تعمیر و نگهداری

اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید

تعمیر و نگهداری خطوط تولید

لزوم تعمیر و نگهداری خطوط تولید

یکی از اقداماتی که در تمام خطوط تولید و برای همه ماشین آلات صنعتی کوچک و بزرگ باید به طور مرتب انجام شود تعمیر و نگهداری (نت) از این تجهیزات خطوط تولید است. هدف اصلی از نگهداری و مراقبت تجهیزات در خط تولید، یک کار ساده است. این هدف شامل به حداقل رساندن خرابی های پر هزینه و اطمینان از اینکه ماشین آلات صنعتی در خط تولید، با بهترین عملکرد خود عمل می کنند. با این حال هنوز گروهی از افراد تازه‌کار در دنیای تولید هستند که تعمیر و نگهداری را یک هزینه غیرضروری و توقف غیرضروری در چرخه تولید می دانند!

البته این افراد فقط در کارگاه های تولیدی کوچک وجود دارند چون غیر ممکن است کسی مدیریت یک خط تولید صنعتی بزرگ را به عهده بگیرد و این امر ضروری را دست کم بگیرد. اما همان افرادی که صاحب خط تولید های کوچک کار هستند و اعتقاد چندانی به نگهداری و تعمیر دستگاه صنعتی و خطوط تولید ندارند. بعد از اینکه یکی از دستگاه هایشان خراب شد و مجبور شدند هزینه گزافی بابت تعمیرات آن بپردازند. با تمام وجود به اتوماسیون نگهداری و تعمیرات دوره ای تجهیزات خط تولید ایمان می آورند!

در یک کارخانه بزرگ در جایی مثل ایالات متحده آمریکا، با محاسبه حدود 4 ساعت وقفه در عملکرد یک دستگاه در خط تولید در هر قسمت برنامه ریزی نشده. هزینه هر بار حادثه از کار افتادن تجهیزات به طور متوسط 2 میلیون دلار محاسبه شده است! این هزینه در کل شامل ساعت های تولید، نیروی کار، قطعات، افت فروش و قیمت تمام‌شده محصول به دلیل خرابی تجهیزات از دست رفته است.

 

حتما بخوانید:

انواع تجهیزات نظافت صنعتی

تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری سیستم اتوماسیون صنعتی

 

چرا دستگاه‌های خط تولید خراب می‌شوند؟

حالا سوال این است اصلا چرا در یک کارخانه تولیدی، اهمیت ندادن به تعمیر و نگهداری ماشین آلات صنعتی، خطر خرابی غیر منتظره ای را در پی دارد؟

جواب زمان است.

تقریباً تمام دستگاه هایی که در خط تولید یک کارخانه بزرگ کار می کنند برای اینکه بیشترین سود را به صاحبان صنایع برسانند همیشه در حال تولید و فعالیت هستند. بعضی از کارخانه ها با استفاده از کارگرانی در سه شیفت کاری مختلف، تمام 24 ساعت را کار می‌کنند. یعنی حتی یک لحظه هم از کار نمی‌ایستند! طبیعی است که بعد از گذشت مدت زمانی، عملکرد قطعات ریز و درشت این دستگاه ها،‌ با اشکالات کوچک و بزرگی روبرو شود.

تا اینجای مقاله فقط درباره شرکت های بزرگ و خط تولید های صنعتی وسیع صحبت کردیم با این حال شاید تصور کنید خطوط تولید کوچک و دستگاه های صنعتی مقیاس کوچک خطر خرابی در امان هستند. اما بیایید با یک مثال این موضوع را به شما توضیح دهیم و بگوییم چرا این طور نیست.

به این فکر کنید که حتی یک دوچرخه با قطعات بسیار ساده‌ای که دارد. نیاز به اصولی برای حفظ عملکرد بهتر و طول عمر قطعات دارد. کارهایی مثل روغن کاری مداوم، شستشوی خاک، دوری از آفتاب و کارهایی از این قبیل. حالا تصور کنید تجهیزات پیچیده ای که در یک خط تولید کوچک و بزرگ وجود دارند چقدر نیاز به مراقبت دارند. تقریباً با اطمینان می توان گفت هیچ دستگاه دستگاه صنعتی از فرآیند تعمیر و نگهداری اصولی مستثنی نیست و همیشه باید این موضوع را جدی گرفت.

 

حتما بخوانید:

طراحی و راه اندازی خط تولید لبنیات

آشنایی با انواع سپراتور (separator)

دستگاه پرکن مایعات و تعمیر و نگهداری آن

 

چرا به تعمیر و نگهداری نیاز داریم؟

شاید بگویید قابل قبول است که هر دستگاهی برای اینکه عمر طولانی داشته باشد یک شرایط ایده‌آل دارد. اما چرا ما همیشه می گوییم تعمیر و نگهداری و همیشه از تعمیر هم حرف می‌زنیم؟ چرا باید دستگاه ها به جایی برسند که نیاز به تعمیر داشته باشند؟ آیا می‌توان با کاهش عملکرد آن ها کاری که طول عمر آن را به طور طبیعی بالاتر برود و نیاز به تعمیر پیدا نکنند؟

پاسخ این است که از طرفی برای بهره‌وری بالا نمی توان خط تولید را متوقف کرد و این کار به هیچ وجه به صرفه نیست. از طرفی خطر یک حادثه ناگهانی و خرابی دستگاه ها هزینه های گزافی در پی دارد. پس باید چه کار کرد؟ جواب چیزی است که مهندسان در قرن اخیر با تجربیاتی که پس از جنگ جهانی دوم به دست آورده‌اند در اختیار ما می گذارند. یعنی نگهداری در شرایط ایده‌آل، بازرسی های دوره ای، تعمیرات منظم و اقداماتی که طول عمر قطعات را بالا می برد. به طور کلی به مجموعه این اقدامات تعمیر و نگهداری (نت) گفته می شود.

 

حتما بخوانید:

مشاوره در زمینه اتوماسیون صنعتی

اصول مهم بسته‌بندی محصولات غذایی

 

مزایای تعمیر و نگهداری قطعات خط تولید

تعمیر و نگهداری فقط به خاطر حفظ سلامت دستگاه ها نیست. دقت کنید که اگر دستگاه های خط تولید کارایی خود را از دست بدهند و از دقت لازم دقت لازم را نداشته باشند. محصول نهایی با کیفیت پایین تر تولید خواهد شد بعد شاید به جای یک محصول بی کیفیت یکسری ضایعات از خط تولید خارج شوند. این مسئله هم مواد اولیه را هدر خواهد داد و هم انرژی کارکنان را! چه بسا هم بر کیفیت برند ما تاثیر بگذارد. پس فایده تعمیر و نگهداری را به طور خلاصه می‌توان این موارد دانست:

  • افزایش طول عمر دستگاه های خط تولید
  • پیشگیری از خرابی های بزرگ و پرهزینه دستگاه ها
  • جلوگیری از حوادث خطرناک برای کارکنان
  • جلوگیری از هدر رفتن زمان که برای یک کار صنعتی بسیار مهم است
  • صرفه جویی در مواد اولیه ای که ممکن است به خاطر عملکرد نادرست تجهیزات صنعتی از دست بروند
  • کمک به دقت کار دستگاه ها و تاثیر مثبت بر کیفیت محصول نهایی
  • تقویت برند با تاثیر مثبت بر کیفیت محصول نهایی

 

حتما بخوانید: تعمیر و نگهداری تجهیزات هیدرولیک

 

انواع اقدامات در تعمیر و نگهداری خطوط تولید

برای تعمیر و نگهداری ماشین آلات صنعتی در خط تولید، اقدامات مختلفی انجام می شود که در اینجا به طور خلاصه و هرکدام اشاره می کنیم. همچنین توضیح میدهیم که هر کدام از آن ها چطور می توانند به ما کمک کنند.

  • بازرسی چشمی دوره‌ای visual control
  • تعمیر و نگهداری اصلاحی corrective maintenance
  • تعمیر و نگهداری پیشگیرانه preventive maintenance
  • تعمیرات قابل پیش بینی predictive maintenance
  • نگهداری پیشگیرانه سیستماتیک systematic preventive maintenance
  • نگهداری پیشگیرانه مشروط conditional preventive maintenance

روش های تعمیر و نگهداری

بیایید برای روشن شدن بیشتر موضوع، این مفاهیم را با جزئیات توضیح دهیم:

 

حتما بخوانید: عارضه یابی خطوط تولید کارخانجات

 

بازرسی چشمی دوره‌ای

یکی از معمول ترین و رایج ترین شیوه های بازرسی ماشین آلات صنعتی این است که تکنسین تعمیر و نگهداری به طور مرتب به دستگاه ها سرکشی کند. در هر بخش از خط تولید محصول را بررسی کند و کیفیت آن را با کمک تکنسین های مرکز کنترل کیفیت کارخانه بسنجد. بعلاوه خرابی های احتمالی را پیش از آنکه آن قدر جدی شوند که دستگاه را از کار بیندازند تشخیص دهد. حتی بازرسی های معمولی میتواند در زمان و هزینه یک مرکز تولیدی صرفه جویی کند. اگر یک تکنسین تعمیر و نگهداری ماهر طی بررسی های دوره ای، متوجه عملکرد نامنظم ماشین یا عملکرد غیراستاندارد آن‌ها شود. آن تکنسین می‌تواند مشکل را قبل از اینکه منجر به از دست رفتن ساعت‌های کاری و خرابی محصول شود، مشخص کرده و تعمیر کند.

 

تعمیر و نگهداری اصلاحی

نگهداری اصلاحی (corrective maintenance) برای اصلاح خرابی و نقص هر گونه تجهیزات یا خط تولید به محض وقوع یک حادثه یا خرابی انجام می شود. اگر خرابی که فرآیند تولید را مختل می کند توسط سایر انواع اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری مانند تعمیرات پیشگیرانه پیش بینی نشده باشد. تکنسین های تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعتی به محض بروز مشکل، آن را برطرف می‌کنند. این نوع تعمیر را می‌توان به یک کار درمانی تشبیه کرد که می تواند برای شرکت ها پر هزینه باشد. برای اینکه جلوی وقوع حادثه را بگیرند، سازندگان، تعمیر و نگهداری به روش‌های مختلفی را انتخاب می کنند که شامل تعمیر و رفع مشکل با هزینه کمتر و سریعتر است.

 

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه (preventive maintenance) توسط تکنسین های مسئول تعمیرات صنعتی قبل از بروز هر گونه خرابی یا نقص انجام می شود. این مربوط به قطعات یدکی، قطعات و ماشین آلات و تجهیزات به منظور کاهش خطر خرابی است. دیجیتالی شدن شرکت‌های صنعتی بسیاری را ارائه کرده رایانه‌ای است که به تکنسین‌ها اجازه می‌دهد تا به  طور مؤثر تعمیر و نگهداری پیشگیرانه پیگیری کنند.

 

تعمیرات قابل پیش بینی

ظهور راه حل های پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها و همچنین هوش مصنوعی، سازندگان را قادر می سازد تا تعمیر و نگهداری پیش بینی شده (predictive maintenance) را بر اساس پیش بینی خرابی ها و اشکالات برنامه ریزی کنند. این نوع تعمیر و نگهداری صنعتی به شرکت ها اجازه می دهد تا با برنامه ریزی اقدامات لازم و انجام عملیات تعمیر بر اساس پیش بینی ها، مشکلات را پیش از آنکه رخ دهد، پیش بینی کنند. بنابراین امکان کاهش هزینه های ناشی از خرابی های غیرمنتظره، خرابی تجهیزات و اختلال در تولید را فراهم می کند.

 

نگهداری پیشگیرانه سیستماتیک

این نوع نگهداری پیشگیرانه که به نام systematic preventive maintenance شناخته می‌شود. به خاطر اقدامات فراوانی که در این روش انجام می‌شود، از دیگر روش‌ های پیشگیرانه متمایز می شود. این کار به صورت دوره ای و سیستماتیک توسط تکنسین ها در فواصل زمانی مشخص از قبل انجام می شود. این کار اجازه میدهد تا قطعات یدکی به طور منظم تعویض شوند و بهره وری دستگاه بهبود یابد. بنابراین تعمیر و نگهداری پیشگیرانه سیستماتیک مبتنی بر بازرسی منظم تجهیزات مختلف است تا اطلاعات لازم را در مورد اجزای مختلف خط تولید جمع آوری کنند و به طور موثر از خرابی ها و هزینه های تعمیر کم کنند.

 

نگهداری پیشگیرانه مشروط

نگهداری پیشگیرانه مشروط (conditional preventive maintenance) شامل نظارت بر پارامترها و شاخص های کلیدی عملکرد دستگاه‌ ها و اجرای اقدامات اصلاحی لازم برای پیش بینی هرگونه خرابی یا نقص است. بسیاری از ابزارهای کامپیوتری برای خودکارسازی این نوع تعمیر و نگهداری صنعتی در دسترس هستند. بنابراین، تکنسین ها و کارگران تعمیر می توانند با دیجیتالی کردن فرآیندهای تعمیر و نگهداری صنعتی و استفاده از رایانه‌ها، این روش نگهداری را به طور مکانیزه و با سهولت بالا اجرا کنند.

 

نت

نکات دیگر برای کاهش نیاز به تعمیر

علاوه بر نکاتی که در این مقاله گفتیم و جزء اصول تعمیر و نگهداری دستگاه های صنعتی در خطوط تولید هستند. در متون آکادمیک رشته هایی مثل مهندسی صنایع هم توضیح داده می شوند. نکات دیگری نیز وجود دارند که چندان جدی گرفته نمی‌شوند یا آنکه به اندازه دیگر امور آنان توجه نمی شود. اما تاثیر بسیار زیادی در پایداری دستگاه های صنعتی و کاهش نیاز به تعمیر آنها دارند.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دیگ بخار (بویلر)

تعمیر و نگهداری بلبرینگ گیربکس ها

 

استفاده از اپراتور آموزش دیده

یکی از کارهایی که به سادگی می تواند جلوی بسیاری از خرابی های دستگاه صنعتی را بگیرد و هزینه های تعمیر و نگهداری به اندازه قابل توجهی کاهش دهد. استفاده از اپراتور آموزش دیده و متخصص است. یعنی اپراتوری که بداند در شرایط مختلف چگونه دستگاه را کنترل کند و از آن استفاده کند. همچنین با انجام تنظیمات غیر استاندارد زمینه ایجاد خرابی های فرسودگی بیش از حد را برای دستگاه پیش نیاورد. اگرچه یافتن اپراتور باتجربه ممکن است دشوار باشد اما صرف هزینه اندک برای آموزش دادن کارگران و نیروهای نیروی انسانی راه جایگزین مناسبی برای آن است.

 

استفاده از تجربیات همکاران

شاید این کار در نگاه اول کمی غیر حرفه‌ای به نظر برسد اما ارتباط نیروهای تعمیر و نگهداری خط تولید در شرکت های مختلف و حتی شرکت های رقیب با همدیگر، می تواند یک نکته سازنده داشته باشد. بعبارتی از تجربیات خود در تعمیر و نگهداری دستگاه ها برای افزایش بهره وری خط تولید در شرکت خود استفاده کنند. علاوه بر این، تجربیات همکاران ما که از دستگاه های مشابه استفاده می کنند می تواند راهگشای ما باشد. تا عمر مفید آن ها را افزایش دهیم و زمان نیاز به تعمیرات را تا اندازه قابل توجهی کم کنیم.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

راهکارهای کاهش مصرف انرژی کارخانجات

 

استفاده از داده های مراکز تعمیر و تهیه قطعات

یک راه دیگر این است که از داده های مراکز تعمیر و تهیه قطعات خطوط تولید استفاده کنیم. میزان قطعات یدکی کوچک و بزرگی که از این مراکز خرید می شود نشان می دهد کدام یک از قطعات بیش از دیگران بیش از دیگر قطعه ها خراب می شوند و نیاز به جایگزینی دارند. همینطور آمارهای مختلف درباره درخواست تعمیر نشان می دهد کدام بخش از تجهیزات صنعتی بیش از دیگر بخش‌ها نیاز به مراقبت و تعمیر دارند و آسیب پذیر تر هستند. با جمع آوری داده ها (البته اگر بتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید) می توانید سیستم شخصی برای افزایش طول عمر دستگاه های صنعتی خود ترتیب دهید و آن را با سیستم های تعمیر و نگهداری پیشرفته اصولی ترکیب کنید.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری بلندر (مخلوط کن)

همه‌چیز درباره تعمیر و نگهداری کندانسور

تعمیر و نگهداری مبدل حرارتی (پلیت کولر)

 

جمع بندی

در نهایت به طور خلاصه می‌توان چنین جمع بندی کرد که برای ادامه حیات یک شرکت صنعتی تعمیر و نگهداری خط تولید یکی از ضروریات آن است به هیچ وجه نمی‌توان آن را دست کم گرفت. در این مقاله انواع روش های تعمیر و نگهداری دستگاه صنعتی و خطوط تولید را به طور خلاصه توضیح دادیم و علاوه بر آن، نکاتی هم ارائه دادیم که به کمک آنها می توانید دستگاه های صنعتی خود در خط تولید را با بهره وری بالاتر حفظ کنید. گروه صنعتی سپیانی با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه راه اندازی خطوط تولید و تعمیر و نگهداری آن، آماده ارائه خدمات به صنایع مختلف میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید فرم درخواست مشاوره رایگان را تکمیل نمایید تا مشاوران ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *