اتوماسیون صنعتی, مانیتورینگ

انواع نرم افزار های اسکادا (SCADA)

نرم افزار scada

آشنایی با نرم افزارهای SCADA

از محتوای دیجیتال تا تولید کالاهای مصرفی فیزیکی، اتوماسیون در همه جا وجود دارد. هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. ثبات را بهبود می‌بخشد و بهره وری را افزایش می‌دهد. نرم افزار SCADA یکی از موارد ضروری برای اتوماسیون صنعتی است. این نرم افزارها داده‌های میدانی و محاسبات را در یک مکان برای اپراتورها ترکیب می‌کند تا عملکرد محصول فوق العاده‌ای را در هر صنعتی که کالاهای واقعی تولید می‌کند ارائه دهد. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا تمام اطلاعات لازم را درباره نرم افزارهای SCADA کسب کنید.

مطالب مرتبط:

اسکادا (SCADA) چیست؟ کاربرد آن

اتوماسیون صنعتی و مانیتورینگ خطوط تولید

 

نرم افزار SCADA چیست؟

SCADA مخفف عبارت Supervisory Control and Acquisition (کنترل نظارتی و اکتساب) است. این مفهومی از مدیریت سطح بالا فرآیندهای تولید صنعتی و ماشین آلات است. یک سیستم SCADA در یک کارخانه معمولاً از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه ذکر شده است:

  • محرک‌ها و حسگرهای متعدد داده‌های ماشین را بصورت آنلاین جمع‌آوری می‌کنند.
  • تله متری از راه دور یا واحدهای پایانه (RTU) داده‌های ماشین را به نرم افزار منتقل می‌کنند.
  • کنترل کننده‌های منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) دستورالعمل‌ها را از نرم افزار به سنسورها و محرک‌ها منتقل می‌کنند.
  • شبکه ای برای ارتباط داده، سیمی یا بی سیم
  • کامپیوترهای SCADA برای تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌های صنعتی
  • یک نرم افزار رابط انسان و ماشین (HMI) کنترل رابط کاربری گرافیکی را برای اپراتورها فراهم می‌کند.

سیستم اسکادا 2

اگر در صنایع زیر هستید، باید از نرم افزار قوی SCADA برای مدرن کردن کسب و کار خود استفاده کنید:

  • کالاهای مصرفی، لوازم خانگی و ساخت وسایل نقلیه
  • پالایش نفت و مواد شیمیایی
  • تولید برق در نیروگاه ها
  • زیرساخت‌های خصوصی یا عمومی مانند آب، برق، تصفیه فاضلاب، خط لوله گاز و…
  • مدیریت تسهیلات برای بنادر دریایی، بنادر زمینی، فرودگاه ها، ساختمان‌های آپارتمانی و…
  • کنترل لوازم خانگی یا اداری برای گرمایش، سرمایش، گاز، تهویه و…

ما در مورد بسیاری از ابزارهای SCADA در بازار تحقیق کرده‌ایم و نرم افزارهای مفید زیر را برای کسب و کار شما پیدا کردیم پس با مقاله سپیانی همراه باشید.

 

مطالب مرتبط:

مانیتورینگ صنعتی و کنترل خط تولید

تجهیزات امنیتی و نظارتی خطوط تولید

 

انواع نرم افزارهای SCADA

Adroit Ignite

Adroit Ignite یک راه حل SCADA مقیاس پذیر و پیشرفته در بازار است. برنامه HMI آن با استفاده از پیچیده‌ترین فناوری‌ها ساخته شده است و استفاده از آن را بسیار انعطاف‌پذیر، سریع و آسان می‌کند. حتی باتجربه ترین کاربران این نرم افزار SCADA سازگار با ویندوز را می‌یابند که ویژگی‌های بی حد و حصری را ارائه می‌دهد. محصولات نرم‌افزار HMI راه‌حل‌های تجسم هوشمند را برای صنایع مختلف از جمله خودرو، ابزار، غذا و نوشیدنی، مخابرات، علوم زیستی، تولید، معدن، اینترنت اشیا و مدیریت ساختمان ارائه می‌دهند.

این ابزار ورودی داده‌های خام را از دستگاه‌هایی مانند PLC، RTU و IoT دریافت می‌کند تا آنها را از طریق تجسم گرافیکی به شما نمایش دهد. رابط نرم افزار SCADA از یک نوار ابزار بصری با طراحی آشنا برای بهره‌وری بالاتر با هزینه کمتر تشکیل شده است. برنامه‌های طراح و اپراتور آن از اینترنت پشتیبانی می‌کنند، بنابراین شرکت‌ها می‌توانند از آنها برای راه‌حل‌های محاسباتی داخلی و ابری استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

اچ ام آی (HMI) چیست؟

RTU چیست؟ کاربرد و انواع

پی ال سی (PLC) چیست؟

 

Fernhill-SCADA

Fernhill SCADA نرم افزاری است که می‌توانید با مجوز توسعه دهنده مقرون بصرفه روی چندین سیستم SCADA استقرار دهید. این نرم افزار SCADA کراس پلتفرم است و برای سیستم‌هایی که روی ویندوز، لینوکس، macOS، اندروید و iOS اجرا می‌شوند، مناسب است.

این سرویس پس زمینه سرور را برای اجرای برنامه SCADA شما ارائه می‌دهد. همچنین گزینه ای برای کار با استفاده از یک پیکربندی اضافی وجود دارد. کاربران می‌توانند از رابط اپراتور آن برای بررسی وضعیت تجهیزات از طریق تجسم گرافیکی استفاده کنند.

همچنین می‌توانید در شرایط غیرعادی هشدار دریافت کنید، تغییرات روند فرآیند را مشاهده کنید و گزارش حسابرسی را در قالب لیست رویداد دریافت کنید. ویژگی رابط دسترسی به داده به سایر برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا به داده‌های SCADA دسترسی داشته باشند. با ابزار پیکربندی Fernhill SCADA، می‌توانید برنامه‌های خود را پیکربندی کنید. این راه حل از ابزارهای مختلف واردات برای انتقال پیکربندی ساده از سایر برنامه‌ها پشتیبانی می‌کند.

 

SIMATIC

شرکت‌هایی که به دنبال شفافیت کارخانه و حداکثر بهره وری هستند باید به سمت SIMATIC بروند. این یک نرم افزار SCADA باز، خلاقانه و در عین حال مقیاس پذیر برای تجسم فرآیند است. این راه حل شامل چندین ویژگی با کارایی بالا است که به شما امکان نظارت بر فرآیندهای خودکار را می‌دهد.

این نرم افزار چه از یک سیستم تک کاربره استفاده کنید و چه نیاز به بررسی یک سیستم چند کاربره توزیع شده با سرورهای اضافی داشته باشید برای شما مناسب است. این سیستم باز شامل قابلیت‌های مورد نیاز در تمام صنایع برای تجسم کارهای بسیار پیچیده و برنامه‌های SCADA می‌باشد. در صورت لزوم، می‌توانید عملکرد سیستم را با افزونه‌های این نرم افزار گسترش دهید.

SIMATIC ترکیبی از مهندسی کارآمد، امنیت داده‌های درجه یک و بایگانی قدرتمند را به شما ارائه می‌دهد. با آن، شرکت‌ها می‌توانند عملیات را کنترل کرده و تولید را به طور کارآمد تجزیه و تحلیل کنند. همچنین یک راه حل SCADA موبایل برای تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند وجود دارد که می‌توانید از آن برای ارائه اطلاعات استفاده کنید.

 

CloudView NMS

CloudView NMS به عنوان سیستم مدیریت و مانیتورینگ شبکه، قادر است نظارت SCADA را برای کارخانه یا صنعت شما نیز انجام دهد. این نرم افزار یک تصویر جغرافیایی ثابت از شبکه کامل شما را نشان می‌دهد و بنابراین به شما امکان پیکربندی و عیب یابی را می‌دهد.

میتوان آن را به عنوان یک برنامه رابط کاربری گرافیکی ساده یا یک سیستم توزیع شده برای چندین کاربر راه دور که به طور همزمان کار می‌کنند اجرا کرد. پلتفرم‌های پشتیبانی شده ویندوز، لینوکس، مک و رزبری پای هستند. با CloudView NMS، می‌توانید از راه دور از هر دستگاهی، از جمله تلفن‌های همراه، به داده‌ها دسترسی داشته باشید.

برای اطمینان از حداکثر کارایی و کمترین زمان خرابی، راه حل شبانه روزی نظارت به صورت آنلاین، هشدار پیامکی و اعلان ایمیل را ارائه می‌دهد. با آن، شرکت‌ها می‌توانند در دسترس بودن و عملکرد شبکه‌ها، سرورها، دستگاه‌ها، رابط ها، نقشه ها، برنامه‌ها، VoIP و اتوماسیون فناوری اطلاعات را نظارت کنند.

 

COMBIVIS از KEB

COMBIVIS از KEB یک خط کامل از محصولات نرم افزاری صنعتی را برای ساخت یک سیستم قدرتمند SCADA برای واحدهای تولیدی نسل بعدی شما ارائه می‌دهد. این برنامه‌ها عمدتاً با تجهیزات اتوماسیون صنعتی KEB سازگار هستند.

اولاً، COMBIVIS Studio 6 نرم افزار اصلی پیکربندی و اتوماسیون درایو است. کنترل‌ها، درایوها و ابزارهای ورودی/خروجی KEB بدون زحمت با این برنامه همگام می‌شوند. ثانیا، می‌توانید از COMBIVIS Studio HMI برای برنامه ریزی محصولات رابط انسان و ماشین از KEB استفاده کنید. این ابزار عملکردهای داخلی مانند به صدا درآوردن آلارم، ثبت اطلاعات تولید، ایجاد دستور العمل‌های تولید و… را ارائه می‌دهد. ثالثاً، COMBIVIS Connect برای نگهداری تجهیزات صنعتی از مراکز کنترل تولید جهانی یا محلی است.

 

مجموعه طراحی Elecdes

Elecdes Design Suite (EDS)به شما کمک می‌کند تا نمودارها و شماتیک‌های الکتریکی را برای سیستم‌های الکتریکی کارخانه، تجهیزات و غیره تولید کنید. این نمودارها را از طریق رایانه در یک فضای سه بعدی تولید می‌کند تا بتوانید شبکه دقیق تجهیزات را بدون زحمت تجسم کنید.

نرم افزار طراحی خودکار برق، ستون فقرات نرم افزار SCADA است زیرا ابزار HMI را قادر می‌سازد تا هر گونه نقص در ماشین آلات تولید را به طور موثر تشخیص دهد. EDS شما را قادر می‌سازد طراحی دستی شبکه را کاهش دهید، کارهای تکراری را خودکار کنید، گزارش‌های حرفه ای ایجاد کنید و غیره.

 

64Genesis

اگر به دنبال یک مجموعه پیشرفته HMI برای سیستم‌های ویندوز هستید، GENESIS64 یک راه حل مناسب است. این می‌تواند با استفاده از OPC، BACnet، Modbus و سایر اتصالات استاندارد عملکردی بی‌نظیر ارائه دهد. حتی زمانی که سیستم‌های تجاری شرکتی را اجرا می‌کنید، نرم افزار می‌تواند مستقیماً از کف کارخانه و امکانات ساختمان ارتباط برقرار کند.

با کمک فناوری OPC UA، GENESIS64 به شما امکان می‌دهد اطلاعات تولید، انرژی و کسب‌وکار را در یک داشبورد تجسم واحد نظارت کنید. این پلتفرم همچنین یک سیستم هشدار توزیع شده در سراسر سازمان، گزارش‌های تاریخی و روندها، دارایی‌های گرافیکی دوبعدی و سه بعدی و صدور پیکربندی به‌روز ارائه می‌دهد.

 

Aircada

Aircada از واقعیت افزوده استفاده می‌کند تا آینده SCADA را در دسترس شما قرار دهد. تعمیر و نگهداری کارخانه یک روش ساده و بدون دردسر است زیرا داده‌های کارخانه شما را از کف کارخانه بجایی که بیشتر به آن نیاز دارید می‌رساند.

شما می‌توانید با یک اسکن به داده‌های خود دسترسی داشته باشید و داده‌های تاریخی هر دارایی متصل را مشاهده کنید. راه اندازی این راه حل نیز یک کار ساده و سریع است. علاوه بر این، به شما امکان می‌دهد از طریق یک نقشه هوایی به کل عملیات خود نگاه کنید.

 

AzeoTech

اتوماسیون می‌تواند فرآیندها را کارآمدتر کند و AzeoTech می‌تواند شریک شما در خودکارسازی فرآیندهای سازمانی شما شود. این نرم افزار SCADA به شما امکان می‌دهد برای راه اندازی آسان داده‌ها را از دستگاه‌های OPC، Modbus، LabJack و کانال‌های مشابه بدست آورید. این راه حل مجموعه‌ای از 45 جزء صفحه نمایش و بیش از 3500 نماد را برای ایجاد رابط سفارشی ارائه می‌دهد.

موتور برنامه نویسی قدرتمند آن تنها چیزی است که برای توسعه نرم افزارهای انعطاف پذیر نیاز دارید. می‌توانید داده‌ها را در پایگاه داده یا یک فایل CSV وارد کنید. این برنامه همچنین هر زمان که چیزی درست نباشد به شما هشدار می‌دهد. در مجموع، تمام ابزارهای لازم برای ایجاد نرم افزار SCADA را به شما ارائه می‌دهد.

 

حتما بخوانید:

انواع کامپیوتر های صنعتی

آشنایی با نرم افزار FvDesigner

آشنایی با نرم افزار VMware و کاربرد آن

 

INDAS IT Solutions

INDAS IT Solutions توسعه نرم افزار SCADA سفارشی را برای هر کسب و کاری ارائه می‌دهد. تا کنون راه حل‌های نرم افزاری خودکار زیر را توسعه داده است:

پلتفرم inVIEW IIoT برای پروژه‌های زیرساختی، مسکونی و صنعتی. از استانداردهای صنعت 4.0مانند راه حل‌های ابری و دستگاه‌های اینترنت اشیا برای جمع آوری داده ها، کنترل ابزارهای تولید و نظارت بر یک کارخانه تولیدی از راه دور استفاده می‌کند.

مطلب مرتبط: اینترنت اشیا (IOT) چیست؟

inVIEW Soft IoT Gateway ایستگاه‌های کاری لینوکس یا ویندوز شما را به دروازه‌های اینترنت اشیا برای دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا (IIoT) تبدیل می‌کند که در کارخانه‌های تولید خودکار کار می‌کنند. آسانسور هوشمند INDAS برای نظارت، تجزیه و تحلیل عملکرد و مدیریت کلی مشاغلی که با نفت و گاز طبیعی سروکار دارند.

 

CIMPLICITY

CIMPLICITY یک نرم افزار SCADA است که HMI با کارایی بالا را برای بهینه سازی کارایی اپراتور ارائه می‌دهد. شرکت‌ها با استفاده از تجسم اثبات شده آن، می‌توانند خطرات مربوط به مدیریت کارخانه را نیز کاهش دهند. شما می‌توانید از آن برای جمع آوری ایمن داده‌ها از هر منبعی استفاده کنید تا از کنترل کامل فرآیند از طریق نظارت اطمینان حاصل کنید.

HMI و داشبورد آن برای تجسم بومی و مبتنی بر HTML 5 وجود دارد. در صورت بروز هر گونه ناهنجاری، Cimplicity با یک سیستم هشدار پیچیده شما را مطلع می‌کند. می‌توانید عملکرد آن را با استفاده از APIها و برنامه‌نویسی برای جمع‌آوری داده و پیکربندی‌های سفارشی گسترش دهید.

این راه‌حل همچنین در دسترس بودن بالا را با آپتایم و افزونگی 24 ساعته تضمین می‌کند. در مورد گزارش‌دهی، این نرم افزار SCADA داشبوردهای عملیاتی را ارائه می‌دهد که در آن همه KPI و داده‌های انطباق را دریافت می‌کنید. شرکت‌ها می‌توانند به راحتی این نرم افزار را راه اندازی کنند زیرا از محیط‌های ابری و ترکیبی پشتیبانی می‌کند.

 

نرم افزار اتوماسیون باز

نرم افزار اتوماسیون باز (OAS) ارائه دهنده راه حل SCADA برای هر صنعتی است. با استفاده از Universal Data Connector، شرکت‌ها دسترسی بی‌نظیری به تمام عملیات کارخانه و داده‌های سازمانی خود دارند. این ابزار سطوحی از اتصال، نظارت، تحویل و تجزیه و تحلیل را پوشش می‌دهد.

شما می‌توانید با اتصال مستقیم PLC ها، سرورهای OPC، پایگاه‌های داده و پلت فرم‌های اینترنت اشیا، یک سیستم SCADA درجه تجاری با OAS ایجاد کنید. این برنامه از تجسم داده‌های بی‌درنگ و تاریخی با استفاده از ابزارهای خشک‌شده و SDKهای خود پشتیبانی می‌کند.

برای آن، توسعه دهندگان می‌توانند از کتابخانه‌ها و اجزای این پلتفرم استفاده کنند یا از داشبورد وب HMI برای تجسم داده‌های فوری استفاده کنند. ورود رویدادهای سیستم در گزارش و وارد کردن تاریخچه داده‌ها از دیگر ویژگی‌های قوی OAS است.

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی چیست؟

آموزش اتوماسیون صنعتی

انواع اتوماسیون صنعتی چیست؟

 

جمع بندی

نرم افزار SCADA یک ابزار ضروری در عمل تولید استاندارد امروزی است. انتخاب نرم افزار SCADA مناسب به شما اطمینان می‌دهد که کنترل بهینه بر طبقات تولیدی، امکانات و لوازم برقی خود دارید. ناگفته نماند که از تجهیزات گران قیمت کارخانه و محصولات در حال تولید محافظت می‌شود. برای انتخاب نرم افزار مناسب برای کسب و کار خود می‌توانید این ابزارهای SCADA را امتحان کنید.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با نرم افزار SCADA دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *