پنوماتیک

واحد مراقبت پنوماتیک

واحد مراقبت پنوماتیک

آشنایی با واحد مراقبت پنوماتیک

واحد مراقبت پنوماتیک اجزایی دارد که با در کنار هم فعالیت کردن یک عملکرد به ما ارائه می دهند. خوب است بدانید که هوایی که وارد واحد پنوماتیک می شود اگر بسیار آلوده باشد و یا ذراتی درون خود داشته باشد باعث آسیب دیدگی واحدمراقبت پنوماتیک میشود.

واحد های مراقبت پنوماتیک نیز همانند بسیاری از ماشین ها سیلندر و پیستون هایی در خود دارند. در خرید واحد های مراقبت پنوماتیک باید به نکات بسیاری توجه کنید تا انتخاب شما یک انتخاب درست و صحیح باشد و در آینده به مشکلی در صنعت خود بر نخورید.

 

حتما بخوانید: آشنایی با فیتینگ و اتصالات پنوماتیک

 

چند نکته

نکاتی که قبل از خرید سیستم پنوماتیک باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

  • مقدار جریان
  • گستره تحت کنترل

این دو نکته که خدمت شما عرض کردیم مهم ترین نکات برای انتخاب یک واحد مراقبت پنوماتیک است. البته نکات بسیار دیگری وجود دارد که در ادامه این مطلب راجع به آنها با شما صحبت خواهیم کرد.

 

حتما بخوانید:

تجهیزات و متعلقات پنوماتیک

محرک های پنوماتیک چیست؟

 

پس از اینکه مقدار جریان واحد پنوماتیک و گستره تحت کنترل آن را بررسی کردید و به نتیجه رسیدید. باید یک اندازه مناسب نیز انتخاب کنید. واحد های مراقبت پنوماتیک در اندازه های گوناگونی تولید می شوند. البته این سیستم باید در جای مناسب نصب شود و فضای خالی مورد نیاز نیز در اطراف آن وجود داشته باشد. دقت به این موارد به شما کمک می کند که هزینه های اضافی نکنید و در مواقع سرویس یا تعمیر، به مشکل بر نخورید.

واحد پنوماتیک

واحد مراقبت پنوماتیک چیست؟

واحد مراقبت پنوماتیک یکی از تجهیزات نسبتاً پر کاربرد صنعتی است که در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. در اصل این واحد عملیات فیلترینگ را انجام می دهد. به بیانی این واحد وظیفه ی مراقبت دستگاه های پنوماتیکی را بر عهده دارد. دستگاه های پنوماتیکی نیاز به یک هوای فشرده پاکیزه و فاقد ذرات آلودگی دارند. البته این هوای فشرده باید فاقد هر گونه ناخالصی باشد و به طور کامل نیز خشک باشد. به عبارتی دیگر این بخش وظیفه دارد تا هوای پر فشار که یکی از نیاز های دستگاه های سیستم پنوماتیک است را برطرف نماید.

یک نکته:

یک نکته که در اینجا لازم به ذکر است این است که کمپرسور ها هوایی که از آن استفاده می کنند هوای همان محیطی است که درون آن قرار دارند. این هوا ممکن است حاوی ذرات و آلودگی هایی باشد و این آلودگی ها برای دستگاه های سیستم پنوماتیکی اصلا مناسب نیستند. واحد مراقبت پنوماتیک در چنین مواقعی خود را نشان می دهد و هوا را به طور کامل تصفیه و خشک می کند. کمپرسور ها از این توانایی محروم هستند و نمی توانند هوا را تصفیه و یا خشک کنند.

 

حتما بخوانید: تجهیزات پایپینگ چیست؟ انواع آن

 

نحوه ی کارکرد واحد مراقبت پنوماتیک

به زبان ساده اگر بخواهیم بگوئیم، واحد مراقبت از پنوماتیک وظیفه تأمین نیاز های هوایی دستگاه های سیستم پنوماتیکی را بر عهده دارد.

در مرحله اول کمپرسور های صنعتی هوا را به داخل واحد مراقبت پنوماتیک می فرستند. سپس واحد مراقبت پنوماتیک هوای فشرده را از صافی یا همان فیلتر های درون خود عبور می دهد تا هوای فشرده پاکیزه شود و از گرد و غبار و آلودگی جدا شود. البته این کار در یک مرحله انجام نمی شود بلکه هوا از صافی های درشت و ریزی عبور می کند به صورت مرحله به مرحله تا اینکه به طور کامل تصفیه می شود.

سپس فشار هوای تصفیه شده توسط واحد مراقبت پنوماتیک با استفاده از رگلاتور واحد مراقبت از واحد پنوماتیک تنظیم فشار می شود. منظور از تنظیم فشار این است که اگر فشار آن بیش از حد باشد کم می شود و اگر برعکس، فشار آن کمتر از حد نیاز باشد بیشتر می شود و این عملیات نیز کاملا توسط رگلاتور انجام می شود.

 

انواع پنوماتیک

اجزای یک واحد مراقبت پنوماتیک

واحد های مراقبت پنوماتیک همانند فیلتر ها عمل می کنند و عملیات فیلترینگ هوا را انجام می دهند. در مسیر ورود هوا به واحد های مراقبت پنوماتیک یک فیلتر قرار دارد که هوای ورودی را تصفیه می کند. در ادامه اجزای این قطعات را برای شما نام می بریم و توضیحاتی راجع به آنها به شما خواهیم داد:

 

قسمت فیلترینگ:

هوای تحت فشار که قصد ورود به واحد مراقبت پنوماتیک دارد باید از هر گونه ناخالصی و یا ذرات گرد و غبار و آلودگی پاک شود. این کار باعث می شود تا آسیبی به دستگاه های سیستم پنوماتیک نرسد و عمر آنها زودتر از موعد به پایان نرسد.

انواع گوناگونی از فیلتر ها در واحد مراقبت پنوماتیک وجود دارد. از فیلتر های درشت گرفته تا فیلتر های ریز که بسیار قوی هستند. توجه داشته باشید که هر چقدر فیلتر های واحد مراقبت پنوماتیک حفره های ریز تری داشته باشند قدرت پاکسازی هوای تحت فشار بسیار بیشتر است و نتیجه حاصل مطلوب تر است.

قسمت رگلاتور:

هر کمپرسوری بسته به مشخصات و قدرتی که دارد هوا را به مقدار معینی تحت فشار قرار می دهد و به اصطلاح فشرده میکند. کمپرسور های صنعتی به قدری هوا را تحت فشار قرار می دهند که با ورود به واحد مراقبت پنوماتیک مشکلی نداشته باشد. علاوه بر این آسیبی به واحد مراقبت پنوماتیک نرسد. در برخی از مواقع پیش می آید که هوای تحت فشار قرار گرفته توسط کمپرسور مناسب نیست یا فشار کمی دارد و یا فشار زیادی دارد.

در چنین مواقعی رگلاتور وظیفه مدیریت فشار هوا را بر عهده دارد و یکی از اصلی ترین اجزای درون یک واحد مراقبت پنوماتیک است. اگر قطعه رگلاتور در سیستم پنوماتیک وجود نداشته باشد احتمال آسیب دیدگی واحد مراقبت پنوماتیک بسیار بالا می رود و ممکن است قطعات به شدت صدمه ببینند.

قسمت روغن:

این قسمت یا بهتر است بگوئیم دستگاه روغن زننده نیز یکی دیگر از اجزای بسیار مهم و پر کاربرد در سیستم پنوماتیک است. این دستگاه یا همان دستگاه روغن زننده با پاشیدن روغن در بخش های مکانیکی که دچار سایش و مالش بسیاری هستند از اصطکاک، داغ شدن و… بیش از حد آنها جلوگیری میکند.

اتومبیل، دوچرخه، ماشین لباسشویی و… نیز در قسمت های مکانیکی شان که ممکن است اصطکاک به وجود آید از روغن استفاده می کنند تا اصطکاک را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند. البته این کاهش اصطکاک با روغن موجب می شود تا از داغ شدن بیش از حد آن بخش نیز جلوگیری شود.

انواع واحد مراقبت پنوماتیک

همانطور که می دانید بخش پنوماتیک فعالیت و کارکردی متمرکز بر روی هوا دارد. یکی از مهم ترین بخش های آن، فیلتر های موجود در داخلش هستند. این فیلتر ها به قدری مهم هستند که اگر جنس و کیفیت آنها مطلوب و مناسب نباشد به مشکلاتی بسیار زیادی بر خواهید خورد. در بالاتر به این نکته نیز اشاره کردیم که هر چه حفره های فیلتر های واحد مراقبت پنوماتیک ریز تر باشد کیفیت هوای تصفیه شده بسیار بیشتر است.

هوا از درون این حفره ها عبور می کند و تصفیه می شود. منظور از تصفیه این است که از هر گونه ناخالصی و ذرات گرد و غبار پاکیزه می شود. این ذرات اگر از هوا توسط فیلتر ها جدا نشوند در آینده برای دستگاه های سیستم پنوماتیک مشکلاتی به وجود خواهد آمد و آنها را از کار خواهد انداخت. علاوه بر این شما متحمل هزینه های بسیار زیادی برای تعمیر آنها می شوید.

 

حتما بخوانید:

پنوماتیک چیست؟ مزایا و معایب

 

سخن آخر

برای خرید، کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره درباره واحد های مراقبت پنوماتیک می توانید فرم درخواست مشاوره رایگان را در سایت ما تکمیل کنید و یا از طریق راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشید. گروه صنعتی سپیانی یکی از بزرگترین گروه های صنعتی است که از گذشته تا کنون افتخارات زیادی را کسب کرده و در حوزه های صنعتی یکی از بهترین هاست. برای خرید قطعات صنعتی نیز می توانید به بخش فروشگاه مراجعه نمائید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *