تعمیر و نگهداری, خطوط تولید, صنایع غذایی

تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

آشنایی با تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات از این جهت حائز اهمیت است که محصولات تولیدی در آنها از تنوع و همچنین حساسیت زیادی برخوردار هستند. این تنوع محصولات موجب میشود تا اطمینان داشتن از عملکرد صحیح این ماشین آلات اهمیت زیادی نیز داشته باشد. این نیاز به کارکرد درست تجهیزات و ماشین آلات در خطوط تولید محصولات لبنی تنها از طریق کنترل و سرویس کردن مداوم آن ها مرتفع خواهد شد. تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات میتواند با کاهش چشمگیر توقف های ناگهانی دستگاه ها به رشد بالای تولید نیز منجر شود. از این رو در مقاله پیش رو به معرفی و توضیح پیرامون انواع راهکارها در این زمینه خواهیم پرداخت تا با توجه به حساسیت و اهمیت بالای محصولات، این نیاز به بهترین شکل برآورده گردد.

حتما بخوانید:

قیمت خط تولید لبنیات

راه اندازی خطوط تولید لبنیات

کاهش هزینه تعمیر و نگهداری کارخانجات

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه اتوماسیون صنعتی، اتوماسیون صنعتی زیمنس، اتوماسیون صنعتیplc، طراحی و اجرای خطوط تولید، تعمیر و نگهداری و… از شما دعوت میکند تا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در صورت تمایل به دریافت مشاوره رایگان نیز میتوانید فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

تجهیزات خط تولید لبنی

تجهیزات خطوط تولید لبنیات

در ادامه برای درک بهتر راهکارهای ارائه شده به منظور تعمیر و نگهداری خطوط تولید محصولات لبنی ابتدا به بیان توضیحاتی پیرامون این خطوط تولید و تجهیزات بکار رفته در آنها خواهیم پرداخت. تا درک بهتری نسبت به این موضوع ایجاد گردد. به محصولاتی که از شیر تهیه و تولید میشوند محصولات لبنی اطلاق میشود. در تهیه و تولید این محصولات از تجهیزاتی استفاده میشود. در ادامه به این دستگاه ها اشاره خواهیم کرد:

1- مخازن شیر

از این مخازن به دلایل مختلفی استفاده میگردد. محدوده ی حجم این مخازن از 100 لیتر تا 150000 لیتر میباشد. کاربرد آنها شامل دو مورد است:

  • مخازن ذخیره سازی شیر
  • مخازن مخلوط کردن و انجام فرایند

مطالب مرتبط:

آشنایی با انواع مخازن

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر طعم دار

2- پلیت کولر

این تجهیزات که مبدل صفحه ای حرارتی نیز نامیده میشوند. به منظور سرد و گرم کردن شیر مورد استفاده قرار میگیرند.

3- هموژنایزر

این دستگاه به منظور جداسازی چربی شیر از آن مورد استفاده قرار میگیرد. این چربی به شیر طعمی نزدیک به خامه میدهد. اجزای تشکیل دهنده این دستگاه شامل موارد زیر میباشد:

  • بدنه ای که از جنس استیل است.
  • گیج های کنترل کننده ی فشار
  • الکتروموتور 
  • دمیرها
  • گیربکس

مطالب مرتبط:

کاربرد دستگاه هموژنایزر

الکتروموتور چیست؟ انواع آن

3- پاستوریزاتور

یکی دیگر از دستگاه های این خط تولید که در فرایند تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات باید مورد توجه قرار بگیرد پاستوریزاتور است. این دستگاه باعث از بین رفتن تمام میکروب های شیر که عامل ایجاد بیماری هستند میگردد.

مطلب مرتبط:

تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

آشنایی با انواع یونیت دریافت شیر خام

تفاوت پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون چیست؟

4- کلاریفایر

این دستگاه به کمک قانون گریز از مرکز ناخالصی ها و آلودگی های موجود در شیر را از بین میبرد.

5- پمپ ها

از این بخش از تجهیزات در خطوط تولید لبنیات به منظور انتقال دادن فراورده هایی که حالت سیال دارند استفاده میشود. به این روش هیچ آسیبی به حالت فیزیکی سیال وارد نخواهد شد.

6- سپراتور خامه

از سپراتور برای تبدیل شیر تازه به شیر بدون چربی یا اسکیم و خامه استفاده میشود. از آن جایی که شیرهای موجود در بازار در صد چربی های مختلفی دارند این دستگاه بر حسب مقدار چربی استاندارد و مورد نیاز مقادیری از خامه را به شیر اسکیم باز میگرداند تا ترکیب نهایی مطابق با خواست و استاندارد تعیین شده باشد.

مطالب مرتبط:

سپراتور (Separator) چیست؟

تعمیر و نگهداری خط تولید خامه

آشنایی با انواع سپراتور (separator)

7- دیراتور (هواگیر و بوگیر)

از این تجهیزات در خطوط تولید لبنیات برای از بین بردن بوهای نامطبوع استفاده میگردد. البته این وسیله علاوه بر صنایع لبنی در سایر صنایع نیز مورد استفاده قرا میگیرد و کاربرد دارد. این دستگاه از بخش هایی همچون:

  • پمپ وکیوم
  • مخزن خلاء
  • پمپ محصول
  • تابلوی کنترل فرمان به صورت تمام اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک
  • مانومتر خلاء
  • خنک کننده
  • شاسی و سایر لوازم جانبی

همچنین از ماشین آلات و دستگاه های مربوط به بسته بندی نیز در خط تولید لبنیات استفاده میشود. که همه ی این تجهیزات نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. اصول کلی این فرایند در بیشتر ماشین آلات صنعتی نزدیک به هم میباشد. در ادامه به شرح کلیتی از آن ها خواهیم پرداخت.

برای راه اندازی یک خط تولید لبنی میتوانید با مشاوران و مهندسین کاربلد گروه صنعتی سپیانی تماس تماس حاصل نمایید. همچنین از طریق وبسایت فروشگاهی ما قادر خواهید بود تا کلیه تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای راه اندازی خطوط تولید لبنی را تهیه نمایید.

 

تعمیر و نگهداری خط تولید لبنیات

در هر بخش تولیدی به ویژه محصولات لبنی که از تنوع و حساسیت بالایی نیز برخوردار هستند. نگهداری اصولی و تعمیر درست و حرفه ای یکی از قسمت های مهم کار به شمار میرود. چرا که برای دستیابی به سطوح بالای بهره وری صحت و کارایی حداکثر ماشین آلات از امور ضروری به شمار میرود. اهمیت این موضوع تا حدی بالاست که تفکراتی از قبیل هر وقت دستگاهی خراب شد تعمیر شود. تقریبا منسوخ شده است. اقدامات لازم برای تعمیر و نگهداری خطوط تولید تبدیل به یک فرهنگ در کلان سازمان های موفق شده است.

تعمیر و نگهداری لبنی1

تعمیر و نگهداری از خط تولید به چه معنا است؟

متخصصین و صاحب نظران در این زمینه بیان میکنند که نگهداری از خطوط تولید به معنای کلیه اقدامات و برنامه هایی است که طی ان از خراب شدن های ناگهانی ماشین آلات و ابزار صنعتی جلوگیری به عمل آید. اما تعمیرات شامل کارها و اقداماتی میگردد که طی آن یک ماشین و یا دستگاه معیوب و مشکل دار مجدد به حالت اولیه ی خود باز میگردد و به چرخه ی تولید می پیوندد. همینطور به مجموعه ی این اقدامات لازم نت گفته می شود.

مطلب مرتبط:

تعمیر و نگهداری (نت) صنعتی

تعمیر و نگهداری دستگاه فنل میکسر

شیوه های اجرای نت در خطوط تولید:

1- تدوین نمودن فرایند نگهداری و تعمیر متناسب با خط تولید

در این مرحله با حضور مدیران تمام بخش های تولید، مالی و انبار و کسب دیدگاه های آنان یک خط مشی کامل و دقیق از روند نگهداری و تعمیرات تجهیزات به دست می آید.

2- مشخص نمودن تیم نت:

هر سازمان و تولید کننده ای با توجه به گستردگی و تنوع ماشین آلات مورد نیاز بهتر است تا یک تیم حرفه ا ی به منظور انجام اقدامات لازم جهت نگهداری و تعمیرات در اختیار داشته باشد. حضور یک تیم حرفه ای از تمام افرادی که متخصص و آگاه به چگونگی کار باشند میتوان به افزایش بهره وری سازمان نیز کمک زیادی بکند. در زمینه لبنیات این موضوع با توجه به تنوع محصولات و به تبع تعدد تجهیزات و ماشین آلات اهمیت بیشتری پیدا میکند.

گروه صنعتی سپیانی با تجربه ای قریب به دو دهه و داشتن تیمی حرفه ای در زمینه ی تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات آماده ی ارائه ی خدمات پشتیبانی میباشد. از دیگر خدمات ارائه شده توسط گروه صنعتی سپیانی میتوان به اتوماسیون صنعتیplc و اتوماسیون صنعتی زیمنس در کنار مشاوره و راه اندازی خط تولید اشاره نمود.

3- بازرسی و نظارت:

بهترین برنامه ها و حرفه ای ترین تیم های پشتیبانی بدون بازرسی و نظارت های به موقع قادر نخواهند بود تا نتیجه ی مناسب و دلخواه را کسب نمایند. این نکته نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که شخص یا اشخاصی که بازرسی ها را انجام می دهند باید کاملا متخصص و مسلط به امور باشند.

حتما بخوانید:

دستگاه بوگیر لبنیات چیست؟

تعمیر و نگهداری دستگاه وت پنیرسازی

اتوماسیون یا هوشمند سازی گاوداری ها

مزایای انجام تعمیر و نگهداری خط تولید لبنیات

اگر این تعمیر و نگهداری به صورت اصولی و البته علمی زیر نظر متخصصان صورت گیرد میتوان مزایای زیادی اعم از:

1- کاهش خطرات مهلک برای دستگاه های خطوط تولید

2- جلوگیری از خرابی و توقف خطوط تولید

3- کاهش هزینه های نهایی

4- راندمان حداکثری ماشی آلات و دستگاه ها

5- محدود شدن زیان های ناشی از کار کردن دستگاه ها

را شامل شود.

استفاده از کردن از یک سیستم درست در تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات به کاهش قیمت تمام شده محصولات نیز منجر می شود. و با توجه به تنوع محصول در حیطه ی لبنیات میتواند سودآوری بالایی نیز به همراه داشته باشد. در مورد دستگاه های به کار رفته در خط تولید لبنیات باید یادآور شده که برخی از این تجهیزات نیاز به بررسی و کنترل های روزانه دارند مانند دستگاه های پاستوریزاتور و برخی باید به صورت هفتگی و یا ماهیانه مورد بررسی و کنترل قرار بگیرند و یا تمیز شده و سپس مجدد استفاده شوند.

همچنین خرابی و از کار افتادن دستگاه ها در پاره ای از موارد اجتناب ناپذیر بوده و این نظارت ها موجب می شود تا عملیات تولید به این دلیل متوقف نشود و یا در کوتاه ترین زمان ممکن دوباره آغاز به کار کند. در صنعت لبنیات و فراورده های شیری این موضوع از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است. زیرا که کیفیت و سلامت مواد اولیه را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین حضور یک تیم برای نگهداری و تعمیر تجهیزات خط تولید در محصولات لبنی را باید جدی گرفت.

 

هدف از تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

اهداف اصلی و اساسی در یک فرایند و سیستم موثر تعمیر و نگهداری از خطوط تولید عبارت از مواردی همچون:

  • پیشگیری کردن از گسترش عیب ها و ایرادات
  • جلوگیری از عیوب جزئی پیش از بزرگ شدن
  • پیشگیری کردن از بروز وقفه در فرایند تولید
  • کاهش بهره گیری از نیروی انسانی با انجام تعمیرات اصولی
  • استفاده ی بهینه از کارکنان در قسمت های نصب و تعمیر
  • کاهش پیدا کردن تعمیرات کلی و تکراری
  • کاهش میزان مصرف لوازم یدکی و در نتیجه کم شدن هزینه های ناشی از آن
  • کمتر شدن میزان محصولات بی کیفیت و نیز افزایش کیفیت محصولات
  • افزایش یافتن طول عمر مفید تجهیزات و ماشین آلات و به تبع آن کاهش هزینه های مربوط به خرید تجهیزات نو
  • پیش بینی نمودن هزینه های مرتبط با تعمیر و یا نوسازی تجهیزات و در نتیجه امکان برنامه ریزی نمودن برای آنها

 

عوامل موثر در موفقیت تعمیر و نگهداری خط تولید لبنیات

خط تولید لبنیات با توجه به گستردگی خود برای موفقیت در مدیریت سیستم نگهداری و تعمیر باید به 4 عامل کلیدی و مهم در این زمینه توجه ویژه ای داشته باشند:

1- آسان سازی فرایند های مدیریتی

2- توانمند سازی به وسیله ی ابزارهای به روز و تکنولوژی های نوین

3- پیش روی به سمت تعمیرات و نگهداری های پیش کنشی

4- بهره برداری هوشمندانه از اطلاعات تجهیزات و ماشین آلات

البته موارد یاد شده در خصوص بیشتر خطوط تولید کاربردی و درست میباشد. اما با توجه به گستردگی موجود در محصولات لبنی و نیز حساسیت بالایی که مواد اولیه آن ها از حیث سلامتی و قابل استفاده بودن دارد این نکات بیش از سایر مواقع مهم به شمار می آیند.

تعمیرات صنعتی

برای جلوگیری حداکثری از خرابی تجهیزات در خط تولید لبنیات چه کنیم؟

1- تعمیر و نگهداری منظم و دائم از تجهیزات موجود در خط تولید:

یک برنامه دقیق به منظور تجهیزات به کار رفته جهت تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات تهیه شود. و به تمام کارگران مسئول در بخش یک نسخه از آن ارائه گردد. البته راه آسان تر و البته مطمئن تر محول کردن تمام این مسئولیت ها به مجموعه های برون سازمانی نظیر گروه صنعتی سپیانی میباشد.

2- پاک سازی دستگاه ها و جلوگیری از ایجاد انسداد در آنها:

تمیز کردن دستگاه ها به صورت مداوم و در زمان بندی های مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. در صنایع مرتبط به لبنیات این مسئله از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیر این انسداد می توان با فساد مواد اولیه نیز همراه شود و منجر به افت شدید در کیفیت محصول نهایی شده و خسارت های جبران ناپذیری را وارد کند.

3- آموزش کارکنان:

به گروهی از کارکنان که مسئول کار کردن با ماشین آلات می باشند اطلاعات و آموزش های لازم و کاربردی داده شود.

4- انتخاب و تهیه تجهیزات با کیفیت:

در این زمینه دریافت تجهیزات مورد نیاز از شرکت ها و گروه های معتبر می توان تضمین کننده ی کیفیت محصولات خریداری شده باشد.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری خط تولید ماست

طرح توجیهی خط تولید لبنیات سنتی

 

کلام پایانی

محصولات و در نتیجه تجهیزات و ماشین آلات بکار رفته در خطوط تولید لبنیات بسیار گسترده و متنوع میباشند. از این رو اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید نیز دو چندان خواهد بود. گروه صنعتی سپیانی هم در زمینه فروش تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید و هم مشاوره های مورد نیاز و هم در زمینه تعمیر و نگهداری از این خطوط بهترین خدمات و محصولات را در اختیار شما قرار میدهد. میتوانید از طریق آیکون واتس اپ با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *