برق صنعتی

سینی کابل چیست؟ انواع آن

سینی کابل

چرا مدیریت کابل ضروری است؟

پیش از اینکه به تعریف سینی کابل برویم بهتر است بدانیم که ما در دنیای بی‌سیم زندگی می‌کنیم. به نظر می‌رسد این روزها همه‌چیز بی‌سیم، بدون کاغذ و بدون لمس است. ما هزینه خواربار را با یک ضربه‌زدن به کارت می‌پردازیم، کارت پرواز دیجیتالی هواپیما را برای اسکن در تلفن شما ارائه می‌دهیم و اخبار لحظه‌به‌لحظه را به جیب خود تحویل می‌دهیم. سنسورها بطور خودکار درها را باز می‌کنند، چراغ ها را روشن می‌کنند و کنترل آب و هوا را بصورت هوشمند مدیریت می‌کنند. اما این جادو نیست!

در پس این همه راحتی و اتوماسیون، زیرساخت پیچیده و اغلب بخوبی پنهان از شبکه‌های داده و کابل ها وجود دارد که اطلاعات، ارتباطات و برق را به هر دستگاه و کاربر می‌رساند. حتی شبکه‌های بی‌سیم سیمی هستند. این تنها جایی است که اتصال بدون کابل را ارائه می‌دهد. مقاله امروز سپیانی به بررسی مزایای کلی مدیریت کابل، مزایای خاص استفاده از محصولات سینی کابل و تعداد زیادی خانواده محصول و کاربردهای مناسب برای هر کدام می‌پردازد.

سینی کابل چیست

مطالب مرتبط:

انواع سیم کشی صنعتی کارخانه

آشنایی با انواع سیم و کابل صنعتی

تابلو برق کمپکت چیست؟ انواع و کاربرد

 

سینی کابل چیست؟

به کابل‌های شبکه فکر کنید و مراکز داده در مقیاس بزرگ، بخش‌های فناوری اطلاعات شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت و تلویزیون کابلی به ذهنتان خطور می‌کنند. به کابل‌های برق فکر کنید و نیروگاه‌های خورشیدی، تاسیسات برقی و خطوط مونتاژ خودکار کارخانه با کاربردهای انتقال انرژی با آمپر بالا رایج هستند.

همچنین کیلومتر‌ها و کیلومتر‌ها شبکه داده و کابل‌های برق در کنار قطارها در تونل‌های مترو، داخل ساختمان‌های اداری تجاری، خوابگاه‌های دانشگاه، بیمارستان‌ها، انبارها، مراکز توزیع، طبقه‌های تجاری، مراکز تماس، فرودگاه‌ها و ساختمان‌های «هوشمند» بی‌شماری دیگر وجود دارد.

خود کابل ها ممکن است سیم‌های جفت تابیده مسی، کواکسیال، فیبر، اترنت، ولتاژ پایین یا ولتاژ بالا باشند. آنها ممکن است بر روی یک سازه پارکینگ پشت بام، بالای سقف‌های افتاده در بانک یا بیمارستان نصب شوند، روی قفسه‌های سرور مرکز داده اجرا شوند، از طریق سیم پیام رسان کششی در زیر یک میدان پانل‌های خورشیدی نصب شده باشند، به موازات زیر تسمه نقاله در یک توزیع قرار گیرند. مرکز، زیر طبقات دسترسی مرتفع در مرکز تماس، یا مدفون در زیر زمین.

 

کابل کشی:

کابل کشی چه جمع آوری نیرو از آرایه‌های خورشیدی و چه توزیع داده‌ها، مخرج مشترک در هر صنعت و ساختاری است که نیاز به‌برق رسانی و اتصال به‌شبکه دارد. ساختمان ممکن است ساخت و ساز جدید یا یک پروژه نوسازی باشد، اما نتیجه یکسان است. برای به‌حداکثر رساندن عملکرد، به‌حداقل رساندن هزینه‌های نصب، تعمیرات سرعت، و حفظ کابل‌های مطابق با کد باید محافظت، سازمان‌دهی شده و به‌طور مناسب در تمام طول هر اجرا قرار گرفته‌و پشتیبانی شوند.

راه‌های مختلفی برای برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت کابل وجود دارد، از بسته‌بندی ساده با زیپ تا سینی‌های سبد سیمی تا نردبان‌های آلومینیومی و فولادی سنگین. همچنین تولید کنندگان زیادی برای انتخاب وجود دارد. این سایت فروشگاه یک‌جای شما برای انواع راه‌حل‌های انتقال کابل و توزیع برق از پشت بام تا زیر زمین، برای انواع کابل‌ها از برق ولتاژ پایین از طریق اترنت (POE) گرفته تا مخابرات تا کابل‌های خورشیدی درجه یک با ظرفیت بالا است.

 

مزایای سینی کابل چیست؟

اگر به‌دنبال شکستن روحیه کارکنان فناوری اطلاعات خود هستید، پس روش مدیریت کابل اسپاگتی برای شما مناسب است. نمونه‌های زیادی از کابوس کابل کشی وجود دارد. بسیاری از آنها از اضافه‌شدن موقت سرورها، روترها و سوئیچ ها در طول زمان تکامل یافته‌اند. برخی دیگر بدلیل استفاده از طول بیش از حد کابل یا عدم حذف کابل‌های منسوخ یا آسیب دیده از یک بسته است. برخی ممکن است از عدم توجه به ظاهر، فقط تا زمانی که همه‌چیز کار می‌کند ظاهر شود.

 

حتما بخوانید: تابلو برق صنعتی چیست؟ کاربرد آن

 

مزایای کلی مدیریت کابل:

یک سیستم مدیریت کابل، تقریباً هر سیستم مدیریت کابلی به‌سازماندهی کابل کمک می‌کند. این کار نصب را سرعت می‌بخشد، گره‌ها و کابل‌های درهم را از بین می‌برد، دید بهتری برای کابل‌ها و پایانه‌های دقیق برای تعمیرات فراهم می‌کند و نگهداری کلی را به‌حداقل می‌رساند.

سیستم‌های مدیریت کابل با ارائه پشتیبانی مداوم و کاهش هزینه‌های مواد با تشویق نصاب‌ها به‌قطع کابل‌ها به‌طول دقیق مورد نیاز، عمر کابل‌ها را افزایش می‌دهند. در ارتباطات راه دور، کابل‌های با فاصله مناسب به‌کاهش تداخل و مکالمه کمک می‌کنند. برای مثال، در کاربردهای بیرونی مانند نیروگاه‌های خورشیدی و کابل کشی امنیتی، سینی‌های کابل از خرابکاری، عوامل جوی و آسیب جوندگان محافظت می‌کنند. کابل هایی که بدرستی پشتیبانی می‌شوند. اتصالات ایمن را به رک‌های سرور، پنل‌های خورشیدی، پورت‌های شبکه و سایر نقاط پایانی حفظ می‌کنند.

سینی‌های کابل، شعاع خمش مناسبی را برای تغییرات جهت و ارتفاع حفظ می‌کنند و به کابل‌ها اجازه می‌دهند تا با سایر سیستم‌های ساختمانی همزیستی کنند یا در فضاهای تنگ در اطراف موانع حرکت کنند. هنگامی که سیستم‌های مدیریت کابل بدرستی اجرا شوند، می‌توانند هزینه‌های کلی پروژه را کاهش دهند، TCO را افزایش دهند و انطباق کد را حفظ کنند. سینی کابل اجزای سیستم‌های پشتیبانی برای کابل ها و سیم‌های برق و ارتباطات است.

یک سیستم سینی کابل از کابل‌های برق و سیگنال پشتیبانی و محافظت می‌کند و ارتقاء، گسترش، پیکربندی مجدد یا جابجایی شبکه ها را تسهیل می‌کند. اکثر سیستم‌های سینی کابل باز هستند و امکان اتلاف گرمای کارآمد و دسترسی آسان برای تعویض و تعمیر را فراهم می‌کنند. اگرچه بطور معمول از سقف معلق یا به‌دیوار چسبانده می‌شود، برخی از سیستم‌های سینی کابل برای استفاده در کف مناسب هستند.

انواع سینی کابل

انواع سینی کابل کدامند؟

انواع محبوب سینی کابل در ادامه این مقاله آورده شده است:

  • نوع نردبانی
  • نوع سوراخ دار
  • نوع کف جامد
  • نوع مش سیمی
  • نوع کابل کانال

یک مهندس یا طراح معمولاً نوع سینی کابل را مشخص می‌کند که دارای ویژگی‌های متناسب با پروژه باشد. این امر بستگی به‌شرایط و محیط دارد. انتخاب سینی کابل به تعداد کابل‌ها، اندازه، فاصله و وزن کابل در سینی بستگی دارد.

سینی کابل نردبانی:

سینی کابل نردبانی دارای دو ریل جانبی است که توسط پله ها به‌هم متصل می‌شوند. این نوع سینی کابل موثر است زیرا پله‌های نردبان به شما امکان دسترسی آسان به کابل‌ها را از بالا یا پایین می‌دهد. پله‌های سینی کابل نردبانی لنگرهای مناسبی را برای بستن کابل‌ها در مسیرهای سینی کابل غیر افقی یا جایی که موقعیت کابل ها باید در مسیرهای سینی کابل افقی حفظ شود، فراهم می‌کند.

سینی کابل سوراخ دار:

سینی کابل سوراخ دار شامل یک قسمت تهویه‌شده با ریل‌های جانبی است. این نوع پشتیبانی بیشتری از کابل‌ها نسبت به‌نوع نردبانی فراهم می‌کند.

سینی کابل با کف جامد:

سینی‌های کابل با کف جامد برای نصب کابل‌های فیبر نوری که در آنها افتادگی کابل‌ها ممکن است بر عملکرد سیستم تأثیر بگذارد، سینی‌های کابل با کف جامد (غیر تهویه) ترجیح داده‌می‌شوند. با اینحال، دلیل اصلی انتخاب سینی‌های کف جامد، نگرانی در مورد حفاظت از تداخل الکترومغناطیسی یا فرکانس رادیویی است.

سینی کابل مش سیمی:

سینی کابل توری سیمی که سینی کابل سبد نیز نام دارد. نوعی سینی کابل است که از سیم‌های فولادی ضد زنگ ساخته‌شده‌است که با جوش دادن سیم‌ها به‌یکدیگر، شبکه‌ای سبد مانند را تشکیل می‌دهد. سینی‌های کابل عمدتا برای کابل‌های ولتاژ پایین، مخابراتی و فیبر نوری که در دهانه‌های کوتاه پشتیبانی می‌شوند استفاده می‌شود.

سینی کابل کانال:

سینی کابل کانالی چیزی بیش از یک سینی فلزی نیست که می‌تواند برای نصب کابل‌های بسیار کوچک استفاده شود. مواد مورد استفاده در سینی کابل در ادامه آمده‌است:

1. فلزی

آلومینیوم: در برابر خوردگی مقاوم است. نسبت قدرت به‌وزن عالی آلومینیوم بدلیل سبک بودن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فولاد: محافظ الکتریکی؛ انبساط حرارتی کم

فولاد ضد زنگ: مقاومت در برابر خوردگی عالی؛ دماهای بالا را تحمل می‌کند.

2. غیر فلزی

فایبرگلاس: نارسانا; در برابر خوردگی مقاومت می‌کند؛ سبک وزن

ساپورت سینی کابل

موارد احتیاطی در استفاده از سینی کابل:

مهمترین مسئله این است که اطمینان حاصل شود که شعاع خم شدن کابل فیبر نوری یا کواکسیال در استانداردها حفظ می‌شود. اگر سینی‌ها بطور معمول بررسی و تمیز نشوند، ممکن است گرد و غبار قابل احتراق و درهم ریختگی جمع شوند.

 

حتما بخوانید: مهم ترین مدارهای برق صنعتی

 

مزایای استفاده از سینی کابل:

  • ارزان‌تر است: یکی از مزایای بزرگ استفاده از سینی کابل این است که هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر روش‌های محافظت از سیم کشی در طبقه تولید دارد.
  • تعمیر و نگهداری: کابل ها فوراً برای بررسی‌های تعمیر و نگهداری قابل مشاهده هستند، تعویض کابل ها آسان است زیرا کابل ها می‌توانند در هر نقطه از سیستم وارد یا خارج شوند.
  • ایمنی: نظافت منظم خانه برای ایمنی مهم است، زیرا سینی‌های کابل اغلب در مکان‌های صعب العبور نصب می‌شوند.

 

معایب استفاده از سینی کابل:

  • سیستم سینی کابل کف جامد دارای یک نقطه ضعف است: رطوبت می‌تواند در سینی کابل ایجاد شود.

 

برای انتخاب سینی کابل مشکل دارید؟ در قسمت انتهایی این مقاله نکات مورد نظر برای شناسایی یک سینی کابل ایده‌آل را معرفی می‌کنیم.

سینی‌های کابل از فولاد یا آلومینیوم بازیافتی با استحکام بالا ساخته‌شده‌اند. استفاده مجدد از مواد خام، منابع را از محل‌های دفن زباله آمریکا دور نگه می‌دارد و این محصولات در پایان عمر بیشتر قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند.

 

نکات شناسایی سینی کابل ایده‌آل:

ضایعات صفر: چه از یک سینی کابل قابل خم شدن با دست، یک سبد سیمی از پیش تنظیم شده، یا یک نردبان فولادی یا آلومینیومی سنگین استفاده کنید، هیچ برش، برش و ضایعات مواد وجود ندارد.

نیروی کار کمتر، کاهش هزینه ها و استقرار سریعتر: محصولات سینی کابل قابل خم شدن با دست یا پیش ساخته‌هستند و در عرض چند ثانیه با استفاده از پیچ‌های اتصال دهنده متصل می‌شوند تا اتصال مکانیکی و الکتریکی نشکن داشته‌باشند. چرخش‌های از پیش پیکربندی شده، سه‌راهی‌ها و ضربدرها ساعت ها از زمان نصب کم می‌کنند. حلقه‌های نصب داخلی به سینی‌ها اجازه‌می‌دهند از یک نقطه‌آویزان شوند و نیاز به‌پایه‌ها، ذوزنقه‌ها و سایر لوازم جانبی سخت‌افزاری را از بین ببرند و سرعت نصب را افزایش داده‌و هزینه‌ها را کاهش دهند.

معماری باز برای کاهش بارگذاری کابل: بسیاری از سینی‌ها دارای طراحی بارگیری جانبی یا تله خرچنگ هستند تا از پریدن کابل‌ها از سینی در پیچ‌ها یا تغییرات ارتفاع جلوگیری کند.

حمل و نقل مقرون به صرفه با حداقل بسته بندی: بخش‌های سینی کابل برای حمل و نقل فشرده و جابجایی آسان تر در کنار هم قرار می‌گیرند. بسته‌بندی متراکم تر به معنای بارهای کامیون کمتر است و مواد بسته‌بندی کمتر باعث کاهش ضایعات می‌شود و هزینه‌های کلی انرژی و حمل و نقل را کاهش می‌دهد.

اندازه‌های متعدد، مواد و انتخاب‌های تکمیلی: سینی‌های کابل در عرض ها، طول ها و ظرفیت‌های بارگیری مختلف در دسترس هستند، که بسیاری از آنها از روی گالوانیزه، فولاد ضد زنگ یا پوشش پودری استفاده می‌کنند. فرآیند گالوانیزه مکانیکی منحصربفرد رشد سبیل‌های روی را از بین می‌برد. و تأسیسات پوشش پودری داخلی ما آماده‌اعمال هر رنگی برای تکمیل پروژه‌شما است. روکش فولاد ضد زنگ برای محیط‌های مقاوم در برابر خوردگی مانند فضای باز یا کاربردهای فرآوری مواد غذایی ترجیح داده‌می‌شود.

 

حتما بخوانید: آشنایی با انواع تاسیسات صنعتی

 

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به سینی های کابل پرداختیم. در ابتدا ضرورت‌های مدیریت کابل را بررسی کردیم و به راه‌حل آن که سینی کابل باشد پرداختیم و در ادامه سینی کابل را معرفی کردیم و انواع آن را مرور کردیم و مقاله را با مشخصات سینی کابل ایده‌آل به پایان رساندیم.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با سینی کابل دارید می‌توانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها می‌توانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتس‌اپ و نیز فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *