اتوماسیون صنعتی, خطوط تولید

انواع ربات ضد عفونی کننده

ربات ضدعفونی کننده

انواع ربات ضدعفونی کننده:

ربات های ضدعفونی کننده زباله‌ها را از بین می‌برند و باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برند. نحوه عملکرد آنها، جایی که می‌توانید از آنها استفاده کنید و کجا آنها را بخرید را در مقاله امروز سپیانی پوشش دادیم پس همراه ما باشید.
این بیماری همه‌گیر علاقه به سیستم‌های بهداشتی و نظافت رباتیک را افزایش داد. مردم بیش از هر زمان دیگری تمایل به نظافت کامل و مکرر دارند. نظافت قبلاً بعنوان یک شغل کم خطر و کم مهارت در نظر گرفته می‌شد اما یکدفعه شغلی با خطر عفونت بالا بود.

 

حتما بخوانید:

ربات دلتا چیست؟ کاربرد آن

معرفی انواع ربات‌های صنعتی

 

در نتیجه، برخی از کارمندان کمتر به کارهای نظافتی می‌پردازند. بخش نظافت نیز تحت تأثیر کمبود نیروی انسانی قرار گرفته است. ترکیب این عناصر نشان می‌دهد که ربات‌های تمیزکننده در حال حاضر مهم‌تر از همیشه هستند. ما می‌توانیم بازار رباتیک تمیزکاری و  ربات ضدعفونی کننده را به دو بخش تقسیم کنیم: شخصی و تجاری. در این مقاله ما فقط کاربردهای تجاری آن را در نظر خواهیم گرفت.

ربات صنعتی1

آشنایی با ربات ضدعفونی کننده:

همه حوزه‌های زندگی شاهد افزایش استفاده از ربات‌های خدماتی هستند. مروری بر ربات‌های خدماتی مورد استفاده در پزشکی در این مقاله با تمرکز بر ربات‌های خدماتی مورد استفاده برای ضدعفونی ارائه شده است. نشان داده شده و توضیح داده شده است که چگونه تعداد فزاینده‌ای از ربات های ضد عفونی کننده به یک ضد عفونی بسیار آسان، سریع و کارآمد کمک می‌کنند.

هدف ربات سرویس، کلیه قطعات مورد نیاز و همچنین مزایا و معایب آن بطور کامل توضیح داده شده است. هدف استفاده و نمایش این اپلیکیشن ربات خدماتی است. خطر عفونت کاهش می‌یابد، هزینه‌های نظافت و ضد عفونی معمولی کاهش می‌یابد و مهمتر از همه، اطمینان و امنیت به دست می‌آید.

روش UV-C:

برای بیش از یک قرن، UV-C یک روش قابل اعتماد برای تمیز کردن هوا، آب و تجهیزات بوده است. در سال 1903، نیلز فینسن جایزه نوبل پزشکی را به دلیل پیشگام بودن در کاربرد “نور درمانی” – ضدعفونی مستقیم پوست – در درمان بیماری دریافت کرد.

به دلیل استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیک‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی در دهه 1960، UV محبوبیت خود را پس از اینکه به دلیل نقشش در تلاش‌های ریشه‌کنی سل در دهه 1950 شناخته شد از دست داد.

UV یک بار دیگر بعنوان یک نتیجه از تمرکز فعلی بر روی معضل افزایش ارگانیسم‌های مقاوم به چند دارو (MDROs)، عفونت‌های اکتسابی مراقبت‌های بهداشتی (HAI) و هزینه‌های درمان، در مبارزه با ابر میکروب‌ها به بالای فهرست صعود کرده است. اشعه ماوراء بنفش هدف جدیدی را در بیمارستان‌ها کشف کرده است که پس از 100 سال استفاده در مراقبت‌های بهداشتی، ضدعفونی سطح اتاق‌های بیماران، حمام ها، اتاق‌های عمل (ORs)، اتاق‌های تجهیزات و دستگاه‌های تلفن همراه را ارائه می‌دهد.

 

حتما بخوانید:

ربات رنگ پاش و مشخصات آن

انواع برندهای ربات های صنعتی

 

همچنین…

خورشید تا حد زیادی قدرتمندترین منبع اشعه ماوراء بنفش محیط ما است. اشعه ماوراء بنفش، گرما و نور مرئی همه انواع خروجی‌های خورشیدی هستند. طیف تابش UV به سه ناحیه معروف به UVA، UVB و UVC تقسیم می‌شود. این تقسیم بندی شبیه به چگونگی تشکیل نور مرئی از چندین رنگ است که در رنگین کمان دیده می‌شود. ازن، بخار آب، اکسیژن و دی اکسید کربن همگی UVC و بیشتر UVB را با عبور نور خورشید در جو جذب می‌کنند. جو به میزان قابل توجهی UVA را فیلتر نمی‌کند.

انرژی UV، به ویژه در طول موج‌های بین 260 تا 270 نانومتر، پیوندهای مولکولی موجود در DNA میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد و در نتیجه دیمرهای تیمین تشکیل می‌شود که می‌تواند ارگانیسم‌ها را بکشد یا ناتوان کند.

حدود 95 درصد از پرتوهای UV که به سطح زمین برخورد می‌کنند دارای طول موج نسبتاً طولانی یا UVA هستند. این همان چیزی است که باعث اثر برنزه شدن اولیه می‌شود و توانایی رسیدن به لایه‌های عمیق تر پوست را دارد. علاوه بر این، پیری و چین و چروک پوست را تسریع می‌کند. مدت‌ها اعتقاد بر این بود که UVA نمی‌تواند به گونه‌ای که ماندگار باشد به انسان آسیب برساند. تحقیقات اخیر به شدت حاکی از آن است که ممکن است باعث رشد بدخیمی‌های پوستی نیز شود.

ربات صنعتی 22

اندازه و رشد بازار ربات ضدعفونی کننده:

بازار ربات های نظافتی و ضدعفونی کننده به سرعت در حال گسترش است. در سال 2020، Emergent Research پیش بینی کرد که بازار 6.9 میلیارد دلاری برای ربات‌های تمیز کننده در سراسر جهان وجود خواهد داشت. از سال 2020 تا 2028، آنها نرخ رشد سالانه 23.0٪ را پیش بینی کردند. بنابراین، تا سال 2028، ارزش بازار 36.05 میلیارد دلار آمریکا خواهد بود. تنها در 8 سال، رشد 5 برابری داشته است.

 

حتما بخوانید:

ربات اسکارا چیست؟ کاربرد آن

دستگاه اسپری درایر چیست؟ کاربرد آن

 

ربات های ضد عفونی کننده:

ضدعفونی رباتیک دارای چندین مزیت است. آنها حتی می‌توانند دسترسی بیماران را به این فناوری گران قیمت مجهز کنند، زیرا عملکرد آنها امن تر، سریع تر و دقیق تر از یک انسان است.

سرعت و اثربخشی:

اشعه ماوراء بنفش (UV) اغلب توسط ربات‌های تمیز کننده صنعتی برای ضدعفونی سطوح استفاده می‌شود. طبق مطالعات، اشعه ماوراء بنفش در از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها عالی است. استفاده از این روش تمیز کردن “بدون لمس” سریعتر از روشهای دستی است که شامل پاک کردن با حوله می‌شود. این فناوری در دسترس است و مشتریان ارائه دهندگان مختلفی برای انتخاب دارند.

هر روز، ربات های تمیزکننده در بیمارستان شارپ گروسمونت در سن دیگو، تمام اتاق‌های بیماران مبتلا به کووید را استریل می‌کنند. بر اساس مقاله واشنگتن پست، آنها می‌توانند آن را کاملتر و در 12 دقیقه تکمیل کنند تا کارمندان در 90 دقیقه. همچنین ربات‌ها در ضدعفونی کردن سطوحی که دسترسی به آن‌ها سخت است بهتر از افراد هستند.

ایمنی:

سیستم‌های تمیز کردن و ضد عفونی رباتیک به ایمنی کارکنان نظافت کمک می‌کند. پرسنل نظافت نیازی به تماس با سطوح آلوده یا مواد تمیز کننده ندارند زیرا ربات‌ها کار کثیف را انجام می‌دهند.

ربات های ضدعفونی کننده اشعه ماوراء بنفش در فرودگاه‌ها برای تمیز کردن کف‌ها، نرده‌ها و مناطقی که اغلب توسط دستان مسافران لمس می‌شوند، استفاده می‌شوند. اگر توسط کارگران انسانی انجام شود، چنین نظافتی کار بزرگی است که می‌تواند خطرناک باشد.

بهبود دسترسی بیماران به تجهیزات:

بیماران گاهی اوقات به لطف ربات‌های تمیز و ضدعفونی کننده می‌توانند دسترسی آسان تری به تجهیزات داشته باشند. به عنوان مثال، در رادیولوژی، تمیزکننده‌های آموزش ندیده اجازه ندارند با ماشین آلات گران قیمت کار کنند. بنابراین نظافت باید توسط پرسنل رادیولوژی انجام شود. به دلیل زمان لازم برای تمیز کردن، قرار ملاقات برای بیماران برای انجام آزمایشات به طور قابل توجهی به تاخیر افتاده است. بدون نیاز به لمس آن، ربات‌های تمیز کننده اشعه UV می‌توانند تجهیزات رادیولوژی را استریل کنند.

سمپاشی مواد ضدعفونی کننده:

استراتژی دیگر شامل استفاده از اسپری‌های تمیز کننده توسط ربات است. برخی از ربات‌های UV ممکن است به لطف یک اتصال اسپری اختیاری، پراکسید هیدروژن را به شکل مه اسپری کنند. با این حال، از آنجایی که هیچ انسانی نباید حضور داشته باشد، این ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد. امروزه کف شوی‌های رباتیک رایج هستند. آنها استقلال در جاروبرقی، تمیز کردن و صیقل دادن کف را به ارمغان آورده‌اند.

 

ربات‌های کف شوی:

اکنون به لطف همه‌گیری، مردم بطور قابل توجهی از پاکیزگی آگاه هستند. به طور فزاینده‌ای برای بسیاری از افراد هنگام انتخاب محل غذا خوردن یا اقامت در شب، عامل تعیین کننده بوده است. بنابراین، مزایای ربات‌های نظافتی برای رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز کنفرانس فراتر از توانایی آن‌ها در تمیز نگه داشتن فضاها و کاهش حجم کار کارگران است.

کف شوی‌های رباتیک صرفه‌جویی در نیروی کار کارآمد هستند، اما نمی‌توانند به تنهایی کار کنند. در ربات‌های پاک‌کن، اپراتور هنوز هم باید مواد تمیزکننده را عوض کند و ظرف آب کثیف را خالی کند. برای خالی کردن سطل زباله ربات‌ها به یک کارگر نیاز است. به ربات باید چیدمان ساختمان آموزش داده شود. به طور معمول، یک اپراتور مسئول مانور دادن تجهیزات در سراسر ساختمان است. ربات زمانی که بر طرح اولیه مسلط شد می‌تواند به طور مستقل حرکت کند.

 

حتما بخوانید:

معرفی انواع کامپیوترهای صنعتی

اینترنت اشیا (IOT) چیست؟ کاربرد آن در صنعت

 

ربات‌های تمیز کننده حمام:

ربات‌های تمیز کننده حمام هنوز در مراحل ابتدایی خود در بازار هستند. محصولات تمیز کننده با سیستم‌های “بدون لمس” در دسترس هستند. این یک دستگاه چند منظوره است که اولین عملکرد آن یک اسپری قدرتی است. سپس آب ناپاک با استفاده از خلاء بعنوان مرحله بعدی حذف می‌شود. این دستگاه از یک فن برای خشک کردن همه چیز در پایان استفاده می‌کند. یک دستگاه قابل حمل شامل همه اینها است. بدون شک، این امر هزینه‌های نیروی کار را کاهش می‌دهد و کارگران را از خم شدن و تمیز کردن دور می‌کند. اما یک کارگر نظافتی همچنان باید از این ابزار استفاده کند.

در زمان نگارش این مقاله، به نظر می‌رسد تنها یک فروشنده با یک راه حل واقعا مستقل وجود دارد. سه مرحله بالا توسط ربات انجام می‌شود. اما این کار را بدون دخالت شخصی انجام می‌دهد. ویدئوها نشان می‌دهند که ربات به تنهایی حمام را جاروبرقی می‌کشد و اسپری می‌کند. این یک بازوی ربات تغییر ابزار دارد. بنابراین می‌تواند از یک برس، یک جاروبرقی و یک پاشش برقی استفاده کند. به نظر می‌رسد بازوی ربات نمی‌تواند به زیر توالت برسد. توانایی این ربات برای مدیریت واریانس در توالت‌ها تا حدودی محدود است. بجای اینکه بعنوان یک محصول فروخته شود، بعنوان یک سرویس ماهانه ارائه می‌شود.

بنظر می‌رسد با توجه به پتانسیل بازار، فروشندگان بیشتری به زودی وارد صنعت ربات‌های تمیز کننده حمام شوند.

 

ربات‌های تمیز کننده استخر:

فناوری تمیز کردن رباتیک استخر به خوبی تثبیت شده است و فروشنده‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. ربات‌ها به لطف ناوبری پیچیده خود می‌توانند کل استخر را پوشش دهند. برای از بین بردن کثیفی، زباله‌ها و جلبک ها، آنها برس‌هایی روی تخته دارند. چندین کنترل از راه دور ارائه می‌دهند.

پاک کننده‌های تجاری استخر شامل یک سیم برق برای تامین برق برای استخرهای بزرگ است. مدل‌هایی که با باتری کار می‌کنند در دسترس هستند و زمان‌های کار متفاوتی بین شارژ دارند. با این حال، کمک‌های انسانی هنوز مورد نیاز است. یک اپراتور باید ربات‌های تمیز کننده استخر را تمیز کند. ظرفی را پر می‌کنند که باید آن را با زباله و کثیفی خالی کرد.

 

ربات‌های تمیز کننده خیابان و جمع آوری زباله:

اکثر ایده‌ها هنوز در مراحل ابتدایی خود برای کاربردهای فضای باز هستند. زباله جمع کن‌های رباتیک شروع به حضور در سواحل و پارک‌های تمیز کرده اند. با این حال، اکثر گزینه‌ها فاقد استقلال هستند. در عوض، یک اپراتور می‌تواند آنها را از راه دور تا فاصله 300 متری کنترل کند.

آزمایش‌های آزمایشی نتایج دلگرم‌کننده‌ای را به همراه داشته است و ربات‌های تمیزکننده خیابان‌های مستقل در حال حاضر در حال بررسی هستند. با این حال، گواهی‌های ایمنی در حال حاضر وجود ندارد. رودخانه‌ها و دیگر آب‌ها توسط ربات‌های شناور که زباله‌ها را جمع آوری می‌کنند، تمیز می‌شوند. علاوه بر این، آنها هنوز در مراحل اولیه هستند. اکثر این ربات‌ها دستگاه‌های تمیز کننده ای هستند که توسط انسان کار می‌کنند.

 

حتما بخوانید: WinCC چیست؟ کاربرد آن

 

ربات‌های تمیز کننده پنل خورشیدی:

دفعات تمیز کردن پنل‌های خورشیدی موضوعی است که مورد بحث است. به نظر می‌رسد هر شش ماه یک توافق عمومی است. البته اینکه کجا هستید تعیین می‌کند که چگونه این کار می‌کند. پنل‌های خورشیدی وقتی کثیف می‌شوند کارایی خود را از دست می‌دهند، که تا حد زیادی مشخص است چرا. داشتن یک روش ارزان برای تمیز کردن پنل‌ها بسیار مهم است.

اگر کسی روی پنل‌های خورشیدی راه برود آنها آسیب می‌بیند. علاوه بر این، پنل‌ها اغلب در پشت بام‌ها یا در سایر مناطق صعب العبور قرار می‌گیرند.

تامین‌کنندگان زیادی وجود دارند که محلول‌های تمیزکننده پنل‌های خورشیدی رباتیک را می‌فروشند و در سرتاسر جهان از آنها استفاده می‌شود. ربات‌ها از یک سیستم خشک با برس یا پارچه میکروفیبر در محیط‌های خشک استفاده می‌کنند. ربات‌هایی برای تمیز کردن پنل‌های خورشیدی در دسترس هستند که هر کدام مخزن محلول تمیز کننده را حمل می‌کنند. برخی دیگر دارای لوله ای هستند که از ماده تمیز کننده به دستگاه کشیده می‌شود. برخی از مدل‌ها می‌توانند روی پنل‌هایی که مایل هستند حرکت کنند.

اکثر این گزینه‌ها فقط تا حدی استقلال را فراهم می‌کنند. واحد نیاز به نظارت دارد و اغلب توسط اپراتور از راه دور اداره می‌شود. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد ربات با استفاده از جرثقیل در جای خود قرار گیرد.

ربات شوینده صنعتی

تجهیزات یا ملاحظات تکمیلی:

شارژر برای تمیز کردن ربات‌ها ضروری است. بسیاری از ربات‌ها قابلیت بازگشت و شارژ خودکار را دارند. اما باید برق تامین شود و ایستگاه شارژ راه اندازی شود. مایعات باید تامین شوند، دوباره پر شوند و ربات‌ها باید در مواقعی تمیز شوند.

باید در نظر بگیرید که آیا ربات باید روی درها کار کند یا روی آسانسور سوار شود. اگر انجام این کار ضروری اما غیرعملی بود، به ربات‌های بیشتری نیاز خواهید داشت.

 

جمع بندی:

در مقاله امروز به ربات‌ ضدعفونی کننده پرداختیم. نیاز استفاده به این ربات‌ها را پیدا کردیم و انواع آنها را بررسی کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با ربات های ضدعفونی کننده دارید می‌توانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها می‌توانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *