تجهیزات, صنایع غذایی

انواع دستگاه های پخت شیر (پروسس تانک)

دستگاه پخت شیر

انواع دستگاه های پخت شیر (پروسس تانک)

همانطور که می‌دانید شیر یک ماده غذایی بسیار مفید است که باید هر روز مصرف شود. تجهیزات پخت شیر سعی می‌کنند عمر ماندگاری شیر را با جوشاندن یا پاستوریزه‌کردن آن افزایش دهند. زیرا شیر تازه دوشیده شده‌حاوی میکروب‌ها و باکتری‌های زیادی است که باعث می‌شود اگر به دمای ایده‌آل برای نگهداری نرسد، بسرعت خراب می‌شود. از جمله تجهیزاتی که برای جوشاندن و تهیه‌ی شیر استفاده‌‌می‌شود، بطری‌ها، مخازن فرآیند و پاستوریزاتور‌ها هستند. البته در پست امروز سپیانی به توانایی‌ها، ویژگی‌ها و تمایزات تجهیزات پخت شیر و پروسس تانک می‌پردازیم.

مطالب مرتبط:

پروسس تانک یا دستگاه پخت شیر

صفر تا 100 خط تولید شیر پاستوریزه

نیازمندیهای خط تولید شیر پاستوریزه

تانک پخت شیر

کار پروسس تانک شیر چیست؟

از جمله وسایلی که می‌توان برای پخت شیر و انواع دیگر مایعات مانند کشک، رب و… استفاده کرد، بطری‌های پخت شیر است. پیشرفت‌های تکنولوژی منجر به ایجاد تجهیزات صنعتی مانند تابه‌های پخت و پز شده‌است که از انتقال حرارت غیر مستقیم برای پختن محتویات مخزن استفاده می‌کنند. بدنه مخزن این دستگاه‌ها از دو جداره مجزا تشکیل شده‌است که با روغن حرارتی خاصی به هم متصل می‌شوند. علاوه‌بر این، حرکت مداوم همزن در حین مخلوط کردن مواد در تانک، از غرق شدن غذا در حین پخت جلوگیری می‌کند.

با این حال، بسته‌به کاربری مورد نظر خود، می‌توانید دستور تغییر و کنترل سرعت حرکت همزن را بدهید تا یک موتور الکتریکی اینورتر روی پروسس تانک شما نصب شود. موتور الکتریکی مورد استفاده در این دستگاه‌ها دارای سرعت عملکرد یکنواختی است.

پروسس تانک شیر چگونه عمل می‌کند؟

کار با پروسس تانک یک فرآیند بسیار ساده و عملی است. پس از نصب این دستگاه، قبل از استفاده مخزن آن را تمیز کنید. سادگی شستشوی تانک یکی از مزایای آن است. کافی است آن را با آب داغ پر کنید، چند دقیقه دستگاه را روشن کنید و بگذارید کار کند تا کاملا تمیز شود. با استفاده از شیر تخلیه، آب را از تانک تخلیه کنید. پس از بستن درب دستگاه، مورد انتخابی خود را به تانک اضافه کنید و سپس آن را روشن کنید. پروسس تانک‌ها یک شعله دارند که به خود دستگاه وصل شده‌است. هنگامی که مشعل روشن می‌شود، روغن مخصوص گرم شده‌بین دیواره‌های مخزن با حرارت شعله گرم می‌شود. به این ترتیب، محتویات یک پروسس تانک نزدیک به دیواره مخزن یک افزایش همگن دما را مشاهده می‌کند.

حرکت همزن تانک شیر نیز همه اقلام داخل را مخلوط کرده و بطور یکنواخت می‌پزد. با این روش پخت، شیر اصلا جذب نمی‌شود و از جاری شدن آن جلوگیری می‌شود. البته استیل استفاده شده‌برای تمامی اجزای این دستگاه که در مجاورت شیر قرار دارند، طعم و کیفیت اصلی مواد را حفظ می‌کند. ضمنا تمامی قطعات این دستگاه توسط جوش آرگون به یکدیگر متصل می‌شوند. در نتیجه این دستگاه‌ها می‌توانند هر نوع غذایی را کاملاً بهداشتی تهیه کنند.

یک پروسس تانک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

تمیز کردن یک تانک معمولی باید ساده باشد. بدنه و مخزن تانک‌ها از فولاد 304 توسط گروه صنعتی سپیانی ساخته‌شده‌است زیرا این دستگاه‌ها جزء تجهیزات صنعتی و نیمه‌صنعتی محسوب می‌شوند که استفاده از قطعات و مواد مرغوب و بادوام را در ساخت آنها ضروری می‌کند. این دستگاه‌ها به دلیل استفاده از جوشکاری فولاد 304 و آرگون هنگام اتصال قطعات به یکدیگر دارای تاییدیه وزارت بهداشت هستند.

ما می‌توانیم اتصال شعله تانک به خود دستگاه را بعنوان یکی از ویژگی‌های متمایز این دستگاه لیست کنیم. شعله ای که برای تانک‌ها ایجاد می‌شود باید متناسب با اندازه و ظرفیت آنها باشد. در نظر داشته‌باشید که این سیستم‌ها برای طبخ غذا با اعمال حرارت غیرمستقیم در نظر گرفته‌شده‌اند، بنابراین طراحی آنها باید برای این منظور مناسب باشد. علاوه بر این، این تجهیزات باید دارای یک درب مناسب برای جلوگیری از ورود آلودگی به مخزن باشد، زیرا شیر یک مایع بسیار فاسد شدنی است. علاوه بر این، همزن مورد استفاده برای ساخت این دستگاه باید به اندازه کافی قوی باشد که تمام محتویات آن را به هم بزند. مهندسان گروه صنعتی سپیانی با سالها تخصص در طراحی و تولید انواع تجهیزات صنعتی، تمامی نکات مذکور را در ساخت پروسس تانک خود در نظر گرفتند.

حتما بخوانید:

آشنایی با انواع یونیت دریافت شیر

طراحی و راه‌اندازی خط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر پاستوریزه

 

فرآیند کلی ساخت پروسس تانک:

دیگ پخت در پروسس تانک جزء اصلی فرآیند پخت شیر در نظر گرفته‌می‌شود. این قطعه دارای بدنه استیل 304 با سه جداره می‌باشد. نوعی ورقه شانه تخم مرغی بین دو دیواره داخلی و بدنه قرار می‌گیرد تا استحکام دستگاه را افزایش دهد. غذا در دیگ پخت با استفاده از حرارت غیر مستقیم گرم می‌شود و بدنه این سیستم‌ها با پشم سنگ عایق بندی می‌شود. این دستگاه‌ها به دلیل طراحی، عموماً کمترین میزان اتلاف انرژی گرمایی را دارند.

میکسر یکی دیگر از اجزای حیاتی این دستگاه است. حرارت به طور یکنواخت در سراسر دیگ پخت پخش می‌شود و به لطف میکسر به محتویات می‌رسد. ناگفته نماند که می‌توانید درخواست نصب موتور اینورتر را در پروسس تانک خود را داشته باشید. با انجام این کار، می‌توانید با استفاده از دستگاه پروسس تانک سرعت همزن را مطابق با مواد اولیه و محصولی که قصد تولید آن را دارید تغییر دهید. در ضمن در هر یک از پروسس تانک‌های گروه صنعتی سپیانی یک دماسنج تعبیه‌شده‌است تا بتوانید مراقب دمای محتویات تانک باشید. پروسس تانک‌ها امروزه انواع مختلفی دارند و برای انواع عملیات استفاده می‌شوند.

ویژگی‌ها و اهداف انواع پروسس تانک

تانک پخت شیر

پروسس تانک برای جوشاندن شیر:

در اصل پروسس تانک‌های جوش شیر بدلیل طراحی منحصر بفرد خود اجازه نمی‌دهند شیر بیفتد. شیر را می‌توان در یک پروسس تانک استاندارد بدون نیاز به موتور الکتریکی که می‌تواند سرعت همزن را کنترل کند، پخت. پس از استفاده از کانکتورهای مخصوص برای اتصال پروسس تانک به آب گرم بسته، دستگاه را روشن کنید. ناگفته نماند که نحوه ساخت مخازن سپیانی امکان گرمایش آنها را با انواع پکیج‌های دوگانه سوز یا سه‌شعله و همچنین دیگ‌های بخار فراهم می‌کند.

از آنجایی که شیر یک محصول ظریف است، قبل از ریختن شیر پروسس تانک را بشویید و از شیر تخلیه استفاده‌کنید تا از شر آب اضافی خلاص شوید. در نهایت، پس از افزودن شیر به مخزن و روشن کردن دستگاه، آب گرم از دیواره مرکزی مخزن عبور می‌کند و شیر را گرم می‌کند. دمای محتویات پروسس تانک بطور مداوم در نتیجه حرکت ثابت همزن افزایش می‌یابد.

حتما بخوانید:

اتوماسیون خطوط تولید لبنیات

ساخت سفارشی دستگاه پاستوریزاتور

نصب و راه اندازی انواع دستگاه پاستوریزاتور لبنیات

 

پروسس تانک مورد استفاده در ساخت بستنی:

از پروسس تانک‌ها می‌توان از جمله موارد دیگر برای ساده‌تر ساختن بستنی در طعم‌های مختلف استفاده کرد. کار با پروسس تانک بستنی یک عملیات بسیار ساده و بدون عارضه‌است. بدیهی است که شما باید این دستگاه را به برج خنک کننده نیز متصل کنید تا پروسس تانک بتواند کار ساخت بستنی را انجام دهد.

پس از راه‌اندازی و تمیز کردن مخزن دستگاه، تنها چیزی که برای تهیه بستنی نیاز است، ریختن شیر در ظرف است. میکسر را با تنظیم سرعت کم روشن کنید. شکر و تثبیت کننده (که در فرآیند ساخت بستنی به آن ثعلب نیز گفته‌می‌شود) را وقتی داخل شیر به 60 درجه رسید، داخل شیر بریزید. سرعت میکسر را بالا ببرید. بخاطر داشته‌باشید که برای فرآیند پخت بستنی به یک موتور الکتریکی اینورتر نیاز است چونکه دور موتور مورد نیاز بستگی به مرحله ساخت بستنی دارد. لازم به ذکر است که می‌توانید شیر را در این سبک از پروسس تانک نیز تهیه‌کنید.

پس از اینکه مواد اولیه بعد از چند دقیقه کاملا در شیر حل شد. سرعت همزن را کم کنید و صبر کنید تا محتویات پروسس تانک به دمای داخلی 80 درجه سانتیگراد برسد. سپس آب گرم تانک را خاموش کنید و آب سرد برج خنک کننده را به دیواره میانی پروسس تانک وصل کنید. دمای بستنی داخل مخزن در اثر جریان آب سرد کاهش می‌یابد. بستنی به این صورت تولید می‌شود که بتوان آن را در هاردنر قرار داد.

پروسس تانک تولید سرشیر:

یکی از محصولات لبنی که تولید آن نسبت به سایر لبنیات نیاز به تلاش بیشتری دارد، سرشیر است، اما با کمک یک جداکننده چربی شیر (خامه‌گر) و یک پروسس تانک استاندارد، سرشیر می‌تواند سریع و با طعم باکیفیت و به مقدار زیاد تولید شود. ابتدا شیر پرچرب را آماده‌کنید، سپس با استفاده از خامه، چربی آن را پاک کنید تا شیر مرغوب بدست آورید. پس از آن به هر 10 کیلو شیر در پروسس تانک، 1 کیلوگرم خامه اضافه‌کنید.

دمای آن باید به 60 درجه سانتیگراد افزایش یابد. خامه‌ای که قبلا در مرحله اول توسط خامه‌گیر جدا شده‌بود را در این مرحله داخل مخزن بریزید سپس روی دستگاه را بپوشانید. سرعت همزن و همچنین گرمای خروجی آب گرم بسته باید افزایش یابد. وقتی همزن به سرعت در حال حرکت باشد و شیر تا دمای 80 درجه سانتیگراد گرم شود خامه کاملا در شیر داغ حل می‌شود. جزء اصلی بکار رفته در ساخت سرشیر همین ترکیب است.

به خاطر داشته‌باشید که برای تولید سرشیر در پروسس تانک به یک موتور اینورتر نیاز است. سپس با کمک برج خنک کننده باید دمای هد تولید شده را تا 27 درجه سانتیگراد افزایش دهید. در نهایت با استفاده از شیر تخلیه پنیر خنک شده‌را به سینی‌های کم عمق و داخل اتاق سرد منتقل کنید. دماسنج تعبیه شده‌در این دستگاه به شما این امکان را می‌دهد که همزمان با کنترل و مدیریت دمای محتویات مخزن، تمام مراحل ساخت سرشیر را با هم هماهنگ کنید.

حتما بخوانید:

دستگاه بوگیر (دگازور) لبنیات

دستگاه شیر سردکن دست دوم

روش های کنترل کیفیت (کنترل کیفی) شیر

تانک پخت شیر عمودی

درست کردن ماست در پروسس تانک:

ماست را می‌توان در پروسس تانک نیز تهیه کرد. جالب است بدانید که ساخت ماست در پروسس تانک نیازی به موتور اینورتر یا برج خنک کننده ندارد. با خرید یک پروسس تانک معمولی، می‌توانید به راحتی ماست را در مقادیر زیاد بسازید. می‌توانید شیر را داخل مخزن ریخته‌و پس از اتصال دستگاه به بسته‌بندی درب پروسس تانک را ببندید. دمای شیر بطور مداوم در نتیجه حرکت مداوم همزن افزایش می‌یابد.

از یک دماسنج برای بررسی دمای محتویات مخزن استفاده کنید. هنگامی که شیر به دمای داخلی 80 درجه سانتیگراد رسید، آب گرم را ببندید و صبر کنید تا شیر به دمای بیرونی 60 درجه سانتیگراد برسد. ماست باید به ظروف شیر داغ اضافه شود. با انتقال ظروف به داخل گلخانه ماست در این مرحله می‌توانید شروع به تولید ماست خوشمزه و مصرف کننده‌کنید.

پخت کشک در پروسس تانک:

یکی دیگر از فرآورده‌های لبنی که با کمک پروسس تانک به راحتی ساخته‌می‌شود کشک است. همانطور که می‌دانید کشک با حرارت دادن و غلیظ کردن دوغ درست می‌شود. دوغ را داخل تانک بریزید، سیستم گرمایش را روشن کنید و پوشش تانک را محکم کنید تا کشک ایجاد شود. دوغ موجود در پروسس تانک هنگام گرم شدن همراه با دیواره‌های مخزن گرم می‌شود و بدلیل حرکات همزن، دوغ پخته‌شده‌و کشک اولیه و ناخالص (کشک مایع) در کف مخزن می‌ماند. اکنون باید انتخاب کنید که کشک خشک یا کشک مایع ایجاد کنید.

اگر هدف شما ایجاد کشک مایع است، می‌توانید همان کشک را در ظروف مخصوص بستهبندی کنید. اما اگر می‌خواهید کشک خشک درست کنید باید از شیر تخلیه برای ریختن مایع بدست آمده‌در گونی‌های کتانی استفاده کنید. برای تحت فشار قرار دادن کیسه‌حاوی کشک مایع با کمک جک‌های پنوماتیک، کیسه‌مواد را به دستگاه پرس چرخ دستی بادی منتقل کنید. کشک از طریق این فرآیند کاملاً از بین می‌رود. کشک سفت در نهایت شکل گرفته‌و به کشک خشک کن منتقل می‌شود.

روش تهیه ماست کم چرب با پروسس تانک:

در تولید ماست کم چرب نیز از پروسس تانک استفاده می‌شود. جالب است بدانید که ماست کم چرب می‌تواند با استفاده از ماست غلیظ تهیه شود. ماست را داخل پروسس تانک بریزید، روی آن را بپوشانید و سیستم گرمایش را روشن کنید تا ماست درست شود. ماست به دلیل حرکت مداوم همزن در داخل تانک، مدام هم می‌خورد. این امر باعث می‌شود آب ماست تبخیر شود و مایع تقریبا جامدی ایجاد شود. آب موجود در ماست با ریختن این مایع غلیظ در کیسه‌های مشخص میشود و آویزان کردن آنها بطور کامل از بین می‌رود. البته برخی از تولیدکنندگان کمی ماست پرچرب به ماست تغلیظ شده‌اضافه می‌کنند تا کیفیت آن بهتر شود.

حتما بخوانید:

مراحل تولید شیر پاستوریزه

انواع دستگاه های شیردوشی صنعتی

دستگاه پاستوریزاتور چندکاره چیست؟

 

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به انواع دستگاه های پخت شیر پرداختیم. در ابتدا با این دستگاه‌ها آشنا شدیم و در ادامه انواع پروسس تانک‌ها را مرور کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با پروسس تانک دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات و فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق فرم درخواست مشاوره و واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *