اتوماسیون صنعتی, تجهیزات

برندهای ربات های صنعتی

ربات صنعتی

انواع برند‌های ربات‌های صنعتی

یک ربات صنعتی برای انجام وظایفی در نظر گرفته شده است که انسان واقعاً نمی‌خواهد انجام دهد. اما در مقیاسی بسیار بزرگتر از ربات جاروی رومبا و ربات انسان‌نمای آپتیموس که به‌زودی رونمایی می‌شود. ظرفیت تولید در طیف گسترده‌ای از صنایع، از خودروسازی گرفته تا الکترونیک، توانسته است گسترش می‌یابد و با وجود بازار کار فشرده‌تر که با افزایش هزینه‌های نیروی کار مشخص می‌شود، به برآورده کردن تقاضای مصرف‌کننده کمک می‌کند. میلیون‌ها ربات صنعتی در حال حاضر کارهای خسته‌کننده و تکراری را در کف کارخانه انجام می‌دهند (مانند چیدن پالت‌ها، جوشکاری، لحیم‌کاری و پرداخت). در مقاله امروز سپیانی به‌معرفی ربات‌های صنعتی و برندهای متنوع آن می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

 

حتما بخوانید:

ربات پلتایزینگ و انواع آن

ربات دلتا چیست؟ کاربرد آن

 

ربات صنعتی چیست؟

یک ربات صنعتی معمولاً از یک بازوی روباتیک با سه یا چند محور تشکیل شده‌است که ممکن است برای انجام کارهای خسته کننده اما ساده مانند برداشتن و جابجایی اشیا آموزش دیده‌باشد. این بازوهای رباتیک، که می‌توانند در جهت‌های مختلف حرکت کنند، می‌توانند کارهای دشوارتری مانند پولیش و جداسازی را انجام دهند و همچنین در تنظیمات استریل مورد نیاز صنایع نیمه‌هادی و بیوتکنولوژی کار کنند. محموله، یا وزن جسمی که یک ربات صنعتی می‌تواند بردارد و به آن برسد، یا اینکه ربات تا چه حد می‌تواند بازوی خود را دراز کند، اغلب مورد توجه تولیدکنندگان و سایر مشتریان در بازار ربات‌های صنعتی است.

انواع ربات صنعتی

انواع ربات‌های صنعتی:

فدراسیون بین المللی رباتیک، یک سازمان مردمی که روندها در بخش رباتیک را رصد می‌کند. بیان می‌کند که انواع مختلفی از ربات‌های صنعتی وجود دارد. آنها عبارتند از:

ربات‌های صنعتی مفصلی که دارای سه یا چند مفصل هستند و معمولاً در جوشکاری، رنگ‌آمیزی و ماشین‌آلات استفاده می‌شوند. اسکارا که مخفف بازوی ربات مفصلی منطبق بر انتخاب شده‌است. این ربات‌های صنعتی دارای دو مفصل چرخشی هستند و اغلب برای مونتاژ با سرعت بالا و کاربردهای انتخاب و جابجایی استفاده می‌شوند. ربات‌های صنعتی دکارتی یا خطی معمولاً با ماشین‌های کنترل عددی کامپیوتری (یا CNC) استفاده می‌شوند که موادی مانند فلز و چوب را برش می‌دهند و برنامه‌های کاربردی انتخاب و جاسازی را برش می‌دهند.

این روبات‌ها دارای سه مفصل منشوری با محورهایی هستند که با یک سیستم مختصات دکارتی مطابقت دارند. ربات‌های صنعتی موازی که به ربات‌های دلتا نیز معروف هستند، بازوهایی با مفاصل منشوری یا چرخشی همزمان دارند. آنها اغلب برای برنامه‌های انتخاب و مکان استفاده می‌شوند.

 

حتما بخوانید:

معرفی انواع ربات‌های صنعتی

ربات اسکارا چیست؟ کاربرد آن

انواع ربات تحویل دهنده هوشمند

 

صنایع و کاربردهای ربات‌های صنعتی:

طبق مطالعه سال 2021 فدراسیون بین المللی رباتیک، در سال 2020، بیش از 3 میلیون ربات صنعتی در سراسر جهان استفاده می‌شد که 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. بیشتر این افزایش توسط دو صنعت در حال رشد، یعنی بخش‌های الکترونیک و خودرو انجام شد، با تنها پنج کشور که بیش از سه چهارم نصب‌ها را در سال 2020 به خود اختصاص دادند: چین، ژاپن، ایالات متحده، کره و آلمان.

ربات‌های صنعتی در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، الکترونیک، مواد غذایی، لاستیک، پلاستیک، فلزات، ساخت و ساز و دفاع مورد استفاده قرار می‌گیرند. چیدن و جاسازی، جوشکاری، لحیم کاری، مونتاژ، برش، رنگ آمیزی، پالت کردن (یا چیدن اشیا روی پالت) و بسته‌بندی نمونه‌هایی از کاربردهای رایج آنها هستند.

فروش ربات‌های صنعتی احتمالاً افزایش می‌یابد زیرا بخش‌های بیشتری از اتوماسیون استفاده می‌کنند. ارزش صنعت ربات‌های صنعتی توسط Emmergen Research در سال 2021 به 42 میلیارد دلار تخمین زده شد. انتظار می‌رود تقاضا برای پهپادهای تجاری برای استفاده در بخش‌های لجستیک، دفاع و حمل و نقل و همچنین تقاضای رو به رشد مصرف کنندگان برای لوازم الکترونیکی، نرخ رشد سالانه این صنعت را به بیش از 12 درصد تا سال 2030 افزایش دهد.

تولیدکنندگان ربات‌های صنعتی که امروزه در خط مقدم طراحی، تحقیق و تولید هستند، می‌توانند از چنین توسعه‌ای سود ببرند که احتمالاً منجربه پذیرش و پیشرفت بیشتر در اتوماسیون صنعتی می‌شود. در ادامه چند برند ربات‌های صنعتی را معرفی می‌کنیم که با رشد استفاده از ربات‌های صنعتی، مرزهای اتوماسیون صنعتی را گسترش خواهند داد.

ABB

مکان: زوریخ، سوئیس

از تولید تا تدارکات، طیف گسترده‌ای از ربات‌های صنعتی ABB قادر به انجام وظایفی مانند جوشکاری قوس الکتریکی و نقطه‌ای، عملکردهای جابجایی مواد مانند مرتب‌سازی و بسته‌بندی و کنترل کیفیت هستند. به‌تازگی ABB از عرضه ربات صنعتی دلتا خود خبر داده است که یکی از سریع‌ترین ربات‌های صنعتی برای چیدن و بسته‌بندی اشیاء سبک در صنایع غذایی و آشامیدنی، دارویی و کالاهای مصرفی محسوب می‌شود.

کامائو

مکان: تورین، ایتالیا

کامائو در حال حاضر بیش از 40 ربات صنعتی با قابلیت‌های مختلف از مونتاژ محصول و جابجایی مواد گرفته تا ماشینکاری و جوشکاری قوس الکتریکی در بازار دارد. ربات‌های صنعتی کامائوکه در صنایع خودروسازی، لجستیک و سایر صنایع کار می‌کنند، می‌توانند محموله‌هایی از 3 تا 650 کیلوگرم را با کاهش زمان چرخه برای تکمیل وظایف برنامه‌ریزی شده بیش از 25 درصد تحمل کنند.

دنسو رباتیک

مکان: لانگ بیچ، کالیفرنیا

امروزه بیش از 143000 ربات صنعتی دنسو توسط شرکت‌ها در سراسر جهان استفاده می‌شود. کاربردها از جوشکاری مافوق صوت و لیزر تا تکمیل سطوح در صنایعی مانند هوافضا، نیمه هادی‌ها و داروسازی را شامل می‌شود. خود دنسو 27000 ربات صنعتی خود را در تاسیسات تولیدی خود به کار می‌گیرد. مجموعه بازوهای ربات چهار محوره این شرکت قادر به جابجایی محموله‌های بین 3 تا 20 کیلوگرم است و ربات‌های پنج و شش محور آن می‌توانند محموله‌هایی تا 40 کیلوگرم را تحمل کنند.

دوسان رباتیک

مکان: سووان، کره‌جنوبی
ربات‌های صنعتی دوسان رباتیک قادرند چندین اجسام سنگین را در کارخانه‌های شلوغ تولیدی و شلوغ جابجا کرده و روی هم بگذارند. ربات‌های این شرکت همچنین قادر به بارگیری و تخلیه ماشین‌های CNC مانند ماشین‌های تراش و فرز هستند. آنها همچنین می‌توانند پیچ‌ها، مهره‌ها و پیچ‌ها را برای جمع‌آوری اقلامی مانند ترموستات‌ها ببندند و حتی می‌توانند کارهای پیچیده‌ای را انجام دهند که به‌دقت انسان‌ مانندی مانند چسب زدن برای اتصالات درب خودرو و مبدل‌های حرارتی نیاز دارد.

ربات های صنعتی

شرکت اپسون آمریکا

مکان: توکیو، ژاپن

اپسون که به خاطر چاپگرهای خود شناخته شده است. خط تولید خود را از اسکارا صنعتی و روبات‌های شش محوره نیز توسعه و تولید می‌کند. بیش از 300 مدل ربات اسکارای اپسون، که اولین آنها 35 سال برای مونتاژ ساعت‌های سیکو طراحی شدند، از 77 میلی‌متر تا 1000 میلی‌متر در دسترس هستند. امروزه، ربات‌های اسکارای سری G3 اپسون توسط Taylor Guitars استفاده می‌شوند و به تولیدکننده گیتار کمک می‌کنند تا تولید پیکاپ‌های آکوستیک خود را تا 500 عدد در روز افزایش دهند. ربات‌های صنعتی شش محوره این شرکت دارای طراحی “بازوی تاشو” هستند که حرکت را بهبود می‌بخشد و کارایی را افزایش می‌دهد و دارای سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی کوارتز برای کاهش لرزش و موقعیت‌یابی سریع‌تر است.

فنوک

مکان: یاماناشی، ژاپن

فنوک در ساخت ربات‌های صنعتی تخصص دارد. ربات‌های اسکارای این شرکت قادر به‌کار با محموله‌های بین 3 تا 20 کیلوگرم، مونتاژ محصولات، انجام عملیات چیدن و جاگذاری، کنترل کیفیت و بسته‌بندی با سرعت بالا در صنایع خودروسازی، تجهیزات پزشکی و سایر صنایع هستند. طبق وب سایت این شرکت، ربات‌های رنگ آمیزی و پوشش صنعتی فنوک توسط 15 خودروساز برتر جهان استفاده شده است. در ماه‌اوت، فنوک اعلام کرد که قصد دارد ظرفیت عملیاتی خود را در میشیگان افزایش دهد. به‌گزارش رباتیک و اتوماسیون نیوز، این توسعه از عملیات مهندسی، تحقیق و توسعه، تولید و انبارداری فنوک پشتیبانی خواهد کرد.

 

حتما بخوانید:

انواع ربات های ضدعفونی کننده

آشنایی با انواع ربات های جوشکاری

 

فرانکا امیکا

مکان: مونیخ، آلمان

از تغذیه و تخلیه پرس ترمز گرفته تا مونتاژ الکترونیک، ربات‌های صنعتی فرانکا امیکا راه‌حل‌های اتوماسیونی را برای تولید و ساخت ارائه می‌دهند. با هفت محور و بیش از 100 حسگر، ربات صنعتی جدید این شرکت، فرانکا پروداکشن 3، “زارت بازوی انسان” را برای عملیات مونتاژ فراهم می‌کند.

شرکت هانوا

مکان: سئونگنام، کره جنوبی

ربات‌های صنعتی توسعه یافته توسط شرکت هانوا در بخش‌های مختلف، از خودرو گرفته تا داروسازی، کار می‌کنند. در صنعت خودرو، ربات‌های این شرکت در ساخت قطعات، مونتاژ و کنترل کیفیت کمک می‌کنند. در صنعت داروسازی و همچنین مواد غذایی و آرایشی، ربات‌های هانوا قادر به بسته‌بندی، بارگیری و انجام اقدامات انتخاب و جابجایی هستند.

گروه رباتیک کاوادا

مکان: نانتو، ژاپن

Nextage، ربات صنعتی دو بازوی گروه رباتیک کاوادا، قادر به‌کار در کنار انسان در انواع تنظیمات تولیدی است. به لطف سیستم تشخیص تصویر داخلی خود، توانایی تشخیص و پاسخگویی به محیط خود را دارد. در حالی که 15 محور و سیستم ترمز الکترومغناطیسی روی شانه‌ها و آرنج‌های آن از سقوط جلوگیری می‌کند. هنگام استفاده از هر دو بازو، Nextage حداکثر ظرفیت حمل بار 6 کیلوگرم را دارد.

رباتیک کاوازاکی

مکان: توکیو، ژاپن

کاوازاکی نه تنها موتورسیکلت‌های سریع و جت اسکی تولید می‌کند. بلکه دارای یک بخش روبات‌های صنعتی پررونق است. بازوهای ربات آنها می‌تواند محموله‌هایی تا وزن 15000 کیلوگرم را تحمل کند و در طیف متنوعی از مناطق از کاربرد درزگیر و چسب گرفته تا انتقال ویفر سیلیکونی در صنعت نیمه‌هادی استفاده می‌شود. رکمپر و پسران، یک سازنده قطعات ساختمانی مستقر در ایالات متحده، همچنین از ربات‌های صنعتی کاوازاکی برای کمک به‌مونتاژ دیوارهای مورد استفاده در خانه‌های پیش ساخته استفاده می‌کند.

رباتیک کینووا

مکان: بویزبریاند، کانادا

ربات‌های صنعتی رباتیک کینووا به تولیدکنندگان کمک می‌کنند تا کارهایی مانند مونتاژ و توزیع را خودکار کنند. در ماه مارس، کینووا لینک 6 را معرفی کرد، اولین ربات صنعتی که از کانادا خارج شد. لینک 6 که در کاربردهایی مانند انتخاب و مکان، مونتاژ قطعات و مراقبت از ماشین تخصص دارد، می‌تواند با دستیابی طولانی‌تر و حرکات سریع‌تر، زمان چرخه را کاهش دهد.

ربات کوکا

کوکا

مکان: بایرن، آلمان

روبات‌های صنعتی کوکا در طیف متنوعی از صنایع و محیط‌های تولید و تولید کار می‌کنند. آنها می‌توانند در تنظیمات اتاق فوق العاده تمیز – مناطقی با غلظت کم ذرات در هوا – برای کارهایی مانند ساخت نیمه هادی‌ها کمک کنند. ربات‌های صنعتی کوکا همچنین می‌توانند در خلع سلاح هسته‌ای و سایر محیط‌های رادیواکتیو که وظایف خطرناکی مانند جابجایی و دسته‌بندی زباله‌ها را انجام می‌دهند کمک کنند.

مکادمیک

مکان: مونترال، کبک

مکادمیک در ربات‌های صنعتی فوق‌العاده کوچک که قادر به انتخاب و اتوماسیون با سرعت بالا و اتوماسیون آزمایشگاهی با ردپای کوچک هستند، تخصص دارد. بازوی ربات صنعتی شش محوره آن، مکا500 دارای برد 330 میلیمتر و حداکثر ظرفیت حمل بار 1 کیلوگرم است. مکا500 با حسگرها و اتصال بی‌سیم قادر به جمع‌آوری داده‌ها است که تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌تواند از طریق تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر منجربه بهبود کارایی شود.

اتوماسیون میتسوبیشی الکتریک

مکان: ورنون هیلز، ایلینوی

به گفته این شرکت، ربات‌های صنعتی میتسوبیشی، از بسته‌بندی سیب و خوشبوکننده هوا گرفته تا مونتاژ ساعت، در تنظیمات مختلفی کار می‌کنند و هزینه‌های تولید را در بخش‌هایی مانند صنعت خودروسازی پایین نگه می‌دارند و ردپای تولید را در حوزه‌های دیگر مانند مونتاژ خورشیدی کاهش می‌دهند. ربات‌های صنعتی با مفصل بندی عمودی این شرکت قادر به اجرای برنامه‌های مونتاژ، مراقبت از ماشین و سینی هستند. ربات‌های صنعتی اسکارای میتسوبیشی برای کاربردهای مونتاژ و همچنین برای بسته‌بندی انتخاب و مکان و کیس مناسب هستند.

سیستم‌های رباتیک ناچی

مکان: تویاما، ژاپن

برای کاربردهای جوشکاری قوس الکتریکی، ربات‌های صنعتی سیستم‌های رباتیک ناچی دارای قابلیت‌های حسگری مانند لمس، ردیابی درز و جستجوی لیزری هستند که روش‌های استفاده از آن‌ها را افزایش می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد روی اجزای پیچیده‌کار کنند. ربات‌های این شرکت همچنین می‌توانند در کاربردهای دیگری مانند جابجایی مواد، مراقبت از ماشین و توزیع کار کنند، جایی که میانگین سرعت توزیع بین 500 میلی‌متر تا 1000 میلی‌متر در ثانیه است.

ربات صنعتی امرون

گروه امرون

مکان: کالیفرنیا

خط ربات‌های صنعتی از گروه امرون دارای ربات‌های چهار محوره اسکارا و ربات‌های مفصلی شش محوره و همچنین ربات‌های موازی برای کاربردهای انتخاب و مکان است. ربات‌های اسکارای امرون قادر به مونتاژ، ماشین‌کاری دقیق، جابجایی مواد و کاربرد چسب هستند. ربات‌های سری وایپر این شرکت نیز برای ماشین‌کاری، مونتاژ و جابجایی مواد در صنایع مختلف مناسب هستند.

استابلی

مکان: سوئیس

ربات‌های صنعتی استابلی ردپای کوچک را با سرعت و دقت بیشتر ترکیب می‌کنند. ربات‌های اسکارای این شرکت در مونتاژ، بسته‌بندی و پالت‌سازی با سرعت بالا تخصص دارند. در حالی که ربات‌های مفصلی آن‌ها مهارت و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای کمک به‌مراقبت از ماشین، شستشو، پاک‌کردن و پرداخت کاری ارائه می‌دهند. ربات‌های صنعتی استابلی همچنین قادر به‌کار در محیط‌های آسپتیک برای عملیات دارویی و تنظیمات مرطوب برای برنامه‌های غذایی و نوشیدنی هستند. اخبار رباتیک گزارش می‌دهد که ربات‌های استابلی برای مونتاژ کانکتورهای ولتاژ بالا برای صنعت خودروهای الکتریکی نیز استفاده می‌شوند.

 

حتما بخوانید:

WinCC چیست؟ کاربرد آن

معرفی انواع کامپیوترهای صنعتی

اینترنت اشیا (IOT) چیست؟ کاربرد آن در صنعت

 

جمع بندی:

در مقاله امروز به انواع برندهای ربات‌ های صنعتی پرداختیم. در ابتدا ربات‌های صنعتی و کاربردهای آنها را مرور کردیم و در ادامه به بهترین شرکت‌های سازنده ربات‌های صنعتی پرداختیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با ربات‌های صنعتی دارید می‌توانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها می‌توانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتس‌اپ و یا فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *