برق صنعتی

انواع منبع تغذیه صنعتی

منبع تغذیه

منبع تغذیه

منبع تغذیه همانطور که از نام آن نیز مشخص است برای تغذیه وسایل الکترونیکی به کار میرود. مبدل الکتریکی یک نمونه ساده از منبع تغذیه است. امروزه منابع تغذیه کاربرد بسیار گسترده‌ای در زندگی انسان ها پیدا کرده اند. از گوشی های موبایل گرفته تا خط تولید های صنعتی همگی از منابع تغذیه استفاده می کنند. اگر با نحوه کارکرد منابع تغذیه آشنا باشید میتوانید بهترین منبع تغذیه را برای استفاده خود تهیه کنید. در ادامه درباره منابع تغذیه، انواع آنها و کاربرد های آنها با شما صحبت خواهیم کرد.

 

مطلب مرتبط: انواع منابع تغذیه AC و DC

 

در ادامه درباره منبع تغذیه خواهید خواند:

  • منبع تغذیه چیست؟
  • انواع گوناگون منبع تغذیه کدامند؟
  • کاربرد های منبع تغذیه صنعتی
  • منابع تغذیه AC و DC و تفاوت های آنها
  • منابع تغذیه بدون وقفه یا همان UPS
  • منابع تغذیه سوئیچینگ
  • منابع تغذیه خطی
  • نحوه ی عملکرد منابع تغذیه
  • سخن پایانی

 

حتما بخوانید: اتوماسیون صنعتی چیست؟

 

منبع تغذیه چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت منبع تغذیه یا منابع تغذیه تجهیزاتی الکتریکی هستند که وسایل الکترونیکی که نیاز به برق دارند با تغذیه از آنها فعالیت می کنند. در واقع منابع تغذیه انرژی ورودی شان را به فرکانس، ولتاژ و یا جریان مورد نیاز دستگاه های الکتریکی تبدیل می کنند. ممکن است تا به حال شنیده باشید که به منابع تغذیه، مبدل های الکتریکی نیز می گویند. خوب است بدانید که منابع تغذیه علاوه بر اینکه یک مبدل الکتریکی و برقی هستند فعالیت های دیگری نیز انجام می دهند. برخی از منابع تغذیه نیز در مواقعی که خطایی رخ می دهد جریان را قطع می کنند.

ناگفته نماند که منابع تغذیه در مواقع لازم هنگامی که جریان برق قطع می شود همانند یک باتری عمل می کنند و تا آمدن برق، نیروی مورد نیاز حرکت بار های الکتریکی را فراهم می کنند. در واقع منبع تغذیه نیروی مورد نیاز بار های الکتریکی را به آنها می رساند تا حرکت کنند. تمامی منابع تغذیه یک درگاه ورودی و یک یا چند درگاه خروجی دارند، درگاه ورودی نیروی برق را دریافت می کند و درگاه یا درگاه های خروجی انرژی مورد نیاز حرکت بار های الکتریکی را به آنها می رسانند.

 

انواع منبع تغذیه

 

انواع گوناگون منبع تغذیه کدامند؟

منابع تغذیه به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. این دو دسته عبارتند از منابع تغذیه DC (دی‌سی) و AC (ای‌سی). این نوع منابع تغذیه در واقع نیروی برق دریافت شده را به یک ولتاژ مناسب کاهش می‌دهند. البته نا گفته نماند که طی این عملیات فیلترینگ هایی نیز انجام می شود. منابع تغذیه AC دو گروه یک فاز و سه فاز دسته بندی می شوند. در واقع تنها تفاوتی که میان نوع سه فاز و یک فاز منابع تغذیه AC وجود دارد این است که توانایی انتقال مستمر جریان را دارند یا خیر.

منابع تغذیه AC برای تغییر دادن ولتاژ و یا جریان نیز به کار گرفته می شوند. این نوع منابع تغذیه در کشور های خارجی بیشتر برای بازبینی مناسب بودن تولیدات به کار گرفته می شود. با اینحال منابع تغذیه DC یک ولتاژ مستمر و مداوم دارند که باعث حرکت مستمر و مداوم بار های الکتریکی می شود. البته این نیز لازم به ذکر است که منابع تغذیه DC نیروی برق مورد نیازشان را یا از یک منبع تغذیه DC و یا از یک منبع تغذیه AC دریافت می کنند.

 

حتما بخوانید:

ژنراتور چیست؟ کاربرد آن

 ارت سنج (ارت تستر) چیست؟

 

کاربرد های منبع تغذیه

منبع تغذیه در واقع یک منبع نیروی الکتریکی است. کاربرد منبع تغذیه این است که برای دستگاه هایی که نیاز به نیروی الکتریکی دارند تا فعالیت کنند، یک منبع انرژی الکتریکی باشد. در اصل منبع تغذیه انرژی الکتریکی را تبدیل می کند (همانطور که در بالا ذکر شد) و جریان، فرکانس یا ولتاژ مورد نیاز دستگاه های الکتریکی را فراهم می کند. عبارت منبع تغذیه بیشتر برای یک مبدل انرژی الکتریکی استفاده می شود. اما به مبدل های دیگری که نیروی هایی چون نیرو های خورشید، باد و… را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند نیز منبع تغذیه می گویند.

منابع تغذیه توانایی این را دارند که میزان جریان خروجی را مشخص کنند. بسیاری از منابع تغذیه چند پیچ تنظیم دارند که با استفاده از آن می توان جریان خروجی را مشخص کرد. این نیز یکی از کاربرد های منابع تغذیه است که جریان خروجی شان قابل تنظیم است. ویژگی های یک منبع تغذیه عبارتند از: توانایی رفع نیاز های بار الکتریکی (تأمین نیروی لازم)، پایدار سازی جریان هایی که از درگاه های ورودی وارد و جریان هایی که از درگاه های خروجی خارج می شوند و داشتن توانایی تامین نیروی الکتریکی در زمانی که برق می رود.

 

منبع تغذیه ac و dc

تفاوت منابع تغذیه صنعتی AC و DC

خوب است بدانید که منابع تغذیه برای تبدیل نیروی برق به ولتاژ، فرکانس و یا جریان مورد نیاز شما ساخته شده اند. بعضی از وسایل از جریان AC به DC و بعضی از وسایل از جریان DC به DC تبدیل می شوند. جریان AC همان برق متناوب است که از آن به عنوان برق شهری نیز یاد می شود. بعلاوه جریان الکتریکی همان جنبش الکترون ها است که منجر می شود برق جریان پیدا کند. برق متناوب یا همان AC دارای حرکتی موج دار است که آن را از جریان DC متمایز و برتر می کند.

جریان DC یک جریان صاف و مستقیم است و همانند جریان متناوب یا همان AC نیست زیرا جریان AC یک جریان موج دار است. ولتاژ برقی که DC تحویل میدهد با بیشتر لوازم و وسایل الکترونیکی سازگاری بالایی دارد. به همین جهت بسیاری از لوازم و وسایل الکترونیکی دارای باتری ها یا مبدل هایی هستند که جریان ورودی را به جریان DC تبدیل می کند. البته برخی از وسایل نیز هیچ یک از موارد گفته شده را ندارند و با استفاده از یک تکسوساز (یکسان ساز) جریان و ولتاژ مورد نیاز و مناسب آنها تهیه می شود.

وسایل الکترونیکی همانند لپتاپ، موبایل ها و… که اجزایی ظریف در خود دارند و جریان های موج دار به آنها آسیب و صدمه وارد می کند، نیازمند جریان ثابت هستند. در چنین مواقعی شما باید یک مبدل ای‌سی دی‌سی تهیه کنید تا جریان موج دار به جریان ثابت و تمیز تبدیل شود و وسایلی که در بالا ذکر شد آسیب نبینند.

 

حتما بخوانید:

رگولاتور چیست؟ کاربرد آن

مدارهای مهم و پرکاربرد در برق صنعتی

 

منابع تغذیه بدون وقفه یا همان UPS

یو پی‌ اس ها را با عنوان منبع تغذیه بدون وقفه نیز یاد می کنند.این منابع معمولا در نزدیکی وسایل و تجهیزات الکترونیکی قرار می گیرند. مواقعی که جریان برق قطع می شود یوپی‌اس ها فعال می شوند و برق مورد نیاز برای ادامه فعالیت وسایل را تأمین می کنند. در واقع یو‌ پی‌ اس ها یک نوع نیروی برق پشتیبان هستند. UPS ها همیشه در راه اتصال وسایل الکترونیکی با منبع نیروی برق قرار می گیرند. این قرار گیری درست باعث می شود به محض رفتن برق یو‌ پی‌ اس فعال شده و برق مورد نیاز دستگاه ها را تأمین کند.

منابع تغذیه ups سه نوع هستند. نوع اول آنها یو‌ پی‌ اس نیمه فعال است. UPS نیمه فعال یا آفلاین در مواقعی که برق قطع می شود جریان و ولتاژ مورد نیاز را تأمین می کند. نوع دوم یو‌پی‌اس ها، یو‌ پی‌ اس های تمام فعال است. این نوع یو‌ پی‌ اس ها به طور مستمر فعال هستند و جریان برق را پایدارتر و صاف تر نیز می کنند. نوع سوم، یو‌ پی‌ اس های لاین‌اینتر‌اکتیو است. در این نوع یو‌ پی‌ اس ها یک اینورتر به طور مستمر فعال است و هنگامی که جریان از حالت نرمال خارج شود شروع به فعالیت می کنند.

 

مطالب مرتبط:

یو پی اس (UPS) چیست؟

اینورتر چیست؟ مزایا و کاربرد

 

منبع های تغذیه خطی و سوئیچینگ

 

منبع تغذیه سوئیچینگ

منابع تغذیه خطی

منابع تغذیه خطی نیز همانند نوع دیگر منابع تغذیه، یک منبع تغذیه است. اما تفاوت های با نوع دیگر خود دارد. منبع تغذیه خطی تنها با استفاده از چند خازن و مقاومت توانایی تنظیم یک ولتاژ را دارا هستند. ممکن است برایتان سوال باشد منبع های تغذیه خطی چه مزایایی دارند؟ این نوع منبع تغذیه در واقع ساختار و ساختمانی ساده در خود دارد. با استفاده از چند مقاومت و خازن جریان لازم را تنظیم می کنند. طراحی و تولید آنها بسیار راحت است.

منابع تغذیه سوئیچینگ

منابع تغذیه سوئیچینگ در واقع جریان و ولتاژ خروجی را با ثبات می کنند. البته اگر مقدار جریان و ولتاژ خروجی که مصرف می شود نیاز به افزایش داشته باشد و دستگاه ها و وسایل الکترونیکی برق بیشتری نیاز داشته باشند، عملیات افزایش ضریب به صورت خودکار انجام می شود. منابع تغذیه سوییچینگ جریان متناوب یا همان AC به جریان DC یا مستقیم تبدیل می شود که فاقد موج است و برای استفاده و تامین برق دستگاه های الکترونیکی که قطعه های ظریف دارند مناسب است. از منابع تغذیه سوئیچینگ برای حفاظت از وسایل الکترونیکی نیز استفاده می شود.

بیشتر منابع تغذیه سوییچینگ یک سطح جریان و ولتاژ خروجی تنظیم شده دارند که کمتر و بیشتر از آن جریانی را خارج نمی کنند، به عبارتی پایدار هستند. در منابع تغذیه سوییچینگ هنگامی که باری وجود نداشته باشد دیگر یک جریان نامنظم به وجود نمی آید بلکه دستگاه خاموش می شود تا از آسیب جلوگیری کند. برای حفاظت از از منابع تغذیه سوئیچینگ معمولا یک ترانس در کنار آنها نصب می کنند. این ترانس یک ترانس معمولی نیست و یک ترانس فرکانس بالا است.

 

نحوه ی عملکرد منابع تغذیه

منابع تغذیه عملیات بسیار پیچیده ای را انجام نمی دهند و فهمیدن اینکه آنها چگونه کار می کنند اصلا سخت نیست. منابع تغذیه دو کاربرد اصلی دارند:

  1. اول اینکه منابع تغذیه ولتاژ و جریان ورودی را به ولتاژ و جریان خروجی مورد نیاز تبدیل می کنند و دوم اینکه در زمانی که برق می رود، برق مورد نیاز را تأمین می کنند. البته تمامی منابع تغذیه این کارکرد را ندارند و برخی در زمانی که برق می رود امکان تأمین برق مورد نیاز را ندارند.
  2. همانطور که ذکر شد و می دانید کارکرد اصلی منابع تغذیه همان تنظیم جریان است. این تنظیم جریان برای این است که ما نیروی برق را داریم اما ولتاژ و جریان مناسبی ندارد، پس ما با استفاده از منابع تغذیه ولتاژ و جریان مورد نیاز مان را از نیروی برقی که داریم تهیه می کنیم.

 

حتما بخوانید:

پنل خورشیدی چیست؟ کاربرد آن

انواع تست ترانسفورماتور های قدرت

 

سخن پایانی

گروه صنعتی سپیانی پیشرو در زمینه ی اتوماسیون صنعتی و با بیش از دو دهه فعالیت مستمر و موفق در داخل و خارج کشور در خدمت صاحبان صنایع است. فعالیت اصلی تیم سپیانی اتوماسیون صنعتی، راه اندازی خطوط تولید، تعمیر و نگهداری و نیز مشاوره راه اندازی و اجرای اتوماسیون صنعتی است. همچنین شما عزیزان میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تجهیزات صنعتی و خرید آنها به سایت فروشگاهی ما مراجعه کنید. در این جهت میتوانید فرم درخواست مشاوره رایگان ما را کامل کنید تا تکنسین های ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *