خطوط تولید

نکات طلایی انتخاب سیستم گرمایشی کارخانه

سیستم گرمایشی

انتخاب سیستم گرمایشی کارخانه

گرمایش کافی در هر محل کاری مهم است. کارگران باید از محیط کاری مناسب برخوردار باشند و این شامل اطمینان از حفظ دمای محل کار آنها در سطح قابل قبول است. در یک محیط کارخانه، راندمان گرمایش می‌تواند بر توزیع گرما در سراسر فضا تأثیر منفی بگذارد و آن را برای شرایط کاری مضر می‌سازد، به همین دلیل نصب و استفاده از سیستم گرمایشی مناسب کارخانه بسیار مهم است. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا نکات طلایی برای انتخاب سیستم گرمایشی کارخانه را مرور کنیم.

حتما بخوانید:

کندانسور چیست؟ انواع آن

ساخت سفارشی کندانسور

گرمایش هوایی

انواع سیستم گرمایشی کارخانه

دو شکل اصلی گرمایش مناسب برای یک کارخانه وجود دارد:

  • گرمایش هوای گرم
  • گرمایش سقف تابشی

گرمایش هوای گرم با گرم کردن هوای موجود در فضا کار می‌کند که به نوبه خود باعث گرم شدن کارگران ساختمان می‌شود. هوای گرم توسط یک فن در سراسر فضا پخش می‌شود. بنابراین برای اطمینان از دمای ثابت، هوای گرم باید بطور مساوی در تمام فضا پخش شود. انواع مختلفی از بخاری‌های هوای گرم برای انتخاب وجود دارد، می‌توان آنها را از سقف آویزان کرد، روی دیوار نصب کرد یا روی زمین ایستاد. مدل انتخابی به مشخصات کارخانه و فضای موجود شما بستگی دارد.

نوع دیگری از سیستم گرمایش مناسب برای محیط کارخانه، گرمایش تابشی است. بخاری‌های سقفی تابشی هوا را مستقیماً گرم نمی‌کنند. بلکه گرمای مادون قرمز تولید می‌کنند که مستقیماً سطوح، افراد و اجسام در مسیر خود را گرم می‌کند. به این ترتیب این بخاری‌ها گرمای تابشی همه جانبه‌تری ایجاد می‌کنند. بخاری‌های تابشی گرمای سریع و تقریباً فوری را با هزینه کمتری برای سایر انواع بخاری‌ها فراهم می‌کنند.

بخاری سقف کاذب:

اگر کارخانه شما مملو از محصولات و افراد است، بخاری‌های سقف کاذب یک گزینه عالی هستند زیرا به حداقل فضا نیاز دارند و واقعاً در گرم کردن مناطق بزرگ مؤثر هستند و نگهداری آنها آسان است. سیستم گرمایش کارخانه که بخوبی طراحی شده، هوا را بطور یکنواخت در سراسر فضا پخش می‌کند. کلید اجازه دادن به بخاری‌ها برای کارایی کامل این است که مطمئن شوید که هوا آزاد است. این امر بخش‌های سرد را از بین می‌برد. اگر برخی از مناطق گرم نمی‌شوند، ممکن است لازم باشد که چیدمان فضا را دوباره سازماندهی کنید تا مطمئن شوید که هوای گرم به دام نمی‌افتد. از طرف دیگر، اگر این امکان پذیر نیست، می‌توانید روی چندین بخاری هوای گرم سرمایه گذاری کنید تا بصورت استراتژیک در سراسر فضا قرار داده شوند تا از پوشش کامل اطمینان حاصل شود.

بخاری‌های کابینتی روی زمین:

بخاری‌های کابینتی روی زمین برای کف‌های کارخانه‌ای که فضا در آنها زیاد نیست، عالی هستند. طیف گسترده‌ای از مدل‌ها برای انتخاب وجود دارد، اما انتخاب ایده آل برای فضاهای کارخانه، کابینت‌های روی زمین هستند. آنها در روغن یا گاز، عمودی یا افقی در دسترس هستند و حتی در گزینه‌های آب بندی شده در اتاق عرضه می‌شوند. تطبیق پذیری‌شان، آنها را در محیط‌های کارخانه بسیار مفید می‌کند. نگهداری از آنها نیز آسان است و طول عمر بالایی دارند.

گرمایش سقف تابشی:

جایگزین گرمایش هوای گرم هنگام گرم کردن کارخانه، استفاده از سیستم گرمایش تابشی است. این بخاری‌های پلاک تابشی مانند سایر مدل‌های بخاری، هوا را مستقیماً گرم نمی‌کنند. اما در عوض گرمای مادون قرمز تولید می‌کنند که مستقیماً سطوح، افراد و اشیاء در مسیر خود را گرم می‌کند. این بخاری‌ها گرمای همه جانبه‌تری را به سرعت و با هزینه کمتری نسبت به سایر بخاری‌ها ایجاد می‌کنند.

آنها از این نظر محدود هستند که باید مستقیماً روی یک منطقه قرار گیرند تا گرما را تأمین کنند و ساختارهای بلند مانند قفسه‌بندی در داخل کارخانه ممکن است منبع گرما را مسدود کنند. با این حال، آنها گزینه‌های عالی برای مناطقی هستند که اغلب به هوای بیرون باز می‌شوند، مانند محل بارگیری. گرما از بین نمی‌رود زیرا سیستم‌های گرمایش تابشی به گردش هوا متکی نیستند. فقط مطمئن شوید که این بخاری‌ها توسط اشیایی که مانع از گرما می‌شوند مسدود نشده باشند.

گرمایش تابشی

حتما بخوانید:

معرفی انواع فن (هواکش) صنعتی

راه اندازی و اجرای سیستم آیس بانک کارخانجات

 

پرده هوای صنعتی و تجاری:

با توجه به ماهیت محیط کارخانه، همیشه حرکت و درهای باز وجود دارد. پرده‌های هوای صنعتی و تجاری با مسدود کردن هوای سرد ورودی کار می‌کنند و از خروج هوای گرم از ساختمان جلوگیری می‌کنند، در حالی که به مردم و وسایل نقلیه اجازه می‌دهند براحتی به دو محیط مختلف دسترسی داشته باشند، بدون اینکه مانعی برای باز کردن درها داشته باشند یا وقت صرف کنند.

یکی از مزایای پرده‌های هوای تجاری این است که در تابستان، معکوس می‌شود و هوای خنک را در ساختمان حفظ می‌کند و هوای گرم را از بین می‌برد و محیطی مناسب برای نیروی کار شما ایجاد می‌کند.

گرمایش الکتریکی:

اگر محل شما گاز یا نفت ندارد، گزینه‌های گرمایش الکتریکی ما یک گزینه محبوب هستند. سیستم گرمایش کارخانه، گزینه‌های متفاوتی دارد، و محدوده گرمایش الکتریکی ما با گرم کردن اجسام بجای هوای اطراف آن کار می‌کند.

فن لایه زدایی:

در جایی که سقف‌های بلند وجود دارد، مانند ساختمان‌هایی مانند کارخانه‌ها و انبارها، اتلاف گرما وجود دارد. هوای گرم بالا می‌رود، بنابراین با بخاری‌های معمولی هوای گرم با سوخت گاز، باید از سیستم‌های لایه‌زدایی نیز برای به حداکثر رساندن اثربخشی آنها استفاده شود.

از طریق لایه‌زدایی، هوای گرم دوباره از پشت بام به فضای اشغال شده‌در سطح طبقه گردش می‌کند. حجم زیادی از هوا با سرعت کم و در دمای کنترل شده‌حرکت می‌کند. از فن‌ها برای گردش هوا استفاده می‌شود و توزیع یکنواخت دما در کل فضا ایجاد می‌شود. با لایه‌زدایی، می‌توان از یک بخاری برای گرم کردن یک فضای بزرگ استفاده کرد، هزینه‌ها را کاهش داد و راه‌حلی با انرژی کارآمدتر تولید کرد.

 

حتما بخوانید:

پلیت هیتر چیست؟ انواع و کاربرد

تعمیر و نگهداری مبدل حرارتی (پلیت کولر)

 

عوامل انتخاب سیستم گرمایشی کارخانه

هنگامی که صحبت از انتخاب سیستم گرمایشی مناسب برای یک ساختمان خاص می‌شود، برخی از عوامل می‌توانند بر تصمیم گیری تأثیر بگذارند. در پاراگراف‌های بعدی هشت مورد از رایج‌ترین عواملی که بر انتخاب سیستم گرمایشی تأثیر می‌گذارند، تحلیل خواهند شد:

1. ترجیح مالک ساختمان

فرد (یا شرکت/سازمان) که تصمیم به ساخت، گسترش یا نوسازی یک ساختمان می‌گیرد ممکن است در واقع مالک و تصرف این ساختمان باشد یا شاید پیمانکاری که تجارتش اجاره یا فروش ساختمان است. برخی از مالکان و پیمانکاران ترجیحاتی نسبت به سیستم‌های گرمایشی خاص دارند، احتمالاً بر اساس تجربه. توجه به این نکته مهم است که انگیزه‌های مؤثر بر تصمیمات ساختمانی اغلب بین مالک و پیمانکار متفاوت است. این بدان معنا نیست که آنچه برای یک مالک مهم است برای یک پیمانکار مهم نیست، بلکه به این معنی است که هر کدام در هنگام نزدیک شدن به یک پروژه ساختمانی اولویت‌های متفاوتی دارند.

اگر مالک ساختمان را اشغال کند، هزینه چرخه عمر، هزینه تعمیر و نگهداری، قابلیت اطمینان سیستم و محیط کاری مولد ممکن است در فرآیند تصمیم گیری مورد تاکید قرار گیرد. انتخاب سیستم گرمایشی زمانی شخصی‌تر می‌شود که مالک مجبور به کار یا زندگی در ساختمان باشد. یک پیمانکار معمولاً دو انگیزه دارد. اول عملکرد مالی پروژه است. دوم، توانایی جذب و حفظ مستاجران است.

این نگرانی‌ها مرتبط هستند زیرا موفقیت مالی یک پروژه به توانایی پیمانکار در بازاریابی ساختمان برای مستاجران احتمالی بستگی دارد که اغلب تنها منبع درآمد عملیاتی هستند. برخی از پیمانکاران ممکن است ملک را بسرعت بفروشند، چه پس از اتمام ساخت و ساز یا ظرف یک تا سه سال. به همین دلیل، هزینه اول، بازارپذیری ساختمان، توانایی پرداخت صورت‌حساب مصرف انرژی برای مستاجرین و فضای کاری انعطاف‌پذیر ممکن است برای آنها مهم باشد.

2. بودجه ساخت و ساز موجود

بودجه موجود برای خرید و نصب سیستم گرمایشی کارخانه ممکن است توسط مالک یا پیمانکار به تیم طراحی تحمیل شود یا با کمک تیم طراحی محاسبه شود. اگر مالک یا پیمانکار از قبل تعیین کرده باشد که چه پولی برای ساخت ساختمان در دسترس است، در این صورت تیم طراحی به چالش کشیده می‌شود تا با پول موجود، یک سیستم گرمایشی کارخانه فراهم کند که نیازهای ساختمان را برآورده کند. این کار همیشه آسان نیست! اغلب، برخی از الزامات در طول مسیر قربانی می‌شوند، زیرا الزامات ذکر شده با بودجه موجود برای برآورده کردن آن الزامات مطابقت ندارد.

3. اندازه و شکل ساختمان

اندازه و شکل ساختمان می‌تواند به سرعت گزینه‌های موجود سیستم گرمایشی کارخانه را محدود کند. ساختمان‌های مرتفع معمولاً برای تجهیزات بسته‌بندی شده با انبساط مستقیم (DX) روی پشت بام به دلیل مسافت‌های طولانی که هوا باید منتقل شود، مناسب نیستند. در سیستم‌های اسپلیت DX، فاصله مجاز بین اجزای حلقه تبرید برای اطمینان از عملکرد مطمئن محدود می‌شود.

با این حال، سیستم‌های آب سرد برای کاربردهایی ایده‌آل هستند که در آن تجهیزات تبرید در مرکز یک ساختمان یا در میان محوطه‌ای از ساختمان‌ها قرار دارند و بارهای خنک‌کننده از راه دور هستند.

محل مورد نظر سیستم گرمایشی کارخانه در داخل ساختمان نیز می‌تواند بر انتخاب تأثیر بگذارد. اگر مالک یا پیمانکار نمی‌خواهد تجهیزات در فضای باز قرار گیرد، می‌توان آن را در زیرزمین ها، پنت هاوس‌ها یا اتاق تجهیزات برای هر طبقه قرار داد. اگر فضای محدودی در داخل ساختمان وجود داشته باشد، سیستم تهویه مطبوع ممکن است در پشت بام، در یک ساختمان جداگانه در کنار ساختمان اصلی یا حتی در یک مکان دورافتاده قرار گیرد.

گرمایش کارخانه 3

4. عملکرد ساختمان

میتواند پاسخ این سوال باشد:

ساختمان چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

در بخش مقدماتی به چندین مورد آسایشی اشاره شد. این الزامات ممکن است از ساختمانی به ساختمان دیگر متفاوت باشد یا ممکن است بدلیل عملکردهای مختلف ساختمان، اولویت بندی متفاوتی داشته باشد. بعنوان مثال، سطوح صدای پس زمینه مورد نظر در یک کلاس درس بسیار متفاوت از یک منطقه مونتاژ تولید است.

الزامات کنترل رطوبت در یک سوپرمارکت نسبت به یک ساختمان اداری بسیار متفاوت است. اگر الزامات رفاهی برای پروژه از قبل در نظر گرفته شده و برای آن برنامه‌ریزی شده‌باشد، می‌توان یک سیستم گرمایشی کارخانه را انتخاب و طراحی کرد تا این الزامات را برآورده کند.

5. محدودیت‌های معماری

هزاران مولفه مختلف که یک ساختمان را تشکیل می‌دهند، همگی باید بطور هماهنگ در کنار هم قرار گیرند. بسیاری از ساختمان‌ها برای ایجاد یک بیانیه معماری طراحی شده‌اند. ممکن است بیان این جمله با یک برج خنک کننده در چمن جلویی یا واحدهای DX بسته‌بندی شده در هر پنجره سخت باشد. با این حال روش‌های خلاقانه‌ای برای پنهان کردن تجهیزات بدلایل زیبایی شناختی وجود دارد. بطور کلی ارتفاع از کف به طبقه تا حد ممکن فشرده می‌شود تا هزینه‌های ساخت و ساز کاهش یابد، یا در مورد ساختمان‌های بلندتر، تا حد امکان طبقات بیشتری در ساختمان ایجاد شود.

این باعث ایجاد فضای محدود در پلنوم سقف می‌شود. این می‌تواند به ویژه برای یک سیستم انتقال هوای مرکزی چالش برانگیز باشد و ممکن است منجر به استفاده از سیستمی شود، مانند واحدهای پایانه آب سرد یا پمپ‌های حرارتی منبع آب، که در آن تجهیزات نزدیک به هر منطقه قرار دارند.

گاهی اوقات، تجارت ساختمان می‌تواند بر نوع سیستم گرمایشی نصب شده تأثیر بگذارد. در برخی از مناطق جغرافیایی، تجارت ورق فلز ترجیح می‌دهد سیستم‌های “خشک” نصب کند، یعنی سیستم‌هایی با اتاق‌های تجهیزات مرکزی که هوا را در سراسر ساختمان تامین می‌کند. در مناطق دیگر، تجارت لوله کشی ترجیح می‌دهد سیستم‌های “مرطوب” را با لوله‌هایی که در سراسر ساختمان اجرا می‌شود نصب کنند.

6. هزینه طول عمر سیستم گرمایشی کارخانه

تصمیماتی که صرفاً یا عمدتاً در مورد هزینه نصب شده گرفته می‌شود، اغلب عواملی مانند مصرف انرژی، نیازهای تعمیر و نگهداری یا عمر مورد انتظار را نادیده می‌گیرند. هزینه چرخه عمر شامل کل هزینه مالکیت و بهره برداری از سیستم گرمایشی در یک دوره معین از سال است. این شامل هزینه نصب شده، هزینه انرژی، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه جایگزینی و سایر هزینه‌های شناخته شده و مورد انتظار است. همانطور که می‌توان انتظار داشت، برخی از سیستم‌های گرمایشی نسبت به سایرین انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. ابزارهای نرم افزاری برای کمک به طراح سیستم گرمایشی در تجزیه و تحلیل سیستم‌های گرمایشی مختلف بر اساس هزینه‌های طول عمر در دسترس هستند.

7. سهولت بهره برداری و نگهداری

آیا پرسنل ساختمانی برای راه اندازی و نگهداری سیستم گرمایشی کارخانه در محل حضور خواهند داشت؟

چه سطح آموزشی برای راه اندازی سیستم مورد نیاز است؟

اگر ساختمان کسی را برای راه اندازی یا نگهداری سیستم گرمایشی نداشته باشد، این بر انتخاب سیستم تأثیر می‌گذارد. اکثر انواع سیستم‌های گرمایشی دارای سطحی از کنترل خودکار هستند.

8. زمان در دسترس برای ساخت و ساز

سرعتی که یک ساختمان باید با آن ساخته یا بازسازی شود و زمانی که تجهیزات تهویه مطبوع باید در طول این فرآیند نصب شوند نیز می‌تواند بر انتخاب سیستم گرمایشی کارخانه تأثیر بگذارد. برخی از انواع تجهیزات تهویه مطبوع به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و زمان تولید دارند. به همین دلیل، تجهیزات موجود در انبار ممکن است برای یک پروژه ساختمانی سریع انتخاب شوند. تجهیزات بسته‌بندی شده با کنترل‌های نصب شده در کارخانه اغلب انتخاب می‌شوند زیرا معمولاً می‌توانند بسیار سریع نصب و راه اندازی شوند.

تجزیه و تحلیل و ارزیابی بسیاری از گزینه‌های سیستم گرمایشی کارخانه می‌تواند مقدار زیادی از زمان مهندسی را مصرف کند. به همین دلیل، مهندس طراحی سیستم گرمایشی را باید در مراحل اولیه طراحی کند. اغلب برنامه زمان‌بندی پروژه، زمان کافی را برای ارزیابی صحیح گزینه‌های سیستم گرمایشی به تیم طراحی نمی‌دهد. فشار زیادی برای نهایی کردن سریع انتخاب سیستم وجود دارد و تصمیمات طراحی اغلب گرفته می‌شود.

گرمایش کارخانه

حتما بخوانید:

انواع یخچال‌های سردخانه ای

گرمخانه و سردخانه کارخانه لبنیات

همه‌چیز درباره تعمیر و نگهداری کندانسور

 

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به نکات طلایی برای انتخاب سیستم گرمایشی کارخانه پرداختیم. در ابتدا انواع سیستم‌های گرمایشی مناسب را بررسی کردیم و در ادامه عوامل انتخاب سیستم گرمایشی کارخانه را مرور کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با سیستم گرمایشی کارخانه دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات و فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق فرم درخواست مشاوره و واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *