برق صنعتی

انواع کلیدهای فشار ضعیف

کلیدهای فشار ضعیف

آشنایی با انواع کلیدهای فشار ضعیف

کلیدهای فشار ضعیف یکی از تجهیزات بسیار پرکاربرد در صنعت برق به شمار میروند. کافی است تا نگاه کوتاهی به اطراف خود داشته باشیم. اینجاست که با انواع مختلف و تعداد زیاد این نوع کلید مواجه میشویم. در حقیقت بیشتر دنیای الکترونیکی و دیجیتالی پیرامون ما توسط این نوع کلید کنترل میشود. همه کسانی که وارد این صنعت میشوند دنبال آشنایی با انواع کلیدها و کاربرد آنها هستند. به همین دلیل در این مقاله تلاش کرده ایم تا اطلاعات مفیدی در خصوص این نوع از کلیدها در اختیار خوانندگان خود قرار دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه مشاوره و راه اندازی خطوط تولید، اجرای اتوماسیون صنعتی، تعمیر و نگهداری از اینکه ما را تا انتهای این مقاله همراهی میکنید، سپاسگزار است. جهت دریافت مشاوره رایگان فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا تکنسین های ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

 

کلید فشار ضعیف چیست؟

شاید در نگاه اول، کلیدهای فشار ضعیف تنها ابزاری برای قطع و وصل کردن جریان الکتریکی در شبکه های برق به نظر برسند. اما وقتی با دقت بیشتر به بررسی آنها بپردازیم متوجه خواهیم شد که این کلیدها در واقع رابط بین ترانسفورماتورها، مولدها و قسمت مصرف کننده ها هستند. در برخی از اوقات نیز این نوع از کلیدها انرژی را انتقال داده و یا جداسازی آن ها از یکدیگر را به عهده میگیرند. این ابزارهای پر مصرف بیشتر از آن چه درباره شان تصور میشود مورد استفاده قرار میگیرند.

حتما بخوانید: انواع تست ترانسفورماتورهای قدرت

یک برقکار خوب میداند که این کلیدها در محافظت از تجهیزات الکترونیکی تا چه مهم و حیاتی هستند. در واقع در تمام سیستم های الکترونیکی در مواقع خطر با ایجاد اتصال کوتاه در مدار موجب حفاظت از کل سیستم میشوند. و در نقطه ی انتهایی این فرایند کلیدها وارد عمل شده و جریان را قطع میکنند. کلیدهای فشار ضعیف به کلید هایی گفته میشود که با مقادیر پایین ولتاژ کار میکنند. (مقادیر کمتر از 1 کیلو وات)

کلید فشار ضعیف

کاربرد کلیدهای فشار ضعیف

شاید بارها شنیده باشید که برای محافظت از ماشین آلات صنعتی و تاسیسات مربوط به روشنایی از فیوز استفاده شده است. اما نکته ی مهم در این میان این است که فیوزها تنها ابزار محافظتی از سیستم های الکترونیکی به حساب نمی آیند. بلکه کلید فیوز و کلیدهای اتوماتیک نیز در این راستا کاربرد زیادی دارند. در ادامه با انواع این نوع کلید آشنا خواهیم شد.

 

انواع مختلف کلیدهای فشار ضعیف

تنوع محصول چیزی است که این روزها زیاد دیده میشود. کلیدها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما بر پایه ی کاربرد و ویژگی هایی که این کلیدها دارند به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

  • کلیدهای فشار ضعیف دستی
  • کلیدهای فشار ضعیف خودکار

که هر یک از این دو نوع خود از زیر شاخه های دیگری تشکیل میشوند.

 

1- کلیدهای فشار ضعیف دستی

زیر شاخه های این نوع عبارتند از:

کلید تیغه ای (یا چاقویی): از طراحی ساده و قیمت پایینی برخوردار هستند. مورد استفاده از آنها نیز در مدارهای فرمان و کنترل است.

کلید گردان (پاکو): هنگامی که جریان الکتریکی در مدار کم باشد مثلا در حدود 100 آمپر از این نوع استفاده خواهد شد.

کلید فیوز: تمام افراد با این نوع کلیدها در منازل خود آشنا شده اند. مورد استفاده ی آن ها برای پیشگیری از خطرات احتمالی است. بیشتر زمان تعویض فیوز در شبکه هایی که فشار ضعیف هستند کاربرد دارد.

 

حتما بخوانید:

کلید مینیاتوری چیست؟ کاربرد آن

تابلو برق کمپکت چیست؟ انواع و کاربرد

 

2- کلیدهای فشار ضعیف خودکار

کلیدهای خودکار بهترین انتخاب برای حفاظت از تجهیزات و تاسیسات روشنایی به شمار می روند. طراحی این کلیدها به شیوه ای است که از ماشین آلات صنعتی و همچنین تجهیزات روشنایی در مقابل بار اضافه ی شبکه و یا جریان های اتصال کوتاه محافظت کند. اجزای این نوع از کلیدهای فشار ضعیف از بخش هایی نظیر:

  • قاب کلید (یا همان بدنه ی کلید)
  • کنتاکت های کلید
  • مکانیزم های قطع و وصل کننده
  • واحد تریپ
  • جرقه گیر

تشکیل شده است. کلیدهای خودکار قابلیتی دارند که در کلیدهای دستی وجود ندارد. مثلا اگر ترانسیفورماتورها و یا ژنراتورهای دستی به شکل خودکار وارد شبکه توزیع میشوند. این مورد تنها از طریق کلیدهای خودکار قابل کنترل شدن است. کلیدهای خودکار بعد از قطع مدار میتوانند بلافاصه مورد بهره برداری قرار گیرند. کلیدهای خودکار خود دارای انواع گوناگونی هستند. در این بخش از مقاله به معرفی این انواع خواهیم پرداخت.

 

انواع کلید فشار ضعیف خودکار کدام اند؟

کلیدهای خودکار نسبت به کلیدهای دستی سهم بیشتری در صنایع دارند. به همین دلیل متناسب با هر کاربرد نوعی از این کلیدها طراحی و به بازار عرضه شده است.

1- کلیدهای خودکار هوایی:

این کلیدها از آمپراژ بالایی برخوردارند. از دیگر ویژگی های آنان قدرت قطع بالا و عمر مفید زیاد است. خود این نوع از دو گروه ثابت و فشرده تشکیل شده است که هر دو مدل در بازار موجود میباشد. بیشترین کاربرد این نوع در بخش ورودی تابلوبرق ها است.

مطلب مرتبط: تابلو برق صنعی چیست؟ انواع آن

 

2- کلیدهای خودکار کمپکت (MCCB):

این نوع کلیدها از گروهی رله حفاظتی ساخته شده است که در یک محفظه ی کوچک قرار داده شده اند. این نوع کلیدها از آمپر 160 تا 1600 تولید شده و در بازار موجود میباشد.

مطلب مرتبط: کلید اتوماتیک کمپکت چیست؟

 

3- کلیدهای خودکار مینیاتوری (MCB):

چنانچه ابعاد کلیدهای خودکار را کم کنید در این صورت کلید خودکار مینیاتوری در اختیار دارید. جریان عبوری از ان ها حدود 63 آمپر است.

 

4- کلیدهای حرارتی یا محافظ الکتروموتور (MPCB):

این نوع بسیار مهم و کارآمد محسوب میشود. چرا که وظیفه ی کنترل نمودن جریان های شدید در الکتروموتورها را به عهده دارد. این محافظت بستگی به نوع جریان ندارد. در جریان های سبک و سنگین این کلیدهای حرارتی هستند که وظیفه ی محافظت را بر عهده دارند. کلیدهای حرارتی نوع خاصی از کلیدهای خودکار هستند که قادر به تحمل جریان های شدید در الکتروموتورها میباشند. اهمیت این کلیدها هنگام راه اندازی نمودن الکتروموتور دو چندان میشود. کلیدهای حرارتی قادرند تا فاکتورهایی مانند:

  • اضافه بار
  • اتصال کوتاه
  • تک فاز شدن
  • افت ولتاژ

را در الکتروموتورها کنترل نمود.

 

مطلب مرتبط: الکتروموتور یا موتور الکتریکی چیست؟

 

5- کلیدهای محافظ جان (RCCB):

با توجه به اهمیت بالای نکات ایمنی در حفظ امنیت و سلامت افراد استفاده از ابزاری که در این زمینه کمک کننده باشند اهمیت زیادی دارد. این موارد ایمنی زمان که مربوط به مسائل پیرامون انرژی برق باشد جلوه ی بیشتری هم پیدا میکند. چراکه هر ساله شاهد حوادث و خسارت های زیادی بر اثر عدم رعایت نکات ایمنی در حین استفاده از انرژی برق هستیم. به منظور رفع این مشکل راه کارهای زیادی ارائه شده است اما بی شک استفاده از کلیدهای فشار ضعیف محافظ جان بهترین و مطمئن ترین آن ها است.

البته استفاده از عبارت محافظ جان برای این نوع از کلیدهای خودکار صحیح نیست. اصطلاح درست ان کلید جریان نشتی میباشد. اما به دلیل آشنا بودن این اصطلاح برای بسیاری از مهندسین و تکنیسین ها ما نیز آن را مورد استفاده قرار دادیم. این نوع از کلیدهای اتوماتیک و خودکار در انواع مختلف و با اهداف محافظتی گوناگونی طراحی شده و به بازار عرضه می گردد.

انواع کلید

مبنای کار در کلیدهای محافظ جان چیست؟

اساس و مبنای کار این نوع از کلیدهای خودکار بر پایه ی مقایسه کردن جریان های ورودی با جریان های خروجی سیستم است. در صورتی که نتیجه ی این قیاس نشان دهد جریان نشتی در مدار وجود دارد کلید بلافاصله و بدون معطلی جریان ورودی را قطع خواهد کرد. به همین خاطر این کلیدها از بهترین انتخاب های موجود به منظور شناسایی جریان نشتی و قطع جریان نشتی هستند. با بهره بردن از این کلیدها ایمنی سیستم الکترونیکی بالا میرود.

گروه صنعتی سپیانی با داشتن مهندسین و تکنیسین ها حرفه ای در زمینه ی برق صنعتی و اتوماسیون صنعتی آماده ارائه مشاوره و عرضه ی تمام این محصولات پرکاربرد میباشد. هم اکنون با مشاورین سپیانی تماس بگیرید. از دیگر خدمات این گروه خوشنام و معتبر مشاوره و راه اندازی خط تولید و همچنین اتوماسیون صنعتی PLC و اتوماسیون صنعتی زیمنس میباشد. با استفاده از مهارت ها و دانش این گروه، شما بهترینها را در کنار خود دارید.

 

تفاوت کلیدهای خودکار و دستی

بعد از آشنا شدن با انواع مختلف کلیدهای فشار ضعیف حال این سوال مطرح میشود که نوع خودکار و دستی در این نوع از کلید ها چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که در ساختار کلیدهای خودکار از رله هایی با کاربردهای مختلف استفاده می شود. مثلا در کلیدهای خودکار هوایی از نوعی رله ی هوشمند الکترونیکی بهره گرفته شده است.

در سایر انواع کلیدهای اتوماتیک نیز از یک نوع خاص از رله ها که با کاربرد آن ها تناسب دارد استفاده کرده اند. اما درز مقابل در کلیدهای دستی در ساختار خود هیچ رله ای ندارند. چرا که نوع دستی آن تنها به منظور قطع و وصل کردن طراحی و ساخته شده است.

 

حتما بخوانید: دژنکتور چیست؟ کاربرد آن

 

منظور از ICU و ISC در کلید های فشار ضعیف

چنانچه به قصد خرید این دست از کلیدها به بازار رفته باشید به احتمال زیاد با این اصطلاحات مواجه شده اید. فروشنده ها اغلب در حین تبلیغ برای محصول خود از این واژه ها استفاده میکنند. بنابراین بدون آشنایی با مفهوم ICU و ISC قادر به انتخاب درست در بین کلیدهای فشار ضعیف نخواهید بود. در تشریح این دو اصطلاح باید گفت:

ICU: این کلیدها در واقع مانند کلیدهای یک بار مصرف هستند. به این معنی که تنها یک بار قادر به قطع جریان اتصال کوتاه میباشند. برای استفاده مجدد از آنها باید مورد تعمیر قرار گیرند و یا با یک کلید نو و جدید جایگزین گردند. لازم به ذکر است که احتمال تعمیر شدن آن ها بسیار کم خواهد بود.

ISC: این کلیدها این قابلیت را دارند که بارها مورد استفاده قرار بگیرند. به همین دلیل خرید و استفاده از آنها مقرون به صرفه تر میباشد. در واقع بعد از قطع جریان اتصال کوتاه دوباره به کار خود ادامه میدهند.

 

آیا کلیدهای فشار ضعیف خودکار جایگزین مناسبی برای فیوز است؟

با داشتن دانش اندکی در زمینه ی برق خواهید فهمید که برای محافظت از شبکه های برق فیوزها به تنهایی کافی نیستند. استفاده از فیوزها به عنوان تنها محافظت کننده موجب میشود تا با خطاهایی در حفاظت موضعی مواجه شوید. برای درک بهتر مساله باید گفت که در شبکه های سه فاز هنگامی که جریان برق افزایش چشمگیری می یابد باید هر سه فاز به صورت همزمان قطع گردند. این عمل از عهده ی فیوز یا فیوز کلید بر نمی آید. بنابراین بهترین راه حل جایگزینی کلیدهای خودکار است.

از دیگر مزایای این نوع از کلیدها میتوان به این مورد اشاره نمود که بعد از قطع جریان به صورت اتوماتیک بلافاصله و بدون مشکل به مدار باز می گردند. از این رو نیاز به بازرسی های دائمی ندارند. کارایی این نوع از کلیدها نیز بسیار جالب توجه میباشد. زیرا کارایی آن ها با توجه به نیاز کاربر قابل تغییر و تنظیم کردن است. به این معنی که با کمک کانتاک های فرعی میشود وضعیت آن ها را شرایط قطع و وصل و حتی وقوع خطا تعیین کرد. به همین دلیل در بسیاری از کاربردها بهتر است به سراغ نوع خودکار و اتوماتیک این کلیدها بروید.

 

کلام آخر

کلیدهای فشار ضعیف از انواع پرکاربرد کلیدها در صنعت برق به شمار میروند. خود این کلیدها از دو گروه اصلی دستی و خودکار یا اتوماتیک تشکیل میشوند که بسته به نوع نیاز و کاربری موردنظر میتوان بهترین گزینه در این بین را انتخاب نمود. البته در حالت کلی نوع خودکار از مزیت های بیشتری نسبت به نوع دستی این نوع کلیدها برخوردار است. به همین دلیل بیش از نوع دستی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین بیشترین مورد استفاده از آن ها به عنوان محافظ و ایجاد ایمنی در سیستم های الکتریکی و الکترونیکی میباشد.

برای تهیه بهترین انواع کلیدها میتوانید به بخش فروشگاه سایت ما مراجعه فرمایید. از این طریق میتوانید از اصالت و کیفیت محصول خریداری شده اطمینان داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی از طریق واتس اپ با ماد ر تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *