اتوماسیون صنعتی, کنترلر

برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic

زبان Ladder Logic

برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic

در اصل برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic یک ابزار قدرتمند برای برنامه ریزی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی است. برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic به کاربران اجازه می‌دهد تا منطقی ساده و دقیق ایجاد و طراحی کنند، در حالی که توانایی مدیریت فرآیندها و سناریوهای پیچیده را دارند. این امر بطور گسترده در اتوماسیون صنعتی استفاده می‌شود و توسط تعدادی از مارک‌های اصلی PLC مانند زیمنس و آلن برادلی پشتیبانی می‌شود. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا با برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic آشنا شوید.

ladder logic

مطالب مرتبط:

برنامه نویسی PLC چیست؟

زبان برنامه نویسی STL چیست؟

برنامه نویسی صنعتی چیست؟

زبان Ladder Logic چیست؟

زبان برنامه نویسی Ladder Logic از نمادهایی تشکیل شده‌است که به شکل نمودار نوشته شده‌اند و توانایی ساخت برنامه بر اساس مجموعه‌ای از شرایط را فراهم می‌کند. برای ایجاد یک برنامه Ladder Logic، هر عنصر برنامه باید به طور کامل توسط برنامه نویس تعریف شود. تمام عناصر مانند ورودی، خروجی، کنتاکت (کلیدهای برق) و سیم پیچ‌ها (رله) باید برای طراحی مراحل منطقی مشخص شوند.

یک برنامه معمولی Ladder Logic با تعیین ورودی‌ها و خروجی‌های برنامه، همراه با شرایط و رشته منطقی که فرآیند را کنترل می‌کند، آغاز می‌شود. هر پله منطق با یک کنتاکت یا یک سیم پیچ به هم متصل می‌شود و پلی بین دو عنصر ایجاد می‌کند. سپس این مراحل آزمایش می‌شوند و یک «پله» به عنوان نمایش بصری منطق ایجاد می‌شود.

کاربرد زبان Ladder Logic

از زبان برنامه نویسی Ladder Logic می‌توان برای ایجاد سیستم‌های بسیار پیچیده استفاده کرد. می‌توان از آن برای کارهای مختلفی مانند: کنترل چندین دستگاه و فرآیند، کنترل سیستم‌های پایه، طراحی سیستم‌های کنترل ساده و ایجاد مراحل منطقی برای فرآیندهای متوالی استفاده کرد. با استفاده از Ladder Logic، کاربران می‌توانند منطق را از ساده مانند یک سیستم هشدار تا پیچیده مانند یک طبقه خودکار کارخانه ایجاد کنند.

یادگیری برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic آسان است. زیرا بر اساس همان زبان و دستورات مورد استفاده در برنامه نویسی کامپیوتر است. این کار برای ایجاد برنامه‌هایی که براحتی توسط PLC قابل درک و تفسیر هستند استفاده می‌شود. علاوه بر این، نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی از حافظه کمتری استفاده می‌کند و استفاده از آن را مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic بسیار قابل اعتماد و ایمن است. زیرا برای محافظت از هرگونه داده وارد شده به سیستم طراحی شده‌است. همچنین این قابلیت را دارد که خطاها و مشکلات مربوط به برنامه‌نویسی منطقی را شناسایی کند و به کاربران امکان می‌دهد تا سریعاً رفع کنند. به این ترتیب، می‌توان از آن برای اطمینان از ایمنی در محیط‌ های صنعتی و جلوگیری از وقوع حوادث استفاده کرد.

شروع برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic

plc program

حتما بخوانید:

پی ال سی (PLC) چیست؟

زبان های برنامه نویسی PLC

انواع پی ال سی  (PLC) کدامند؟

1. PLC را مونتاژ کنید.

قبل از شروع نوشتن برنامه، PLC باید مونتاژ شود. این شامل اتصال منبع تغذیه، سنسورها و خروجی‌ها می‌شود. مطمئن شوید که همه اتصالات به درستی سیم‌کشی شده‌اند و قبل از روشن کردن PLC همه اتصالات را از نظر وجود اتصال کوتاه بررسی کنید.

2. وارد حالت برنامه نویسی شوید.

برای وارد شدن به حالت برنامه نویسی، کلید “کلید سوئیچ” را فشار دهید که معمولا در پانل جلویی PLC قرار دارد. هنگامی که در حالت برنامه نویسی قرار گرفت، LED “حالت برنامه” باید روشن شود.

3. انتخاب زبان برنامه نویسی

پس از ورود به حالت برنامه نویسی، مهم است که زبان برنامه نویسی مناسب را انتخاب کنید. اگر Ladder Logic انتخاب شده‌باشد، نماد “Ladder” یا “Logic” باید روی رابط کاربری ظاهر شود. با فشردن این آیکون محیط برنامه نویسی باز می‌شود.

4. منطق را بسازید.

مرحله بعدی شروع نوشتن کد Ladder Logic است. این را می‌توان به ترتیب یا در مراحل انجام داد، به شرطی که تمام منطق به درستی برنامه ریزی شده‌باشد. ساختار اصلی یک برنامه منطقی نردبانی با «پله‌های» متصل نشان داده می‌شود که هر یک شامل یک دستورالعمل منطقی است. تمام پله‌ها باید پر شوند تا برنامه کامل شود.

5. برنامه را بنویسید.

هنگامی که منطق کامل شد، برنامه PLC را می‌توان نوشت. برای انجام این کار، برنامه منطق نردبان را می‌توان با استفاده از نرم افزار مناسب به زبان ماشین PLC “ترجمه” کرد. سپس برنامه PLC باید آزمایش، اشکال زدایی و تأیید شود. پس از اتمام تمام برنامه نویسی و آماده شدن برنامه PLC، می‌توان برنامه را ذخیره و در PLC دانلود کرد.

برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic یک فرآیند نسبتاً ساده پس از تسلط بر اصول اولیه است. تنها با چند مرحله اساسی و کمی تمرین، می‌توانید نحوه راه‌اندازی کارآمد و مؤثر یک برنامه PLC را بیاموزید. با درک خوب PLC‌ها و منطق نردبان، می‌توانید سیستم‌های قوی و قابل اعتمادی را برای تقریباً هر کاربرد بسازید.

مزایای برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic

PLC‌ها یک استاندارد صنعتی هستند و برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic آنها را حتی قدرتمندتر و همه کاره‌تر می‌کند. در اینجا برخی از مزایای کلیدی برنامه نویسی زبان نردبانی ارائه شده‌است:

انعطاف پذیری:

Ladder Logic یک زبان برنامه نویسی براحتی قابل درک و منطقی است که به کاربران انعطاف بیشتری در طراحی برنامه می‌دهد. یک برنامه Ladder Logic را می‌توان برای ورودی‌ها و خروجی‌های متعدد استفاده کرد که براحتی می‌توان یک برنامه را برای هر برنامه‌ای سفارشی کرد.

اشتراک:

یکی دیگر از مزایای زبان Ladder Logic استفاده از PLC است. از آنجایی که PLC‌ها بسیار گسترده هستند، برنامه ریزی و نگهداری PLC‌ها نسبت به سیستم‌های کنترل اختصاصی آسان‌تر است. این امر برنامه ریزی و نگهداری آنها را آسان تر می‌کند، زیرا فقط جزء Ladder Logic باید تغییر کند.

مقیاس پذیری:

در نهایت، برنامه نویسی زبان Ladder Logic مقیاس پذیر است، به این معنی که براحتی می‌توان از آن در برنامه‌های مختلف استفاده کرد. این کار اضافه کردن یا حذف اجزای یک برنامه را آسان می‌کند و همچنین تعداد عناصر را به منظور مطابقت با اندازه برنامه افزایش می‌دهد.

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی PLC چیست؟

بروزرسانی plc چیست؟ مراحل آن

آموزش شبکه کردن PLC با اینورتر (درایو)

معایب برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic

اگرچه برنامه نویسی زبان نردبانی دارای چندین مزیت است، اما معایبی نیز دارد که باید در نظر داشت:

پیچیدگی:

در حالی که Ladder Logic یک زبان منطقی و ساده است. زمانی که برنامه‌ها از نظر اندازه یا پیچیدگی افزایش می‌یابند، می‌تواند پیچیده شود. این می‌تواند استفاده از Ladder Logic را برای سیستم‌های بزرگتر یا پیچیده‌تر دشوار کند.

محدودیت در منطق فازی:

یکی از نکات منفی زبان Ladder Logic، توانایی محدود آن در مدیریت منطق فازی است. این می‌تواند رسیدگی به مشکلاتی را که راه حل‌های ممکن زیادی دارند دشوار کند. استفاده از منطق فازی با زبان Ladder Logic امکان پذیر است. اما به تکنیک‌های برنامه نویسی پیشرفته نیاز دارد.

محدودیت در توالی‌های طولانی:

Ladder Logic نیز در اجرای سکانس‌های طولانی محدود است. بعنوان مثال، اگر یک دنباله نیاز به چند مرحله برای اجرا داشته‌باشد، منطق نردبان ممکن است خیلی کند یا خیلی پیچیده باشد.

کاربرد برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic

کاربرد ladderlogic

حتما بخوانید:

زبان برنامه نویسی FDB چیست؟

برنامه نویسی Step 7 زیمنس چیست؟

ترفند های کاربردی برنامه نویسی PLC

کنترل فرآیند:

مهمترین کاربرد برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic، کنترل فرآیند است. کنترل فرآیند شامل کنترل فعالیت ماشین آلات در صنایع از ابتدا تا انتها و حصول اطمینان از سازگاری خروجی آنها با اهداف از پیش تعیین شده‌است. PLC‌ها با منطق نردبانی برای نظارت بر ورودی‌ها و ارائه خروجی‌های مناسب برنامه ریزی شده‌اند. به عنوان مثال، در یک کارخانه تولیدی، از PLC‌ها برای کنترل چندین ماشین و پردازش مواد اولیه مورد نیاز به منظور ایجاد محصول نهایی استفاده می‌شود. PLC به گونه ای برنامه ریزی می‌شود که هر گونه تغییر در ورودی‌های هر یک از ماشین‌ها را تشخیص دهد و سپس خروجی مناسب را ارائه دهد.

سیستم اتوماسیون:

یکی دیگر از کاربردهای برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic در سیستم‌های اتوماسیون است. سیستم‌های اتوماسیون از PLC‌ها برای کارهای مختلف از کنترل سیستم‌های ساده تا پیچیده استفاده می‌کنند. برنامه نویسی منطق نردبانی برای توسعه و نگهداری سیستم‌های اتوماسیون استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از سیستم‌های اتوماسیون شامل بازوهای رباتیک و سیستم‌های خودکار حمل مواد می‌باشد. در این گونه سیستم‌ها از PLC‌ها برای تشخیص تغییرات و ورودی‌های سیستم و سپس ارسال دستورات لازم برای کنترل سیستم استفاده می‌شود.

مدیریت ساختمان:

سومین کاربرد برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic در سیستم‌های مدیریت ساختمان است. سیستم‌های مدیریت ساختمان از PLC‌ها برای خودکارسازی وظایف مختلف مانند روشنایی، گرمایش، تهویه و امنیت استفاده می‌کنند. PLC‌ها با منطق نردبان برنامه ریزی شده‌اند تا زمانی که تغییرات در محیط اتفاق می‌افتد را تشخیص دهند و سپس دستورات لازم را برای تنظیم سطوح روشنایی، گرمایش و تهویه به سیستم ارسال می‌کنند. این تضمین می‌کند که محیط برای سرنشینان راحت باقی می‌ماند و انرژی کارآمد است.

کنترل توزیع شده:

در نهایت می‌توان از برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic در سیستم‌های کنترل توزیع شده استفاده کرد. سیستم‌های کنترل توزیع شده در عملیات صنعتی بزرگتر که در آن کارخانه‌های فرآیندی متعدد بصورت جغرافیایی پراکنده شده‌اند استفاده می‌شود. PLC‌ها با منطق نردبانی برنامه ریزی شده‌اند تا بتوانند کارخانه‌های فرآیند را با استفاده از یک کامپیوتر واحد نظارت و کنترل کنند. بعنوان مثال، یک پالایشگاه نفت که در چندین مکان گسترده شده است، می‌تواند از برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic استفاده کند تا اطمینان حاصل شود که هر فرآیند از یک کامپیوتر واحد نظارت و کنترل می‌شود.

در خاتمه، برنامه نویسی PLC زیمنس با Ladder Logic ابزاری قدرتمند و مفید در اتوماسیون صنعتی و کاربردهای مرتبط است. این امر اجازه می‌دهد تا ماشین‌ها و فرآیندها با کارایی و دقت بیشتری نظارت و کنترل شوند. در تعدادی از کاربردها از جمله کنترل فرآیند، سیستم‌های اتوماسیون، سیستم‌های مدیریت ساختمان و سیستم‌های کنترل توزیع شده استفاده می‌شود.

PLCC

حتما بخوانید:

قیمت تجهیزات برند زیمنس

اتوماسیون صنعتی و پی ال سی

درآمد اتوماسیون کار صنعتی و متخصص PLC

جمع بندی:

در پایان، برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic یک ابزار قدرتمند و همه کاره برای اتوماسیون صنعتی است. یادگیری آن آسان، قابل اعتماد و امن است و ویژگی‌های قدرتمندی را برای کاربران برای ایجاد سیستم‌های پیچیده فراهم می‌کند. به این ترتیب، این یک زبان برنامه نویسی ترجیحی برای کاربران در صنعت اتوماسیون صنعتی است.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با برنامه نویسی PLC زیمنس با زبان Ladder Logic دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های مذکور و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ و فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *