تجهیزات, خطوط تولید

دستگاه پاستوریزاتور (پاستور) چندکاره چیست؟

پاستوریزاتور چندکاره

دستگاه پاستوریزاتور چند کاره

دستگاه پاستوریزاتور چندکاره یکی از انواع تجهیزات کاربردی مورد استفاده در صنایع غذایی است. در بسیاری از اوقات این نیاز وجود دارد که مواد اولیه مورد استفاده در فرآیند تولید پاستوریزه شوند. استانداردهای بهداشتی لازم نیز به این موضوع تاکید ویژه دارند. در گذشته از روش‌های دستی برای انجام آن استفاده می‌شد. این روش‌ها شامل جوشاندن و حرارت دادن مواد بود که در نتیجه‌ی تبخیر کیفیت و بافت مواد اولیه نیز دستخوش تغییر می‌گردید.

برای رفع این مشکل علم و فناوری به کمک صنعت آمد و دستگاه‌های پاستوریزاتور را اختراع نمود. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند و برای مواد مختلفی از جمله شیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بین برخی از انواع این دستگاه نیز چند کاره بوده و قابل استفاده برای چندین ماده‌ی غذایی متفاوت از هم هستند. در ادامه به ارائه اطلاعات مفیدی درباره دستگاه پاستور چندکاره خواهیم پرداخت.

پاستور 0

مطالب مرتبط:

ساخت سفارشی دستگاه پاستوریزاتور

معرفی انواع دستگاه پاستوریزاتور لبنیات

نصب و راه اندازی انواع دستگاه پاستوریزاتور لبنیات

 

پاستوریزه کردن چیست؟

در برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها میکروب‌هایی وجود دارد که اگر از بین نروند باعث بروز آسیب و بیماری در افراد مصرف کننده خواهد شد. بخش از این میکروب‌ها بوسیله حرارت دیدن ماده غذایی از بین خواهد رفت. همچنین عمل پاستوریزه کردن به ماندگاری بیشتر مواد غذایی نیز منجر خواهد شد. البته باید دقت داشت که این عمل با استریلیزه کردن کاملا متفاوت است. در فرآیند پاستوریزاسیون برخی از انواع باکتری‌ها همچنان باقی خواهند ماند ولی در عمل استرلیزه کردن این باکتری‌ها نیز از بین خواهند رفت. بنابراین با توجه به باکتری‌های موجود در ماده‌ی غذایی در بین این دو روش یکی را می‌توان انتخاب نمود. با پاستوریزه کردن مواد غذایی باکتری‌هایی که موجب فساد در مواد غذایی می‌شوند از بین خواهند رفت و از این طریق عمر بیشتری خواهند داشت.

پروسه پاستوریزه کردن شامل چه مراحلی است؟

در روش‌های قدیمی‌تر از حرارت دادن برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری زا در مواد غذایی استفاده می‌کردند. اما امروز هر روشی که منجر به‌از بین رفتن این باکتری‌ها و میکروب‌ها از درون مواد غذایی گردد پاستوریزه کردن گفته می‌شود. با توجه به نوع ماده‌ی غذایی از یک روش بخصوص و یا دستگاه خاص استفاده خواهند کرد. در ادامه انواع روش‌های پاستوریزه کردن را بیان خواهیم کرد:

  • روش مداوم: در این روش در بازه‌ی کم حرارت زیادی را به ماده‌ی غذایی مورد نظر اعمال می‌کنند. معمولا برای حجم زیاد از این شیوه استفاده می‌کنند چرا که نسبت به دیگر روش‌ها اثر بخشی و کارآمدی بیشتری دارد.
  • روش غیر مداوم: این روش برعکس شیوه قبلی است. در این راه در بازه‌ی زمان طولانی حرارت کمتری را به مواد غذایی مورد نظر اعمال می‌کنند. نسبت به روش قبلی این شیوه ساده‌تر و البته قدیمی‌تر می‌باشد.

البته روش‌های دیگری نیز برای انجام عمل پاستوریزه کردن وجود دارد که اعم از:

  • پاستوریزه کردن با بخار: در این روش آنزیم‌ها و باکتری‌های مضر به کمک بخار از بین خواهند رفت. گوشت گاو را با کمک این روش پاستوریزه می‌کنند.
  • پاستوریزه کردن با اشعه: از این تکنولوژی اغلب برای مواد غذایی مختلفی مانند میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌کنند. مواد غذایی در معرض اشعه قرار گرفته و پاستوریزه می‌شوند. ماندگاری مواد نیز در این روش بیشتر از سایر شیوه‌ها خواهد بود.

همان طور که اشاره شد برای هر ماده‌ی غذایی از شیوه‌ای خاص برای پاستوریزه کردن استفاده می‌شود. به تبع آن دستگاه مخصوصی نیز برای این کار مورد نیاز است. اما با ساخت دستگاه پاستوریزاتور چندکاره از یک دستگاه برای چند محصول مختلف می‌توان استفاده نمود.

 

مطلب مرتبط: تفاوت پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون

 

چه مواد غذایی قابل پاستوریزه کردن هستند؟

در بیشتر اوقات از این فرآیند برای مواد غذایی استفاده می‌شود که نیاز به بسته‌بندی دارند. البته برخی از انواع مواد غذایی که در بسته‌بندی قرار نمی‌گیرند نیز ممکن است که پاستوریزه شوند. اما در بیشتر اوقات این مواد غذایی شامل:

  • مواد کنسروی
  • شیر و فرآورده‌های لبنی
  • انواع مختلف آبمیوه
  • شیره‌های میوه‌ها

و مواردی از این دست می‌باشند.

پاستوریزه کردن شیر و اهمیت بالای آن:

در بین تمام مواد غذایی نام برده‌شده در بخش قبلی مقاله فرآیند پاستوریزه کردن شیر از اهمیت بیشتری برخوردار است. علت این امر نیز سطح بالای آلودگی در شیر است. به همین خاطر با اعمال حرارت مناسب و در بازه‌ی زمانی کافی مورد عمل پاستوریزه کردن قرار می‌گیرد. البته موضوع مهم در این خصوص تغییر نکردن بافت و خاصیت و رنگ شیر است. همچنین در طول فرآیند ارزش غذایی شیر باید حفظ گردد.

گروه صنعتی سپیانی یکی از شرکت‌های نام آشنا و با تجربه و حرفه‌ای در زمینه تامین تجهیزات موردنیاز برای خطوط تولید از جمله دستگاه پاستوریزاتور چندکاره می‌باشد. برای تهیه اقلام و تجهیزات مورد نیاز خود می‌توانید با کارشناسان ما در گروه صنعتی سپیانی تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید. همچنین ارائه خدمات کاملی در خصوص اتوماسیون صنعتی و plc ها نیز در حوزه کاری مهندسین و تکنیسین‌های گروه صنعتی سپیانی قرار دارد.

 

حتما بخوانید:

طرز تهیه لبنیات خانگی

اتوماسیون صنعتی چیست؟

نیازمندیهای خط تولید شیر پاستوریزه

 

پروسس تانک چیست؟

از این دستگاه اغلب برای پخت شیر استفاده می‌شود. از دیگر قابلیت‌های این دستگاه علاوه بر پخت شیر پاستوریزه کردن آن است. همچنین علاوه بر شیر برای پاستوریزه کردن محصولاتی دیگری از قبیل عرقیات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر می‌توان آن را به نوعی از پاستوریزاتورهای چندکاره به حساب آورد. نکته بعدی این که باید به کمک یک سیستم خنک کننده خارجی در زمانی که فرآیند پخت شیر تکمیل شده خنک نمود. به همین خاطر نیاز به یک کولینگ تاور دارد. یک موتور الکتریکی نیز در آن به کار رفته است که کمک می‌کند تا همزن تعبیه شده در آن کار کند. به کمک این همزن از ته گرفتن ماده‌ای که درون آن قرار داده شده جلوگیری خواهد شد.

مطلب مرتبط: پروسس تانک یا دستگاه پخت شیر چیست؟

کاربرد پاستور چندکاره

دستگاه پاستوریزاتور چندکاره چیست؟

این دستگاه علاوه بر اینکه به‌شکل غیر مستقیم به‌ماده‌ی غذایی مورد نظر حرارت داده و عمل پاستوریزه‌کردن را انجام می‌دهد در دو حالت آسپتیک و هات فیلینگ نیز کار خواهد کرد. مورد بعدی درباره‌ی این دستگاه اتوماتیک بودن آن است. این ویژگی به ایمنی بالا و بهداشت بیشتر در مواد غذایی منجر می‌گردد. البته این دستگاه‌ها دارای مدل‌های مختلفی هستند که هر نوع ظرفیت مخصوص بخود را داشته و برای مواد غذایی مخصوصی مورد استفاده قرار گرفته و کارایی دارد. از دیگر ویژگی‌ها و شاخصه‌های این دستگاه بهینه‌سازی میزان مصرف انرژی می‌باشد. این صرفه‌جویی به کم شدن هزینه‌ها نیز منجر خواهد شد.

مزایای دستگاه پاستوریزاتور چندکاره:

همانطور که از نام این دستگاه‌ها پیدا است برای پاستوریزه کردن چندین نوع ماده غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و این خود بزرگ‌ترین مزیت این دستگاه‌ها محسوب می‌شود. از طرفی میزان انرژی مصرفی در آن‌ها پایین بوده و این موضوع نیز صرفه اقتصادی استفاده از آن‌ها را بیشتر خواهد کرد. مورد بعدی اتوماتیک بودن این تجهیز می‌باشد.

کار با دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که اتوماتیک و خودکار هستند بسیار ساده‌تر و البته ایمن‌تر نسبت به دیگر انواع آن‌ها است. ایمنی بالا در این دستگاه موجب می‌شود تا خطرات و آسیب‌های معمول برای اپراتور پیش نیاید. همچنین در برخی از انواع این دستگاه چند کاره انعطاف پذیری زیادی در زمان طراحی در نظر گرفته‌شده‌است. به این معنی که در آینده به راحتی می‌توان نسبت به ارتقای آن اقدام نمود.

شاخصه‌های استفاده از دستگاه پاستوریزاتور چندکاره:

این شاخصه‌ها و مزایا را در چند مورد به صورت اعم می‌توان طبقه‌بندی نمود:

1- عمر مفید زیاد:

به کمک این تجهیز مواد غذایی به اندازه کافی تازه و سالم خواهند ماند تا به بازار عرضه شده و مورد مصرف مصرف کننده قرار گیرند. همین امر کمک زیادی به تولید کننده و مصرف کننده خواهد کرد.

2- جلوگیری از بروز بیماری:

یکی دیگر از مزایای استفاده از دستگاه‌های پاستوریزه کردن و اعمال این فرآیند برای مواد غذایی این است از بروز بسیاری از بیماری‌ها که به دلیل وجود میکروارگانیسم‌های زنده و باکتری‌های غیر مفید در مواد غذایی است جلوگیری می‌کند. به یاد داشته‌باشید که برخی از مواد غذایی این باکتری‌ها را در خود دارند و حتی اگر محیط کارخانه کاملا استریل باشد باز هم امکان بیمار کردن مصرف کننده وجود خواهد داشت. بنابراین لازم است تا از دستگاه و تجهیزات لازم برای پاستوریزه کردن استفاده گردد.

3- بهداشت سریع و ایمن:

باید گفت با وجودی که راه کارهای زیادی برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در مواد غذایی وجود دارد اما هیچکدام به اندازه عملیات پاستوریزه کردن سریع نیستند. همچنین ایمنی بالایی نیز در این فرآیند وجود دارد که سطح اطمینان کار را بالا خواهد برد.

4- کیفیت ثابت محصول:

استفاده از دستگاه پاستوریزاتور چندکاره به کیفیت ثابت محصول بعد از عملیات منتهی می‌گردد. کیفیت پایدار و ثابت به جذب و اطمینان مشتری به تولیدات شما کمک زیادی خواهد کرد.

5- بهبود در طعم و مزه:

عمل پاستوریزه کردن به کمک این تجهیز کمک می‌کند تا با از بین رفتن باکتری‌های غیر مفید طعم و مزه محصول نهایی نیز بهتر شده و ارتقا یابد. بخش از این دستگاه به حذف بوهای نامطبوع از محصول اختصاص داشته و در نتیجه تجربه حسی مشتری از محصولی که تولید کرده‌اید لذت بخش خواهد بود.

 

حتما بخوانید:

دستگاه بوگیر (دگازور) لبنیات

آشنایی با انواع یونیت دریافت شیر

دستگاه پرکن مایعات و تعمیر و نگهداری آن

 

قیمت دستگاه پاستوریزاتور چندکاره:

از آن جایی که این دستگاه‌در بسیاری از صنایع و تولیدی‌ها مورد استفاده‌قرار می‌گیرد بنابراین از تجهیزات ضروری و مهم شمرده می‌گردد. در تعیین قیمت این دستگاه چندین مورد از عوامل تاثیر گذار هستند همچون:

1- ظرفیت دستگاه:

میزان ظرفیت تجهیز از عوامل اصلی در تعیین میزان قیمت آن است. چرا ظرفیت علاوه بر بدنه بر روی موتور تعبیه‌شده‌در دستگاه نیز تاثیر گذار خواهد بود. یک دستگاه پاستوریزاتور چندکاره با ظرفیت 400 لیتر به موتوری قدرتمندتر از دستگاهی با ظرفیت 100 لیتر نیاز دارد. پس در زمان استعلام قیمت باید حتما از حجم دستگاه مورد نیاز خود آگاهی داشته باشید تا بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر تهیه نکنید. چرا که به لحاظ کاربرد و هم به لحاظ قیمت کارآمد نبوده و زیان آور خواهد بود.

2- جنس بدنه:

فاکتور بعدی که در تعیین قیمت دستگاه پاستوریزاتور موثر است جنس بدنه آن می‌باشد. اگر مواد مورد استفاده در آن درجه یک و به اصطلاح مرغوب باشند قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. جنس بدنه استیل برای کارخانه‌هایی که ظرفیت تولید بالایی دارند بهتر است. زیرا علاوه بر کارایی بیشتر بسادگی تمیز شده و برای رعایت موازین بهداشتی مناسب‌تر است.

3- کیفیت و جنس قطعات:

اگر دستگاه از قطعاتی ساخته شده باشد که درجه 2 یا درجه 3 هستند قیمت نهایی آن پایین‌تر خواهد بود. اما در نظر داشته باشید که این قطعات در بازه ‌ی زمانی کوتاهی خراب شده و هزینه‌های تعمیر و یا تعویض را برای شما در پی خواهند داشت. همچنین زمانی که دستگاه از قطعات درجه یک و با کیفیتی ساخته شده باشد عمر مفید طولانی‌تری نیز داشته و برای سال‌ها در خدمت شما خواهد بود.

4- سرعت:

سرعت کار در دستگاه پاستوریزاتور چندکاره موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. دستگاه‌های با کیفیت و کارآمد از سرعت استاندارد در انجام فرآیند برخوردار هستند.

5- مکانیسم حرارت دهی:

این بخش مهم‌ترین قسمت از یک دستگاه پاستوریزاتور به شمار می‌رود. تنظیمات این قسمت باید بگونه‌ای انجام شده‌باشد که باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌های زنده غیر مفید در بافت مواد غذایی تحت عملیات را به آسانی از بین ببرد.

6- صفحه کنترل:

در برخی از انواع دستگاه‌های پاستوریزاتور این بخش از تجهیز کاملا اتوماتیک بوده و بدون نیاز به دخالت دست و اپراتور تمام فرآیند پیش خواهد رفت. به تبع انواع غیر اتوماتیک و نیمه اتوماتیک از قیمت پایین‌تر در مقابل کارایی کمتری برخوردار هستند.

کلیه عواملی در بالا اشاره‌شد روی قیمت نهایی این دستگاه تاثیر گذار بوده‌و در زمان خرید باید مد نظر قرار داده شود. نکته مهم در خصوص خرید این تجهیز و دیگر دستگاه‌های صنعتی مورد نیاز این است که هرگز کیفیت را نباید فدای قیمت نمود. چرا که خرید یک کالای با کیفیت در واقع به نوعی صرفه جویی اقتصادی نیز هست. این تجهیزات عمر مفید بیشتری داشته و دیر تر خراب می‌شوند.

گروه صنعتی سپیانی با داشتن بهترین مهندسین و تکنیسین‌های فعال در کشور در خصوص ارائه و خصوصی سازی انواع تجهیزات مورد استفاده در خطوط تولید در خدمت شما تولید کنندگان عزیز می‌باشد. برای دریافت مشاوره تلفنی که متخصصان ما با شما تماس گیرند باید فرم درخواست مشاوره را تکمیل فرمایید.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

روش های پاستوریزه کردن (پاستوریزاسیون) شیر

 

کلام آخر:

دستگاه پاستوریزاتور چندکاره از ملزومات بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی بوده و بدون آن محصول نهایی به لحاظ سلامت و استانداردهای بهداشتی تائید نخواهد شد. همچنین نوع چندکاره این تجهیز موجب می‌شود تا برای چندین نوع مختلف از مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد. گروه صنعتی سپیانی با بیش از دو دهه سابقه فعالیت در زمینه اتوماسیون صنعتی و راه‌اندازی موفق انواع خطوط تولید لبنیاتی همراهی امین در این مسیر باشد. جهت دریافت مشاوره رایگان همین الان از طریق صفحه تماس با ما و یا پیامرسان واتس اپ اقدام نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *