ابزار دقیق

تجهیزات اندازه گیری پرتابل چیست؟

تجهیزات پرتابل

شناخت بیشتر لوازم اندازه گیری پرتابل:

لوازم اندازه گیری پرتابل که قابلیت حمل و جابه‌جایی دارند در بسیاری از بخش‌های زندگی و به ویژه صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. چرا که اندازه گیری از بسیاری از بخش‌های صنایع از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار است. بدون ابزار مناسب برای اندازه گیری با مشکلات جدی در صنعت به‌ویژه اتوماسیون صنعتی مواجه خواهیم شد. این ابزارها معمولا یا بر اساس نوع عملکرد و یا پارامتری مورد سنجش قرار می‌دهند تقسیم بندی خواهند شد.

در بسیاری از مواقع این ضرورت وجود دارد که از ابزارهایی جهت اندازه گیری کردن پارامترها استفاده گردد که قابلیت حمل و نقل و جابه‌جایی دارند و می‌توان در محل مورد نیاز از آن‌ها استفاده کرد. به‌این دسته‌از ابزارهای اندازه‌گیری لوازم اندازه گیری پرتابل گفته می‌شود. در این مقاله در تلاش هستیم تا اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه‌کنیم.

پرتابل

 

انواع ابزارهای اندازه گیری کدام‌اند؟

همانطور که اشاره شد تعداد زیادی از ابزارهای اندازه گیری و سنجش وجود دارند که به جهت سنجش پارامترهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از انواع آن عبارتند از:

حسگرها: به ابزاری گفته می‌شود که کمیت‌های فیزیکی را به الکتریکی مبدل کرده و ثبت می‌کنند.

ترانسیمتر: از این وسیله برای سنجش و تبدیل کردن و در پاره‌ای از اوقات تقویت نمودن سیگنال‌ها استفاده می‌گردد.این وسیله در بسیاری از عملیات‌های بزرگ صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا فاصله بین اتاق کنترل تا مکان اندازه گیری و عملیات زیاد بوده و نیاز به تقویت سیگنال‌های ارسالی برای دریافت بهتر وجود دارد.

ترانسدیوسر: این ابزارها سیگنال‌های خروجی را به نوع استاندارد آن‌ها تبدیل می‌کنند.

نمایشگر: پارامترهایی که توسط ابزار اندازه گیری مورد برآورد قرار گرفته‌اند از این طریق به نمایش در خواهند آمد.

کنترلر: وظیفه کنترل نمودن پروسه را از ابتدا تا پایان بر عهده دارد.

 

حتما بخوانید:

ترانسمیتر چیست؟ کاربرد آن

ترانسدیوسر چیست؟ کاربرد آن

تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر چیست؟

 

لوازم اندازه گیری پرتابل صنعتی چیست؟

بیشترین کاربرد این ابزارهای اندازه گیری پرتابل در صنایع است اگر چه در بسیاری از بخش‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بخش‌هایی همچون فعالیت‌های تحقیقاتی و منازل که در برخی از مواقع نیاز به تجهیزات پرتابل دارند تا پارامترهایی را مورد سنجش قرار دهند. اما در صنعت در بخش الکترونیک و مهندسی پزشکی و مخابرات و در کارخانه‌های تولیدی در سطح گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. دستگاه‌های پرتابلی که در صنایع به کار می‌آیند نسبت به نوع تحقیقاتی آن از ابعاد کوچکتری برخوردار است. همچنین به لحاظ قیمتی نیز ارزان تر بوده و از قیمت مناسب‌تر برخوردار هستند.

 

لوازم اندازه گیری پرتابل در چه صنایعی کاربرد دارند؟

با وجود گستره‌ی بالای کاربرد این ابزار در صنایع اما در برخی از انواع صنایع کاربرد بیشتری دارند همچون:

1- صنایع غذایی

2- کشاورزی

3- صنعت خودروسازی

4- مهندسی مکانیک

5- صنعت داروسازی

6- ساخت و ساز

7- صنایع راهسازی

8- تولید مصالح ساختمان

یکی از کاربردهای اصلی از این تجهیزات در اتوماسیون‌های صنعتی است. اتوماسیون‌ها کمک می‌کنند تا فرآیندها با سرعت و دقت و ایمنی بیشتری انجام شوند و در نتیجه راندمان کاری و میزان سود دهی بطور محسوسی بالاتر باشد. البته مزایای استفاده از این تجهیزات پرتابل اندازه گیری به همین جا محدود نمی‌شود.

 

مزیت‌های لوازم اندازه گیری پرتابل چیست؟

در بسیاری از صنایع برای سنجش و اندازه گیری کردن پارامترهایی که حیاتی و مهم هستند از این ابزارهای پرتابل استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که ویژگی در دسترس بودن را می‌توان از مهم‌ترین مزیت‌های این ابزار دانست. بدلیل اینکه نیاز به حمل و نقل و جابه‌جایی در این تجهیزات وجود دارد از نظر ساختاری و بدنه کاملا جمع و جور و با قابلیت حمل طراحی و ساخته شده‌اند از این رو استفاده در هر موقعیت و مکانی از این لوازم اندازه گیری پرتابل وجود دارد.

از دیگر مزایای این تجهیزات به روز بودن آن‌ها است. اغلب آن‌ها با آخرین تکنولوژی‌های روز منطبق بوده و بر اساس آن ساخته می‌شوند. سبکی و قابلیت حمل موجب شده تا در مکان‌هایی که دور از دسترس است مانند خط لوله‌ها و یا محفظه‌ها براحتی مورد استفاده قرار گیرند. بعنوان مثال برخی از انواع حسگرها وجود دارند که می‌توان از آن‌ها در فواصل طولانی استفاده کرد و امکان کنترل بر فرآیند در مسیرهای دور را ایجاد نمود. از دیگر مزیت‌های استفاده از این تجهیزات پرتابل می‌توان به توانایی تجزیه و تحلیل سریع داده‌ها اشاره کرد. تمام موارد گفته‌شده‌موجب می‌شود تا از این تجهیزات در سطح وسیعی در صنایع گوناگون و در زمانی که نیاز به جابه‌جا کردن ابزارهای اندازه‌گیری وجود دارد استفاده گردد.

تجهیزات پرتابل

شیوه‌ی استفاده از لوازم اندازه گیری پرتابل:

نوع پارامتری که این تجهیزات مورد اندازه‌گیری قرار می‌دهند در نحوه کار آن‌ها بسیار موثر است. در اغلب اوقات با بکار بردن حسگرهای داخلی و خارجی در این تجهیزات پرتابل می‌توان تغییراتی که در خصوص یک پارامتر خاص مورد نظر است را ثبت و اندازه گیری نمود. حسگرهای خارجی از طریق یک کابل و یا بطور کاملا مستقیم به‌محفظه و یا مخزنی که در ابزار اندازه‌گیری مورد نظر تعبیه شده‌است کار گذاشته‌می‌شوند. پارامترها نیز یا به طریق تماس فیزیکی با جسم مورد سنجش و یا به طریق استفاده از سنسورها مورد اندازه گیری قرار می‌گیرند. بنابراین پارامتر مورد نظر به راحتی برآورد خواهد شد. قطعات الکترونیکی وجود دارند که در این ابزارهای پرتابل داده‌های دریافتی را بصورت قابل نمایش بر روی صفحه نمایش در خواهند آورد.

پیش از معرفی انواع لوازم اندازه گیری پرتابل باید اشاره کرد که گروه صنعتی سپیانی یکی از شرکت‌های معتبر در داخل کشور بوده که در خصوص اتوماسیون صنعتی و تجهیزات مورد نیاز در صنایع از جمله تجهیزات پرتابل اندازه گیری خدمات زیادی را ارائه می‌کنند. برای دریافت مشاوره و راه اندازی خط تولید نیز می‌توانید با مهندسین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.

 

لوازم اندازه گیری پرتابل و انواع آن:

با توجه به نوع کاربردی این تجهیزات انواع بسیار زیادی از آن‌ها تولید و به بازار عرضه شده‌اند. دستگاه‌هایی که به صورت پرتابل پارامترهای مورد نیاز را مورد سنجش و اندازه گیری قرار می‌دهند در صنایع زیادی مانند برق الکترونیک و مهندسی پزشکی کاربرد دارند. ابزارهای دقیق اندازه‌گیری همچنان پر کاربردترین نوع از لوازم پرتابل را در بر می‌گیرند. به همین خاطر است که در بیشتر صنایع از این لوازم پرتابل برای اندازه گیری کردن استفاده می‌کنند. این تجهیزات نیز مانن دیگر تجهیزات اندازه گیری بر اساس نوع کاربرد و عملکردی که دارند طبقه بندی می‌شوند شامل:

1- پرتابل‌های الکتروشیمی:

این ابزار شامل کلرسنج – ph متر- هدایت سنج – و مواردی از دست می‌باشد.

2- پرتابل‌های نورسنج:

این نوع از تجهیزات از راه دور یا پرتابل اعم از اسپکتروفتومتر از نوع تک پارامتری و یا دو پارامتری و کلر سنج‌های بر پاره‌ی dpd هستند.

همچنین بر اساس نوع پارامتر مورد اندازه‌گیری نیز به انواع مختلفی مانند:

1- فشار سنج پرتابل:

این نوع از فشار سنج‌ها در رنج‌ها مختلفی برای مصارف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابعاد کوچک و قابلیت حمل از مهم‌ترین ویژگی‌های این تجهیزات به شمار می‌روند.

2- دماسنج پرتابل:

ترمومتر دیجیتال و البته پرتابل یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در کنترل و اندازه گیری دما در صنایع به شمار می‌رود. کیفیت و دقت بسیار بالا در این تجهیزات از ویژگی‌ها و مزایای آن به حساب می‌آید.

3- آنالایزر هدایت الکتریکی پرتابل:

یکی دیگر از لوازم اندازه گیری پرتابل که طرفداران زیادی دارد آنالایزرها هستند. دقت اندازه گیری پارامترها در این تجهیزات به صورت اتومانیک انجام می‌گردد. از طرفی می‌توان دما در محدده‌ منفی را نیز به‌وسیله این تجهیزات اندازه گیری نمود. کالیبراسیون آن‌ها بسیار آسان و البته پایدار است و در شرایط و محیط‌های مختلفی نیز امکان استفاده دارند.

می‌باشد. البته انواع دیگری از این محصولات وجود دارد همچون رطوبت سنج پرتابل و یا ضخامت سنج پرتابل یا آمپرسنج پرتابل که بسته به نوع صنعت و مورد استفاده می‌توان تهیه کرد و بکار گرفت. نکته مهم در این میان این است که بسته به نوع نیاز باید از این محصولات استفاده کرد زیرا محدوده‌ی در نظر گرفته شده برای آن‌ها در کمترین و بیشترین مزان ممکن از یکدیگر متفاوت است. بنابراین این امکان وجود دارد که کمی گیج کننده باشد. اما اگر در زمان خرید لوازم پرتابل به کاربرد آن‌ها توجه شود می‌توان انتخاب مطمئن و مناسب را انجام داد.

 

حتما بخوانید:

کالیبراتور چیست؟ کاربرد آن

کالیبراسیون چیست؟ کاربرد آن

 

معایب لوازم اندازه گیری پرتابل چیست؟

با وجود مزیت‌های زیادی که این تجهیزات دارند و موجب شده تا محبوبیت زیادی در بین مهندسین و تکنیسن‌ها پیدا کنند و نیز بالا بردن سرعت کار و تجزیه و تحلیل این تجهیزات معایبی نیز دارند که باید مورد توجه‌قرار گیرد. از آن جایی که این ابزارهای اندازه‌گیری طوری طراحی و ساخته می‌شوند که براحتی بتوان آن‌ها را حمل و نقل کرده و مورد استفاده قرار داد از بدنه‌هایی ضعیف‌تر ار سایر انواع برخوردار هستند.

در زمان خریداری کردن این لوازم پرتابل باید به این موضوع نیز توجه نمود. از طرفی مقاومت کم آن‌ها نیز موجب می‌شود تا در شرایط تهاجمی و پر خطر کاربرد چندانی نداشته باشند. به عنوان مثال در اتاق‌ها ضد انفجار که نیاز به کنترل تمام شرایط دمایی و رطوبتی و دیگر پارامترها است نمی‌توان استفاده از این ابزارهای سنجش پرتابل را توصیه نمود. در با توجه به نوع کاربری مورد نظر به این نکته نیز در خصوص این تجهیزات پرتابل صنعتی توجه لازم را داشته باشید.

انواع لوازن پرتابل

نگهداری اصولی لوازم اندازه گیری پرتابل چگونه است؟

یکی از مواردی در خصوص این تجهیزات پرتابل باید مورد توجه قرار بگیرد شرایط نگهداری کردن از آن‌ها است. چرا که از بصورت اصولی انجام نشود می‌تواند به خطا در نتایج اندازه‌گیری منجر شده‌و پیامدهای زیادی را به‌همراه‌داشته‌باشد. در واقع شرایط نادرست نگهداری از این ابزار به اندازه خراب بودن آن‌ها در نتایج اشتباه تاثیر گذار هستند.

در خصوص مناسب برای نگهداری از لوازم پرتابل باید گفت مناسب تا دور از رطوبت و دمای بالا و فشار قرار داشته باشند. همچنین محل نگهداری نباید مورد تابش مستقیم نور خورشید قرار داشته باشد. اگر به‌شرایط گفته شده‌توجه نشود علاوه‌بر بالا رفتن احتمال خرابی روی نتایج نشان داده‌شده‌نیز تاثیر خواهد گذاشت و خطا به میزان چشمگیری در این تجهیزات اضافه می‌شود. همچنین برای بالا بردن ضریب اطمینان در هنگام استفاده از لوازم اندازه گیری پرتابل بهتر تا اندازه گیری تکرار شود.

 

خرید تجهیزات اندازه گیری پرتابل:

در خصوص این تجهیزات باید گفت برندهای زیادی از این دست ابزار را تولید و عرضه کرده‌اند. بنابراین حق انتخاب زیادی در خصوص برند و کمپانی تولید کننده دارید. کمپانی کیوریتسو در ژاپن- هیوکی از ژاپن – لوترون در تایوان و ویکتور چین از این برندهای شناخته‌شده‌هستند. اما نکته‌ی مهم‌تر در این بین انتخاب لوازم اندازه گیری پرتابل بر اساس کاربری و نیاز مجموعه است. برای تهیه نمودن انواع با کیفیت و اصل از این دست محصولات پرتابل بهتر است تا از شرکت‌های شناخته‌شده‌و معتبر اقدام به خرید نمایید تا کالایی با کیفیت و طول عمر بالا دریافت کنید.

 

حتما بخوانید:

پتانسیومتر چیست؟ کاربرد آن

تجهیزات اندازه‌گیری ایسکرا (Iskra)

 

سخن پایانی:

تجهیزات اندازه گیری پرتابل بدلیل مزیت‌های زیادی که دارند همچون قابلیت حمل و نقل و سادگی به‌کار گیری آن‌ها و نیز هزینه پایین خرید و نگهداری در سطح وسیعی استفاده شده و به‌کار گرفته می‌شوند. به‌همین دلیل است که برندهای مختلفی اقدام به‌ساخت و فروش تجهیزات اندازه گیری پرتابل کرده‌اند. در زمان استفاده از این تجهیزات باید به اصالت کالای خریداری شده توجه کرده و از آن اطمینان حاصل کنید.

همچنین شرایط نگهداری غیر استاندارد در خصوص این تجهیزات می‌تواند بسیار آسیب رسان بوده و حتی منجربه نتایج اشتباه در اندازه‌گیری گردد. یکی از توصیه‌هایی که در زمینه‌ی خرید تجهیزات اندازه گیری پرتابل می‌توان کرد مراجعه به مراکز خرید معتبر و شناخته شده‌ای مانند دکتر پی ال سی و گروه صنعتی سپیانی است که با قریب به دو دهه تجربه در زمینه اتوماسیون صنعتی و کالاهای صنعتی سابقه‌ای درخشان دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز پیامرسان واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *