآلات نکته بسیار مهم و قابل توجهی است که آچار بکس هم از آن مستثنی نیست. برای افزایش طول عمر آچار بکس بهتر است از فلزات مقاوم با خواص فیزیکی بالا استفاده کرد. زیرا فشارهای بالا که حین کار اعمال میشود موجب کاهش استحکام این وسیله در مقابل ضربات و فشارهای آتی میگردد. بنابراین پایین بودن قیمت آچاربکس، معیار مهمی برای خرید نیست. زیرا کیفیت پایین قیمت پایین‌تری دارد.

سري آچار بكس:

در آچاربكس‌ هايي كه امکان تعويض سري در آنها وجود داشته‌باشد. میتوان از يك آچار براي مقاصد مختلف استفاده کرد. در واقع سری‌های مختلف باعث میشود تعداد زيادي از پيچ و مهره‌‌ها با اندازه‌‌هاي مختلف را باز و بسته کرد. بنابراين بهتر است بجاي تهيه آچارهاي مختلف با سری‌های مختلف، يك آچار با قابلیت تعویض سري ‌ با اندازه‌های مختلف تهیه کرد. تا به کمک آن تمام اتصالات را باز و بسته كرد. و از تهيه آچار هاي مختلف بي ‌نياز شد. سري‌هاي استاندارد و مختلفي متناسب با انواع پيچ و مهره‌ها با شكل و اندازه مختلف در بازار وجود داردکه هرکدام با توجه كاربردشان در صنايع مختلف، طراحي و ساخته میشوند. معمولا، يك جعبه که شامل مجموعه ‌اي از سري ‌ها است برای استفاده از مجموعه پیچ و مهره ‌های مهم و پر مصرف در بازار و برای کاربران عرضه میشود.

 

حتما بخوانید:

آشنایی با انواع شیرآلات صنعتی

انواع ماشین آلات پولیش صنعتی

 

سخن پایانی:

تا اینجا با انواع و کاربرد آچاربکس‌ها و نیز آچار بکس برقی آشنا شدیم. نکته مهمی که در خرید آچاربکس باید به آن توجه کرد، کاربرد مصرف کننده میباشد. مثلا به افراد حرفه‌ای، پیشنهاد میشود که جعبه بکس را تهیه کنند که آچار های مختلف با سری‌های مختلف را شامل میشوند. اگر قصد خرید و تهیه انواع آچاربکس را دارید میتوانید به فروشگاه ما مراجعه فرمایید. همچنین میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *