تجهیزات, خطوط تولید

دستگاه بوگیر لبنیات چیست؟

دستگاه بوگیر شیر

معرفی دستگاه بوگیر لبنیات

دستگاه بوگیر لبنیات یکی از تجهیزات و ماشین آلاتی است که در اغلب خطوط تولید لبنیات و به‌ویژه شیر پاستوریزه و استرلیزه وجود دارد. با وجود مراحل مختلفی که برای گندزدایی از شیر انجام می‌گیرد اما باز هم در فرآیند نگهداری طولانی مدت از این محصول پر خاصیت این امکان وجود دارد که بوهای نامطبوعی در آن ایجاد گردد. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌همین خاطر و برای مرتفع شناخت آن از تجهیزی به نام دستگاه بوگیر لبنیات استفاده می‌شود. البته تنها استفاده از این دستگاه در صنعت لبنیات نیست و برای از بین بردن بوهای نامطبوع در دیگر کاربری‌ها مانند آبمیوه و نوشیدنی‌های گازدار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مطالب مرتبط:

راه اندازی خط تولید لبنیات

آشنایی با دستگاه‌های خط تولید لبنیات

انواع دستگاه پخت شیر (پروسس تانک)

 

دستگاه بوگیر لبنیات چیست؟

این تجهیزات که با نام‌های دیگری نظیر دیراتور یا یونیت‌های دگازور نیز شناخته می‌شوند برای افزایش سطح کیفی در مواد غذایی و به‌ویژه لبنیات با حفظ ویژگی ساختاری آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این دستگاه با حذف نمودن بوهای نامطبوع به نگهداری و حفظ مواد غذایی برای بازه‌ی زمانی طولانی کمک می‌کند. دیراتور گازهای نامطلوبی که در شیر و یا آب و آبمیوه وجود دارد را حذف نموده و از این طرق به بهبود کیفیت در آن کمک می‌کند.

این عملیات به کمک قوانین حاکم بر دنیای گازها نظیر قانون دالتون و یا قانون هنری صورت می‌گیرد. بر اساس این قوانین فشار موجود در مایعات و میزان انحلال پذیری گازها در درون آن‌ها رابطه‌ای کاملا وارونه دارند. به این ترتیب که کاهش یافتن میزان فشار بر مایع موجب زیاد شدن انحلال پذیری گازها در مایع شده و از طرفی با بالا بردن فشار میزان این انحلال پذیری کاهش خواهد یافت. علاوه بر اینکه جداسازی این گازها موجب پیشگیری از بروز بوی بد در شیر و مایعات می‌شود در پیشگیری از خطرات احتمالی در مراحل بعد که ناشی از وجود گازهای حل شده در شیر است نیز جلوگیری می‌شود. بعنوان مثال زمانی که شیر تحت عملیات استرلیزه و پاستوریزه کردن قرار می‌گیرد اگر گازهای موجود در ان جداسازی نشده باشند ممکن است با خطر انفجار روبه‌رو شویم.

بوگیر شیر

دستگاه بوگیر به چه روشی عمل می‌کند؟

اشاره شد که در نحوه عملکرد این دستگاه از قوانین مربوط به گازها استفاده‌شده‌است. بنابراین از دو اصل برای این هدف کمک گرفته‌شده‌است یکی کاهش فشار بر شیر و دیگری افزایش دما روی شیر یا هر مایعی که قرار است تحت عمل بوگیری قرار گیرد. از افزایش یافتن دما برای وارد شدن به دیگ بخار در کنار کاهش میزان انحلال پذیری مایع که در این جا مایع هدف ما شیر است استفاده می‌گردد و از کاهش فشار نیز به منظور کم کردن میزان گازهای ناخواسته و نامطلوب موجود در آن کمک گرفته می‌شود. بهترین مکان برای نصب و به‌کار گیری از دستگاه بوگیر لبنیات در مکانی مرتفع‌تر از پمپ تغذیه است. در این صورت دیگر شاهد پدیده‌ی کاویتاسیوم نخواهیم بود.

انواع مختلف دستگاه بوگیر کدام است؟

در حالت کلی چهار نوع از این دستگاه طراحی و ساخته‌شده‌است:

  • بوگیر خلاء
  • بوگیر تبخیری
  • بوگیر پاششی
  • بوگیر اسکرابر و سینی

دستگاه بوگیر خلاء:

این دستگاه در واقع یک مخزن پکینگ شده در شرایط خلاء است که برای انجام درست کار خود لازم است تا بیشتر سطح مایع که قرار است بوگیری و هواکشی شود در معرض و تماس با آن باشد. در شرایطی که خلاء به شکل درستی انجام شده باشد مایع به حالت اشباع در خواهد آمد. در این نوع دستگاه از پمپ اژکتور استفاده می‌کنند. گازهای غیر قابل چگالش به وسیله پمپ خلاء تخلیه شده و بخار نیز به درون کندانسور منتقل خواهد شد.

از انرژی به جا مانده برای گرم نمودن شیر می‌توان استفاده کرد. از این نوع بعنوان دستگاه بوگیر شیر استفاده می‌شود. البته باید اضافه نمود که این نوع از دیراتورها برای استفاده در بویلر خانه مناسب نمی‌باشند. چرا که به دیواره دستگاه فشار زیادی وارد شده و ممکن است مشتعل گردد.

دستگاه بوگیر تبخیری:

این نوع از مقدار فشاری که کمی از فشار جو بیشتر باشد برای انجام عملیات استفاده می‌شود. مایع در این نوع به کمک یک مبدل حرارتی بیرونی گرم شده و به دمایی بالاتر از 212 درجه می‌رسد. بعد از این مرحله به وسیله شیر اسپری به‌درون یک مخزن منتقل شده و مقداری از آن بخار می‌شود. در بین انواع این تجهیزات این نوع کمترین میزان بازدهی را داشته و استفاده از آن‌ها چندان توصیه نمی‌شود.

 

حتما بخوانید:

طرز تهیه لبنیات خانگی

صفر تا 100 خط تولید پنیر اولیه

روش های کنترل کیفیت (کنترل کیفی) شیر

 

دستگاه بوگیر شیر چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که بیان شد از این دستگاه برای برطرف نمودن بوی نامطبوع از شیر و کمک به ماندگاری بیشتر آن استفاده می‌گردد. همچنین برای بسیاری از صنایع غذایی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد صنایعی مانند:

  • لبنیات
  • آبمیوه
  • ماء الشعیر
  • تولید آب معدنی

همگی از این تجهیز استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از دستگاه‌های بوگیر لبنیات چیست؟

به کمک این دستگاه مواد غذایی از سطح کیفیتی بالاتر برخودار خواهند بود و در نتیجه کیفیت محصول تولید شده نیز بیشتر می‌شود. از طرفی کار با آن بسیار ساده بوده و اپراتور دستگاه به راحتی می‌تواند مراحل کار با این دستگاه را فرا گیرد. مورد بعدی که به عنوان مزیت این دستگاه محسوب می‌شود نگهداری آسان و کم هزینه از آن است. مهندسین و تولید کنندگانی که با تجهیزات و دستگاه‌های مختلف کار می‌کنند بخوبی می‌دانند که پایین بودن هزینه‌های نگهداری از یک دستگاه و تجهیز تا چه اندازه از اهمیت برخوردار است. از دیگر مزیت‌های این دستگاه بالا بودن عمر مفید آن است. همچنین ذخیره‌سازی انرژی در آن نیز بالا می‌باشد. تمام این موارد موجب می‌شود تا در صنایع مختلف از جمله لبنیات برای بوگیری از آن استفاده نمایند.

گروه صنعتی سپیانی یکی از شرکت‌های فعال و شناخته‌شده در کشور است که در زمینه ارائه نمودن تجهیزات مورد استفاده در صنعت از جمله تجهیزات مورد نیاز در صنعت لبنیات تجربه زیادی دارد. برای دریافت استعلام از موجودی کالا و قیمت از طریق وب سایت فروشگاهی ما DR PLC اقدام نمایید. همچنین برای تهیه انواع اتوماسیون‌های صنعتی از جمله اتوماسیون صنعتی زیمنس و PLC فرم درخواست مشاوره را پر نمایید. از دیگر خدمات گروه صنعتی سپیانی مشاوره و راه اندازی خط تولید و تعمیر و نگهداری از تجهیزات این خطوط است.

دگازور شیر

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

طراحی و راه اندازی خط تولید لبنیات

انواع دستگاه های شیردوشی صنعتی

 

اجزای دستگاه بوگیر لبنیات:

بخش‌های مختلفی در کنار هم قرار داده شده است تا دستگاهی برای از بین بردن بوهای نامطبوع در شیر و دیگر مایعات تولید شده در صنایع غذایی ساخته شود. البته بیشتر در مواردی از این دستگاه استفاده می‌‌شود که از بین بردن بو در کنار ماندگاری طولانی مدت مورد نظر باشد. با این توضیحات اجزایی مانند:

  • پمپ وکیوم
  • مخزن خلاء
  • پمپ محصول
  • تابلو کنترل فرمان
  • مانومتر خلاء
  • خنک کن
  • شاسی و ملزومات دیگر

در ساخت دستگاه‌بوگیر لبنیات به‌کار رفته است. در ادامه به توضیحات تکمیلی پیرامون این اجزا در دستگاه بوگیر می‌پردازیم.

1- پمپ وکیوم:

از این دستگاه برای ایجاد خلاء در کاربری‌های مختلفی استفاده می‌کنند. این وسیله به کمک قدرت مکشی که دارد هوای درون مخازن خلاء را خارج کرده و ایجاد شرایط خلاء و مناسب را در پی دارد. در حقیقت می‌توان این طور بیان کرد که با تخلیه کردن مولکول‌های هوا و یا هر نوع گاز دیگر در محیط فشاری پایین‌تر از میزان فشار اتمسفر ایجاد می‌نماید.
انواع پمپ وکیوم: این پمپ‌ها با توجه به نوع خنک کاری و راهی که برای ان هدف مورد استفاده قرار می‌دهند به چند گروه تقسیم می‌شوند:

  • پمپ وکیوم خشک
  • پمپ وکیوم روغنی
  • پمپ وکیوم آبی

که در بین این انواع نوع با توجه به نوع استفاده و میزان خلاء مورد نیاز از بین سه مدل بیان شده انتخاب می‌شود. علاوه بر دستگاه بوگیر لبنیات از این پمپ‌ها در داروسازی و صنایع خودرو سازی و ریخته‌گری در خلاء نیز استفاده می‌کنند.

2- مخزن خلاء:

این مخازن در حقیقت به نوعی ذخیره خلاء هستند تا از این طریق پمپ‌های ایجاد کننده‌ی خلا بطور مداوم فعالیت نکنند و عمر مفید بیشتری داشته باشند. نکته اولی که در این مخازن مورد توجه است ضخامت آن‌ها است. این ضخامت میزان فرار ناپذیری شرایط خلاء را مشخص می‌کنند و به همین خاطر یکی از بخش‌های اصلی در دستگاه بوگیر لبنیات به شمار می‌روند. از ویژگی‌های این مخازن می‌توان به پوشش الکتروستاتیک در بدنه و داشتن شیر آلات با کیفیت در کنار کارایی و قیمت مناسب اشاره کرد.

3- تابلو کنترل فرمان:

از این تابلو در موارد زیادی استفاده می‌شود. یکی از این کاربردهای راه‌اندازی کردن پمپ خلاء و تجهیزات مورد استفاده در دستگاه بوگیر است. همچنین به کمک این وسیله انرژی مورد استفاده نیز به شکل بهتری مدیریت شده و در نتیجه با صرفه‌جویی در مصرف برق روبه‌رو خواهیم بود.

4- مانومتر خلاء:

مانومتر خلاء یا همان فشار سنج خلاء برای اندازه‌گیری کردن فشار گازهای موجود در مخزن خلاء مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندازه گیری از نوع گاز موجود در مخزن جدا است و در واقع نوع گاز را مشخص نمی‌کند. مبدا در این فشار سنج عدد یک است که بعنوان فشار اتمسفر در نظر گرفته‌می‌شود. مقادیر بیشتر را با عدد مثبت و مقادیر کمتر را نیز با اعداد منفی نمایش می‌دهد. کار با آن ساده بوده و یادگیری آن برای اپراتور آسان خواهد بود.

5- خنک کن:

این دستگاه یکی از پر استفاده‌ترین انواع تجهیزات در صنایع به شمار می‌رود. از این تجهیز در دستگاه بوگیر لبنیات برای خنک کردن محصول برجا مانده استفاده می‌کنند. تمام ملزومات و دستگاه‌های مورد نیاز برای طراحی و ساخت این دستگاه در گروه صنعتی سپیانی عرضه می‌گردد. دستگاهی بوگیر عرضه‌شده‌در این مجموعه از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار است. چنانچه نیاز به تهیه این تجهیز و یا دیگر ماشین آلات صنعتی متناسب با خط تولید خود دارید کافی است تا مشاورین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.

این دستگاه در واقع بخشی از اتوماسیون صنعتی مورد استفاده در خط تولید لبنیات به‌شمار می‌رود که در نگهداری کردن شیر برای بازه‌ی زمانی طولانی بیشتر کاربرد دارد.

دیراتور لبنیات

نکات مهم در استفاده از دستگاه بوگیر لبنیات چیست؟

شیر تخلیه گاز در مخزن وکیوم یا خلاء باید به میزان کافی باز باشد. همچنین از بازگشت مجدد هوا و یا اکسیژن به درون آن نیز باید جلوگیری به عمل آید. این موضوع به نوع طراحی دستگاه ارتباط زیادی دارد. در برخی از اوقات ممکن است از یک کندانس در این بخش استفاده گردد. از ان جایی که انتقال شیر به قسمت پایین مخزن در فشار پایین صورت می‌گیرد ممکن است دچار حالت جوشش گردد. به‌همین خاطر بوگیر نسبت به مخزن باید در ارتفاع بالاتری نصب شود. این کار از بروز این مشکل در شیر جلوگیری خواهد کرد.

جوشش بی مورد شیر موجب به وجود آمدن تغییراتی در طعم و ظاهر آن خواهد شد. عایق بندی در دیواره‌های مخزن خلاء نیز مورد بعدی است که باید در خصوص آن توجه و دقت لازم انجام گیرد. چرا که در صورت مناسب نبودن عایق شرایط خلاء خیلی زود از بین رفته و پمپ خلاء ناگزیر به کار کردن‌های مداوم خواهد بود و همین امر به خرابی زود هنگام دستگاه منجر می‌شود. استفاده از قطعات اصل و با کیفیت در این دستگاه به عمر مفید طولانی در ان کمک کرده و کارآیی دستگاه بوگیر لبنیات را نیز بیشتر خواهد کرد.

 

حتما بخوانید:

آشنایی با انواع یونیت دریافت شیر

دستگاه پاستوریزاتور (پاستور) چندکاره 

 

سخن پایانی:

دستگاه بوگیر لبنیات یکی از تجهیزات مهم در خط تولید شیر و فرآورده‌های لبنی به‌شمار می‌رود. در بسیاری از اوقات شیر پاستوریزه و استرلیزه در بسته‌بندی‌های مخصوصی قرار داده‌شده‌و برای مدت زمان طولانی نگهداری می‌شود. به همین خاطر و برای حفظ کیفیت و طعم و ظاهر خوب آن باید از دستگاه بوگیر استفاده نمود. برای این کار شیر را در ابتدا تا دمای 60 درجه سانتی گراد حرارت داده‌و گرم می‌کنند سپس به مخازن خلاء وارد کرده و به شکل پاششی و نیز مماس بر دیواره‌ی مخزن قرار می‌دهند.

سپس این دستگاه اکسیژن مازاد در شیر را از آن خارج کرده و در نتیجه‌موجب می‌شود تا دیگر بوهای نامطبوع روی شیر اثر گذار نباشند. این بخارها و گازهای اضافی به وسیله پمپ خلاء از درون مخازن به‌بیرون رانده شده و خارج می‌گردند. برای تهیه این دستگاه و دریافت تمام اطلاعات مورد نیاز خود با مهندسین و تکنیسین‌های ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. شما عزیزان میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره رایگان و نیز پیامرسان واتس اپ با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *