پنوماتیک, تجهیزات, هیدرولیک

همه چیز درباره نصب و تعمیر کمپرسور

نصب کمپرسور

نصب و تعمیر کمپرسور:

نصب و تعمیر کمپرسور با توجه به‌اینکه مهم‌ترین بخش در سیستم‌های تراکمی و چیلرها به‌شمار می‌رود از اهمیت زیادی برخوردار است. کمپرسورها قطعات گران قیمتی هستند که در سیستم‌های برودتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به‌اهمیت این قطعه در صورت خرابی تعویض آن هزینه‌بر بوده و بهتر است تا نسبت به‌تعمیر آن اقدام کنیم. بنابراین اگر این تعمیر موفقیت آمیز باشد از نظر مالی و اقتصادی صرفه‌جویی بزرگی انجام شده‌است. البته لازم بذکر است که تعمیر کردن کمپرسور یک کار بسیار تخصصی بوده‌و باید توسط افراد با تجربه و حرفه‌ای انجام شود. برای درک بهتر پروسه نصب و تعمیر کمپرسور با ما در این مقاله همراه باشید.

کپرسور

کمپرسور چیست؟

کمپرسور دستگاهی مکانیکی است که در بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمپرسورها نیروی مورد نیاز برای مکیدن گاز مبرد را تامین می‌کنند. همچنین گاز مبرد به کمک این دستگه متراکم شده و بعد از آن به کندانسور ارسال می‌گردد. در نهایت این گاز به حالت مایع برگردانده می‌شود. میزان حجم گازی که توسط کمپرسور مکیده و منتقل می‌گردد بستگی به مقدار جابه‌جایی پیستون در آن دارد. انتقال گاز توسط کمپرسور با فشار قوی و از سمت راست صورت می‌گیرد.

 

مطلب مرتبط: کمپرسور چیست؟ کاربرد و انواع

 

انواع مختلف کمپرسور کدام است؟

برای اینکه بتوانیم پروسه نصب و تعمیر کمپرسور را بدرستی انجام دهیم باید با انواع مختلف این دستگاه آشنا باشیم. یکی از طبقه بندی‌های رایج کمپرسورها بر اساس ویژگی‌های این تجهیزات است که عبارتند از:

  • کمپرسور دینامیکی
  • کمپرسور روتاری پره‌ای
  • کمپرسور جابه‌جایی مثبت
  • کمپرسور تشدید کننده فشار
  • کمپرسور کمکی
  • کمپرسور اسکرال

کمپرسورها در حقیقت قلب یک سیستم برودتی به‌شمار می‌روند. با توجه به‌قیمت بالا بهتر است تا پیش از اقدام به‌تعویض آن نسبت به‌تعمیر کردن ان اقدام کرد.

بخش‌های اصلی سیستم برودتی:

برای اینکه سرما به‌وسیله‌ی یک سیستم برودتی ایجاد شود چهار بخش مختلف در آن به‌کار گرفته می‌شوند. این 4 قسمت اعم از:

1- کمپرسور

2- کندانسور

3- شیر انبساط

4- اواپراتور

برای اینکه فشار در سیکل تبرد در کمپرسور افزایش پیدا کند وسیله‌ای در آن تعبیه شده‌است. این وسیله موجب می‌شود تا بین بخش ساکشن و دیسشارژ اختلاف فشار ایجاد شده بدلیل همین اختلاف فشار مبرد در درون سیکل جابه‌جا شده و حرکت می‌کند. دما در کندانسور مبرد به‌وسیله آب و یا هوا بعد از تقطیر پایین خواهد آمد. در این مرحله بعد از اینکه مبرد به‌شیر انبساط وارد شد به‌حالت اسپری در خواهد آمد و به‌این شیوه فشار کاهش یکباره پیدا می‌کند. گاز نیز در پی آن بصورت آنی منبسط گشته و این مبرد خروجی در اواپراتور با دریافت حرارت به حالت بخار در می‌آید. در این مرحله چرخه کامل شده‌است.

 

حتما بخوانید: انواع پمپ‌های صنعتی کدامند؟

 

تعمیر کردن کمپرسورهای برودتی:

همانطور که گفته شد کمپرسورها انواع مختلفی دارند که بر اساس ویژگی‌های هر کدام دسته‌بندی می‌شوند. البته اصول کلی در نصب و تعمیر کمپرسور وجود دارد که باید رعایت شود. در این بخش به‌تعمیر کمپرسور برودتی خواهیم پرداخت. حرکت در این نوع از الکتروموتور به‌سمت میل لنگ منتقل شده و شاتون به‌وسیله میل لنگ بصورت رفت و برگشتی به‌داخل پیستون حرکت می‌کند. برای اینکه بتوان حرکت دوارنی را به‌حرکت مستقیم تبدیل کرد از میل لنگ و شاتون استفاده می‌شود.

اختلاف فشار کمک می‌کند تا سوپاپ رانش و مکش بصورت کاملا خودکار باز و بسته‌شده و نیازی به اعمال نیروی مازاد نیست. برای درک بهتر مکانیزم عمل در کمپرسورهای برودتی لازم است بدانیم از چه‌بخش‌هایی تشکیل شده‌اند.

انواع کمپرسور

کمپرسور برودتی متشکل از چه بخش‌هایی است؟

کارترها: این قسمت در تعمیرات کمپرسور نقش مهمی دارد و در حقیقت بخش اصلی اتصالات به شمار می‌روند. در حالت بسته این کارترها زیر فشار مکش قرار گرفته و مکانیزم‌های شاتون و میل لنگ و روغن کاری در آن‌ها تعبیه می‌گردد.

پیستون: وظیفه اصلی در متراکم سازی گاز به عهده پیستون است گژنپین در کمپرسورها کار اتصال شاتون را بر عهده دارند. پیستون‌ها اغلب از جنس چدن‌های صیقل داده‌بوده‌و متاسفانه‌قابل تعمیر هم نیستند. هر زمان که خرابی کمپرسور بدلیل آسیب دیدگی در پیستون باشد از طریق شیارهایی که در لبه‌رینگ روغن تعبیه‌شده می‌توان به‌جایگزینی آن اقدام نمود.

سوپاپ: در نوع برودتی از کمپرسورها سوپاپ خودکار ساخته‌شده‌است. اختلاف فشار در دو جهت آن موجب باز شدن آن شده و به‌کمک خاصیت فنری و ارتجاعی که دارد مجددا بسته‌می‌شود.

میل لنگ: این بخش در واقع یک محور چرخان است که قادر است تا حرکت دورانی در الکتروموتور را به حرکت خطی و رفت و برگشتی پیستون تبدیل کند. یاتاقان در حکم تکیه‌گاهی برای میل لنگ محسوب شده و از جنس آهن و یا چدن ساخته‌می‌شوند. در درون میل لنگ مجرایی به‌جهت رد شدن روغن در نظر گرفته‌شده‌است. جامپ شدن بوش در یاتاقان بدلیل کمبود روغن کاری به‌وجود خواهد آمد.

سیلندرها: سیلندرها نیز بخش مهمی هستند که باید در زمان نصب و تعمیر کمپرسور مورد توجه قرار گیرند. اگر کمپرسور عمودی باشد از دو سیلندر بصورت مستقیم و یا از مجموعه‌ای از سیلندرها به شکل v استفاده می‌شود.

رینگ پیستون: در مکانیزم کار کمپرسور رینگ پیستون از نفوذ کردن گاز متراکم شده به‌داخل رینگ فشار جلوگیری می‌کند. از طرفی مانع خروج روغن از رینگ روغن می‌شوند.

بخش‌های مختلفی هستند که در ساخت این نوع از کمپرسور مورد استفاده واقع می‌شوند.

 

سوختگی سیم پیچ کمپرسور:

یکی از مشکلاتی که در فرآیند نصب و تعمیر کمپرسور زیاد با آن مواجه خواهید شد سوختگی سیم پیچ است. دلایل متفاوتی برای این سوختگی وجود دارد اعم از:

1- شل بودن اتصالات

2- بالانس نبودن ولتاژ

3- خراب بودن اجزا به لحاظ مکانیکی

4- آلودگی در سیکل

بهترین کار برای اینکه عملیات تعمیر را آغاز کنید خارج کردن سیم پیچ و استاتور از داخل کمپرسور است. بعد از این مرحله می‌توانید نسبت به تمیزکاری آلودگی‌های ایجاد شده‌اقدام نموده و بعد از آن سیم پیچی جدیدی را به همراره شارلاکی که مناسب باشد انجام دهید. سپس اجزا را به داخل کمپرسور بازگردانده و به اصطلاح مونتاژ کنید.

 

گروه صنعتی سپیانی یکی از شرکت‌های موفق و با رزومه‌ای عالی و قدمتی قریب به دو دهه آماده ارائه کلیه خدمات مربوط نصب و تعمیر انواع مختلف کمپرسور اعم از برودتی و… می‌باشد. از دیگر خدمات گروه صنعتی سپیانی ارائه خدمات مربوط به نگهداری و تعمیر تجهیزات بکار رفته در خط تولید اعم از اتوماسیون صنعتی است. برای دریافت مشاوره و گفتگو با مشاورین و مهندسین ما همین الان از طریق صفحه تماس با ما اقدام فرمایید.

کمپرسورهای اسکرو و نکاتی در خصوص تعمیر و نگهداری آن‌ها:

این نوع از کمپرسورها از نوع چرخشی بوده و حجم هوا را تا اندازه مشخص شده‌ای کاهش داده‌و کار می‌کنند. دو روتور در یک پوشش که مشترک برای هر دو مورد استفاده قرا گیرد در این نوع از کمپرسور تعبیه‌شده‌است. لوپ‌های مارپیچی این دو روتور متقاطع بوده و در فاصله‌ای نسبتا زیاد روبه‌روی یگدیگر می‌چرخند. کمپرسورهای اسکرو دو مدل متفاوت دارند: یکی مارپیچ و خشک بوده‌و دیگری مرطوب و پر روغن است.

در هر دو نوع از این کمپرسورها در زمان تعمیر و نگهداری باید توجه ویژه‌ای به دما موتور و سوخت آن کرد. یکی از انواع خرابی‌های رایج در این نوع از کمپرسورها بالا رفتن دما و زیاد شدن میزان سوخت مصرفی است. این خرابی‌ها در بیشتر موارد به دلیل خراب بودن شیر فشار رخ خواهد داد. یکی دیگر از مواردی که در نصب و تعمیر کمپرسور از نوع اسکرو اهمیت زیادی دارد بالا رفتن بیش از انتظار دما و گرما در سیستم است. اگر مورد مذکور در قسمت قبل دلیل آن نباشد باید علت را در خرابی ترموستات و یا مسدود شدن فیلترها جستجو نمود. بالا رفتن میزان مصرف سوخت نیز در کمپرسوهای اسکرو می‌تواند بدلیل خراب بودن ساچمه نگهدارنده روغن باشد.

 

حتما بخوانید: نقش درایو در پمپ چیست؟

 

کمپرسورهای حلقه مایع و نکاتی در خصوص تعمیر و نگهداری از آن‌ها:

طراحی این نوع از کمپرسورها منحصر بفرد بوده و حلقه مایع در آن‌ها در نقش پیستون ظاهر می‌شود. معمولا عمل فشرده‌سازی توسط حلقه مایع صورت می‌گیرد. در این نوع روتور بصورت خارج از مرکز و در درون استاتور یا سیلندر تعبیه‌شده‌است. در امتداد روتور در این نوع از کمپرسورها چند پره نیز قرار داده‌شده‌است که نوکی منحنی و منحرف به‌جلو دارند. مایع تا حدی سیلندر و روتور را پر کرده‌و چرخیدن روتور حلقه مایع ایجاد می‌کند.

با به‌حرکت در آمدن حلقه‌بصورت نوسانی مرکز در آن به کمک خروجی و ورودی مجرای گازی ساخته‌و با چرخیدن روتور مجرا گاز ورودی را جابه‌جا خواهد کرد. با چرخیدن حلقه از سمت حداکثری به‌حداقلی عمل فشرده‌سازی گاز نیز انجام می‌شود. المان‌های مربوط به‌انتقال دادن روغن در این نوع از کمپرسورها از اهمیت بالایی برخوردارند. همچنین آلودگی‌های محیطی و بی‌تناسبی بین بخش‌های مختلف کمپرسور موجب خرابی خواهد شد. پس در زمان نصب باید به تغییرات مربوط به‌دما و فشار توجه‌ویژه‌ای نشان داد.

تعمیر کمپرسور

نکات طلایی در نصب و تعمیر کمپرسور:

کات طلایی وجود دارند که قبل و بعد از نصب کمپرسورها باید در نظر گرفته‌شود تا هزینه‌های بعدی در جهت نگهداری و تعمیر آن‌ها کاهش پیدا کند. این نکات طلایی در خصوص نصب کمپرسورها عبارتند از:

1- کمپرسورها باید از نور مستقیم خورشید و یا هر جسمی که ایجاد گرما می‌کند دور نگه‌داشته شود.

2- وجود هواکش و تهویه در نزدیکی کمپرسور بسیار مفید بوده و توصیه‌می‌شود. زیرا هوایی که وارد کمپرسور می‌شود باید از ذرات غبار پاک بود و تمیز باشد. غبار و آلودگی در اطراف کمپرسور موجب خرابی زود هنگام آن خواهد شد.

3- تراز بودن و صافی محلی که کمپرسور در آن قرار داده‌می‌شود نیز از نکاتی است که باید مورد توجه‌قرار گیرد.

4- نکته بعدی که در زمان نصب باید مورد توجه قرار داد تا از خرابی کمپرسور جلوگیری گردد وجود فضای باز حداقل یک متری در پیرامون کمپرسور است.

5- آب جمع شده‌در درون مخزن کمپرسور باید روزانه‌خالی شود.

6- سطح روغن کمپرسور از جمله مواردی است که باید بطور منظم مورد بررسی قرار گیرد. این مورد در فرآیند نصب و تعمیر کمپرسور قرار نمی‌گیرد اما به کاهش میزان خرابی در آن کمک زیادی می‌کند. سیکل بازرسی از روغن را به طور مداوم و مرتب انجام دهید.

گروه صنعتی سپیانی در زمینه خدمات مربوط به اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون زیمنس و PLC یکی از موفقترین شرکت‌های کشور می‌باشد که در خصوص مشاوره و راه اندازی خط تولید نیز خدمات زیادی را ارائه می‌نماید. برای تماس با مهندسین و تکنیسین‌های ما در گروه صنعتی سپیانی همین الان از طریق وب سایت و واتس آپ اقدام نمایید.

 

کلام پایانی:

نصب و تعمیر کمپرسور با توجه به جایگاه و اهمیتی که دارد موضوع بسیار مهم و حساسی است. چرا که از طرفی کارکرد صحیح دستگاه‌های مرتبط با کمپرسورها به سلامت این دستگاه‌ها مربوط هستند و از طرف دیگر نیز قیمت این تجهیزات بالا بوده و در صورت بروز آسیب‌های جدی می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد.

بنابراین تعمیر کردن آن‌ها بسیار مقرون بصرفه و ضروری است. از سوی دیگر اگر این دستگاه‌های گران قیمت بدرستی نصب و نگهداری نشوند احتمال بروز مشکلات و آسیب در آن‌ها بیشتر است. بنابراین به‌مبحث نصب و نگهداری کمپرسورها نیز باید توجه نمود. البته نصب و نگهداری و نیز تعمیر این دستگاه‌ها نیاز به تخصص و تجربه دارد و برای این کار باید از افراد متخصص کمک گرفت. جهت دریافت مشاوره از طریق فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *