ابزار دقیق

سطح سنج پره متحرک چیست؟

انواع سطح سنج

معرفی سطح سنج پره متحرک

سطح سنج پره متحرک یکی از ابزارهای اندازه گیری برای سیالات میباشد. با توجه به توسعه صنایع گوناگون اندازه گیری ها در کنترل نمودن فرایند از نقش بسزایی برخوردار هستند. این اندازه گیری ها مقادیر درست پارامترهای مورد نیاز در صنایع را مشخص میکنند. یکی از این پارامترها که در بسیاری از بخش ها و صنایع مورد نیاز است سطح مواد مختلف میباشد.

بنابراین سطح سنج ها که سطح سنج پره متحرک نیز یکی از انواع آن محسوب میشود بسیار پرکاربرد هستند. سنجش نادرست از میزان سطح و ارتفاع در مواد مختلف میتواند به بسیاری از تجهیزات مورد استفاده نیز آسیب وارد نماید. مثلا کمتر بودن سطوح سیالات در مخازن موجب خرابی پمپ ها خواهد شد. یا افزایش سطح آن ها به سر ریز شدن سیال منجر میگردد.

 

حتما بخوانید: سطح سنج (لول گیج) اختلاف فشاری چیست؟

 

سطح سنجش یا لول سنج چیست؟

سطح سنج که به آن لول سنج نیز گفته میشود حسگرهایی هستند که برای سنجش و اندازه گیری کردن موجودی مواد مختلف در مخازن و سیلوها بکار گرفته میشوند. این ابزار بسیار پرکاربرد در صنایعی مانند آب و فاضلاب و صنایع نفت و پتروشیمی و صنایع غذایی و دارویی مورد بهره گیری قرار میگیرند. در هر یک از این صنایع ماده ی مورد سنجش متفاوت از دیگری است. همین موضوع موجب طراحی و ساخت انواع مختلفی از سطح سنج ها شده است. سطح سنج ها با توجه به کاربرد هایی که دارند در دسته بندی های مختلفی قرار میگیرند. اما یک وجه تشابه در تمام آن ها وجود دارد و آن این است که برای سنجش سطح مواد مورد استفاده واقع میشوند.

سطح سنج متحرک

اهمیت اندازی گیری سطوح مواد مختلف

استفاده کردن از ابزار اندازه گیری سطوح مانند سطح سنج پره متحرک موجب میشود تا کیفیت محصولات تولید شده در سطح مطلوب قرار داشته باشد. زیرا اندازه های دقیق پارامترها به وسیله ی این ابزار سنج حفظ میشود. از طرفی روش ها و ابزار های مختلفی برای سنجش سطح مواد وجود دارد. زیرا جنس و ویژگی مواد مختلفی که نیاز به سنجش دارند با یکدیگر متمایز است. مثلا ماده ی درون مخزن میتواند خمیر باشد یا سیمان و یا گندم. بنابراین برای سنجش هر یک از آن ها نیز باید از سطح سنجی استفاده شود که با ماده ی مورد سنجش تناسب کافی داشته باشد.

 

در سنجش سطوح به مواردی باید توجه کرد؟

یکی از موارد مهم که در سنجش سطوح باید مورد توجه قرار گیرد شرایط مرتبط با اندازه گیری است. محیط اندازه گیری و نوع مخزن دو مورد از این شرایط به شمار میرود. سر باز و سر بسته بودن مخزن نیز از دیگر شرایطی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. همچنین مخازن تحت فشار نیز از دیگر مواردی میباشند که شیوه های سنجش در ان ها متفاوت خواهد بود. در خصوص سطح سنج پره متحرک میزان چسبندگی در ماده مورد سنجش باید با ابزار متناسب باشد. از دیگر آیتم های انتخاب ابزار مناسب برای سنجش سطوح مواد مواردی همچون:

  • گستره ی تغییرات ارتفاع
  • خصوصیات و ویژگی های ماده و سیال مورد سنجش
  • میزان تمیزی یا کثیفی سیال و ماده ی مورد سنجش
  • بخار ها و یا ذرات جامد موجود در ماده ی مورد سنجش
  • میزان خورندگی آن
  • میزان پوشش دهی ماده و سیال مورد نظر بر روی دیواره ها و سطح ابزار اندازه گیری
  • میزان فشار و دما در حین فرایند سنجش
  • قوانین و شرایط زیست محیطی
  • ارتعاشات در صورت وجود
  • میزان رطوبت ماده و سیال مورد نظر

 

انواع شیوه های سنجش سطوح در سطح سنج ها کدام است؟

این ابزار به دو شیوه ی مختلف عمل سنجش سطح مواد و سیالات مختلف را انجام می دهند. در این بخش با این روش های کار آن آشنا خواهیم شد.

سنجش سطوح مختلف به شیوه ی نقطه ای: در این روش سطح سیال مورد نظر در یک نقطه ی مشخص تعیین میگردد. در این شیوه هدف این است که بفهمیم آیا ماده ی مورد نظر ما به نقطه ی مد نظر از نظر ارتفاعی رسیده است یا خیر. در اصطلاح به این کار سوئیچ کردن نیز گفته میشود.

سنجش سطوح مختلف به شیوه ی مداوم: در این روش کار میزان ارتفاع سیال مورد نظر در مخزن به طور مداوم و پیوسته مورد سنجش و اندازه گیری واقع میگردد. سوئیچ ها در این شیوه ی سنجش کاربردی ندارند. در عوض باید از سطح سنج هایی استفاده شود که ارتفاع سیال را پیوسته و در هر نقطه ای سنجش کنند.

انواع مختلف سطح سنج ها

این ابزار سنجش پر کاربرد از انواع مختلفی نیز برخوردار هستند. با توجه به شرایط و عوامل مختلف و تاثیرگذار می توان بهترین نوع از آن ها را که با کاربری مورد نیاز ما تناسب داشته باشد انتخاب نمود. این ابزار شامل:

1- سطح سنج شناوری

2- سطح سنج تغییر مکانی

3- سطح سنج اختلاف فشاری

4- سطح سنج اولتراسونیک

5- سطح سنج رسانایی و خازنی

6- سطح سنج ارتعاشی

7- سطح سنج راداری

8- سطح سنج نوری

9- سطح سنج سروو موتوری

10- سطح سنج پره متحرک

 

مطالب مرتبط:

سطح سنج ارتعاشی چیست؟

سطح سنج اولتراسونیک چیست؟

 

هر یک از انواع گفته شده برای استفاده در یک یا چند کاربری مخصوص مناسب هستند. چنانچه قصد تهیه نمودن یک سطح سنج متناسب با نیاز خود را دارید میتوانید با مشاورین گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. علاوه بر لول سنج ها با مراجعه به وب سایت فروشگاهی ما میتوانید سایر محصولات و تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه نموده و از کیفیت و اصالت کالاها اطمینان داشته باشید. در ادامه به معرفی کامل شیوه کار سطح سنجش پره متحرک خواهیم پرداخت.

 

شیوه ی کار لول سنج با پره ی متحرک

در این از لول سنج ها پره هایی تعبیه شده است که توسط یک موتور الکتریکی میچرخند. دور این موتور باید کم باشد. زمانی که سطح سیال مورد نظر برای سنجش بالا بیاید به این پره ها برخورد میکند. این تماس سیال با پره ها موجب خواهد شد در حرکت پره های لول سنج مانع ایجاد گردد. اینجاست که سوئیچ وارد عمل شده و در نتیجه ی آن سطح سیال مورد اندازه گیری قرار میگیرد. پیش از مشخص کردن مکان مناسب برای نصب سنسور باید در ابتدا ورودی و خروجی ماده ی مورد نظر به مخزن مشخص گردد.

همچنین شیب و شکل قرار گیری مواد در مخزن نیز باید مشخص گردد. از دیگر موارد مهم در هنگام استفاده از سطح سنج پره متحرک این است که سقوط کردن اجسام در مخزن میتواند به شکستن پره ها منجر گردد. به همین دلیل از سنسور نباید در قسمت ورودی استفاده نمود. از دیگر موارد حائز اهمیت در مورد این لول سنج ها می توان به این مسئله اشاره نمود که اگر از سنسور در کنار مخزن استفاده میشود شیب آن باید به سمت پایین باشد. به این روش بخشی از مواد که در اطراف پره های لول سنج قرار میگیرند با پایین رفتن سطح ماده ی موجود در مخزن به درون مخزن هدایت شده و پایین خواهند رفت.

 

حتما بخوانید: سطح سنج شناوری چیست؟

 

ویژگی های سطح سنج پره متحرک

از این نوع لول سنج بیشتر به منظور سنجش سطح جامدات استفاده میشود. بنابراین بیشترین کاربرد آنها در سیلو های گندم و کارخانه های سیمان میباشد. از ویژگی های این سنسور میتوان به ارزان بودن و قابلیت اطمینان بالا اشاره نمود. شرایط محیطی موثر بر این نوع از سنسورهای سطح سنج مواردی همچون:

  • تغییرات دمایی محیط
  • تغییرات چگالی مادهی مورد سنجش
  • چسبندگی سیال و ماده ی مورد سنجش

میباشد. در خصوص میزان چسبندگی باید به این مورد نکته توجه کرد که میزان این فاکتور از حد تعیین شده و استاندارد سطح سنج بیشتر نباشد. چرا که میتواند در عملکرد کلی ابزار مورد نظر اختلال ایجاد نموده و نتایج را غیر قابل اطمینان نماید. از دیگر ویژگی های این سنسور حساسیت بالا ی آن نسبت به لرزش و ارتعاشات محیطی میباشد. به همین دلیل از نصب و استفاده ی آن در محیط هایی که لرزش دارند و یا ضربه میخورند خودداری نمود. شوک های ناگهانی محیط قرار گیری این لول سنج نیز نتایج سنجش را تحت تاثیر قرار میدهد. بنابراین مکان نصب آن ها از نکات مهمی است که باید به آن توجه خاصی مبذول داشت.

عملکرد سطح سنج

بهترین نوع سطح سنج کدام است؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید گفت که از انواع مختلف این تجهیزات میتوان در کاربری های متفاوتی استفاده نمود. در واقع با توجه به محیط و شرایط موجود و نوع ماده ی مورد سنجش می توان بهترین گزینه را انتخاب نمود. بنابراین نمیتوان یک نوع خاص از انواع لول سنج ها را به صورت تام به عنوان بهترین نوع از آن ها معرفی کرد. به عنوان مثال برای استفاده در محیط های تهاجمی بهره گرفتن از روش هایی که غیر تماسی باشد مناسب خواهد بود.

به همین دلیل می توان استفاده کردن از لول ترانسیمتر های راداری را پیشنهاد داد. در مخازن سیمان گاهی این نیاز وجود دارد سنجش نقطه ای صورت گیرد. در این حالت یکی از بهترین گزینه ها حسگر های خازنی و یا سطح سنج پره متحرک است. بنابراین با توجه به نیاز موجود باید بهترین گزینه را در هر کاربری انتخاب کرد. البته تهیه ی نوع با کیفیت از این ابزار نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

نکات مهم در انتخاب لول سنج

1- ابعاد مخزن ماده ی مورد استفاده

2- نوع مخزن مورد استفاده

3- جنس و نوع ماده ی درون مخزن و مورد سنجش

4- دمای درون مخزن

5- فشار درون مخزن

6- سایر مشخصات مخزن مانند وجود مواد اضافه و یا میکسر یا حتی گازهای موجود در آن

7- سیستم کنترل و نوع آن

8- شیوه اندازه گیری که تماسی باشد یا غیر تماسی

گروه صنعتی سپیانی از مجموعه های با سابقه و موفق در زمینه ی تامین تجهیزات مورد نیاز در صنایع و خدماتی نظیر مشاوره و راه اندازی خط تولید میباشد. از دیگر خدمات ارائه شده در این گروه میتوان به تامین تجهیزات مربوط به اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون صنعتی PLC اشاره نمود. میتوانید برای دریافت مشاوره و تهیه محصولات مورد نیاز خود همین حالا با مشاورین گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.

 

معرفی بهترین برند های سطح سنج

با توجه میزان زیاد کاربرد این تجهیزات شرکت ها و گروه های زیادی اقدام به تولید لول سنج ها نموده اند. در این میان میتوان به برند هایی همچون اندرس هاورز و وگا و نیز رزمونت اشاره نمود که در بین رقبا محصولاتی با کیفیت بالاتر تولید نموده اند. در بین شرکت های نام برده شده شرکت وگا از طرفداران بیشتری برخوردار است. این محصولات در یک شرکت مادر در کشور آلمان تهیه و تولید میشوند. کیفیت و طول عمر تجهیزات تولیدی در این شرکت بسیار بالا بوده و به همین دلیل محبوبیت زیادی دارد.

از دیگر مزایا و ویژگی های این برند، یکپارچگی محصولات تولیدی میباشد. با این شیوه ی تولید، دیگر امکان فروش تجهیزات آن به شکل تعمیراتی و استوک نیز وجود نخواهد داشت. در سایر برند ها این امکان که ابزار تعمیراتی به عنوان جنس نو فروخته شود وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است تا تجهیزات را از مراکز معتبر و خوشنام تهیه و خریداری نمایید. در واقع در کنار قیمت مناسب، اصالت کالا و کیفیت آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

کلام پایانی

انواع مختلفی از لول سنج ها وجود دارند که هر یک برای یک منظور خاص مورد استفاده واقع میشوند. در این میان سطح سنج پره متحرک یکی از این انواع میباشد که بیشتر برای سنجش سطح محصولات جامدی مانند گندم و سیمان مورد بهره برداری قرار میگیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا تکنسین های ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *