تجهیزات, خطوط تولید

آشنایی با دستگاه بسته بندی تترا پک

دستگاه بسته بندی تترا پک

دستگاه بسته‌بندی تترا پک و کاربردهای آن:

دستگاه تترا پک در واقع نوعی تجهیز برای بسته‌بندی کردن پاکتی محصولات است که در صنایع مختلف به‌ویژه صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد. این روش بسته‌بندی از نظر اقتصادی نیز مقرون بصرفه بوده و این امکان را ایجاد می‌کند که برای محصولات هر برند نوع منحصر به فردی از بسته‌بندی ارائه شود. در گذشته به‌دلیل اینکه بازار محصولات عمدتا رقابتی نبود این نیاز که بسته‌بندی کالاها بصورت خاص و رقابتی باشند نیز احساس نمی‌شد. اما امروزه با گسترش برندهای فعال در زمینه تولیدات محصولات گوناگون بسته‌بندی‌های شیک و مخصوص هر برند که در حکم امضای آن برند باشد نیز ضرورت زیادی پیدا کرده است. به‌همین دستگاه تترا پک جایگاه ویژه‌ای در بین صنایع مختلف به‌ویژه صنایع غذایی و تولیدات لبنیات پیدا کرده است.

تاریخچه بسته بندی تترا پک:

اولین بار در سال 1943 بود که یک مخترع سوئیسی این نوع ویژه از بسته‌بندی را اختراع و به بازار معرفی کرد. ویژگی اصلی که باعث شهرت زیاد این نوع از بسته‌بندی شد جا دادن بیشترین حجم ممکن در کمترین فضای مورد نیاز بود. این بسته‌بندی‌ها در ابتدا با نام تترا کلاسیک در بازار معرفی شدند. در همین سال بود که این مخترع سوئیسی برای ساخت تعداد بیشتری از دستگاه تترا پک اقدام کرد. چند سال بعد از این تاریخ وی موفق شد تا این تجهیزات را به سیستمی به نام آسپتیک مجهز کند تا از این طریق مواد غذایی ماندگاری بیشتری داشته‌باشند. مواد غذایی در این نوع از بسته‌بندی و در دمای معمولی محیط ماندگاری تا شش ما پیدا می‌کردند و این موضوع ارزشمندی این روش پک کردن مواد غذایی را بسیار بالا می‌برد. امروزه تکنولوژی به‌کار رفته در این دستگاه پیشرفت زیادی داشته است.

دستگاه تترا پک

مطلب مرتبط:

معرفی انواع تجهیزات بسته‌بندی

معرفی دستگاه بسته‌بندی پیلو پک

 

بسته بندی تترا پک چیست؟

تترا پک در لغت به معنای چهار وجهی است. تولیدات اولیه این بسته‌بندی‌ها نیز به‌شکل چهار وجهی بود و به همین دلیل به این نام شهرت پیدا کرد. امروزه هم با وجودی که این بسته‌بندی‌های تترا پک در اشکال مختلف و تا هشت وجهی نیز ساخته می‌شوند باز با همان نام شناخته و معرفی می‌شوند. مدل‌های قدیمی تترا پک از کاغذ چند لایه تشکیل می‌شد و به منظور بسته‌بندی کردن شیر مورد استفاده قرار می‌گرفت. این شیوه بسته‌بندی در واقع بسیار هوشمندانه و کارآمد بود و به‌همین دلیل به سرعت در دیگر نقاط جهان و دیگر مصارف و کاربری‌ها هم به کار گرفته شد.

با گسترش بازار دستگاه تترا پک دیگر کشورها و کمپانی‌ها نیز برای تولید این تجهیز اقدام کرده و بازار این تجهیز رقابتی شده و گسترش یافت. یکی دیگر از مواردی که در خصوص بسته‌بندی تترا پک باید اشاره کرد پک کردن شیر است. شیر اگر استرلیزه شده باشد در این بسته بندی‌ها تا 4 ماه و بیشتر ماندگاری دارد. در حالی که اگر شیر پاستوریزه باشد مدت ماندگاری آن تنها چند روز است و در این مورد با بطری تفاوتی نخواهد داشت. پس اگر قصد خرید دستگاه تترا پک را برای بسته‌بندی کردن شیر دارید به این نکته باید توجه نمایید.

لایه‌های مورد استفاده در بسته بندی تترا پک:

در این شیوه از بسته‌بندی از 5 لایه تا 7 لایه مجزا از هم استفاده می‌شود که هر لایه نقش و وظیفه مخصوص به خود را دارد. کاربرد این لایه‌ها عبارتند از:

  • لایه اول در تترا پک: این لایه برای جلوگیری کردن از نفوذ رطوبت به داخل پک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لایه دوم در تترا پک: این لایه موجب می‌شود تا بسته بندی از مقاومت و استحکام بالاتری برخوردار باشد.
  • لایه سوم در تترا پک: این لایه از جنس پلی اتیلن بوده و در بین ورقه کاغذ و آلومینیوم تعبیه می‌شود تا دو لایه قبل در جای خود ثبات داشته باشند.
  • لایه چهارم در تترا پک: این لایه از جنس آلومینیوم است و مانع از وارد شدن نور و اکسیژن به درون پک شده و به همین طریق از بو و طعم گرفتن محتویات داخل بسته جلوگیری می‌شود.
  • لایه پنجم: این لایه نیز به قوام و استحکام بیشتر کل پک کمک می‌کند.
  • لابه ششم: اگر در شرایطی لازم باشد تا حالت ماده‌ی موجود در بسته بندی نیز حفظ شود از لایه ششم استفاده می‌شود.

تعداد لایه‌ها بستگی به موادی دارد که قرار است در این پک‌ها نگهداری گردد. به‌عنوان مثال برای شیر پاستوریزه از لایه‌های آلومینیومی استفاده نخواهد شد. اما اگر شیر استرلیزه باشد نیاز است تا لایه‌های آلومینیومی نیز استفاده شود. یا برای بسته‌بندی رب گوجه فرنگی باید از تعداد لایه‌های بیشتری استفاده کرد تا ضخامت پک بیشتر باشد. این کار توسط استفاده از بالا بردن لایه‌های پلی اتیلن دارد در پک انجام می‌شود.

مطلب مرتبط: صفر تا 100 خط فراوری و تولید رب گوجه

کاربرد دستگاه تترا پک چیست؟

بسته‌بندی تترا پک در دسته بسته‌بندی آسپتیک جای دارد. با توجه به ویژگی‌های این نوع از بسته‌بندی بیشتر در مواردی از قبیل:

  • پاکت شیر
  • پاکت خامه
  • پاکت سویا
  • پاکت آبمیوه
  • پاکت نوشیدنی
  • سبزیجات و مواد غذایی آماده

استفاده می‌کنند. در واقع برای هر محصولی که در برابر میکروب‌ها و نور و رطوبت حساس باشد تترا پک گزینه خوبی برا بسته‌بندی است. ضخامت و تعداد لایه‌ها نیز باید به دقت و در تناسب با نوع محصول انتخاب شوند تا ماندگاری هر چه بیشتر محصول که یکی از ویژگی‌های اصلی در این نوع بسته‌بندی است را در پی داشته باشد.

برندهای تولید کننده دستگاه تترا پک کدامند؟

برای انجام بسته‌بندی تترا پک نیاز به دستگاه و ورقه‌های آن است که در کشورهای مختلف ساخته و به‌کشور ایران وارد می‌شود. اما از اصلی‌ترین تولید کنندگان دستگاه و قطعات تترا پک می‌توان به:

  • برند دیویس استاندارد از کشور آمریکا
  • برند پلی تایپ از کشور سوئیس
  • برند سم از کشور کره جنوبی

اشاره نمود. این تجهیزات از طریق کشورهایی نظیر:

  • چین
  • عربستان
  • ترکیه
  • برخی از کشورهای اروپایی

به ایران وارد می‌شوند. اما در خصوص ورقه‌های مورد استفاده در این نوع پک برندهایی مانند:

  • تترا بریک
  • تترا جمینا
  • جی آی اس
  • تترا پریسما

در ایران فعال بوده و می‌توان از محصولاتشان برای بسته‌بندی توسط دستگاه تترا پک استفاده نمود.

گروه صنعتی سپیانی از پیشروها در زمینه اتوماسیون‌های صنعتی و مشاوره و راه اندازی خط تولید در ایران است که می‌توانید برای تهیه و خرید دستگاه تترا پک از طریق کارشناسان گروه صنعتی سپیانی اقدام نمایید. کیفیت و اصالت محصول خریداری شده‌از این مجموعه تضمین شده‌و اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب بهترین گزینه قبل از خرید در اختیار شما قرار داده می‌شود.

بسته بندی تترا پک 3

بازار مصرف تترا پک در ایران:

صنایع زیادی از جمله صنایع لبنی و تولید آبمیوه و نوشیدنی‌ها و تولیدی انواع دسرها همگی از جمله موارد استفاده از این بسته‌بندی‌ها در ایران هستند. طبق آمارهای موجود در سال 2012 میلادی بالغ بر 140 میلیارد محصول در بسته‌بندی تترا پک به‌فروش رسیده است و این به‌معنای 4439 بسته تترا پک در ثانیه است. میزان مصرف این پک‌ها چه در ایران و چه در خاورمیانه بسرعت در حال افزایش است. با این وجود هنوز اقداماتی جدی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه در ایران صورت نگرفته است.

یکی از دلایل این موضوع بالا بودن نسبی میزان هزینه مورد نیاز برای راه اندازی این خط بسته‌بندی است. چنانچه برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید ورقه‌های لازم برای تترا پک اقدام گردد سرمایه تجهیزات و مکان مناسب بالا خواهد بود. با این وجود استفاده از بسته‌بندی تترا پک موجب جذب بیشتر مشتری و ماندگاری بالاتر محصول شده‌و در نتیجه به‌فروش بیشتر و سود بیشتر نیز منجر خواهد شد.

استفاده از دستگاه تترا پک برای بسته‌بندی چه مزیت‌هایی دارد؟

بسته‌بندی‌های ایجاد شده توسط این دستگاه‌مزیت‌های زیادی دارد همچون:

1- حجم کمتر این پک‌ها نسبت به دیگر انواع بسته‌بندی مانند شیشه و فلز و پلاستیک

2- وارد نشدن نور و رطوبت و دیگر عوامل محیطی به‌داخل بسته‌بندی‌ها به دلیل لایه‌های محافظتی زیاد

3- استفاده از پلی اتیلن باعث وارد نشدن هوا به درون پک می‌شود.

4- برای نگهداری کردن از محتویات داخل پک نیازی به مواد نگهدارنده وجود ندارد و این یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که این نوع از بسته‌بندی‌ها دارند.

5- شرایط نگهداری از این پک‌ها آسان است.

انواع مختلف بسته‌بندی تترا پک کدام است؟

این پک‌ها در چند نوع مختلف تولید شده‌و مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارتند از:

  • استریل شده و مدت دار: برای تولید این نوع بسته‌بندی در ابتدا آن را به شدت گرم کرده و سپس به سرد می‌کنند. بعد آن‌ها را در محیط استریل نگهداری می‌نمایند.
  • تترابریک: این نوع برای استفاده در حمل و نقل و توزیع‌های سردخانه‌ای مناسب بوده و از 4 بیس لاین نیز تشکیل می‌شود.
  • تترا کلاسیک آسپتیک: بیشتر برای بسته‌بندی کردن مواد غذایی که شکل مایع دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند شیر و نوشیدنی‌های مختلف
  • تترا فینو آسپتیک: برای بسته‌بندی کردن شیر با شیوه UHT مناسب می‌باشد.
  • تترا پریزما آسپتیک: از این نوع بسته‌بندی برای پک کردن نوشیدنی‌های خاصی مانند آیس کافی استفاده می‌شود و شکل هشت وجهی منتظم دارد.
  • تترا ریکارت: محصولاتی مانند سبزیجات و غذاهای آماده‌در این نوع از بسته‌بندی‌های تترا پک جای می‌گیرند.

البته این موارد تنها انواع این بسته‌بندی‌ها نیستند و تنوع در این پک‌ها بالا است. بنابراین برای انتخاب نوع بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین فاکتورها محصولی است که قرار است در آن جای گیرد. ویژگی‌ها و شکل و حالت محصول مشخص می‌کند که چه نوع بسته‌بندی تترا پکی برای آن بهترین انتخاب خواهد بود.

انواع دستگاه تترا پک:

این دستگاه پر کاربرد و مفید در صنعت بسته‌بندی دارای انواع مختلفی می‌باشد از قبیل:

1- تترا پک پودری

2- تترا پک شیرینگ

3- تترا پک نیمه اتوماتیک

4-تترا پک یک پک

5- تترا پک چند پک

6- تترا پک تمام اتوماتیک

طراحی روی بسته‌بندی‌های تترا پک:

بسته‌بندی در دنیای امروز دارای اهمیت و البته پیچیدگی‌ها خاص خود است. بسیاری آن را یک علم میان رشته‌ای تلقی می‌کنند که در حد فاصل بین طراحی صنعتی و گرافیک قرار می‌گیرد. طرح و ویژگی‌های بصری به کار رفت هدر هر بسته‌بندی در حکم امضای هر برند بوده و از این رو اهمیت زیادی دارد. در ایران بیشتر استفاده از تکنیک چاپ افست برای منتقل کردن طرح‌های گرافیکی روی بسته‌بندی تترا پک مرسوم می‌باشد. دستگاه تترا پک در برخی از اوقات بسته‌بندی‌هایی با درپوش پیچی نیز تولید می‌کند که برای طرح گرافیکی روی آن نیز می‌توان از شیوه دوخت جرقه‌ای استفاده نمود.

بسته بندی تترا پک

حتما بخوانید:

دستگاه سیل چیست؟ کاربرد آن

دستگاه شیرینگ پک چیست؟ کاربرد آن

 

قیمت دستگاه تترا پک:

در تعیین قیمت دستگاه نیز عوامل مختلفی نقش دارند. یکی از این عوامل نوع دستگاه می‌باشد. نوع اتوماتیک یا غیر اتوماتیک آن با هم تفاوت در قیمت خواهند داشت. همچنین نوع تک پک و نوع چند پک نیز از تفاوت قیمتی برخوردار هستند. ظرفیت کاری دستگاه و برند و تولید کننده‌ی آن نیز یکی دیگر از عوامل تعیین کننده‌!ی قیمت این دستگاه به‌شمار می‌رود. نوع محصولی که باید در این بسته‌بندی‌ها قرار گیرد نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت آن است. یکی از بهترین شیوه‌های پیدا کردن قیمت استعلام و از گروه‌ها و مجموعه‌های معتبر و فعال و شناخته‌شده در این زمینه است.

گروه صنعتی سپیانی ارائه‌دهنده بهترین برندهای اتوماسیون صنعتی مانند زیمنس در بازار ایران است که می‌توانید تمام تجهیزات راه اندازی خطوط تولید را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه نمایید. برای استعلام از موجودی کالا و دریافت قیمت با کارشناسان ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. با مهندسین سپیانی بهترین‌ها را در کنار خود خواهید داشت.

سخن پایانی:

دستگاه تترا پک یکی از تجهیزات مورد نیاز برای انجام بسته‌بندی چند لایه محصولات است. در این روش بسته‌بندی، ماندگاری محتویات بسته بیشتر خواهد بود و از طرفی نیازی به‌اضافه کردن هیچ نوع افزودنی هم ندارد. به‌همین دلیل در دنیای امروزی طرفداران زیادی دارد و شاهد افزایش میزان تولید این نوع از بسته‌بندی‌ها هستیم. برای تهیه این دستگاه باید نوع محصول مورد نظر برای بسته‌بندی شدن را نیز در نظر گرفت. خرید از مراکز معتبری مانند گروه صنعتی سپیانی تضمینی برای خرید یک دستگاه با کیفیت و اصل خواهد بود. جهت دریافت مشاوره رایثگان میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز پیامرسان واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “آشنایی با دستگاه بسته بندی تترا پک

  1. حسینی گفت:

    بسیار مقاله کاربردی وعالی بود ممنونم

    1. ادمین گفت:

      سپاس از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *