ابزار دقیق

عملکرد لول ترانسمیتر های خازنی

لول ترانسمیتر خازنی

لول ترانسمیتر خازنی در صنعت

لول ترانسمیتر یا ترانسمیتر سطح در صنعت کاربرد بسیار گسترده ای دارد. ترانسمیترهای سطح بیشتر در انواع مخازنی که تحت فشار هستند استفاده می شوند. در فرایند ها و تولیدات صنعتی برای بررسی فرآیند از لول تراسنمیتر های خازنی استفاده می کنند تا اطلاعات بیشتری از فرآیند بدست آورند.

 

حتما بخوانید: عملکرد لول گیج مغناطیسی چیست؟

 

انواع ترانسمیتر

لول ترانسمیتر ها انواع و مدل های بسیار گوناگونی دارند. البته عملکرد های لول ترانسمیتر ها تقریبا مشابه یکدیگر است و تفاوت آن چنانی با یکدیگر ندارند. خوب است بدانید که عملکرد شناور درون کولر (نوع آبی) بسیار به عملکرد لول ترانسمیتر ها شباهت دارد. ترانسمیتر ها نتیجه کار و میزان سنجی شان را به صورت الکترونیکی و دیجیتالی به نمایش می گذارند. اما شناور ها چنین امکانی ندارند. نا گفته نماند که ترانسمیتر ها فقط در مخازن استفاده نمی شوند بلکه در لوله هایی که سیالات از آنها عبور می کند نیز قابلیت ارائه می دهند و کاربرد دارند.

همانطور که پیش تر گفتیم لول ترانسمیتر ها به صورت مکانیکی کار خود را انجام می دهند. دقیقا همانند یک شناور کولر آبی که درون آن قرار دارد. تنها تفاوت لول ترانسمیتر ها با شناور کولر آبی این است که نتیجه را به گونه ای متفاوت نمایش می دهند و در بالای لوله یا مخزن قرار می گیرند. شناور کولر آبی درون آن قرار می گیرد و از این جهت با لول ترانسمیتر تفاوت دارد.

 

حتما بخوانید:

لول ترانسمیتر اولتراسونیک چیست؟

 

لول ترانسمیتر خازنی چیست؟

در اصل لول ترانسمیتر ها یا همان سطح ترانسمیتر ها برای میزان سنجی مقدار سطح سیالات در مخزن ها و یا لوله ها استفاده و به کار گرفته میشوند. در واقع لول ترنسمیتر ها در فعالیت های صنعتی و میزان سنجی ارتفاع سطوح سیالات درون مخزن ها و لوله ها بسیار اهمیت دارند. با استفاده از ترانسمیتر امکان سنجش و پایش سطح سیالات در فعالیت های صنعتی میسر میشود. خوب است بدانید که لول ترانسمیر ها از دقت خوبی نیز برخوردار هستند.

همانطور که پیش تر نیز گفته شد ترانسمیترهای سطح انواع بسیار گوناگونی دارند که عملکرد شان تقریباً مشابه یکدیگر است. البته برند ها و کمپانی های مختلفی لول ترانسمیتر تولید می کنند که کیفیت آنها نیز متفاوت است. برای خرید انواع لول ترانسمیتر می توانید به بخش فروشگاه سایت گروه صنعتی سپیانی مراجعه کنید و سفارش خرید خود را ثبت نمائید.

نا گفته نماند که نتایج و اطلاعاتی که لول ترانسمیتر ها نمایش می دهند تنها یک کاربرد ندارد و تنها برای دانستن مقدار سطح مخزن و لوله های سیالات نیست. بلکه با استفاده از این داده ها که لول ترانسمیتر ها به ما می دهند می توانیم محاسباتی انجام دهیم که این محاسبات در صنعت های گوناگون کاربرد های وسیعی دارند. ابزار های مشابه لول ترانسمیتر نیز وجود دارند که کارکردی مشابه لول ترانسمیتر دارند، یکی از آنها سوئیچ سطح است که به آن لول سوئیچ هم می گویند.

 

انواع لول ترانسمیتر خازنی

کاربرد های لول ترانسمیتر خازنی

ایمنی بودن یک خط تولید و فرآیند ها به پایش ها و بازبینی هایی مربوط می شود که داده های آنها را حسگر ها و میزان سنج ها به ما می دهند. نا گفته نماند که اگر این اطلاعات و داده ها به درستی و با صحت کامل به ناظران داده نشود ممکن است در فرآیند های صنعتی اختلال هایی به وجود آید.

التبه این داستان به همینجا ختم نمی شود بلکه احتمال بسیار فراوانی وجود دارد در این مورد که دستگاه های صنعتی فرسوده شوند و عمر آنها بسیار زودتر از موعد به پایان برسد. این داستان به احتمال زیاد ما را دچار زیان ها و ضرر های بسیاری خواهد کرد. ممکن است برایتان سوال باشد که راه چاره چیست؟! تنها راه موجود این است که فرآیند ها به طور کامل تحت کنترل باشند.

در این میان لول ترانسمیتر ها به ما کمک می کنند تا سطح و میزان ارتفاع سیالات موجود در فرآیند ها را بسنجیم. این عملیات موجب می شود ما داده های بیشتری از فرآیند داشته باشیم و فرآیند از تحت کنترل خارج نشود. سپس دیگر با اختلالی رو به رو نخواهیم شد و فرآیند یا فرآیند ها به خوبی صورت می گیرند. این کنترل و نظارت موجب می شود که کیفیت و کمیت محصولات تولیدی ارتقاء پیدا کند.

روز به روز تکنولوژی پیشرفت می کند و این پیشرفت بر روی ترانسمیتر ها نیز بی تأثیر نبوده است. در گذشته نه چندان دور ترانسمیتر های آنالوگی وجود داشتند که امروزه جای خود را به ترانسمیتر های دیجیتالی و الکترونیکی داده اند. امروزه ترانسمیتر ها دیجیتالی شده اند و مقادیر یا داده هایی را که میزان سنجی نموده اند به صورت دیجیتال به ما نمایش می دهند.

 

حتما بخوانید:

تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر

لول سوئیچ دیاپازونی یا ارتعاشی چیست؟

 

مزایا و معایب لول ترانسمیتر خازنی

ترانسمیتر ها با توجه به کارکرد و کاربردی که دارند مزیت ها و محاسنی دارند. علاوه بر این از طرفی معایب و عیب هایی نیز دارند که در برابر مزایای آنها نسبتاً ناچیز است و بسیار به چشم نمی آید. در ادامه مزایا و معایب ترانسمیتر ها را با شما در میان خواهیم گذاشت تا اگر قصد خرید ترانسمیتر دارید بتوانید یک انتخاب خوب و درست داشته باشید.

مزیت های ترانسمیتر سطح:

  • در بالای مخازن و لوله های نصب می شوند و به راحتی قابل دسترسی هستند.
  • تماسی نیستند.
  • هدایت یا چگالی سیالات بر روی دقت آنها تأثیر گذار نیست.
  • به شدت دقیق هستند.
  • هنگامی که سیالات را جابجا می کنید یا تغییر می دهید نیاز به کالیبره کردن ترانسمیتر نیست.

 

معایب ترانسمیتر سطح:

  • در سطوح به هم ریخته به خوبی نصب نمیشوند. (نیازمند سطوح صاف)
  • ممکن است با طراحی هر لوله و یا مخزنی سازگار نباشند.

 

انواع گوناگون لول ترانسمیتر ها کدامند؟

لول ترانسمیتر ها همانطور که گفتیم انواع متفاوت و گوناگونی دارند. اما عملکرد آنها تقریبا مشابه یکدیگر است. در ادامه انواع گوناگون لول ترانسمیتر ها را مورد بررسی قرار میدهیم.

 

لول ترانسمیتر های اولترا سونیکی:

لول ترانسمیتر های اولترا سونیکی عملکردی مشابه با لول ترانسمیتر های راداری دارند و نیازی به تماس ندارند. یک قطعه که مربوط به ترانسمیتر اولترا سونیکی است در بالای مخزن یا لوله قرار می گیرد و خود ترانسمیتر نیز در نزدیکی آن جای می گیرد. شیوه کار این لول ترانسمیتر این گونه است که موجی را به سطح سیال ارسال می کند و بازتاب آن جریان را دریافت میکند. سپس حسگر ها اطلاعات و داده ها را به مانیتور مبادله می کنند و از داده ها مطلع می شویم.

مزایای لول ترانسمیتر اولتراسونیکی:

  • نیاز به تماس با سطح سیال ندارند.
  • در بالای مخزن یا لوله جای می گیرند.
  • چگالی و هدایت ها بر روی دقت آن تأثیر ندارد.
  • نیاز به کالیبره مجدد ندارد.

 

لول ترانسمیترهای مغناطیسی:

لول ترانسمیتر های مغناطیسی همانطور که از نامشان مشهود است از قطعات و اجزای مغناطیسی برای میزان سنجی استفاده می کنند. هنگامی که ذره های لرزنده در بالای سطح مخزن یا لوله قرار دارند یک قطعه مغناطیسی مقدار لرزندگی ذره ها را اندازه گیری می کند. این قطعه مغناطیسی در بالای سطح لوله و مخزن حالتی شناور مانند دارد و با جابجایی و تکان خوردن نیز مشکلی برای آن پیش نمی آید. این نوع شناور برای میزان سنجی مستمر و زنده بسیار مناسب است.

 

لول ترانسمیترهای خازن دار:

لول ترانسمیتر های خازن دار به این دلیل این نام را دارند که در آنها از خازن هایی استفاده شده است. شیوه کار ترانسمیتر های خازنی به این گونه است که بر اساس پروب های هوا میزان سنجی را انجام می دهند. این نوع لول ترانسمیتر ها به صورت الکتریکی کار خود را انجام می دهند.

مزایای لول ترانسمیتر های خازن دار:

  • هزینه های آنها بسیار پایین است.
  • سرعت بالایی در اجرای عملیات دارند.
  • با فشار و حرارت زیاد مشکلی ندارند.
  • اینتر فیس را میزان سنجی می کنند.

 

لول ترانسمیترهای هیدرواستاتیکی:

لول ترانسمیتر های هیدرواستاتیکی به ترانسمیتر های فشار نیز یاد می شوند. اساس کار این لول ترانسمیتر نیز به این گونه است که هنگامی که سیال در حالت آرامی قرار دارد با استفاده از میزان فشار، میزان سنجی را انجام می دهد. اگر وزن سیال بیشتر شود فشاری که به حسگر های ترانسمیتر وارد می شود نیز بیشتر می شود. چگالی و هدایت بر روی دقت این نوع لول ترانسمیتر تأثیر گذار است.

کاربرد لول ترانسمیتر

نحوه‌ی عملکرد لول ترانسمیترها

پیش تر انواع و مدل های گوناگون لول ترانسمیتر ها را برای شما نام بردیم و نحوه، اساس و شیوه کار هر کدام از آنها را نیز برایتان تشریح کردیم. در واقع به طور کلی باید بدانید که لول ترانسمیتر ها عملکردی مشابه با یکدیگر دارند اما اساس و شیوه کار آنها متفاوت است. به همین سبب دقت در میزان سنجی سطح و ارتفاع سیالات درون مخازن و لوله ها با دقت های متفاوتی انجام می شود.

برخی از لول ترانسمیتر ها هزینه خرید بسیار پایینی دارند و دقت کمتری نیز نسبت به دیگر لول ترانسمیتر ها دارند. در طرف دیگر لول ترانسمیتر های دیگری وجود دارند که هزینه خرید آنها بیشتر است و دقت آنها نیز در میزان سنجی سیالات درون مخازن و لوله ها بسیار بیشتر و مناسب تر است.

 

حتما بخوانید:

سطح سنج شناوری چیست؟

لول سوئیچ مولتی پوینت چیست؟

 

روش های میزان سنجی سطح و ارتفاع مخازن و لوله ها

علاوه بر لول ترانسمیتر ها روش ها و تجهیزات دیگری برای میزان سنجی سطح و ارتفاع مخازن و لوله ها وجود دارد. در زیر برخی از این روش ها را برای شما نام خواهیم برد:

  • میزان سنجی سطح و ارتفاع با استفاده از فرستنده های شناور سطح
  • روش تفاضل فشار
  • میزان سنجی با لودسل
  • میزان سنجی با رادار
  • میزان سنجی اولتراسونیکی
  • میزان سنجی با رادار های هدایتی

 

سخن پایانی

گروه صنعتی سپیانی موفق و پر افتخار سپیانی حدود دو دهه است که به طور مداوم فعالیت های موفقیت آمیزی در کشورمان ایران و سایر کشور ها داشته است و جزو همراهان و یاران صاحبان صنعت های گوناگون بوده است. حیطه و حوزه فعالیت های گروه صنعتی سپیانی در زمینه های اتوماسیون صنعتی، مشاوره و اجرای خط تولید، تعمیر و نگهداری و اجرای اتوماسیون صنعتی می باشد.

شما عزیزان می توانید با مراجعه به بخش فرم درخواست مشاوره، اطلاعات لازم را تکمیل کرده و منتظر تماس کارشناسان باشید. تکنسین های گروه صنعتی سپیانی در اسرع وقت به شما مشاوره رایگان می دهند و شما را در حوزه های صنعتی یاری خواهند کرد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *