تجهیزات, تعمیر و نگهداری

همه چیز درباره تعمیر و نگهداری کندانسور

تعمیر کندانسور

تعمیر و نگهداری کندانسور

تعمیر و نگهداری کندانسور در صنایع به‌ویژه صنایعی که نیازمند سیستم‌های خنک کننده هستند از اهمیت زیادی برخوردار است. از این تجهیزات برای خنک کردن دستگاه‌ها و تجهیزات دیگری که در صنعت به کار گرفته می‌شوند استفاده می‌گردد. امروز کاهش دمای ماشین آلات با شیوه‌های اتمسفریک کارایی چندانی ندارد. یکی از بزرگ‌ترین معایب روش اتمسفریک مصرف زیاد آب در آن است. به‌همین خاطر علم و فناوری‌های نوین به کمک صنعتگران آمده و تجهیزاتی به نام کندانسورها را بعنوان جایگزین نموده است.

کندانسورها دارای راندمان کاری بسیار بالایی نیز هستند. در این تجهیزات علاوه بر این که میزان انرژیِ مصرفی بهینه‌سازی شده است مقادیر بسیار کمتری آب نیز استفاده شده و همین موارد به استفاده گسترده از آن بعنوان جایگزین مناسبی برای روش‌های اتمسفریک منتهی شده است.

خرابی کندانسور

مطالب مرتبط:

کندانسور چیست؟ انواع آن

معرفی انواع فن (هواکش) صنعتی

 

کندانسور چیست؟

هر سیستم برودتی از چهار بخش مختلف ساخته شده است اعم از: کمپرسور، اوپراتور، شیر انبساط و کندانسور که مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت نیز کندانسور است. در سیستم‌های برودتی مبرد در اپراتور به بخار تبدیل می‌شود و سپس در واحدی به نام کمپرسور فشرده‌سازی شده و متراکم می‌شود. این سیال متراکم و گرم وارد کندانسور شده تا دمای آن کاهش یافته و همچنین تغییر فاز پیدا کند. سیالات در این تجهیز از حالت گازی شکل به مایع تغییر حالت داده خواهند شد. این فرآیند تقطیر نامیده می‌شود. لوله‌هایی در این دستگاه تعبیه شده است که سیال در حین عبور داده شدن از آن دمای خود را از دست خواهد داد.

اجزای تشکیل دهنده کندانسور چیست؟

زمانی که صحبت از تعمیر و نگهداری کندانسور باشد اول ضرورت شناسایی اجزا و بخش‌هایی است که در این تجهیز وجود دارد. این شناسایی به فرآیند عیب یابی در آن کمک زیادی خواهد کرد. اجزای تشکیل دهنده‌ی این تجهیز عبارتند از:

  • کنترلر
  • فن
  • پمپ

برای اینکه دستگاه بدرستی کار کند لازم است تا هر یک از این قسمت‌ها به درستی از عهده انجام وظایفی که بر عهده دارند برآیند. از این سیستم‌های تبرد در مصارف زیادی استفاده می‌کنند از جمله نیروگاه‌ها به منظور خنک کردن بخار حاصل از توربین و یخچال‌ها برای خنک کردن بخار متراکم آمونیاک و در برخی از صنایع شیمیایی نیز از این تجهیز برای خنک کردن سیستم‌های موجود بهره می‌گیرند.

کندانسور صنعتی چیست؟

همانطور که در بخش قبل اشاره شد در هر سیستم و ماشین آلاتی که نیاز به خنک کننده وجود داشته باشد از کندانسورها استفاده می‌شود حتی برای یخچال‌های خانگی نیز کاربرد دارد. اما در صنایع نیز برای خنک کردن تجهیزات و دستگاه‌های دیگر به کندانسور نیاز دارند. کندانسورهایی که در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند تنوع زیادی دارند و اغلب با توجه به نوع دستگاه و سیال هدف به طور ویژه برای هر مورد مصرف صنعتی طراحی و ساخته می‌شوند.

تعمیر کندانسور صنعتی

حتما بخوانید: انواع یخچال‌های سردخانه ای

 

انواع کندانسورهای صنعتی کدامند؟

با توجه به طیف وسع کاربرد این تجهیز تقسیم بندی‌های مختلفی برای آن وجود دارد که یکی از آن‌ها بر مبنای ساختار دستگاه است. بر این اساس کندانسورهای صنعتی عبارتند از:

  • کندانسور بخار
  • کندانسور سطحی
  • کندانسور تبخیری
  • کندانسور آبی
  • کندانسور هوایی

هر کدام نیز دارای شاخصه‌های مخصوص به خود است که برای استفاده در کاربری ویژه‌ای مناسب است. چون این تجهیزات برای استفاده در صنایع مختلف به طور خاص طراحی می‌شوند اهمیت مباحث مربوط به تعمیر و نگهداری کندانسور دو چندان می‌گردد. با وجود تنوع بالا در کندانسورها اما همگی تنها یک وظیفه اصلی بر عهده دارند و آن کم کردن دمای آب و دیگر سیالات گاز مایع است. در ادامه به معرفی هر یک از این انواع چگالنده و یا خنک کننده خواهیم پرداخت.

1-کندانسور هوایی:

این نوع از پر مصرف‌ترین انواع آن به حساب می‌آید و نام‌های مختلفی از جمله درای کولر و رادیاتور صنعتی دارد. بیشتر مورد استفاده از این نوع مبرد زمانی است که سیال هدف آب گرم و یا بخار آب باشد. البته در خصوص دیگر سیالات داغ نیز می‌توان از آن استفاده نمود و ممنوعیتی وجود ندارد. نوع هوایی از کندانسورها از توان بالایی برای خنک کاری سیالات با هوای تازه دارد.

2- کندانسور آبی:

این نوع بر عکس اپراتور عمل می‌کند و در آن آب در لوله‌هایی از جنس مس قرار داده می‌شود و گاز سرد داخل پوسته شل تیوپ به حرکت در می‌آید. با توجه به اینکه در طراحی این تجهیز از کاهش یافتن دمای آب و گاز استفاده شده برای هر نوع سیالی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل کاربرد وسیعی دارد.

3- کندانسور تبخیری:

در صنعتی از این نوع کندانسور استفاده بیشتری به عمل می‌آید. این نوع در حقیقت ترکیبی از دو مدل هوایی و آبی بوده و این قابلیت را دارد که در چند مدار بسته مورد استفاده قرار گرفته و بصورت همزمان خنک کنندگی 4 سیستم حرارتی را بر عهده گیرد. به همین خاطر اهمیت و کاربرد بیشتری نیز به ویژه در صنایع بزرگ دارد.

نکته مهم در این بین این است که برای تعمیر و نگهداری کندانسور بسته به نوع و طراحی آن باید اقدامات لازم را انجام داد و تنها از عهده افراد حرفه‌ای و با تجربه بر می‌آید. به همین خاطر توصیه می‌شود چه برای تهی و خرید و چه برای خدمات سرویس و تعمیر کندانسورها به گروه‌ها و افراد با تجربه که رزومه‌ای قوی در این زمینه دارند مراجعه گردد.

خرید کندانسور

گروه صنعتی سپیانی از بهترین‌های عرصه اتوماسیون صنعتی و plcها در کشور خدمات کامل و با کیفیتی در خصوص فروش و تعمیر و نگهداری از تجهیزات خطوط تولید و صنایع مختلف را ارائه می‌نماید. تجربه زیاد و رزومه قوی و موفق مهندسین و تکنیسین‌های گروه صنعتی سپیانی تضمینی برای دریافت خدمات عالی می‌باشد. برای دریافت مشاوره و اطلاعات تکمیلی همین الان فرم درخواست مشاوره را پر نمایید.

 

کندانسورها طبقه‌بندی دیگری نیز دارند که آن‌ها را بر اساس کاربردی که دارند دسته‌بندی می‌کنند.

انواع کندانسورها از نظر کاربردی:

1- کندانسور چیلر:

این نوع در چیلرهای تراکمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر ساختاری نیز می‌تواند هوایی و یا آبی باشد.

2- کندانسور سردخانه:

همانطور که از نام آن نیز پیدا است در سردخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3- کندانسور پوسته و لوله:

از این مدل به منظور انجام فرآیندهای تقطیر در دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی استفاده می‌شود. این نوع یکی از پر کاربردترین انواع مبردها در صنعت محسوب می‌شوند.
در ادامه و در راستای تعمیر و نگهداری کندانسور به برخی از دلایل آسیب و خرابی در این تجهیزات خواهیم پرداخت. اما نکته مهم این است که سیستم‌های مبرد و کندانسورها از جمله دستگاه‌های گران قیمت بوده و در صورتی که تخصص و مهارت کافی در خصوص آن‌ها ندارید بهتر است نسبت به تعمیر آن‌ها نیز اقدام نکنید.

 

حتما بخوانید:

پلیت هیتر چیست؟ انواع و کاربرد

تعمیر و نگهداری مبدل حرارتی (پلیت کولر)

 

خرابی های احتمالی کندانسورها و سیستم‌های مبرد

1- گرفتگی و کثیف شدن سطح کندانسور:

یکی از مشکلاتی که برای این تجهیزات ایجاد می‌گردد گرفتگی در لوله‌های کندانسور است. این گرفتگی در نتیجه‌ی جذب آلودگی‌ها و مواد معدنی است که از هوا وارد آب و از آن جا به درون لوله‌ها و مبدل حرارتی نفوذ پیدا کرده و همچون سدی از انتقال گرما جلوگیری می‌کند. به همین خاطر سرویس و تمیز کاری آن‌ها در فواصل زمانی مناسب بسیار لازم و ضروری می‌باشد. اما توجه داشته باشید که لوله‌های تعبیه شده‌در کندانسورها بسیار حساس بوده و به همین خاطر در زمان تمیز کردن آن‌ها باید کاملا دقت کرد.

2- کاهش جریان هوای پیرامون کندانسور:

گرفتگی در بخشی از کندانسورهای هوایی و یا فین‌ها موجب بروز این مشکل خواهد شد. با بروز این مشکل هوا به اندازه کافی در اطراف تجهیز جریان پیدا نمی‌کند و گرما قادر به خروج از تجهیز نخواهد بود. معمولا به علت از کار افتادن یکی از فن‌ها و یا کار کرد نامنظم فن‌ها این مشکل در کندانسورها بروز می‌کند. برای رفع باید فن‌ها کنترل شده‌و اگر نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند اقدام شود. البته باید اضافه کرد که در برخی از اوقات به دلیل گیر کردن جسم خارجی در فن این مشکل ایجاد می‌گردد که با بر داشتن آن نیز مشکل مرتفع خواهد شد.

3- کاهش یافت جریان آب در کندانسور:

بیشتر در چیلرهای تراکمی این مشکل بروز می‌کند. فشار دهش دستگاه در صورت بروز این مشکل بالا رفته و مشکل ساز می‌گردد. در جهت تعمیر و نگهداری کندانسور در چنین مواقعی باید شیرهای سیستم و صافی‌ها در وهله اول مورد بررسی قرار بگیرند. در صورتی که این بخش‌ها بدون مشکل باشند باید به سراغ اطلاعات سیستم رفت و آن را با نصب کننده چک نمود.

4- دمای بالای محیط:

اگر دمای محیط بیشتر از حد توان و ظرفیت کندانسور باشد فشار دهش در آن افزایش یافته و سیستم دیگر توان ادامه دادن به فعالیت خود را ندارد. بنابراین باید تلاش کرد تا هوای محیط برای تجهیز مناسب باشد. یکی از راه کارها در این راستا اسپری نمودن آب بر روی کندانسور است. البته اگر زیاد انجام گیرد باعث تجمع رسوبات در آن شده‌که خود در واقع یک مشکل دیگر به شمار می‌رود.

5- پایین بودن بیش از اندازه محیط:

در این مورد نیز مشکلات زیادی برای سیستم مبرد ایجاد می‌شود و عملا کار زیادی برای رفع آن نمی‌توان انجام داد. چرا که کندانسورها در دمای بسیار پایین نیز قادر به انجام صحیح وظایف خود نیستند. البته راه کارهای موقت برای رفع کوتاه مدت مشکل وجود دارد که ممکن خود منتهی به یک مشکل دیگر شوند. حتما از مشاوره‌های افراد متخصص در این مورد استفاده کنید.

6- گرفتگی شیر انبساط:

یکی از دیگر مشکلات رایج در این تجهیز بروز گرفتگی در شیر انبساط در آن است. برای رفع آن نیز باید در ابتدا شیر را تمیز نمود و اگر باز مشکل برطرف نشد نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

7- دمای پایین آب در کندانسور:

در صورت بروز این مشکل بهتر است تا شیرهای بای‌پس را تنظیم نموده و اطمینان حاصل کنید که آب از این طریق با دمایی درست و مناسب وارد کندانسور می‌گردد.

8- بالا رفتن فشار مکش:

دلیل ایجاد شدن این مشکل خرابی شیر انبساط است. در این حالت مبرد بیش از اندازه به سیستم وارد شده‌و در نتیجه مشکل ساز خواهد شد. با تعویض شیر انبساط مشکل برطرف خواهد شد.

تعمیرات

حتما بخوانید: راه اندازی و اجرای سیستم آیس بانک کارخانجات

 

تعمیر و نگهداری از کندانسورها:

با توجه به اینکه طیف گسترده‌ای از این تجهیز در بخش‌های مختلفی از صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جمله دستگاه‌های گران قیمت نیز محسوب می‌شوند داشتن یک استراتژی درست برای خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری کندانسور از الزامات هر مجموعه‌ای است. البته در خصوص تمام ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در مجموعه‌های صنعتی با توجه به تخصصی بودن و پیچیدگی‌هایی که دارند این استراتژی نیاز خواهد بود. برای این مهم دو راه و استراتژی کلی وجود دارد:

  • استخدام اشخصاص متخصص در این حوزه به صورت دائمی و استفاده از خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری از سیستم مبرد در مجموعه که از نظر هزینه قابل توجه خواهد بود.
  • استفاده از خدمات گروه‌های مشاوره‌های و فعال در مواقع لزوم و واگذار کردن خدمات مربوط به سرویس و نگهداری از تجهیزات مورد استفاده به آن‌ها با مبالغی منطقی‌تر نسبت به حالت اول که استخدام دائم نیرو بود.

یکی از راهکارهای منطقی که البته هزینه کمتری نیز در پی دارد به کار گرفتن خدمات گروه‌ها و مجموعه‌های متخصص در این حوزه‌ می‌باشد.

گروه صنعتی سپیانی از مجموعه‌های موفق در زمینه خدمات صنعتی در کشور به شمار می‌رود که خدمات جامعی از قبیل:

  • عرضه انواع اتوماسیون‌های صنعتی
  • مشاوره و راه اندازی خط تولید
  • تعمیر و نگهداری از خطوط تولید و دستگاه‌های صنعتی
  • فروش انواع تجهیزات حوزه برق صنعتی
  • PLC ها

را ارائه می‌کند. تجربه سال‌ها فعالیت در حوزه صنعت موجب شده‌تا مهارت و تخصص بالایی مهندسین و تکنیسین‌های سپیانی در سطح بسیار بالایی قرار داشته‌باشد. همین الا از طریق پر کردن فرم مشاوره و یا پیامرسان واتس آپ با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

 

حتما بخوانید:

اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید

نکات طلایی انتخاب سیستم گرمایشی کارخانه

 

سخن پایانی:

تعمیر و نگهداری کندانسور مانند دیگر تجهیزات مورد استفاده در خطوط تولید و بخش‌های مختلف صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین پیچیدگی‌های موجود در این تجهیز گران قیمت باعث می‌شود تا هر کسی قادر به تعمیر و نگهداری اصولی و استاندارد آن نباشد. برای دریافت خدمات تخصصی در زمینه کندانسورها و دیگر ماشین آلات صنعتی باید از گروه‌ها و مجموعه‌های حرفه‌ای کمک گرفت تا نتیجه کار کاملا رضایت بخش باشد. چرا که راندمان کاری کل مجموعه به عملکرد صحیح و صحت تجهیزات مورد استفاده مرتبط است. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *