برق صنعتی

انواع تست ترانسفورماتور های قدرت

انواع تست ترانسفورماتور های قدرت

تست ترانسفورماتور

تست ترانسفورماتور های قدرت چه قبل از راه اندازی و نصب و چه بعد از آن باید انجام شود. این تست ها به جهت مشخص کردن میزان پایداری الکتریکی، مکانیکی و حراراتی در ترانسفورماتور های قدرت انجام می شوند. این قبیل تست ها توسط سازمان هایی همچون NEMA ، IEEE تدوین و ارائه شده اند. تست های قبل از نصب و راه اندازی خود به دو گروه دسته بندی می شوند.

همچنین تست ترانسفورماتور های قدرت بعد از نصب و راه اندازی نیز عمدتا به دو گروه تقسیم می شوند. در این بین تست های ویژه ای نیز برای سنجش ترانسفورماتور های قدرت انجام می گردد. پیش از پرداختن به انواع این تست ها و ارائه ی توضیحاتی پیرامون شان بهتر است تا کمی درباره ی ترانسفورماتور های قدرت توضیح داده شود تا با کلیت کار و ساختار آن ها بیشتر آشنا شویم.

 

فروشگاه تجهیزات صنعتی سپیانی: فروشگاه دکتر PLC

 

ترانسفورماتو های قدرت

به ترانسفورماتوری که به منظور انتقال انرژی الکتریکی در هر بخشی از مدار الکترونیکی یا الکتریکی در حد فاصل بین ژنراتور مدار های اولیه توزیع کاربرد دارد ترانسفورماتور قدرت گفته می شود. این نوع از ترانسفورماتور ها به سه گروه کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی می شوند. البته تست ترانسفورماتور های قدرت برای هر سه گروه از انواع آن کاربرد دارد. در یک سیستم الکترونیکی از اصطلاح ترانسفوماتورهای قدرت به منظور ارائه نمودن مقادیری از منبع تغذیه AC و مقادیر متناسب آن جریان و چند ولتاژ استفاده می گردد.

 

مطلب مرتبط:

انواع منبع تغذیه صنعتی

ترانسفورماتور چیست؟ انواع و کاربرد آن

 

در دستگاه های الکتریکی برای تنظیم نمودن ولتاژ متناوب از ترانسفورماتورهای قدرت استفاده می شود. ترانسفورماتور های قدرت نسبت به ترانسفورماتور های توزیع بزرگت تر می باشند. از این رو تست ترانسفورماتورهای قدرت با نوع توزیع متفاوت می باشد.

گروه صنعتی سپیانی با سال های تجربه و سابقه ی درخشان در زمینه ی اتوماسیون صنعتی و ارائه ی کلیه ی محصولات مورد نیاز جهت راه اندازی خط تولید و تجهیزات مربوط به برق صنعتی در کنار شما است. همچنین می توانید برای تهیه این محصولات از مشاوره های متخصصین گروه سپیانی بهره مند شوید. برای آشنایی بیشتر با خدمات و محصولات سپیانی میتوانید فرم درخواست مشاوره را تکمیل نمایید تا مهندسین ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

با توجه به کاربرد و اهمیت ترانسفورماتور های قدرت تست های زیادی به منظور تائید صحت و سلامت آن ها انجام می شود. در ادامه به معرفی کوتاهی درباره ی آن ها خواهیم پرداخت.

 

انواع تست ترانسفورماتورهای قدرت:

تست های انجام شده معمولا شامل دو بخش کلی می باشند. یکی تست ترانسفورماتورهای قدرت که در محل ساخت یا همان کارخانه تولید کننده انجام می شود. دیگری تست هایی است که در هنگام نصب و راه اندازی ترانسفورماتور های قدرت در محل بهره برداری انجام می شود. تست ترانسفورماتورهای قدرت در محل نصب و بهره برداری به منظور اطمینان حاصل کردن از صحت عملکرد آن ها انجام می شود. دسته بندی این تست ها به شرح زیر می باشد:

 

حتما بخوانید: معرفی انواع ماژول های صنعتی

 

تست ترانسفورماتورهای قدرت در کارخانه

  • تست های نوعی یا تایپ تست
  • تست های روتین یا متداول
  • آزمایش های ویژه

 

امتحان (تست) ترانسفورماتورهای قدرت در محل بهره برداری

  • تست ها و براورده های پیش ار راه اندازی ترانسفورماتور قدرت
  • تست ها و براوردهای مانیتورینگ و دوره ای روی ترانسفورماتورهای قدرت
  • تست و براوردهای اضطراری روی ترانسفورماتورهای قدرت

 

تست های نوعی در ترانسفورماتورهای قدرت

یک بخش از تست هایی که در کارخانه تولید کننده انجام می شود تست های نوعی نام دارد که به منظور اثبات کارامدی لازم ترانسفورماتورهای قدرت انجام می شود. البته تست ترانسفورماتورهای قدرت در کارخانه روی همه ی واحد های تولید شده انجام نخواهد شد. بلکه تنها روی نمونه اولیه ی ترانسفورماتور انجام و بررسی می شود. این دست از تست ترانسفورماتورهای قدرت بیسیک طراحی و معیارهای اصلی را مورد آزمون و براورد قرار می دهد.

 

حتما بخوانید: استابلایزر چیست؟ کاربرد آن

 

انواع تست های نوعی ترانسفورماتور قدرت شامل موارد زیر میباشد:

  1. تست نسبت تبدیل
  2. تست مقاومت سیم پیچ ترانس
  3. تست گروه برداری از ترانس
  4. تست و اندازه گیری تلفات بار و آمپدانس اتصال کوتاه
  5. تست و آزمون مدار باز ترانس
  6. تست دی الکتریک ترانسفورماتور قدرت
  7. تست و آزمون تپ چنجر
  8. تست مقاومت عایقی ترانس
  9. آزمون خلا تانکترانسفورماتور

 

ترانسفورماتور

 

تست های روتین در ترانسفورماتورهای قدرت

این بخش از تست ها روی تمام واحد های تولید شده انجام می شود. تست ترانسفورماتورهای قدرت در محل راه اندازی به منظور تائید شدن عملکرد اختصاصی ترانس انجام می گردد. این تست ها شامل مواردی همچون موارد زیر است:

  1. تست سنجش مقاومت در سیم پیچ ترانس
  2. تست نسبت تبدیل ترانسفروماتور
  3. تست ترانسفورماتورهای قدرت برای اتصال کوتاه
  4. تست مدار باز
  5. تست مقاومت عایقی ترانسفورماتور قدرت
  6. تست و آزمون گروه برداری ترانس
  7. تست دی الکتریک در ترانسفورماتور
  8. تست تپ چنجر
  9. تست ترانسفورماتورهای قدرت رله بوخهلتس برای سنجش فشار روغنچ

 

تست های روتین تمام گزینه های تست های نوعی به غیر از افزایش حرارت و خلا را شامل می شوند.

 

تست های ویژه ترانسفورماتورهای قدرت

این دسته از تست ها عموما به درخواست مشتری برای دست یافتن به اطلاعات مفیدی در زمینه ی تعمیر و نگهداری و حتی نصب و راه اندازی انجام می شود. تست ترانسفورماتورهای قدرت از بخش ویژه شامل گزینه های زیر هستند:

  1. تست و سنجش در الکتریک
  2. تست اتصال کوتاه ترانسفورماتور
  3. تست امپدانس مولفه ی صفر برای ترانس های سه فاز
  4. تست و سنجش میزان آگوستیک نویز در ترانس
  5. تست و سنجش هارمونیک جریان بی باری در ترانس
  6. تست رله و اندیکاتور حرارتی در ترانسفورماتورهای قدرت

 

در زمینه ی تست ترانسفورماتورهای قدرت باید گفت که در کارخانه های تولید کننده تست های زیادی را با حداکثر ولتاژهای نامی و جریان های زیاد روی ترانس ها انجام می دهند. اما تست هایی که در محل نصب روی ترانس انجام می شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا تست های کارخانه ای روی همه ی نمونه های تولید شده انجام نمی شود. به همین دلیل انجان تست ترانسفورماتورهای قدرت در مکان راه اندازی آن ها لازم و ضروری است. از این در ادامه به توضیح اجمالی این دست از تست ها می پردازیم.

 

1- تست نسبت تبدیل یا RATIO

در تست به اولیه یا ثانویه ترانسفورماتور قدرت ولتاژ داده می شود و سپس ولتاژ سمت دیگر آن به دقت بررسی و اندازه گیری می گردد. در تست ترانسفورماتورهای قدرت کاهنده عموما به اولیه ولتاژی معادل 380 ولت داده می شود. ثانویه در ترانس ولتاژی در محدوده ی 110 الی180 ولت معادل 20 الی 60 کیلو وات را نشان می دهند و در اندازه گیری ثبت خواهد شد. البته میزان دقیق آن بستگی به نوع ترانس و تیپ آن دارد.

 

2- تست پیوستگی تپ چنجر در ترانسفورماتورهای قدرت

برای انجام این تست ترانسفورماتور های قدرت به طرف ثانویه ولت متر های آنالوگ بسیار دقیقی وصل می شود. سپس به سمت اولیه ولتاژی معادل 35-80 ولت داده می شود. در زمان تغییر تپ ها انحرافات عقربه ها در هر سه فاز از ترانس بررسی می گردد تا اصطلاحا عقربه پس نزند. عقربه ها در زمان تغییر تپ باید به ترتیبی که در زیر آورده شده است عمل نمایند:

1-2
1-2-3
2-3-4
3-4-5

 

در حقیقت عقربه ها باید به صورت یک پله یک پله یا دو پله دو پله افزایش داشته باشند.

 

3- تست مقاومت عایقی یا MEGGER در ترانسفورماتورهای قدرت

برای انجام این تست ترانسفورماتورهای قدرت از ابزاری به نام میگر استفاده می شود. در فواصل زمانی 15 ثانیه و بعد 60 ثانیه و سپس 5 دقیقه و 10 دقیقه اندازه گیری هایی صورت می گیرد. این اندازه گیری ها به صورت زیر می باشد:

  • LV/HV
  • HV+E/LV
  • LV+E/HV

سر های اولیه و ثانویه در این تست ترانسفورماتور های قدرت اتصال کوتاه می شوند. هرچند بهتر است تا در مرحله ی اول انجام گردد.

 

4- تست جریان بی باری در ترانس

برای انجام دادن این تست ترانسفورماتور های به ولیه ترانس ولتاژ داده می شود. ثانویه نیز باید مدار باز باشد. سپس جریان آن را به وسیله ی آمپرسنج به طور کاملا دقیق اندازه می گیرند. سپس همین روند را برای ثانویه انجام داده و نتایج اندازه گیری و ثبت می گردد. در این تست در حالت اتصال ستاره آمپرهای سه فاز 0-1 و 1-8 خواهند بود. همچنین در حالت اتصال مثلث آمپرهای سه فاز 1-1-1 و 3 است.

 

5 – تست و سنجش گروه برداری در ترانسفورماتورهای قدرت

برای انجام این تست ابتدا سرهای مشابه موجود در یک فاز را اتصال کوتاه می کنیم و سپس ولتاژ سه فاز را تزریق می کنیم. در انتها ولتاژ تمام تمام سرها را نسبت به هم ثبت و اندازه گیری می کنیم.

 

6- تست شار مغناطیسی در ترانسفورماتورهای قدرت

در این تست ترانسفورماتور های قدرت به سرهای هر فاز ولتاژ تک فاز داده می شود. سپس نول جریان هر فاز را اندازه گیری می کنند. همچنین ولتاژ سیم پیچ سمت مقابل نیز خوانده و ثبت می شود.

 

7- تست و سنجش اتصال کوتاه در ترانسفورماتورهای قدرت

به این منظور در ثانویه ایجاد اتصال کوتاه می کنیم. سپس جریان ایجاد شده در اولیه و ثانویه را بعد از وصل کردن ولتاژی معادل 380 ولت به اولیه ثبت و اندازه گیری می کنیم.

 

8- تست مقاومت اهمی در ترانسفورماتورهای قدرت

برای انجام این تست ترانسفورماتورهای قدرت ولتاژ دی سی به عنوان مثال 12 ولت را به سرهای هر فاز که با سر نول و دو فاز در اتصال مثله باشند تزریق می کنیم و سپس جریان عبوری از آن را به طور دقیق اندازه گیری و ثبت می نماییم. انجام این تست ترانسیفورماتورهای قدرت بهتر است در مرحله ی آخر کار انجام گردد.

 

9- تست تانژانت دلتا در ترانسفورماتورهای قدرت

برای انجان دادن این تست ترانسفورماتور های قدرت از دستگاه مخصوصی استفاده می شود. در این تست ظرفیت های خازن ها بین هر نقطه از ترانس قدرت اندازه گیری می گردد و حالات متفاوتی دارد.

 

10- تست رله بوخهلتس در ترانسفورماتورهای قدرت

یکی از اقداماتی که پیش از راه اندازی ترانسفورماتور باید انجام شود این تست می باشد. هدف از انجام تست ترانسفوماتورهای قدرت بوخهلتس اطمینان حاصل کردن از این موضوع می باشد که در صورت بروز مشکل و خطر آیا هشدار های لازم و حتی دستور توقف کار، اتفاق می افتد یا نه انجام می شود.

برای انجام این تست ابتدا باید هوا به داخل کیسه ی هوای رله تزریق گردد. همچنین هشدار دهنده های رله ی روغن نیز به وسیله ی ابزاری به نام روغن نمای مغناطیسی بررسی می گردد. سوئیچ های تریپ و هشدارها باید در هنگام بالا رفتن دما و رسیدن به حد غیر مجاز به کار بیوفتند.

انواع ترانسفورماتور قدرت

حتما بخوانید: ارت سنج (ارت تستر) چیست؟

 

سوالات متداول

  • قطبیت افزودنی در ترانسفورماتور های قدرت چیست؟
    • به میزان ولتاژی که بین سیم پیچ اولیه و ثانویه بر اثر اعمال ولتاژ ورودی در دو طرف به دست می آید گویند.
  • آیا در زمان تهیه و خرید ترانسفورماتورهای قدرت نیازی به ارائه کردن محدودیت های فضای فیزیکی هست؟
    • دانستن محدودیت های فیزیکی فضا به طراح کمک می کند تا در طراحی خود این محدودیت ها را اعمال نماید.
  • آیا بلافاصله بعد از انجام تست ترانسفورماتورهای قدرت می توان آن ها را روشن نمود؟
    • خیر به منظور تکمیل مراحل راه اندازی ترانسفورماتورهای قدرت لازم است که بعد از اتمام تست های انجام شده دستگاه به مدت زمان 24 ساعت رها شود. در این زمان در فواصل 4 الی 6 ساعته به دستگاه ولتاژ بالاتر اعمال می شود تا رله های حفاظتی نیز مورد بررسی قرار گیرند.
  • تست ترانسفورماتورهای قدرت جهت راه اندازی به چه معنایی هستند؟
    • این تست ها که بر اساس استانداردهای جهانی طراحی شده اند این اطمینان را ایجاد می کنند که ترانسفورماتور قدرت به خوبی کار کرده و عملکرد صحیحی دارد.

 

کلام پایانی

ترانسفوماتورهای قدرت در صنایع گوناگونی کاربرد دارند. به منظور اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح این تجهیزات چه بعد از تولید و چه در طی فرایند نصب و راه اندازی مورد آزمون و تست ترانسفورماتورهای قدرت قرار می گیرند. تهیه این تجهیزات از مراکز معتبر و با پشتیبانی های مناسب راه کاری خوبی برای تهیه یک تجهیز کارامد می باشد.

گروه صنعتی سپیانی با مشاوران و کادری متخصص آماده ی ارائه ی خدمات اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون صنعتی زیمنس تامین تجهیزات لازم جهت راه اندازی خط تولید شما می باشد. چنانچه در زمینه ی راه اندازی خط تولید خود نیاز به مشاوره و راهنمایی داشته باشید می توانید از طریق پایگاه اینترنتی گروه سپیانی با متخصصین این گروه تماس حاصل نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *