تجهیزات

انواع تجهیزات بسته بندی

تجهیزات بسته بندی

انواع ماشین آلات و تجهیزات بسته بندی

در صنعت بسته‌بندی از تجهیزات و ماشین آلات متفاوتی استفاده می‌شود. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا انواع مختلف ماشین آلات و تجهیزات بسته بندی مورد استفاده را مورد بحث قرار دهیم. انواع مختلف ماشین‌آلات و تجهیزات بسته‌بندی عبارتند از:

دستگاه های بسته بندی

ماشین آلات بسته بندی تاول:

این ماشین‌آلات در مدل‌های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک عرضه می‌شوند. آنها دارای بخش‌های چرخشی هستند که قسمت پلاستیکی بسته‌تاول را در موقعیت خود نگه می‌دارد. با چرخش بخش ماشین آلات، پوسته‌های پلاستیکی خالی یا بصورت خودکار یا دستی با محصول پر می‌شوند. در مرحله بعد، پشتیبان‌های تخته‌بلیستر یا با ماشین یا دست با چسب روی پشت پوسته‌پلاستیکی قرار می‌گیرند و بسته‌بندی تاول انجام می‌شود.

حتما بخوانید:

انواع دستگاه بسته‌بندی شاسه

معرفی دستگاه بسته‌بندی پیلوپک

ماشین آلات بسته بندی کارتی:

این محصولات را در یک پوسته پلاستیکی قرار می‌دهند که توسط یک قطعه تخته تاول یا یک قطعه پلاستیکی دیگر پشتیبان آن است. سه نوع بسته‌بندی کارتی عبارتند از بسته‌های پوستی، بسته‌های تاولی و تاشو. بسته‌های پوستی و بسته‌های تاول دار دارای پوسته‌های پلاستیکی هستند که با پشتیبان‌های تخته تاول تعبیه‌شده‌اند و صدف‌های تاشو کاملاً از پوسته‌های پلاستیکی ساخته‌شده‌اند که مانند صدف‌های همنام خود بسته‌می‌شوند.

برای بسیاری از کالاها، بسته‌بندی‌های کارتونی مانند بسته‌های پوستی، بسته‌های تاولی و صدف‌های تاشو، پویایی ایمنی یا جذابیت بصری می‌دهند که در غیر این صورت بدست نمی‌آید. بسته‌های تاول معمولاً برای بسته‌بندی طعمه‌های ماهیگیری استفاده می‌شوند. زیرا آنها ایمنی را از قلاب‌ها فراهم می‌کنند و در عین حال پنجره‌ای شفاف برای دیدن محصول موجود در داخل آن ایجاد می‌کنند.

بسته‌بندی پوستی برای ابزارهایی مانند آچار، انبردست، پیچ گوشتی و چکش جذابیت خاصی دارد. از آنجایی که بسته‌های پوستی اغلب به گونه‌ای مهر و موم می‌شوند که با طرح کلی محصول داخل آن مطابقت داشته‌باشند، مشتریان بالقوه را قادر می‌سازند تا محتویات بسته‌را به صورت فیزیکی دقیق‌تر ببینند و همچنین محصول را بطور ایمن نگه دارند.

ماشین آلات کارتن سازی:

ماشین آلات کارتن سازی یا کارتن ساز، ماشین آلات بسته بندی است که کارتن‌ها را می‌سازد: کارتن‌های بسته، تا شده، ایستاده، مهر و موم شده و درزدار جانبی. ماشین‌های بسته‌بندی که تخته‌های کارتن را به‌کارتن‌های پر از محصولات یا کیسه‌های محصولات یا بسیاری از محصولات در کارتن‌های تکی تبدیل می‌کنند، پس از فرآیند پر کردن، ماشین‌آلات شکاف‌ها یا زبانه‌های خود را برای چسباندن چسب می‌بندند و هر دو انتهای کارتن‌ها را می‌پوشانند تا کارتن را کاملاً ببندند.

دستگاه‌های کارتن سازی را می‌توان به دو نوع دسته بندی کرد:

  • دستگاه‌های کارتن سازی افقی
  • دستگاه‌های کارتن سازی عمودی

دستگاه‌های کارتن‌سازی که تکه‌ها را از پشته‌های کارتن‌های تا شده برمی‌دارند و آن‌ها را نصب می‌کنند، آن‌ها را با محصولات یا مجموعه محصولات به صورت افقی از طریق انتهای باز پر می‌کنند و با جمع کردن لبه‌های انتهای کارتن یا چسباندن چسب یا چسب بسته‌می‌شوند.

محصولات ممکن است توسط هوای تحت فشار یا از طریق آستین‌های مکانیکی بداخل کارتن‌ها فشار داده‌شوند. برای کاربردهای دیگر، محصول بصورت دستی در کارتن قرار می‌گیرد. این نوع ماشین آلات کارتن سازی معمولا برای بسته‌بندی شیرینی، مواد غذایی، دارو، کالاهای مختلف، لوازم آرایشی و بهداشتی و… استفاده‌می‌شود.

مطلب مرتبط: کاربرد و مشخصات دستگاه کارتنینگ

دستگاه نصب کیس:

اینها ماشین‌هایی هستند که جعبه‌های مقوایی را برای پر کردن محصولات نصب یا باز می‌کنند. این دستگاه دارای انواع دستی، اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک می‌باشد. در ماشین‌های دستی، یک انسان برای باز کردن جعبه، تا کردن یا چسباندن فلپ‌های جعبه‌بشکل نواری یا دستی مورد نیاز است و جعبه‌به‌کارگر بعدی تحویل داده‌می‌شود یا از طریق نوار نقاله ارسال می‌شود.

نصب کننده‌های نیمه‌اتوماتیک مراحل سوم و دوم را بطور خودکار از طریق یک دستگاه نوار نقاله انجام می‌دهند که جعبه را از طریق مناطقی که آن را به شکل دقیق در می‌آورد منتقل می‌کند. جعبه نصب شده‌اکنون با دستگاه نوار نقاله یا با دست به‌شمع منتقل می‌شود.

یک دستگاه نصب کیس اتوماتیک از اجزای مکانیکی مانند یک بازوی روباتیک برای برداشتن جعبه‌از شمع، باز کردن و قرار دادن آن بر روی یک دستگاه‌نوار نقاله خودکار استفاده می‌کند. جعبه سپس از طریق دستگاه نوار نقاله حرکت می‌کند و با محصولات پر می‌شود و با تعامل آسان انسانی یا مکانیکی مهر و موم می‌شود.

حتما بخوانید:

دستگاه بسته‌بندی قند حبه‌ای

دستگاه ترموفرمینگ چیست؟ کاربرد آن

ماشین‌های تاشو:

یک تفاوت متمایز بین بسته‌های تاول و تاشو وجود دارد. صدف‌های تاشو یک پلاستیک قالبی یک تکه‌هستند که دارای لولا هستند. آنها را می‌توان به‌روش‌های مختلفی از جمله منگنه، بسته‌های فشرده، دکمه‌ها، RF، گرما و… آب بندی کرد. در اصل ماشین‌های تاشو دارای درب بسته‌شدن خودکار هستند که می‌تواند انجام شود اما به‌فضای زیادی نیاز دارد.

دستگاه بسته بندی پرکن

ماشین‌های پرکن:

ماشین‌های پرکننده یا پرکننده‌ها برای بسته‌بندی، بیشتر برای نوشیدنی و غذا، اما برای محصولات دیگر نیز استفاده‌می‌شوند. این بسته‌به‌محصول برای پر کردن کیسه یا بطری استفاده‌می‌شود. موارد زیر محبوب ترین این تجهیزات هستند.

مارپیچ یا پرکننده همزن:

مارپیچ‌ها یا پرکننده‌های همزن برای پر کردن مخلوط‌های خشک مانند آرد و شکر ساخته می‌شوند. پرکننده‌ها دارای یک قیف بشکل مخروطی هستند که مخلوط را نگه‌می‌دارد و آن را در یک کیسه‌با استفاده‌از نوار نقاله مارپیچ که همزن کنترل می‌کند پر می‌کند.

مخلوط را در کیسه‌ای که از پلی یا کاغذ ساخته‌شده‌است که بصورت یقه‌ای ساخته‌می‌شود قرار داده‌می‌شود و کیسه با تعداد متوالی قالب و بخاری مهر و موم می‌شود. رابطی که فرآیند استفاده از پودر را دارد، برای تضمین یک فایلینگ کارآمد از اهمیت کلیدی برخوردار است.

پرکننده‌های جریان:

دستگاهی ساخته‌شده‌برای روغن ها، مایعات و محصولات نازک خوراکی. این پرکننده‌ها زمانی ساخته می‌شوند که وان یا بطری را که وارد ماشین آلات می‌شود پر می‌کنند. این بطری باز را روی یک دستگاه نوار نقاله دیگر برای آب بندی ساطع می‌کند.

پرکننده پمپ جابجایی مثبت:

جابجایی مثبت، ماشین آلات پرکن پمپ طیف وسیعی از ابعاد ظرف، حجم پر و انواع محصول را کنترل می‌کند. این پرکننده‌ها در حالی که در اصل برای پر کردن ژل ها، لوسیون‌ها و کرم‌ها ساخته‌شده‌بودند، محصولات خمیری سنگین و نازک آب را نیز در خود جای می‌دهند.

پرکننده‌های تبلت:

اینها برای محصولاتی ساخته‌شده‌اند که به جای وزن بر حسب بخش شمارش می‌شوند. اینها برای بطری‌های کوچک مانند سایر پرکننده‌های جریان ساخته‌شده‌اند. قیف پرکننده طوری تنظیم شده‌است که امکان شمارش اسکن تکه‌های آب نبات یا قرص‌ها را فراهم می‌کند.

برخی از محصولاتی که این ماشین بسادگی پر می‌کند عبارتند از سس‌های سنگین، کرم‌های آرایشی، نرم کننده‌مو و شامپو غلیظ، عسل، پاک کننده‌های خمیر، ژل مو و واکس ماشین.

پرکننده‌های وزن ارتعاشی:

این دستگاه‌ها ترکیبی از سرعت، تطبیق پذیری و دقت را برای فیدرهای خطی ارائه می‌دهند. هر قیف توزین به گونه ای ساخته‌شده‌است که الزامات وزن‌های دقیق را برآورده کند.

حتما بخوانید:

دستگاه سیل چیست؟ کاربرد آن

ماشین‌آلات و دستگاه‌های لیبل زن اتوماتیک

بسته‌بندی پالت یا بسته‌بندی کششی:

بسته‌بندی پالت در خطوط بسته‌بندی متعددی در سراسر جهان گسترده است. صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه برای عملیات بزرگ بر روی بسته‌بندی دستی، استفاده از لفاف‌های پالت نیز از قابلیت کشش فیلم کششی بهره می‌برد. این امر تضمین کننده صرفه‌جویی در هزینه و زمان است. بسته‌بندی کششی کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که از محفظه دقیق بار برای عملیات بسته‌بندی استفاده می‌شود. برای مهار بار، سه‌متغیر در نظر گرفته‌می‌شود:

  • مقدار لایه‌ها یا بسته‌شدن روی بار
  • نیروی بسته‌بندی
  • ضخامت یا گیج فیلم

تجهیزات بسته بندی

حتماغ بخوانید: معرفی انواع دستگاه های پرکن

تجهیزات بسته بندی:

انواع مختلف تجهیزات بسته بندی عبارتند از:

ربات‌های مشارکتی:

ربات مشارکتی یک بازوی رباتیک دوتایی یا تکی است که‌می‌تواند برای تقلید حرکات یا ژست‌ها آموزش داده‌شود. این ربات‌ها این عملیات را بارها و بارها تکرار می‌کنند. برخی از این روبات‌ها حرکات آموزش دیده‌را بهبود می‌بخشند. پس از یادگیری از تکرار حرکات، آنها یاد می‌گیرند که کار بهتری انجام دهند.

مطلب مرتبط:

آشنایی با انواع ربات صنعتی

معرفی انواع برند ربات صنعتی

این ربات‌ها نیز با رعایت نکات ایمنی ساخته‌شده‌اند. آنها حسگرهایی دارند که وقتی انسان به یک فضای مشترک حرکت می‌کند، حس می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ربات کند می‌شود یا بطور کامل متوقف می‌شود. هنگامی که انسان از فضای مشارکتی خارج می‌شود، ربات کار خود را ادامه می‌دهد. بسیاری از شرکت‌ها از ربات‌های مشترک برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند تا کارایی را در وظایف خود ایجاد کنند. ربات‌های مشارکتی به‌شرکت‌ها کمک می‌کنند تا محصولات خود را در قفسه فروشگاه‌ها قرار دهند.

لیزر برای بسته‌بندی:

لیزرها، به ویژه لیزر CO2، در هنگام پردازش مواد بسته‌بندی مانند کاغذ و مقوا، چوب و مشتقات، و پلاستیک و مشتقات، در مرحله حداکثر کارایی هستند.

برش لیزری:

یک پرتو بخشی از مواد را همانطور که توسط یک مسیر مشخص تنظیم شده‌است تبخیر می‌کند. مشخصه نهایی برش به‌مواد بستگی دارد. برش‌های لیزر CO2 لبه‌های بسیار تمیزی را روی بسیاری از مواد ایجاد می‌کند. قطعه نهایی نیازی به‌تکمیل بیشتر ندارد و براحتی قابل استفاده است.

برش لیزری را می‌توان برای برش دهانه‌ها و پنجره‌ها روی بسته‌ها، برای ایجاد جزئیاتی مانند زبانه‌های باز شدن آسان، منافذ پارگی، سیستم‌های فیلتر، برش قطعات بسته‌ها برای مونتاژ بعد استفاده کرد.

حکاکی و مارک لیزری:

حکاکی و علامت گذاری لیزری از لیزر برای چاپ علامت روی مواد استفاده می‌کند. این دو روش بسیار مشابه هستند. در علامت گذاری لیزری، تبدیل مواد فقط بصورت سطحی اتفاق می‌افتد. حتی اگر علامت دائمی باشد، مواد دکلره می‌شود. در حکاکی لیزری، دگرگونی عمیق تری روی ماده است. چنین علامتی بسیار عمیق است و امکان دستیابی به احساس ملموس روی برش وجود دارد.

حتما بخوانید:

دستگاه بسته‌بندی تخم مرغ

دستگاه های خط تولید آب معدنی

آشنایی با دستگاه بسته‌بندی تترا پک

 

جمع بندی:

تجهیزات بسته بندی در هر صنعتی مناسب است زیرا این توانایی را دارد که بر هزینه تولید محصولات داده شده در تجارت تأثیر بگذارد. هرچه ماشین‌های بسته‌بندی توانمندتر باشند، هزینه تولید کمتر می‌شود و تعداد فروش انجام شده‌برای آن محصول بیشتر می‌شود.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با تجهیزات و ماشین‌آلات بسته‌بندی دارید می‌توانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها می‌توانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *