تجهیزات, درایو صنعتی

انواع روش های راه اندازی اینورتر

راه اندازی اینورتر

روش های راه اندازی اینورتر:

در طول دو دهه گذشته، اینورترها به یکی از محبوب ترین تجهیزات در صنایع تبدیل شده‌اند. در واقع، صنایع جدیدی که اینورتر حمل نمی‌کنند اکنون استثنا هستند. با این حال، برای بسیاری از صاحبان مشاغل صنعتی، عملکرد درونی آنها یک راز باقی مانده است. مهمتر از آن، تعداد کمی از کارمندان کارخانه‌ها بطور کامل مشخصات و خطرات نصب آنها را درک می‌کنند. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا تمام جزئیات را درباره روش‌های راه اندازی اینورتر مرور کنیم.

مطالب مرتبط:

اینورتر یا درایو صنعتی چیست؟

آموزش اتصال مدباس HMI و اینورتر

آشنایی با انواع اینورتر (درایو) صنعتی

مجموعه اینورتر

اینورتر چیست؟

اینورترها بصورت الکترونیکی برق باتری‌های 12 یا 24 ولتی DC را به جریان متناوب 120 یا 240 ولتی تبدیل می‌کنند (همانند برق ساحلی یا برق خانگی، البته با ظرفیت کمتر). اکثر اینورترها همچنین قادر به کار معکوس برای ایجاد ولتاژ باتری از برق حاصل از اتصال برق ساحلی یا ژنراتور هستند. بعبارت دیگر، آنها شارژرهای باتری نیز هستند و اغلب بسیار موثر هستند.

بدلیل بارهای وارده، کابل‌های تغذیه اینورترها بزرگ هستند (بسته به خروجی دستگاه و طول کابل، می‌توانند اندازه انگشت شست یا بزرگتر باشند). بنابراین کابل مثبت باید توسط یک فیوز محافظت شود، که به نوبه خود باید نزدیک منبع تغذیه، یا بانک باتری یا باس مثبت نصب شود. دستورالعمل‌های ABYC حکم می‌کند که فاصله بین فیوز و باتری بیش از 7 اینچ نباشد (اما اگر کابل بطور مکمل روکش شده باشد یا در داخل یک مجرا قرار گیرد، می‌تواند تا 72 اینچ باشد).

بعلاوه، بیشتر سازندگان اینورتر، بجای فیوزهای رایج تر و ارزان‌تر سری ANL، از نوع خاصی از فیوز کلاس T استفاده می‌کنند. تفاوت بین آنها در “ظرفیت قطع قوس” آنهاست، موضوعی که با افزایش ظرفیت باتری-بانک اهمیت بیشتری می‌یابد. علاوه بر فیوز، هم برای سرویس اینورتر و هم برای غیرفعال کردن آن در صورت آتش سوزی یا خرابی، کابل تغذیه DC اینورتر باید به یک کلید قطع نیز مجهز باشد.

حتما بخوانید:

آشنایی با انواع اینورترهای NE

الکتروموتور (موتور الکتریکی) چیست؟

بهترین برند اینورتر (درایو صنعتی) کدام است؟

 

محل نصب اینورتر؟

اکثر سازندگان اینورتر در مورد نحوه و مکان نصب محصولات خود کاملاً واضح هستند. این تا حدی یک مسئله پیشگیری از آتش سوزی است. گاهی اوقات اجزای داخلی می‌توانند از سطوح گرم شده لوور اینورتر روی یک قفسه چوبی یا کامپوزیت “ریخته شوند”. به همین دلیل، چندین تامین کننده از نصب اینورتر بر روی سطوح افقی منع می‌کنند و اینورترها هرگز نباید مستقیماً بالای بانک باتری نصب شوند.

برای کاهش احتمال برق گرفتگی، شاسی اینورتر باید متصل به زمین باشد. در حالی که این امر نیز برای اکثر وسایل برقی معمول است، اینورتر در این زمینه متفاوت است. از آنجایی که با کابل‌های بزرگ فوق الذکر به سیستم DC نیز متصل است، سیم زمین باید بتواند جریان خطا را از سیستم AC یا DC منتقل کند. بنابراین، زمین شاسی اینورتر باید به اندازه کابل مثبت سیستم DC باشد، واقعیتی که حتی بسیاری از صاحبان مشاغل صنعتی را متعجب می‌کند.

مسئله نهایی در بسیاری از تاسیسات اینورتر، نحوه عبور کابل‌های AC از بدنه فلزی اینورتر است. این سیم‌ها بجای عبور از یک سوراخ فلزی تیز، همیشه باید به کانکتورهای کشش‌کش یا دستگیره‌های سیم تکیه کنند. دومی دو هدف مهم را دنبال می‌کند. اول، از تحت فشار قرار گرفتن اتصالات داخل اینورتر در صورت کشیده شدن یا کشیدن کابل جلوگیری می‌کنند (دیده شده که این اتفاق زمانی افتاد که یک قلاب قایق با سیم درگیر شد و صاحب آن بسادگی به شدت تکان خورد و کابل‌های برق دار را از اینورتر خارج کرد). ثانیاً از پارگی کابل‌ها در برابر کیس جلوگیری می‌کنند که دوباره منجر به برق گرفتگی احتمالی می‌شود.

حتما بخوانید:

کاربرد درایو در آسانسور

درایو فرکانس متغیر (VFD) چیست؟

آموزش شبکه کردن PLC با اینورتر (درایو)

inverter package

راهنمای راه اندازی اینورتر:

مفهوم ساده است: یک اینورتر به شما امکان می‌دهد از وسایل برقی زمینی مانند مایکروویو، قهوه ساز، مخلوط کن و تلویزیون بدون نیاز به روشن کردن ژنراتور یا وصل کردن برق به ساحل لذت ببرید. برای کسانی که از قبل یک اینورتر دارند، ما به برخی از مشکلات رایج در نصب نادرست نگاه خواهیم کرد.

اینورترها چگونه کار می‌کنند و چگونه می‌توانم اینورتر مناسب را انتخاب کنم؟

اینورترها برق را از DC به AC، معمولاً 12 ولت DC به 120 ولت AC تبدیل می‌کنند و به شما امکان می‌دهند دستگاه‌های الکتریکی کوچک‌تر را تغذیه کنید. هنگام انتخاب یک اینورتر، مهم است که در مورد چند عامل به دقت فکر کنید.

اندازه: اینورترها از نظر اندازه متفاوت هستند و بر اساس وات اندازه گیری می‌شوند. هرچه اینورتر بزرگتر باشد، دستگاه‌های بیشتری را می‌توانید بطور همزمان اجرا کنید. طبق تجربه ما، محبوب ترین مدل 2000 وات است.

نوع: دو نوع اینورتر وجود دارد، موج سینوسی اصلاح شده و موج سینوسی واقعی. ما خرید موج سینوسی واقعی را برای عملکرد بهتر توصیه می‌کنیم – در دراز مدت، هزینه بالاتر ارزش آن را دارد. معایب مربوط به داشتن یک اینورتر موج سینوسی اصلاح شده اغلب هزینه کمتر آن را نادیده می‌گیرد.

مقرون به صرفه بودن: بیشتر اینورترهای بزرگ دارای شارژرهای باتری هستند. خرید اینورتر/شارژر مقرون به‌صرفه تر از خرید دو دستگاه جداگانه است.

مشکلات رایج در راه اندازی اینورتر موجود

در حین انجام ممیزی‌های الکتریکی، شاهد نصب اینورترهای نامرغوب بسیاری هستیم. براحتی می‌توان از این موارد اجتناب کرد:

نداشتن کلید روشن/خاموش در سیم کشی اینورتر مثبت DC: کدهای ABYC نیاز به کلید روشن/خاموش دارند. هنگام سرویس مدارهای AC در قایق خود، باید اینورتر را جدا کنید. کلید روشن/خاموش در سمت DC برای اطمینان از خاموش بودن اینورتر بسیار مهم است.

راه اندازی اینورتر به فیوزینگ بسیار دقیق نیاز دارد و رعایت استانداردهای ABYC همراه با توصیه‌های سازنده بسیار مهم است. اینها رایج ترین مشکلات در این زمینه هستند:

  • فیوز وجود ندارد.
  • فیوز در انتهای مدار قرار دارد. این اشتباه است؛ فیوز باید نزدیکتر به باتری‌ها باشد نه اینورتر
  • نوع فیوز اشتباهی نصب شده است. اینورترها به فیوز کلاس T نیاز دارند نه فیوز ANL
  • اندازه فیوز اشتباه است. شما باید فیوز را دقیقا طبق توصیه سازنده نصب کنید.
  • اینورتر در ناحیه اشتباهی در قایق قرار دارد. اینورترها در برابر احتراق محافظت نمی‌شوند و نمی‌توان آنها را در یک محیط بالقوه انفجاری مانند موتورخانه بنزینی نصب کرد.
  • بارهای AC بزرگ به اینورتر متصل می‌شوند. وسایلی مانند آبگرمکن و اجاق گاز دارای بارهای AC زیادی هستند. از چنین بارهای بزرگی باید روی هر اینورتر اجتناب شود زیرا باتری‌ها را خالی می‌کند. به عنوان یک قاعده کلی، گرما هرگز نباید از باتری ایجاد شود، زیرا انرژی زیادی مصرف می‌کند. برای بارهای AC بزرگ بهتر است از ژنراتور استفاده کنید یا به برق ساحلی متصل شوید.
  • در اتصالات زمین شاسی از سیم گیج 10 یا 12 استفاده می‌شود. از آنجایی که یک اینورتر دارای هر دو اتصال AC و DC است، اتصال زمین شاسی باید تا بزرگترین سیم محافظت کند. بنابراین، اتصالات زمین شاسی همیشه باید برابر یا یک اندازه کوچکتر از بزرگترین سیم DC تغذیه کننده اینورتر باشد.

inverter package 4

مراحل راه اندازی اینورتر به صورت قدم به قدم:

قدم اول:

یک مکان مناسب برای اینورتر پیدا کنید: جهت گیری اینورتر باید مطابق با توصیه‌های سازنده خاص باشد. برای به حداقل رساندن طول سیم و در نتیجه اندازه سیم، ایده آل است که آن را نزدیک به باتری‌ها قرار دهید، اما نه مستقیماً بالای آن. هرچه سیم طولانی تر باشد، نصب گران‌تر است و اغلب صدها دلار هزینه اضافه می‌کند. همچنین به یاد داشته باشید که باتری‌های اسید سرب گازهای خورنده تولید می‌کنند. اگر قایق شما دارای باتری‌های اسید سرب است، به خصوص مهم است که اینورتر را مستقیماً بالای آنها قرار ندهید.

قدم دوم:

سیم AC را از پانل AC به اینورتر هدایت کنید: این مشکل ترین بخش راه اندازی اینورتر است. مطمئن شوید که پیکربندی‌های مختلف سیم کشی را در دفترچه راهنمای سازنده به طور دقیق مطالعه کرده‌اید. راه‌های زیادی برای ادغام یک اینورتر AC بر روی پانل AC وجود دارد. از تجربه ما، محبوب ترین روش این است که ورودی اصلی AC اینورتر بعد از قطع کننده اصلی AC در قایق شما باشد. اساساً ورودی اصلی AC به دو مسیر تقسیم می‌شود. یکی مستقیماً از طریق سیم گیج AC مناسب به اینورتر منتهی می‌شود (مثلاً 10/3 در مدل 2000 وات) و دیگری مستقیماً به بارهای AC غیر اینورتر در پانل AC موجود شما می‌رود.

قدم سوم:

بارهای AC موجود را به دو پنل فرعی AC تقسیم کنید: در این مرحله، مطمئن شوید که برق ساحل قطع شده و باتری ژنراتور ایزوله است. مهم است که فقط بارهای AC را که واقعاً می‌خواهید باتری‌هایتان خالی شود، ضبط کنید. پنل AC موجود شما باید به یک زیرپانل اصلی AC و یک زیرپانل فرعی اینورتر AC تقسیم شود. این پنل فرعی AC اینورتر ممکن است شامل پریزهای AC، مایکروویو و تلویزیون باشد. این مهم است که نه تنها سیم‌های AC زمین نشده (رنگ گرم و سیاه) بلکه سیم‌های AC زمین شده (رنگ خنثی و سفید) را در یک گذرگاه AC اینورتر جداگانه تقسیم کنید. متأسفانه سیم‌های متصل به زمین به ندرت برچسب گذاری می‌شوند و این باعث می‌شود که فرآیند بررسی جفت‌های زمین نشده و زمین شده بسیار زمان بر باشد.

قدم چهارم:

خروجی اینورتر AC را به زیر پنل اینورتر AC هدایت کنید: در این مرحله خروجی AC اینورتر را همانطور که در بالا ذکر شد به زیر پنل AC اینورتر متصل کنید. این پنل فرعی AC اینورتر باید فقط از طریق خروجی AC اینورتر تغذیه شود و نه از طریق تغذیه اصلی AC.

قدم پنجم:

اتصالات DC مثبت و منفی را از بانک باتری به اینورتر هدایت کنید: برای جلوگیری از پارگی سیم و خطرات آتش سوزی مرتبط، اطمینان حاصل کنید که سیم‌های DC در طول اجرای هر 10 اینچ به درستی پشتیبانی می‌شوند و تا جایی که ممکن است از محافظ چف استفاده کنید. تکنسین‌های ما دوست دارند از لوله‌های پیچ خورده برای محافظت بیشتر در برابر پارگی استفاده کنند.

قدم ششم:

کلید قطع DC و فیوز کلاس T را برای برق مستقیم به اینورتر وصل کنید: سوئیچ قطع جریان DC باید برای پشتیبانی از حداکثر آمپر جریان مداوم اینورتر شما درجه بندی شود. نصب سوئیچ قطع برق با اندازه کوچک خطر آتش سوزی است. مکان یابی صحیح فیوز کلاس T بسیار مهم است، به خصوص اگر از فیوز کلاس T برای محافظت از خود اینورتر و سیم استفاده می‌کنید. در آن شرایط، شما می‌خواهید فیوز کلاس T تا حد امکان نزدیک به بانک باتری قرار گیرد. هنگام انتخاب اندازه فیوز کلاس T خود، حتماً دستورالعمل‌های سازنده را دقیقاً دنبال کنید.

قدم هفتم:

زمین شاسی اینورتر را به نقطه توزیع منفی وصل کنید: زمین شاسی از هر دو سیم AC و DC محافظت می‌کند (و سیم ارت سبز از زمین AC محافظت می‌کند). بنابراین اتصال سیم باید برابر یا یک اندازه کوچکتر از بزرگترین سیم متصل به اینورتر باشد. بعنوان مثال، یک اینورتر 2000 وات با اتصال سیم 2/0 به اتصال زمین شاسی 2/0 یا 1/0 نیاز دارد.

قدم هشتم:

یک سنسور دمای باتری را در محل درست در بانک باتری نصب کنید: اگر اینورتر شما دارای عملکرد شارژ است، بسیار مهم است که سنسور دما را روی باتری‌ها قرار دهید نه روی اینورتر/شارژر. به طور خاص، باید روی گرمترین باتری در گروهی از باتری‌ها، معمولاً باتری وسط قرار گیرد. اگر این کار به اشتباه انجام شود، فرار حرارتی رخ خواهد داد.

قدم نهم:

یک پنل از راه دور برای کنترل و نظارت بر اینورتر/شارژر نصب کنید: نمایشگر از راه دور باید در مکانی نصب شود که بتوان به راحتی وضعیت اینورتر را مشاهده کرد و همچنین هرگونه مشکل یا ایراد را کنترل کرد. پنل‌های ریموت ضد آب و هوا نیستند، بنابراین پانل خود را در مکانی قرار دهید که آسیبی به آن وارد نشود.

حتما بخوانید:

اینورتر یا درایو AC چیست؟

اینورتر میکرومستر چیست؟

 

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به روش های راه اندازی اینورتر پرداختیم. ابتدا اینورتر را معرفی کردیم و در ادامه مقاله مراحل راه اندازی اینورتر را مرور کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با راه اندازی اینورتر دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ و فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *