خطوط تولید, صنایع غذایی

صفر تا 100 خط تولید روغن حیوانی

خط تولید روغن حیوانی

خط تولید روغن حیوانی

روغن و چربی حیوانی به روغن و چربی مشتق شده از بدن حیوان اطلاق می شود. روغن‌های حیوانی که دارای مزایای اقتصادی بالاتری هستند عبارتند از: روغن ماهی، روغن فک، روغن نهنگ و غیره. بنابراین تجهیزات پالایش روغن حیوانی نیز محبوب هستند. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا صفر تا صد خط تولید روغن حیوانی را بشناسید.

روغن حیوانی

در فرآیند استخراج چربی حیوانی، اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، فرآورده‌های گریس نیازی به پردازش بیشتر ندارند و می توان مستقیماً از آنها استفاده کرد. اما در تولید عملی، به دلیل خون باقی مانده در فرآیند کشتار و یا دلایل دیگر، محصول به دست آمده دارای ارزش اسیدی بالا و یا کلاژن و ناخالصی‌های دیگر است. بنابراین، این حیوانات نیاز به مصرف روغن تصفیه بیشتر دارند.

روغن حیوانی با توجه به فرآیند تولید سنتی خود یکی از روغن‌هایی است که در انواع غذاها قابل استفاده است و از کیفیت بالاتری نسبت به تولید صنعتی کره برخوردار است. روغن‌های حیوانی ضد سرطان هستند و سطح اسیدهای چرب ترانس کمتری دارند. خوشبختانه هنوز تعداد زیادی کارخانه تولیدی هستند که شروع به تولید روغن حیوانی نکرده‌اند و این بدان معناست که این بازار هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و برای مشارکت و سرمایه گذاری باز است.

مطالب مرتبط:

صفر تا 100 خط تولید کره

انواع دستگاه کره گیر صنعتی

قیمت دستگاه های تولید لبنیات سنتی

 

بارش در تجهیزات فرآوری روغن حیوانی خوراکی

اصل بارش:

بارش بر اساس چگالی روغن و ناخالصی ها جدا می شود. روغن خام می تواند در طول زمان ایستادن به کف روغن فرو رود. علاوه بر این، مقدار کمی ناخالصی‌های معلق و مقدار کمی فسفولیپیدها، پروتئین ها و نشاسته خمیر را می توان جدا کرد.

تجهیزات و عملکرد:

بشکه نفت، استخر روغن یا صندوق پستی برای بارندگی استفاده می شود و اندازه آنها را می توان با توجه به ظرفیت تعیین کرد. زمانی که نفتی که نیاز به ته نشینی دارد به داخل کشتی تزریق می شود، می‌توان بارش آن را مشاهده کرد و زمانی که بارش خوب باشد. در نظر گرفته می شود، روغن و ناخالصی ها قابل جداسازی هستند.

عوامل مؤثر:

اثر بارش عمدتاً تحت تأثیر دما و زمان است. دمای بالا و زمان طولانی، تأثیر بارندگی خوب است؛ هنگامی که دما کم و زمان کوتاه است، تأثیر بارندگی ضعیف است. طبق تجربه محلی، دمای بالا در تابستان، پس از سه روز بارندگی اولیه خوب است؛ در زمستان، اگر دمای بالاتر از 0 درجه نگه داشته شود، زمان بارش باید کمتر از 7 روز باشد. در بهار و پاییز، هر دو فصل را می توان با توجه به درجه حرارت به درستی تسلط یافت.

مزایای اصلی تجهیزات خط تولید روغن حیوانی:

اول از همه، عملکرد بالای روغن است. در حال حاضر روغن به روش پرس و مارپیچ در چین استخراج می شود و روغن باقیمانده در کیک بیش از 5 درصد است. به دلیل دمای پایین، محتوای پروتئین بالا در کنجاله از کیفیت بالایی برخوردار است و ارزش مصرف بالایی دارد، می توان از آن به طور گسترده در مواد اولیه غذایی استفاده کرد.

دستگاه پخت روغن حیوانی

فیلتراسیون در تجهیزات خط تولید روغن حیوانی خوراکی

اصل فیلتراسیون:

فیلتراسیون تحت فشار پمپ است تا پارچه فیلتر روغن ساخته شود و ناخالصی ها بین پارچه فیلتر باقی می‌مانند. فیلتراسیون می‌تواند ناخالصی‌های مکانیکی را تا حد کمی کاهش دهد و مقداری از موم را حذف کند.

تجهیزات و عملکرد فیلتر پرس:

تجهیزات فیلتر پرس معمولی دارای مدل‌های مختلف فیلتر روغن نوع قاب، پمپ دنده‌ای مطابق یکدیگر هستند.

ویژگی‌های فنی فیلتر پرس:

روغن خام از طریق پارچه پرس با فشار فیلتر می‌شود و ناخالصی‌ها و موم‌ها روی پارچه پرس باقی می‌مانند، در حالی که پارچه فیلتر روغن جمع‌آوری شده و کنار گذاشته می‌شود تا به هدف فیلتر کردن برسد.

مطالب مرتبط:

راه‌اندازی خطوط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری خط تولید خامه

دستگاه ها و تجهیزات خطوط تولید لبنیات

 

فرآیند تکنولوژیکی تجهیزات خط تولید روغن حیوانی:

صرف نظر از استفاده از پرس روغن یا لیچینگ مستقیم و پیش پرس، تجهیزات مورد استفاده در فرآیند پالایش اساساً یکسان است.

  • گرفتن روغن خام
  • فرآیند پالایش عمومی
  • فیلتراسیون
  • هیدراتاسیون
  • بو زدایی
  • روغن حیوانی تصفیه شده‌یا روغن خام
  • فرآیند تصفیه ویژه (پالایش قلیایی – رنگ زدایی – موم زدایی – رنگ زدایی)
  • روغن حیوانی تصفیه شده

روغن حیوانی 2

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید بستنی

صفر تا 100 خط تولید پنیر پیتزا

فرمولاسیون تولید خامه صبحانه

 

فرآیند خط تولید روغن حیوانی

صمغ زدایی:

هدف از صمغ زدایی خلاص شدن از ناخالصی‌های کلوئیدی روغن خام است که عمدتاً شامل پروتئین، فسفولیپید و مواد موکوسی است. در حال حاضر، ما عمدتا از صمغ زدایی هیدراتاسیون استفاده می‌کنیم.

رنگ زدایی:

هدف از رنگ زدایی حذف رنگدانه موجود در روغن است. این فرآیند از روش رنگ ‌زدایی جذب استفاده می‌کند و با افزودن خاک رس فعال یا افزودن مقدار کمی کربن فعال که می‌تواند رنگدانه‌ها و برخی محصولات تخریب روغن را جذب کند، انجام می‌شود.

اسید زدایی:

از آنجاییکه مقدار اسید چربی حیوانی پس از جوشاندن خیلی زیاد است استانداردهای استفاده از روغن حیوانی را برآورده نمی کند، باید از اسید زدایی عبور کند. روش کلی روش اسید زدایی فیزیکی است.

بو زدایی:

بو زدایی برای از بین بردن کثیفی‌های مخلوط شده از بیرون و محصول برش پروتئین خام و مواد بدبو مانند آلدئیدها، کتون ها، اسیدهای پایین تر، هایپر اکسید تولید شده از ترشی اکسیداتیو چربی ها است. در فرآیند جدید پالایش ماشین آلات ABC، این فرآیند و فرآیند اسید زدایی در برج بو ‌زدایی ترکیبی اسید تکمیل می‌شود.

روغن حیوانی 4

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید ماست

صفر تا 100 خط تولید پنیر سفید

فرمولاسیون (فرمول) تولید محصولات لبنی

 

جمع بندی:

با تهیه لبنیات از دامداری‌ها، بسیاری از کارخانجات صنعتی ممکن است قبل از بسته‌بندی محصولات و توزیع آنها به مشتریان، روغن حیوانی را از شیر و دوغ استخراج کنند. خط تولید روغن حیوانی صنعتی کاملاً خودکار است و نیازی به نیروی انسانی ندارد. خط تولید پیچیده‌شرایط کاری کاملاً بهداشتی را فراهم می کند. این روغن برای کسانی که شیفته تولید روغن تمیز و استریل هستند مناسب است. طعم و رنگ این روغن در طول فرآیند تولید، مانند روش‌های قدیمی حفظ می شود.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با خط تولید روغن حیوانی دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات و فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق فرم درخواست مشاوره و واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *