تعمیر و نگهداری, صنایع غذایی

تعمیر و نگهداری دستگاه وت پنیرسازی

دستگاه وت پنیرسازی

آشنایی با دستگاه وت پنیرسازی

پیش از آنکه بسراغ مقوله دستگاه وت پنیرسازی برویم بهتر است بدانید که شیر جزو مهم ‌‌ترین و حائز اهمیت‌ترین فرآورده‌های لبنی محسوب می‌گردد که دارای تاریخ مصرف محدود است. و امکان استفاده از آن برای طولانی مدت وجود ندارد. به همین سبب آن را تبدیل به پنیر و دیگر فرآورده‌های لبنی می‌کنند تا علاوه بر ماندگاری بیشتر، مواد مغذی موجود در شیر نیز حفظ شود. این فرایند که از اهمیت بسزایی برخوردار است توسط خط تولید لبنیاتی صورت میگیرد که توسط مهندسین توانمند گروه صنعتی سپیانی طراحی و راه اندازی شده است.

مطلب مرتبط: صفر تا 100 خط تولید پنیر

پنیر در مراحل گوناگونی تولید می‌گردد. بدین معنی که می‌بایست نخست شیر را به مرحله پخت هدایت کرد. پس از آن شیر را به حالت دلمه شده تبدیل کرد. در انتها باید پنیر دلمه شده آبگیری شود. به منظور انجام این فرایند، به تجهیزات گوناگونی من جمله دستگاه پخت شیر (پاتیل یا پروسس تانکدستگاه وت پنیرسازی، دستگاه ترولی پرس و آبگیری، دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی احتیاج است.

دستگاه وت

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه اتوماسیون صنعتی، راه اندازی خط تولید، تعمیر و نگهداری از اینکه در ادامه این مقاله ما را همراهی میکنید، سپاسگزار است.

 

نگاهی به روند پنیرسازی

به منظور پنیرسازی در خط تولید لبنیات نخست می‌بایست شیر را درون مخزن پروسس تانک یا پاتیل ریخته شود تا حرارت داده شود. چنانچه از پروسس تانک به منظور پخت شیر بهره‌بری گردد. می‌بایست ورودی آب آن را به پکیج زمینی وصل کرد تا آبگرم میان جداره‌ها به جریان درآمده و باعث پخته شدن شیر گردد و در عین حال با وصل کردن آن به کولینگ تاور، باعث افت دمای شیر می‌شود.

پس از آن‌که شیر به دمای جوش رسید و تا دمای مورد نظر خنک شد. می‌بایست آن را به درون وت پنیرسازی منتقل کرده و استارتر و افزودنی‌های مورد نظر را بدان افزوده. جریان آبگرم میان جداره های وت پنیرسازی، باعث گرم شدن بدنه می‌گردد که دمای آن به مواد انتقال پیدا خواهد کرد و فرآیند دلمه بستن شروع خواهد شد.

پس از اینکه فرآیند دلمه بستن به انتها رسید. می‌بایست آن را آبگیری کنند. به جهت انجام دادن این فرآیند پنیر را به درون دستگاه ترولی پرس و آبگیری هدایت خواهند کرد تا آب موجود به طور کامل از آن جدا گردد. در این مقاله سعی کرده‌ایم نگاهی به آنچه در خط تولید لبنیات می‌گذرد و اعمال ضروری به منظور بهینه کردن کارکرد آن بپردازیم.

 

حتما بخوانید:

معرفی دستگاه رنده پنیر پیتزا

صفر تا 100 خط تولید پنیر پیتزا

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر طعم دار

 

اهمیت تعمیر و نگهداری دستگاه وت

به سبب گوناگونی و حساسیت فراورده‌های لبنی داشتن ضریب اطمینان بالا از عملکرد صحیح دستگاه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. و این ضرورت مگر با سرویس و نگهداری پیوسته دستگاه‌های کنترل کارکرد آنها به شکلی برنامه ریزی شده و توسط تیمی مجرب و حرفه‌ای میسر نخواهد بود.

گروه صنعتی سپیانی همواره با در اختیار داشتن کادری متشکل از مهندسین و متخصصین نخبه ایرانی آماده ارائه خدمات در زمینه نصب و راه‌اندازی خط تولید لبنیات، تعمیر و نگهداری خط تولید لبنیات و تعمیر و نگهداری دستگاه وت خواهد بود. پیش از اینکه به نحوه انجام ارائه خدمات تعمیر و نگهداری وت توسط گروه سپیانی بپردازیم اندکی با نقش وت و عملکرد آن در خط تولید پنیر بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

حتما بخوانید:

خط تولید پنیر کپکی (بلوچیز)

صفر تا 100 خط تولید پنیر اولیه

فرمولاسیون اختصاصی تولید دوغ طعم‌دار

 

دستگاه وت پنیر سازی چیست؟

از نظر متخصصان تغذیه و سلامت حایز اهمیت‌ترین وعده غذایی که بر روی مصرف آن تاکید بسیاری می‌شود، صبحانه است. یک وعده صبحانه سالم می‌بایست حاوی ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌های ضروری به منظور رفع احتیاجات بدن باشد. پنیر جزء آن دسته از فرآورده های لبنی است که علاوه بر کاربری‌های فراوان مصرف آن در روز اهمیت بالایی برخوردار است.

پنیر انباشته از پروتئین و ویتامین است و سبب تقویت متابولیسم بدن می‌گردد. به منظور تولید پنیر یکی از تجهیزات ضروری، دارای اهمیت، با کارایی فراوان در خط تولید لبنیات وت پنیر سازی است. شیر پس از پخت به این دستگاه انتقال داده شده و بدان مایه پنیر و دیگر مواد مورد نیاز اضافه خواهد شد. به منظور سریع‌تر تشکیل شدن دلمه‌های پنیر آن را حرارت خواهند داد. این عمل با بهره‌گیری از حرارت غیرمستقیمی است که توسط آب گرم جاری در جداره های دستگاه وت پنیر سازی فراهم خواهد شد. آب گرم بوسیله پکیج گرمایشی تامین می‌گردد و به درون دیواره وت منتقل می‌شود.

 

آشنایی با ترولی پرس و آبگیری

تجهیزات دیگری که در خط تولید لبنیات به منظور تهیه پنیر کارایی دارد. ترولی پرس نام دارد که در آبگیری از پنیر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این دستگاه نیز به سبب تماسی که با پنیر دارد از متریال استیل تولید می‌شود. از مهم‌ترین وظایف ترولی پرس، همان‌طور که از نامش نیز پیدا است. پرس و آبگیری از پنیر پس از فرآیند تولید و تشکیل دلمه در آن است و به منظور تولید پنیرهای سخت ونیمه سخت از اهمیت و کارایی بسزایی برخوردار است.

بهره‌گیری از این دستگاه بدین شکل است که دلمه های پنیر را به درون آن هدایت کرده و با بهره‌گیری از صفحه پرس و جک های‌پنوماتیک، عملیات فشرده سازی و خروج آب از پنیر انجام می‌گیرد. یکی از مزایای بسیار مهم بهره‌گیری از دستگاه ترولی پرس، کارکرد ساده و بهینه بودن آن است که سبب می‌شود در کنار دستگاه وت پنیرسازی به طور حتم مورد استفاده قرار گیرد.

تعمیر وت پنیرسازی

مطلب مرتبط: پنوماتیک چیست؟ 

 

قطعات تشکیل دهنده وت پنیر سازی

اکنون به بررسی اجزاء بکار رفته در ساخت دستگاه وت پنیر سازی خواهیم پرداخت. دستگاه‌های وت پنیرسازی، از زمره تولیدات بروز گروه صنعتی سپیانی است که به منظور تولید پنیرهای متنوع و لذیذ کاربرد دارد. گروه صنعتی سپیانی سابقه طولانی و درخشان در طراحی و راه‌اندازی اتوماسیون صنعتی، مشاوره راه اندازی خط تولید، راه اندازی خطوط تولید لبنیات دارد. جهت دریافت مشاوره رایگان میتوانید فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

 

مخزن:

مخزن دستگاه وت پرکاربرد در صنعت لبنیات، از متریال استیل 304 ضد زنگ طراحی و ساخته شده است و دارای دوجداره است. بهره‌گیری از استیل به عنوان متریال مورد تأیید و کارا در ساخت و تولید تجهیزات خط تولید لبنیات، سبب تولید پنیر بهینه و بهداشتی خواهد شد. بدنه دستگاه وت پنیرسازی به شکل دوجداره تولید و ساخته می‌شود. و به همین سبب آب گرم شده بوسیله پکیج وارد این جداره‌ها می‌شود و بدین ترتیب پروسه حرارت دادن به شیر و تولید دلمه های پنیر ممکن خواهد شد.

 

محل ورود و خروج آب گرم:

همان‌گونه که پیش از این نیز گفته شده به منظور به جاری شدن آب گرم در بین جداره دستگاه وت پنیرسازی، یک ورودی و خروجی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد که به پکیج گرمایشی متصل می‌گردد. یکی از مزایای اصلی و حائز اهمیت بهره‌گیری از این سیستم های حرارتی این است که قادر خواهید بود آب گرم مصرفی کارگاه و یا مغازه خود را نیز با بهره‌گیری از آن تامین کنید. چرا که تجهیز شده به دو مبدل حرارتی می‌باشند و در آن واحد قادر خواهند بود هم آب مصرفی و هم آب هدایت شده به جداره دستگاه وت پنیرسازی را گرم کنند.

 

پایه‌ها در دستگاه وت پنیر سازی:

وت پنیرسازی تولید شده توسط گروه صنعتی سپیانی دارای پایه‌هایی است و این امر سبب سهولت در حمل و نقل و جابجایی آن خواهد شد و کاربر قادر خواهد بود یه سادگی از استفاده کند. در انتها می‌بایست متذکر شد که همه قطعات این دستگاه، استاندارد بوده و به صورت کاملا بهداشتی تولید می‌شوند. گروه صنعتی سپیانی با در اختیار داشتن متخصصین و مهندسین ایرانی و سابقه‌ای درخشان در امر واردات تجهیزات با اختلاف بسیاری پیشرو در اجرای اتوماسیون صنعتی، طراحی خط تولید، مشاوره راه اندازی خط تولید، راه اندازی خطوط تولید لبنیات در کشور می‌باشد.

 

مکانیسم دستگاه ترولی پرس:

ترولی پرس و آبگیری یکی از تجهیزات ساده در خط تولید لبنیات محسوب می‌شود و متشکل از قسمت‌های زیر است:

1. بدنه یا حوض دستگاه ترولی پرس

2. صفحه پرس

3. جک های پنوماتیکی

4. پایه‌های دستگاه

بدنه یا حوض دستگاه ترولی پرس که در فرآیند تولید پنیر کارایی فراوانی دارد. از آلیاژ استیل تولید می‌شود که دارای ویژگی ضد زنگ بوده و از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است. این امر سبب سهولت در امر شستشوی دستگاه خواهد شد. ته حوض ترولی به صورت مش دار یا روزنه ای است که آب خروجی از پنیر از طریق آن به بیرون هدایت می‌شود.

به منظور آبگیری دلمه های پنیر دو عدد جک پنوماتیکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که با وارد کردن فشار بر صفحه پرس سبب می‌گردند همه آب درون پنیر تماما از آن خارج شود. این جک‌ها از توانایی بسیار بالایی برخوردار هستند و هنگام تولید پنیر لاکتیکی سبب میشوند آب پنیر به طور کامل از آن خارج شود. نیاز به یادآوری است که آب پنیر از خواص بسیار زیادی برخوردار است. و اغلب در دیگر فرایندها از آنها استفاده میشود و هدر نمیشوند. در ادامه مشخصات دستگاه های وت و ترولی پرس تولیدی گروه صنعتی سپیانی را ملاحظه میکنید.

 

ویژگی های دستگاه وت پنیر سازی:

  • مجهز به بدنه دوجداره به منظور انتقال غیرمستقیم حرارت
  • مجهز به مدخل آب گرم
  • بهره‌برداری از استیل در تولید بدنه
  • قابلیت متصل شدن به پکیج به منظور گرمادهی به شیر به منظور تولید پنیر
  • دارای شتاب بالا در فرآیند تولید پنیر
  • دارای مجوزهای رسمی مورد نیاز از سوی سازمان بهداشت
  • قابلیت بهره‌وری در واحدهای بزرگ لبنیاتی و کارگاه‌های تولید لبنیات

 

ویژگی های ترولی پرس:

  • تولید و ساخت بدنه با بهره‌گیری از استیل 304 ضد زنگ
  • مجهز به جک‌های پنوماتیک به منظور خلق فشار و آبگیری از پنیر
  • مجهز به شیر تخلیه آب پنیر
  • تولید و ساخت همه قطعات با توجه به استانداردهای ایزو توسط تیمی متشکل از بهترین مهندسین و متخصصین ایرانی
  • دارای مجوزهای رسمی مورد نیاز از سوی سازمان بهداشت جهانی

 

کارکرد مطمئن تجهیزات دستگاه وت پنیر

خدمات تعمیر و نگهداری تاثیرگذار سبب کارکرد مطمئن تجهیزات دستگاه وت پنیر، با حصول اطمینان از پیدایش مینیمم آشفتگی در پروسه تولید می‌گردد. به خدمت گرفتن مهندسان خبره و با تجربه و اتکا بر آخرین متدها و فن‌آوری‌های روز دنیا توسط گروه صنعتی سپیانی سبب شده است که به ارائه دهنده بالاترین سطح کیفیت در کشور تبدیل شوند. تا این امر حصول به خدمات تعمیر و نگهداری صحیح دستگاه وت پنیر را میسر می‌سازد.

سرمایه گذاری در عرصه تعمیر و نگهداری قابل پیش بینی، تعمیرات با قابلیت پیاده سازی، در دسترس بودن قطعات و تجهیزات و امکان اطمینان به کیفیت و کارکرد امن آنها، کم کردن مخارج مازاد و بهره‌برداری بهینه از متخصصین خبره عملیاتی متضمن کیفیت بالای محصول نهایی در دستگاه وت پنیر خواهد بود.

خدمات تعمیر و نگهداری دستگاه وت پنیر که توسط گروه صنعتی سپیانی ارائه می گردد شامل موارد زیر است:

  • عملیات پیشگیرانه
  • عملیات
  • اصلاحی
  • حمایت از خط تولید
  • پیش‌بینی و تهیه تجهیزات مورد نیاز
  • اعتبار سنجی کارکرد
  • پیش بینی مرتبط به کارکرد قطعات
  • ایجاد بخش تعمیرات و نگهداری مستقل

cheese wet

تقسيم بندي شیوه‌های مراقبت وضعيت دستگاه وت پنیر

شیوه‌های مراقبت شرایط دستگاه وت پنیر را به دو دسته ‎‎ Off-line و On-line تقسیم بندی می‌گردند.

هدف از شیوه Off-line:

به شیوه‌هایی الحاق می‌گردد كه با ثبت اطلاعات در دوره‌های زمانی منقطع با امکان برنامه‌ريزی صورت پذیرد. در شرایطی که در شیوه‌های مراقبت وضعیت On-line عوامل مداخله‌گر و اطلاعات دستگاه وت پنیر به شکل لاینقطع انجام پذیرد.

شیوه‌های مراقبت وضعيت Off-line:

شیوه‌های مراقبت وضعيت Off-line را می‌شود به دو صورت Off-load و On-load انجام داد. در شیوه‌های مراقبت وضعيت Off-load عوامل مداخله‌گر و اطلاعات دستگاه وت پنیر را در وضعیت بي‌باری و خاموش بودن دستگاه وت پنیر انجام خواهد شد.

چک کردن روغن، فروگرافی، چک کردن ذرات سايشی نمونه‌هایی از شیوه مراقبت وضعيت Off-load به شمار می‌آیند. ثبت اطلاعات و عوامل مداخله‌گر در شیوه مراقبت وضعيت On-load در شرایط روشن بودن و يا زير بار بودن دستگاه صورت خواهد گرفت. چک کردن دود، چک کردن ارتعاشات، ترموويژن، آزمون مافوق‌‎صوت شیوه‌های گوناگونی از مراقبت On-load محسوب می‌شوند.

 

شیوه مراقبت وضعيت On-line:

در روش‌های مدرن و پیشرفته مراقبت وضعيت بیشتر توجه و علاقه مديران و مهندسان معطوف به نصب و راه‌اندازی سيستم‌های On-line شده است. سبب اين امر کم شدن هزينه ها و زمان تعميرات، بالا رفتن عمر مفید دستگاه وت شیر و بالا رفتن ضریب اطمينان سيستم‌ها است. در کل مراحل كار يك مکانیسم مراقبت وضعيت On-line به شرح زیر است:

1. سنسورها (Sensors): اين المان‌ها عهده دار نمونه برداري و مشخص کردن میزان عوامل مداخله‌گر گوناگون مورد احتیاج هستند.

2. ثبت‌كننده‌ها (Recorders): اين بخش داده‌های دريافت شده از سنسورها را بايگاني و ذخيره خواهند کرد و ازآن به عنوان سابقه به منظور تحليل دستگاه وت شیر و مکانیسم خط تولید لبنیات استفاده خواهد شد. اين قسمت در واقع نقش يك بانك داده‌ را برای خط تولید بعهده دارد.

3. تحليل‌گر(Analyzer): در اين قسمت داده‌های موجود مورد پردازش واقع شده و وضعيت دستگاه وت شیر و سيستم خط تولید را به اپراتور گزارش می‌دهند. يكي از حائز اهمیت‌ترین مباحث و بخش‌ها در کاربرد يك مکانیسم مراقبت وضعيت On-line گزینش درست و مناسب عوامل مداخله‌گر سنجش است. جريان، توان، میزان حرارت آب، روغن، فشار روغن، دبي آب، سنجش كيفيت روغن، ارتعاشات مثال‌هایی از عوامل مداخله‌گر به منظور سنجش لاینقطع و انجام مکانیسم مراقبت وضعيت On-line است.

به منطور مشخص كردن و گزینش يكي از شیوه‌های مراقبت وضعيت، نخست آسیب‌های متداول و اصلی مکرر دستگاه وت را تعیین كرده. پس از آن عوامل مداخله‌گر و كميت هايی كه قادر هستند اين نوع ایرادات را اندازه گيري کنند تعيين خواهیم کرد. سپس در گام بعدی تعيين ابزارآلات، حسگرها، آزمايشات و تعیین كردن شیوه‌های مراقبت وضعيت به منظور تعيين اين كميت‌ها و عوامل مداخله‌گر در دستگاه وت پنیر است.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری خط تولید ماست

طراحی و راه اندازی خط تولید لبنیات

 

نتیجه گیری:

تعمیر و نگهداری مقوله‌ای حساس و مهم محسوب می‌گردد که حتماً باید توسط شرکت‌های معتبر انجام پذیرد. در عین حال لزوم استفاده از تجهیزات از برندهای معتبر جهانی با کیفیت بالا نیز در بهینه کردن محصول نهایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای خواهد بود.

گروه صنعتی سپیانی با در اختیار داشتن کادر تخصصی متشکل از نخبه‌ترین مهندسین متعهد ایرانی، در کنار تولید و واردات تجهیزات صنعتی با برترین کیفیت و ماسب‌ترین قیمت، پیشتاز و بی‌رقیب در عرصه صنعت کشور همواره در کنار صنعت‌گران و تولیدکنندگان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

ما در گروه سپیانی نه تنها خدمات بی‌نظیری در زمینه تعمیر و نگهداری خطوط تولید کارخانجات ارائه میدهیم. بلکه در زمینه های زیر نیز میتوانیم کمک‌رسان کارفرمایان عزیز باشیم:

  • تعمیر و نگهداری
  • اتوماسیون صنعتی
  • اتوماسیون صنعتی زیمنس
  • اتوماسیون صنعتیplc
  • تعمیر و نگهداری خط تولید
  • مشاوره راه اندازی خط تولید
  • طراحی و راه اندازی خطوط تولید
  • صفر تا صد راه اندازی خط تولید
  • تجهیزات صنعتی
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *