اتوماسیون صنعتی, خطوط تولید, صنایع غذایی

صفر تا 100 خط تولید خامه صبحانه

خط تولید خامه صبحانه

آشنایی با خط تولید خامه صبحانه

خط تولید خامه صبحانه یکی از خطوط تولیدی در صنعت لبنیات به‌شمار می‌رود که با توجه به محبوبیت و طرفداران زیاد محصول آن یعنی خامه راندمان و حاشیه سود بسیار خوبی دارد. خامه‌یکی از فرآورده‌های لبنی است که از شیر تخمیر شده توسط باکتری‌های مخصوص بدست می‌آید. برای تهیه خامه در کارخانه باید مراحل مربوط به سالم سازی شیر که شامل خنک سازی و جداسازی ذرات خارجی و چربی از شیر است تا استاندارد نمودن و استرلیزه‌سازی و هموژنیزه کردن شیر صورت گیرد.

در این خط تولید نیاز به تجهیزات و دستگاه‌هایی است که فرآیندهای مورد نیاز به‌وسیله آن‌ها انجام گیرد. همچنین از اتوماسیون‌های صنعتی برای بالا رفتن راندمان کاری این خط تولید نیز استفاده می‌گردد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا مراحل کار و دستگاه‌های مورد نیاز در تولید خامه صبحانه بیشتر آشنا شویم.

خامه صبحانه

مطالب مرتبط:

راه‌اندازی خطوط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری خط تولید خامه

دستگاه ها و تجهیزات خطوط تولید لبنیات

 

مراحل کار در خط تولید خامه صبحانه:

نکته قابل توجهی که در ابتدا باید بیان شود این است که خط تولید خامه و خط تولید شیر پاستوریزه تقریبا یکسان هستند. بنابراین شیری تحویل شده به کارخانه که به شیر پاستوریزه تبدیل خواهد شد همان شیر مناسب برای ساخت خامه صبحانه خواهد بود. از ویژگی‌های این شیر نداشتن افزودنی و فقدان آنتی بیوتیک در آن است. از دیگر ویژگی‌های شیر مناسب برای خامه زنی کیفیت بالا و سلامت آن می‌باشد. در ادامه مراحلی که شیر برای تبدیل شدن به خامه باید طی کند را بصورت گام به گام بیان خواهیم کرد:

1- آماد کردن مواد خام:

شیر مورد استفاده برای خامه نباید آغوز داشته باشد. همینطور بهتر است تا در بازه‌ی زمانی کوتاهی بعد از دوشیده‌شدن به کارخانه منتقل شده‌و مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر مراحل آماده‌سازی شیر می‌توان به:

  • تست الکل
  • اندازه گیری کردن دانسیته
  • اندازه گیری نقطه انجماد
  • تعیین میزان اسیدیته شیر
  • تعیین میزان چربی شیر

اشاره نمود. اسیدیته در شیر مورد نظر باید چیزی در حدود 0.14 الی 0.16 باشد و چربی شیر نیز در حدود 3.2 درصد مطلوب خواهد بود. یکی دیگر از عوامل مهم در تولید خامه‌صبحانه ثبات فاز چرب در شیر است چرا که چربی موجود در شیر باید تغلیظ شده و تبدیل به خامه گردد. پس اگر هر نوع آسیبی به فاز چرب شیر در پروسه تولید وارد گردد موجب پایین آمدن کیفیت نهایی محصول خواهد شد.

 

مطلب مرتبط: تفاوت پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون چیست؟

 

2- پاستوریزاسیون شیر:

یکی دیگر از بخش‌های خط تولید خامه صبحانه پاستوریزه‌کردن شیر است. مدت زمان انجام این عمل و دمایی که در آن پاستوریزه شدن شیر صورت می‌گیرد در کیفیت خامه تولید شده اثر مستقیمی دارد. میزان دما باید در حدود 72 الی 75 درجه سانتی گراد باشد و مدت زمان مناسب برای آن نیز 15 الی 20 دقیقه می‌باشد. البته در کشورهای مختلف از نظر این استانداردها تفاوت‌هایی وجود دارد که همگی در جهت از بین بردن میکروارگانیسم‌های زنده و بیماری‌زا در شیر اعمال می‌شوند. این کار باید بدون ایجاد هر گونه تغییر و آسیب به بافت شیر انجام شود. در کارخانه تولید خامه از دو شیوه برای پاستوریزاسیون شیر استفاده می‌کنند:

  • روش کند: که برای مدت زمان 30 دقیق شیر را در دمای 60 درجه سانتی گراد قرار می‌دهند.
  • روش تند: که برای مدت زمان 12 تا 40 ثانیه به شیر حرارتی در حدود 75 درجه سانتی گراد وارد می‌کنند.

3- جدا کردن چربی از شیر و تهیه خامه:

در این مرحله چربی موجود در شیر باید به اصطلاح استاندارد گردد. هدف اصلی از این کار باقی گذاشتن میزان مشخصی از چربی در شیر است که بدلیل استانداردهای بهداشتی و غذایی باید انجام گیرد. پایین‌ترین میزان چربی بر اساس استاندارهای غذایی 0.5 درصد در شیر کم چرب و 3 درصد در شیر معمولی است. در کشور ایران شیرهای پاستوریزیه با 2.5 درصد چربی تولید می‌شوند. چون چربی موجود در شیر از نظر اقتصادی دارای اهمیت است در خصوص استاندارد سازی آن در شیر نیز باید دقت کافی به عمل آید. از نیروی گریز از مرکز در تجهیزات به کار رفته در این بخش برای جداسازی خامه شیر استفاده می‌شود.

دستگاه خامه گیر و شیوه کار آن:

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم از نیروی گریز از مرکز برای خامه گیری از شیر استفاده می‌شود. انتقال چربی در این دستگاه باید بگونه‌ای انجام شود که مقادیر بیشتری از چربی موجود در شیر به خامه منتقل شده و بخش کمی از آن نیز در خود شیر باقی بماند. دستگاه‌های مدرن خامه گیر قادر هستند تا بصورت همزمان چربی و ذرات خارجی موجود در شیر را جداسازی کنند. این دستگاه از تعدادی کاسه که سوراخ‌هایی در آن قرار دارد ساخته‌شده‌است. این سوراخ‌ها برای جدا سازی کاربرد دارند.

این کاسه‌ها بر روی محوری عمودی و بشکل فشرده‌شده‌بر روی هم و بصورت جداگانه قرار داده شده‌اند. شیر برای ورود به توده صفحات باید از بین چندین ردیف از سوراخ‌های عمودی و تقسیم کننده عبور کند. نیروی گریز از مرکزی که به ذرات شیر وارد می‌شود موجب خواهد شد تا اجزای آن از یکدیگر جدا شوند. چگالی خامه کمتر است و به‌همین دلیل به قسمت مرکزی سپراتور کشیده می‌شود و از بخش ویژه‌ای در آن نیز خارج خواهد شد. ناخالصی‌های موجود در شیر نیز بدلیل چگالی بالا به قسمت بیسرونی صفحات منتقل می‌شوند. شیر باقیمانده نیز چون دانسیته بالایی دارد به سمت قسمت بالایی سپراتور منتقل شده و از خروجی مخصوص به خود از دستگاه خارج می‌شود. نکته مهم در این زمینه این است که‌میزان گلبول‌های باقیمانده‌ی چربی در شیر بعد از چرخ ملاک کارآمد دستگاه خامه‌گیر به‌کار رفته در خط تولید خامه صبحانه حساب می‌آید.

خامه گیر شیر

حتما بخوانید:

دستگاه سپراتور چیست؟ کاربرد آن

صفر تا 100 خط تولید روغن حیوانی

 

4- استاندارد سازی خامه:

بعد از اینکه در مرحله قبل خامه از شیر جدا شد اینک نوبت به استاندارد کردن آن می‌رسد. در قسمت قبل و در دستگاه سپراتور خامه از شیر جدا شد اما بخشی از این خامه باید برای استاندارد کردن شیر و خامه نهایی نگهداری شود. مابقی نیز برای تولید انواع مختلفی از خامه اعم از خامه صبحانه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در مرحله قبل خامه تولید شده‌چربی بالاتر از 30 درصد دارد و برای استاندارد کردن آن با توجه‌به‌دستورات بهداشتی شیر چرخ شده‌به آن اضافه خواهد شد. با این کار چربی خامه تعدیل شده و برای استفاده مناسب خواهد بود.

یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های مشاوره و راه اندازی خط تولید در کشور گروه صنعتی سپیانی است که با سال‌ها سابقه در این زمینه خدمات بسیار کاملی را به مشتریان خود عرضه می‌نماید. همچنین کلیه تجهیزات لازم برای راه اندازی خطوط تولید لبنیات و اتوماسیون صنعتی مورد نیاز در این مجموعه ارائه می‌شوند. برندهای تجهیزات صنعتی معتبری همچون زیمنس را می‌توانید از طریق گروه صنعتی سپیانی تهیه نمایید. با مهندسین سپیانی بهترین‌ها را در کنار خود خواهید داشت.

5- همگن کردن چربی در خامه صبحانه:

در این بخش از تولید خامه صبحانه در کارخانه می‌توان بخشی از تولید را هموژنیزه نمود این که تنها قسمتی از خامه تولیدی را هموژنیزه نمود موجب صرفه‌اقتصادی نیز می‌گردد چرا که قادر خواهیم بود از دستگاه یکنواخت کننده‌ی کوچکتری استفاده کنیم. البته همگن سازی برای خامه‌هایی با درصد بالای چربی کاربردی ندارد و تنها برای بخشی از محصول که در حدود 13 درصد چربی دارد به کار می‌آید.

6-فرایند حرارتی خامه:

از آن جایی که میزان چربی در خامه بالا است میکروب ‌ها نسبت به حرارت وارده مقاوم شده و در واقع این چربی از میکروب‌ها به‌نوعی محافظت می‌کند. به همین دلیل است که شرایط برای پاستوریزه کردن خامه باید شدیدتر از شیر باشد. یکی از ملاک‌های مهم. در پاستوریزه کردن خامه میزان آنزیم‌های پراکسیدازی است که غیر فعال می‌شود. در واقع اگر شرایط حرارتی موجب از بین رفتن این آنزیم‌ها شود دیگر آنزیم‌ها نیز از بین رفته‌اند.

زیرا از نظر سطح مقاومتی نسبت به پراکسیداز پایین‌تر به حساب می‌آیند. برای اعمال حرارت تا اندازه مورد نیاز به خامه باید از دستگاه‌هایی به نام مبدل حرارتی استفاده کرد. دو نوع مبدل حرارتی لوله‌ای و صفحه‌ای وجود دارد که از هر دو در خط تولید خامه صبحانه می‌توان استفاده نمود. در اغلب اوقات برای پاستوریزه کردن خامه با درصد چربی معمولی که در حدود 15 تا 20 درصد است از مبدل حرارتی صفحه‌ای استفاده می‌شود اما برای خامه با درصد چربی بیشتر از 20 درصد از نوع لوله‌ای استفاده می‌کنند. با توجه به توضیحات مذکور در خصوص مراحل تولید خامه در کارخانه به تجهیزات و ماشین آلاتی برای انجام این فرآیندها نیاز است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید بستنی

صفر تا 100 خط تولید پنیر پیتزا

فرمولاسیون تولید خامه صبحانه

 

تجهیزات مورد نیاز در خط تولید خامه صبحانه:

تجهیزات و ماشین آلات متعددی برای خطوط فرآورده‌های لبنی اعم از خامه مورد نیاز است که عبارتند از:

1- مخازن ذخیره شیر:

جنس این مخازن از استیل ضد زنگ بوده و به صورت یک جداره و دو جداره تولید می‌شوند.

2- بوگیر  شیر:

این دستگاه که با نام دیراتور نیز شناخته‌می‌شود به‌از بین بردن بوهای نامطلوب در شیر کمک میکند. همچنین امکان نگهداری از شیر برای مدت طولانی‌تری را فراهم می‌کند.

3- دستگاه پاستوریزاسیون شیر:

این دستگاه از بخش‌های مختلفی مانند پکیج- برج خنک کننده و موتور ساخته‌شده‌است. حرارت مورد نیاز برای انجام عمل پاستوریزه‌کردن شیر توسط مبدل‌های حرارتی تعبیه‌شده‌در آن تامین می‌شود.

4- سپراتور:

از این دستگاه برای جدا کردن ذرات شیر و چربی موجود در آن استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین تجهیزات در صنعت لبنیات سپراتور است. چربی موجود در شیر با عبور از این تجهیز جدا شده‌و به خامه تبدیل می‌گردد.

5- دستگاه هموژنایزر:

این تجهیز برای همگن‌سازی چربی موجود در خامه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین استفاده از آن در خط تولید خامه صبحانه برای تولید خامه‌هایی با درصد چربی معمولی است. هموژنایزر خود دارای انواع مختلفی از قبیل نوع اولتراسونیک و فشار بالا و بید میل است.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید ماست

صفر تا 100 خط تولید پنیر سفید

فرمولاسیون (فرمول) تولید محصولات لبنی

 

نقش و جایگاه اتوماسیون صنعتی در تولید فرآورده‌های لبنی:

در صنایع غذایی و به ویژه خطوط تولید فرآورده‌‌های لبنی نظیر خامه صبحانه اگر از دستگاه‌های خودکار و اتوماسیون‌های صنعتی استفاده نشود احتمال بروز آلودگی و ایجاد بیماری توسط تولیدات بسیار بالا خواهد رفت. چرا که امکان رعایت نکات بهداشتی در سطح وسیع بدون بهره‌گیری از اتوماسیون‌ها وجود ندارد. همچنین از حضور نیروهای مازاد در این صنعت جلوگیری کرده‌و علاوه‌بر بالا بردن سرعت کار بر راندمان و توان کاری مجموعه‌نیز خواهد افزود.

چرا که هوش مصنوعی به‌کار رفته‌در سیستم‌های کنترلی اتوماسیون‌ها و نظارت و کنترل چندین باره در بازه زمانی بسیار کوتاه چند ثانیه‌ای در نهایت به‌خروجی ایده‌آلی منتهی خواهد شد. مانیتورینگ دقیق روی تمام بخش‌های کار موجب می‌شود تا خطاها به‌کمترین میزان ممکن رسیده‌و کیفیت محصول نهایی بالاتر باشد. تفاوت محصول نهایی در شیوه‌های خودکار با شیوه‌های تولید دیگر حتی نیمه‌خودکار بسیار زیاد است. از این رو توصیه‌می‌شود تا از سیستم‌های اتوماسیون متناسب با هر خط تولید برای بالا بردن راندمان کلی کار استفاده‌شود.

گروه صنعتی سپیانی یکی از شرکت‌های با سابقه در خصوص اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون صنعتی زیمنس و انواع plc ها در کشور است. از دیگر خدمات تخصصی گروه صنعتی سپیانی مشاوره و راه اندازی خط تولید لبنیات و همچنین تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات از این خطوط است. برای دریافت مشاوره‌های لازم و تکمیلی با کارشناسان و مهندسین ما در واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

تجهیزات تولید خامه

خرید تجهیزات مورد نیاز در خط تولید خامه صبحانه:

خامه‌گیری از شیر یک کسب و کار بسیار پر سود محسوب می‌شود. اما برای تولید آن نیاز به تجهیزات با کیفیتی دارید. چرا که روزانه و برای ساعات زیادی باید از این تجهیزات و ماشین آلات برای حجم نسبتا زیادی از شیر استفاده کنید. هر چه متریال و کیفیت ساخت این دستگاه‌ها بیشتر باشد هزینه‌های بعدی برای تعمیر و نگهداری از آن‌ها نیز کمتر خواهد شد. بنابراین برای خرید این تجهیزات کیفیت باید از قیمت اولویت بالاتری داشته باشد. برای دریافت استعلام قیمت و اطلاع از موجودی محصولات با وب سایت فروشگاهی گروه صنعتی سپیانی اقدام نمایید.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید کره

صفر تا 100 خط تولید دوغ

 

کلام پایانی:

خط تولید خامه صبحانه یکی از خطوط تولیدی محصولات لبنی است که سود زیادی در بر دارد. برای تولید خامه نیاز به تجهیزاتی است که اغلب در خط تولید شیر پاستوریزه نیز به کار می‌رود. بنابراین با می‌توان با یک تیر دو نشان زد و علاوه بر تولید شیر پاستوریزه برای تولید خامه کارخانه‌ای نیز اقدام نمود. تیم سپیانی علاوه بر راه‌اندازی آماده‌انجام اتوماسیون تمامی خطوط تولید شما کارفرمای عزیز من جمله خط تولید فراورده لبنی میباشد. جهت دریافت مشاوره رایگان میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز راه های ارتباطی دیگر با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “صفر تا 100 خط تولید خامه صبحانه

  1. قربان زاده گفت:

    سلام حداقل سرمایه برای راه اندازی این خط چقدر هست؟ امکان راه اندازی خط برای پاکستان رو هم دارید؟

    1. ادمین گفت:

      درود
      بسته به عواملی همچون ظرفیت تولید، متراژ و… متغیر هست مقدار هزینه.
      بله گروه صنعتی سپیانی در کشور های همجوار هم فعالیت داره.
      میتونید از طریق راه های ارتباطی مشاوره اختصاصی دریافت کنید همراه گرامی.

  2. Jila Kandi گفت:

    سلام خسته نباشید.
    »ن چه جوری می تونم فرایند کامل تولید خامه صبحانه فرادما در تتراپک با خامه 35% چربی رو بدست بیارم. اعم از میزان استبلایزر ، فشار بار هموژنیزر و دماهاو ..

    1. sepyanico sepyanico گفت:

      شما می توانید با تکمیل فرم مشاوره از طریق لینک زیر درخواست خود را ثبت کنید
      https://app.didar.me/customer/form/6fd41719-7157-4348-862c-2ed70ad3a6c8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *