تجهیزات, خطوط تولید

دستگاه بسته بندی پیلو پک

دستگاه پیلو پک

آشنایی با دستگاه بسته‌بندی پیلو پک:

دستگاه بسته بندی پیلوپک که در این مقاله به تفصیل درباره‌اش بحث می‌کنیم، یکی از رایج‌ترین روش‌‌های بسته‌بندی مواد غذایی و دیگر محصولات میباشد. در مقالات قبلی پیرامون دیگر ماشین‌آلات بسته بندی صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب درست دستگاه بسته‌بندی ابتدا با آنها آشنایی شوید.

به‌زبان ساده‌تر میتوان گفت: محصولاتی که به‌صورت قطعه‌ای (عددی) تولید میشوند. مثلا کیک‌ها، انواع نان، بستنی ها و… در صنعت بسته‌بندی، به‌روش پیلوپک بسته بندی میشوند. که دستگاه‌مخصوصی نیازمند است این دستگاه بسته بندی پیلو پک نامیده میشود. در ادامه‌با ما همراه باشید تا بیشتر با این دستگاه صنعتی آشنا شوید.

پیلو پک

فهرست مطالب:

  • دستگاه پیلو پک چیست؟
  • دستگاه بسته‌بندی پیلو تک چگونه عمل میکند؟
  • در دستگاه پیلو پک از چه رول یا لفافی استفاده میشود؟
  • ویژگی های دستگاه پیلوپک
  • هنگام خرید دستگاه پیلو تک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

خرید انواع ابزاردقیق، پنوماتیک، هیدرولیک، برق صنعتی، تجهیزات اتوماسیون صنعتی و… از فروشگاه دکتر پی ال سی

 

حتما بخوانید:

تجهیزات بسته‌بندی محصولات

انواع دستگاه بسته‌بند ی شاسه

 

دستگاه پیلو پک چیست؟

دستگاه پیلو پک یکی از رایج ترین دستگاه‌ها برای بسته بندی مواد غذایی و حتی غیرغذایی میباشد. این نوع ماشین بسته‌بندی با نام دستگاه بسته بندی بالشی و دستگاه بسته بندی افقی نیز شناخته میشود. دستگاه پیلو پک برای بسته‌بندی محصولات بصورت یک یا تک عددی مناسب است. بصورت رایج در بسته‌بندی انواع کلوچه، کیک، ساندویج سرد، نان، تجهیزات پزشکی، لوازم بهداشتی، صابون و ذغال و… استفاده میشود. نکته قابل توجه در این دستگاه این است که صرفا مناسب محصولات جامدی می‌باشد که بتوان آنها را بصورت دستی در دستگاه چید.

مکانیزم این دستگاه‌را به‌ساده‌ترین مدل میتوان اینگونه تعریف کرد: یک اپراتور محصول مورد نظر را بصورت دانه‌دانه و یا چندتایی در محل مخصوص در ریل دستگاه قرار میدهد و پس از آن دستگاه لفاف سلفون را به‌دور محصول می‌پیچد و محصول بسته‌بندی میشود.

دیگر کاربردهای این ماشین را میتوان در انواع کیک، کلوچه، پد استریل، بیسکوئیت، لواشک پذیرایی، قطعات خودرو، نان، ساندویچ آماده، پک های هواپیمایی و رستورانی، تجهیزات پزشکی، لوازم تحریر، فرآورده‌های گوشتی، قند حبه‌ای، نان پیتزا، ماکارونی، لازانیا، شکلات، دستکش، تی تاب، گز، خرما، باسلوق، آبنبات، قند، لبی قلیان، فیلتر تصفیه‌آب، ست قاشق چنگال، دمپایی، صابون، آبنبات چوبی، و… یافت. دستگاه پیلوپک در کارگاه‌هایی با حجم تولید کم و متوسط و حتی کارخانه‌هایی با حجم تولید بسیار بالا میتواند مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه یک نوار نقاله برای حمل مواد مورد نظر دارد. همچنین به‌سیستم دوخت و برش نیز مجهز میباشد. همچنین دستگاه دارای سیستم فک های گردان دوخت و برش نیز میباشد.

 

دستگاه بسته‌بندی پیلو پک چگونه عمل میکند؟

دستگاه پیلوپک را میتوان جزو دستگاه‌های تمام اتوماتیک و بدون دخالت دست دانست. عملکرد آن بگونه‌ای است که فقط قرار دادن محصول بر روی نوار نقاله‌و خارج کردن بسته‌از دستگاه توسط اپراتور انجام میشود. عملکرد دستگاه‌های پیلو پک اتوماتیک بشرح زیر است:

1. ابتدا محصولی که قصد بسته‌بندی آن را دارید باید توسط اپراتور بر روی نوار نقاله دستگاه قرار گیرد.

2. سپس رول یا پوست مورد نظر بسته‌بندی بصورت اتوماتیک دور تا دور محصول را می‌گیرد.

3. سپس فک‌های دوخت و برش این رول را از سه‌طرف دوخت و برش می‌دهند.

4. سپس محصول پک شده، توسط نوار نقاله‌از دستگاه خارج میشود.

فک دوخت این دستگاه توانایی طراحی برای انواع محصولات، با طول و ارتفاع و قطر مطابق با محصول را دارد. قابلیت تنظیم طول کشش سلفون در پیلوپک، نیز از دیگر ویژگی هایی است که مشتری میتواند متناسب با نیازش تغییر دهد. دستگاه پیلوپک برای بسته بندی محصولات پس از آنکه آنها را داخل لفاف قرار داد. آن را با کمک مکانیزم چرخشی تحت عنوان فک دو سر بسته‌بندی را پرس می‌کند. این دستگاه تمامی منافذ روی بسته‌بندی را می‌بندد اجازه ورود هوا و رطوبت به‌داخل بسته‌بندی را نمی‌دهد.

این امر موجب میشود تا محصول تولیدی تازه‌تر بماند و وارد بازار شود. از انواع دستگاه پیلوپک در کارگاه‌‌های تولیدی کوچک تا کارخانه‌‌های بزرگ استفاده میشود. و دوخت بسته‌بندی اکثر آنها بصورت سه طرف دوخت می‌باشد. در ادامه مطلب شما را بیشتر با این نوع دستگاه آشنا می‌کنیم.

 

حتما بخوانید: آشنایی با دستگاه بسته‌بندی تترا پک

 

رول یا لفاف مورد استفاده در دستگاه پیلو پک چیست؟

در دستگاه پیلو پک میتوان از انواع سلفون متالایز، ترس، سلفون صدفی، لمینت و کاغذ پلی اتیلن و… استفاده کرد. همچنین می توان با توجه به نیاز مشتریان برای استفاده از رول های چاپی به منظور تشخیص جای برش و دوخت بهتر از دستگاه مجهز به چشم فتوسل کمک گرفت. دستگاه بسته بندی پیلوپک که نوعی از انواع ماشین آلات بسته‌بندی است. در دو نوع مجهز به فتوسل و غیر فتوسل دار در بازار ارائه‌میشود.

از پلو پک فتوسل دار برای رول یا لفاف های چاپی استفاده می شود. زیرا میتواند به مظور تشخیص جای برش و دوخت بهتر، با توجه به نیاز مشتری عمل کند. و نوع غیر فتوسل دار دستگاه پیلو پک برای رول های ساده و بدون چاپ مناسب است. و عموما برای بسته‌بندی رگباری مورد استفاده قرار میگیرد.

ظرفیت تولید دستگاه پیلوپک که به اندازه محصولات و نوع دستگاه بستگی دارد حدودا از 25 الی 400 بسته در دقیقه متغیر میباشد. دستگاه پیلوپک با برق مصرفی تک فاز و سه فاز متناسب با نیاز مشتری در بازار عرضه میشود. بدنه این دستگاه از جنس استیل استنلس 304 مرغوب نگیر و رنگ آن الکترواستاتیک ضد زنگ و خوردگی است. از آنجایی که این دستگاه برای مواد غذایی بکار میرود باید کاملا با قوانین سازمان غذا و دارو متناسب باشد. بعلاوه از اجزای دستگاه پیلوپک میتوان به موتور گیریبکس با دور متغیر، به همراه اینورتر (بعنوان تنظیم کننده سرعت دستگاه) نام برد. از دیگر ویژگی های پیلو پک میتوان به قابل تنظیم بودن سرعت نوار نقاله دستگاه پیلوپک اشاره کرد.

 

حتما بخوانید:

دستگاه سیل چیست؟ کاربرد آن

معرفی دستگاه تی بگ زن و انواع آن

بسته بندی 55

ویژگی های دستگاه پیلوپک:

  • کارآیی بالا
  • استفاده آسان جهت بسته‌بندی محصولات
  • قیمت پایین دستگاه‌نسبت به کارآیی بالا
  • مصرف انرژی پایین دستگاه پیلوپک با توجه‌به‌کارآیی بالای آن
  • توانایی انجام عملیات بسته‌بندی در کمترین زمان ممکن
  • کاهش به‌کارگیری نیروی انسانی و صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها
  • قابلیت کار با سلوفان های حرارتی و چسبی (کلد سیل و هات سیل) و همه انواع آن

موارد ذکر شده در بالا از جمله مهمترین مزایای دستگاه بسته بندی پیلوپک میباشند.

دستگاه پیلوپک دارای سیستم پی ال سی (PLC) و HMI لمسی برای تنظیم عملکرد، کنترل و تعیین طول بسته‌بندی‌ها میباشد که با توجه به محصول مشخص میشود. حداقل فضای مورد نیاز برای استفاده از دستگاه پیلوپک ساده 10 متر میباشد. از ویژگی‌های ظاهری آن به‌طول حدودا 4 متر و عرض 80 سانتی متر با ارتفاع 150 سانتی متری می توان اشاره کرد. از این دستگاه بسته‌بندی میتوان در پایان خط تولید برای بسته‌بندی نهایی محصولات استفاده کرد.

همچنین امکان نصب دستگاه تاریخ زن یا جت پرینتر و همچنین تونل UV در صورت نیاز و سفارش مشتری بر روی دستگاه امکان پذیر میباشد. برق مصرفی دستگاه میتواند سه فاز یا تک فاز باشد که مشتری با توجه به شرایط و نیاز خود میتواند آن را تهیه نماید.

 

حتما بخوانید:

فرایند دستگاه بسته‌بندی چیپس

دستگاه شیرینگ چیست؟ کاربرد آن در بسته‌بندی

 

هنگام خرید دستگاه پیلو تک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همانطور که همیشه گفتیم نکته ای که در تهیه انواع دستگاه‌ها باید به آن توجه داشت. نیاز شما و تناسب دستگاه با نیاز شما است. دستگاه پیلو پک هم از این قضیه مستثنی نیست. دستگاه پیلوپک باید متناسب با نوع محصول و نیاز کاربر با توجه به قابلیت های مورد انتظار از دستگاه سفارش و تولید شود.

همچنین باید به ویژگی های دستگاه هم دقت نمود. مثلا برای بسته‌بندی محصولات بزرگی مانند نان بهتر است سیستم به‌فک های دوخت و برش دستگاه‌پنوماتیکی مجهز باشد. البته بطورکلی در دستگاه پیلوپک دوخت بصورت سه‌طرف دوخت میباشد.

دستگاه پیلوپک میتواند با توجه به نیاز و سفارش شما خریدار محترم به سیستم No Product No Pack مجهز باشد. که وجود این سیستم باعث میشود زمانی که محصولی روی ریل وجود نداشته‌باشد عمل بسته‌بندی رخ ندهد. این تکنولوژی باعث جلوگیری از تولید ضایعات احتمالی توسط دستگاه میشود. همچنین دستگاه بسته بندی پیلو پک قابلیت نصب فیدر به‌منظور تغذیه اتوماتیک دستگاه را دارد. اگر برای سرعت دستگاه به کنترل نیاز دارید باید از نوع اینورتر دار آن استفاده کنید.

اینورتر با توجه به نیاز مشتریان قابلیت انتخاب دارد که باید با توجه به‌نوع بسته‌و کارآیی دستگاه انتخاب شود. با توجه به خط تولید خود میتوانید از دستگاه تاریخ زن حرارتی و چشم الکترونیک فتوسل بعنوان امکانات قابل افزودن دیگر به دستگاه استفاده کنید. همچنین برای مواد غذایی که نیازمند افزودن گاز ازت جهت نگهداری طولانی مدت و افزایش طول عمر هستند میتوانید از نوع بخصوص دیگری بهره بگیرید.

 

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز واتس اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *